LOV nr 801 af 07/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 60
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 1174 af 8. juni 2021, foretages følgende ændring:
- Efter § 22 indsættes i kapitel 6:
Forarbejder til Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 60
RetsinformationOmrådet for alarmcentralernes behandling af alarmkommunikationer er ikke specifikt lovreguleret i dansk ret i dag.
Det følger af tilgængelighedsdirektivets bilag I, afdeling V, at alarmcentralernes besvarelse af alarmkommunikationer skal ske ved brug af de samme kommunikationsmidler som modtaget, nemlig ved brug af synkroniseret tale og tekst (herunder tekst i realtid) eller, hvis der leveres video, tale, tekst (herunder tekst i realtid) og video synkroniseret som totalkommunikation. Dette skal ske for at imødekomme behovene hos personer med handicap og maksimere den forventede brug af alarmkommunikationer til alarmcentralerne blandt personer med handicap.
Endvidere er begrebet alarmkommunikation indført med teledirektivet, hvorefter ejere af elektroniske kommunikationsnet og udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester kan forpligtes til at give slutbrugere adgang til alarmcentralerne også via andre kommunikationsformer end taleopkald, jf. teledirektivets artikel 109. Teledirektivets bestemmelser om alarmkommunikationer er implementeret i teleloven, jf. telelovens §§ 3 og 61.
I overensstemmelse med den generelle samfundsudvikling inden for teknologi og kommunikation er det således naturligt, at slutbrugere gives mulighed for også at kommunikere med alarmcentralerne på anden vis end via traditionelle telefonopkald, f.eks. via SMS, video eller andre former for kommunikation.
Det foreslås derfor, at der i politiloven indsættes § 22 a, stk. 1, hvorefter justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om minimumskrav til alarmcentralernes behandling af alarmkommunikationer fra slutbrugere, herunder 1) en pligt til at understøtte specifikke alarmkommunikationer og 2) at sikre informationsudveksling mellem alarmcentralerne og beredskabstjenesterne, herunder gennem etablering af nødvendig teknisk infrastruktur.
Det foreslås endvidere, at der i politiloven indsættes § 22 a, stk. 2, hvorefter justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om alarmcentralernes behandling, herunder indsamling og videregivelse, af personoplysninger i forbindelse med alarmbehandlingen.
Det indbefatter personoplysninger om personer, der kontakter alarmcentralen (slutbrugere), og om andre personer, der måtte være omfattet af kontakten til alarmcentralen og alarmbehandlingen. Formålet med de nærmere regler vil være en præcisering af, hvornår alarmcentralerne behandler, herunder indsamler og videregiver, personoplysninger efter gældende ret. Det er hensigten, at fastsættelsen af de nærmere regler vil medføre, at alarmcentralernes behandling, herunder indsamling og videregivelse, af personoplysninger, der ikke indsamles hos den registrerede, vil kunne undtages fra oplysningspligten i databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 1-4, jf. herved artikel 14, stk. 5, litra c.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Området for beredskabstjenesternes behandling af alarmeringer fra alarmcentralerne er ikke specifikt lovreguleret i dansk ret i dag.
Det følger af tilgængelighedsdirektivets bilag I, afdeling V, at alarmcentralernes besvarelse af alarmkommunikationer skal ske ved brug af de samme kommunikationsmidler som modtaget, nemlig ved brug af synkroniseret tale og tekst (herunder tekst i realtid) eller, hvis der leveres video, tale, tekst (herunder tekst i realtid) og video synkroniseret som totalkommunikation. Dette skal ske for at imødekomme behovene hos personer med handicap og maksimere den forventede brug af alarmkommunikationer til alarmcentralerne blandt personer med handicap.
Endvidere er begrebet alarmkommunikation indført med teledirektivet, hvorefter ejere af elektroniske kommunikationsnet og udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester kan forpligtes til at give slutbrugere adgang til alarmcentralerne også via andre kommunikationsformer end taleopkald, jf. teledirektivets artikel 109. Teledirektivets bestemmelser om alarmkommunikationer er implementeret i teleloven, jf. telelovens §§ 3 og 61.
I overensstemmelse med den generelle samfundsudvikling inden for teknologi og kommunikation er det således naturligt, at slutbrugere gives mulighed for også at kommunikere med alarmcentralerne på anden vis end via traditionelle telefonopkald, f.eks. via SMS, video eller andre former for kommunikation.
Foruden krav til alarmcentralernes behandling af alarmkommunikationer, jf. lovforslagets § 60, er det afgørende for en effektiv behandling af borgeres alarmkommunikationer til alarmcentralerne, at nye krav til alarmcentralerne som følge af EU-lovgivningen og teknologiske udviklinger i øvrigt også kan gøres gældende over for beredskabstjenesterne.
Der foreslås derfor, at der i politiloven indsættes § 22 b, stk. 1, hvorefter justitsministeren efter forhandling med forsvarsministeren eller sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om minimumskrav til beredskabstjenesternes behandling af alarmeringer fra alarmcentralerne, herunder 1) en pligt til at understøtte specifikke alarmeringer og alarmkommunikationer ved alarmcentralernes viderestilling af alarmkommunikationer og 2) at sikre informationsudveksling mellem alarmcentralerne og beredskabstjenesterne, herunder gennem etablering af nødvendig teknisk infrastruktur.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.