LOV nr 801 af 07/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 8
§§ 4 og 5 og § 6, stk. 1 og 2, finder ikke anvendelse, i det omfang at overholdelse af tilgængelighedskravene
-
kræver en væsentlig ændring af et produkt eller en tjeneste, der medfører en grundlæggende ændring af produktets eller tjenestens grundegenskab, eller
-
medfører en uforholdsmæssig stor byrde for den pågældende erhvervsdrivende.
Stk. 2. En erhvervsdrivende, der ikke udelukkende anvender egne midler til at forbedre tilgængeligheden ved et produkt eller en tjeneste, kan ikke påberåbe sig stk. 1, nr. 2.
Forarbejder til Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 8
RetsinformationOmrådet er for så vidt angår tilgængeligheden af produkter og tjenester, der omfattes af lovforslaget, ikke reguleret i dansk ret.
Det foreslås i § 8, stk. 1, at §§ 4, 5 og § 6, stk. 1 og 2, ikke finder anvendelse i det omfang, at kriterierne i nr. 1 eller 2 er opfyldt.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at §§ 4, 5 og § 6, stk. 1 og 2, ikke finder anvendelse i det omfang, at overholdelse af tilgængelighedskravene kræver en væsentlig ændring af et produkt eller en tjeneste, der medfører en grundlæggende ændring af produktets eller tjenestens grundegenskab.
Det foreslås herudover i stk. 1, nr. 2, at §§ 4, 5 og § 6, stk. 1 og 2, ikke finder anvendelse i det omfang, at overholdelse af tilgængelighedskravene medfører en uforholdsmæssig stor byrde for den pågældende erhvervsdrivende.
De foreslåede stk. 1, nr. 1 og 2, har til hensigt at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 1.
Med de foreslåede bestemmelser fastsættes to undtagelser til den grundlæggende hovedregel i lovforslagets § 4 om, at produkter og tjenester skal leve op til relevante tilgængelighedskrav før de henholdsvis bringes i omstætning eller leveres, jf. lovforslagets § 5 og § 6, stk. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 1, vedrører de tilfælde, hvor opfyldelsen af tilgængelighedskrav kræver en så væsentlig ændring af et produkt eller en tjeneste, at produktets eller tjenestens grundegenskab ændres.
Er der f.eks. tale om et smartwatch, vil der være visse fysiske begrænsninger for overholdelsen af krav til produktets brugergrænseflade og funktionsdesign. Det vil f.eks. ikke være muligt at have et tastatur, der forsynes med taktile tegn, uden at dette vil kræve en væsentlig ændring af produktets grundegenskab. Dette skyldes, at det vil være en forudsætning for brugen af et smartwatch, at det kan bæres om en persons håndled.
Er der f.eks. tale om en e-bog, som er en billedbog rettet mod børn, vil tjenestens grundegenskab ændres, hvis der stilles krav om, at bogen skal indeholde forklarende tekst til billederne i e-bogen. I så fald vil der ikke længere være tale om en billedbog. Den foreslåede bestemmelse sætter dermed en grænse for, hvor langt den erhvervsdrivende skal gå for at give oplysninger om det enkelte produkt eller den enkelte tjeneste igennem alternative sensoriske kanaler.
Det vil således afhænge af en konkret vurdering, om overholdelsen af tilgængelighedskravene vil medføre, at produktets eller tjenestens grundegenskab ændres, og om det pågældende produkt eller den pågældende tjeneste på den baggrund ikke skal leve op til tilgængelighedskravene.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 2, vedrører de tilfælde, hvor en erhvervsdrivende vil blive pålagt en uforholdsmæssig styr byrde i forbindelse med den erhvervsdrivendes opfyldelse af relevante tilgængelighedskrav for et specifikt produkt eller en specifik tjeneste.
Begge de foreslåede bestemmelser skal læses i lyset af tilgængelighedsdirektivets præambelbetragtning nr. 21, hvoraf det følger, at tilgængelighedskrav bør indføres på den mindst byrdefulde måde for de erhvervsdrivende og medlemsstaterne og præambelbetragtning nr. 64, hvoraf det kan udledes, at tilgængelighedskravene skal være proportionelle.
I relation til den foreslåede stk. 1, nr. 2, følger det derudover af direktivets præambelbetragtning nr. 66, at den erhvervsdrivende bør gøre en tjeneste eller et produkt så tilgængelig som muligt. Tilgængelighedskrav, som den erhvervsdrivende ikke mener vil være en uforholdsmæssig stor byrde, bør derfor gælde fuldt ud.
Virkningen af den samlede foreslåede bestemmelse i stk. 1 kan være, at tilgængelighedskravene ikke finder anvendelse, og på den baggrund kan en erhvervsdrivende påberåbe sig hel eller delvis fritagelse fra overholdelse af kravene. I så fald skal den erhvervsdrivende foretage en vurdering i henhold til lovforslagets § 9.
Der henvises til lovforslagets § 9 og de specielle bemærkninger hertil.
Det foreslås i stk. 2, at en erhvervsdrivende, der ikke udelukkende anvender egne midler til at forbedre tilgængeligheden ved et produkt eller en tjeneste, ikke kan påberåbe sig stk. 1, nr. 2.
Det foreslåede stk. 2 har til hensigt at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 6.
Erhvervsdrivende, der modtager finansiering fra andre offentlige eller private kilder end egne midler til at forbedre tilgængeligheden ved et produkt eller en tjeneste, kan i henhold til stk. 2 ikke påberåbe sig, at overholdelse af tilgængelighedskravene vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde, jf. stk. 1, nr. 2.
De erhvervsdrivende omfattet af stk. 2 vil dog kunne påberåbe sig undtagelsen i § 8, stk. 1, nr. 1, i det omfang efterlevelse af tilgængelighedskravene vil medføre en væsentlig ændring af et produkt eller en tjeneste.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 finder anvendelse uanset, om der er tale om fuld eller delvis finansiering fra andre offentlige eller private kilder. Det betyder også, at selv en mindre finansiering fra andre offentlige eller private kilder end den erhvervsdrivende selv vil føre til, at den foreslåede bestemmelse finder anvendelse.