LOV nr 801 af 07/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 1
Loven finder anvendelse på følgende produkter:
-
Forbrugerorienterede computerhardwaresystemer og -operativsystemer til generelle formål med henblik på de pågældende hardwaresystemer.
-
Betalingsterminaler.
-
Følgende selvbetjeningsterminaler, som er beregnet til levering af de tjenester, der er omfattet af denne lov:
a) Pengeautomater.
b) Billetautomater.
c) Selvbetjeningsautomater til checkin.
d) Interaktive selvbetjeningsterminaler, der leverer oplysninger, bortset fra terminaler, der er installeret som en integreret del af køretøjer, luftfartøjer, skibe eller rullende materiel.
-
Forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet, der anvendes til elektroniske kommunikationstjenester.
-
Forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet, der anvendes til at få adgang til audiovisuelle medietjenester.
-
E-læsere.
Stk. 2. Loven finder endvidere anvendelse på følgende tjenester, der leveres til forbrugere:
-
Elektroniske kommunikationstjenester bortset fra transmissionstjenester, der anvendes til kommunikation mellem maskiner.
-
Tjenester, der giver adgang til audiovisuelle medietjenester.
-
Følgende elementer af personbefordring med fly, bus, tog og skib bortset fra transporttjenester i byer og forstæder og regionale transporttjenester, for hvilke det kun er elementerne i litra e, der finder anvendelse:
a) Websteder.
b) Tjenester til mobile enheder, herunder mobilapplikationer.
c) Elektroniske billetter og elektroniske billettjenester.
d) Levering af information om transporttjenester, herunder rejseinformation i realtid. Dette begrænses, for så vidt angår informationsskærme, til interaktive skærme på Den Europæiske Unions område.
e) Interaktive selvbetjeningsterminaler på Den Europæiske Unions område, undtagen dem, som er installeret som integrerede dele af køretøjer, luftfartøjer, skibe og rullende materiel, der anvendes til levering af enhver del af denne personbefordring.
-
Forbrugerorienterede banktjenester.
-
E-bøger og dedikeret software.
-
E-handelstjenester.
Forarbejder til Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 1
RetsinformationDet foreslås i § 1, hvilke produkter og tjenester, som lovforslaget finder anvendelse på. Anvendelsesområdet er enslydende med tilgængelighedsdirektivets anvendelsesområde i artikel 2, stk. 1 og 2, hvorfor det alene er direktivets artikel 2, stk. 3, om besvarelse af alarmkommunikation til det fælleseuropæiske alarmnummer 112, fra direktivets anvendelsesområde, som ikke implementeres ved dette lovforslag.
Tilgængelighedsdirektivet er et nyere EU-direktiv, der endnu ikke er implementeret i dansk ret. De tilgængelighedskrav, der gælder for direktivets anvendelsesområde, er derfor for hovedparten endnu ikke reguleret i dansk ret. Dog indeholder gældende EU-ret på personbefordringsområdet allerede en række tilsvarende krav til levering af oplysninger i tilgængeligt format og om tilgængeligheden af befordringstjenesterne. Hvor tjenesteydelser efterlever kravene i passagerrettighedsforordningerne, anses de derfor også for at opfylde de tilsvarende krav i tilgængelighedsdirektivet. De yderligere krav i tilgængelighedsdirektivet vil dog fortsat gælde i fuldt omfang.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på de produkter, som er oplistet i nr. 1-6.
I alle tilfælde er der tale om forbrugerprodukter, der kan være relevante at anvende for personer med handicap for at kunne deltage på lige fod med andre i samfundet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at loven finder anvendelse på forbrugerorienterede computerhardwaresystemer og –operativsystemer til generelle formål med henblik på de pågældende hardwaresystemer.
Det foreslåede stk. 1, nr. 1, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra a, og vil medføre, at computere og operativsystemer omfattes af loven.
Computerhardwaresystemer til generelle formål skal forstås som den kombination af hardware, der udgør en hel computer, og som er beregnet til at skulle betjenes af forbrugere. Eksempler på sådanne computere er PC’er, både stationære og bærbare, smartphones og tablets. Se også bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 35.
Operativsystemer til generelle formål er software, der viser brugerne en standardgrænseflade, når alle programmer på computeren er lukket ned, og de kan både være en integreret del af computerhardwaresystemerne eller være fritstående software. Eksempler på operativsystemer er Windows fra Microsoft og MacOS fra Apple.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at loven finder anvendelse på betalingsterminaler.
Det foreslåede stk. 1, nr. 2, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b, nr. i, og vil medføre, at betalingsterminaler omfattes af loven.
Betalingsterminaler er et apparat på et fysisk salgssted, der kan anvendes til at gennemføre betaling ved at anvende et betalingsinstrument, f.eks. betalingskort eller mobilapplikationer. Betalingsterminaler er eksempelvis terminaler til anvendelse af betalingskort eller terminaler til anvendelse af MobilePay eller lignende applikationer m.v.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at loven finder anvendelse på de selvbetjeningsautomater, som er beregnet til levering af de tjenester, der er omfattet af loven, og som er oplistet i litra a-d.
I stk. 1, nr. 3, litra a, foreslås det, at loven finder anvendelse på pengeautomater.
Det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra a, har til formål at implementere første del af tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii, og vil medføre, at pengeautomater omfattes af loven, når de er beregnet til levering af de tjenester, der også er omfattet af loven. De tjenester, der typisk vil blive leveret via en pengeautomat og som er omfattet af loven, er forbrugerorienterede banktjenester. Forbrugerorienterede banktjenester er beskrevet i bemærkningerne til § 1, stk. 2, nr. 3, nedenfor i dette afsnit, og i bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 24.
Pengeautomater kan f.eks. anvendes til hævning af kontanter eller indsættelse af kontanter på en konto, hvorved de leverer forbrugerorienterede banktjenester, der er omfattet af loven.
I stk. 1, nr. 3, litra b, foreslås det, at loven finder anvendelse på billetautomater.
Det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra b, har til formål at implementere anden del af tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii, og vil medføre, at billetautomater omfattes af loven, når de er beregnet til levering af de tjenester, der også er omfattet af loven.
Billetautomater er interaktive selvbetjeningsterminaler, der udsteder fysiske billetter, som giver adgang til tjenester. Eksempler på billetautomater, der er leverer tjenester omfattet af loven, er automater til køb af rejsehjemmel eller nummerautomater i banker eller lignende.
I stk. 1, nr. 3, litra c, foreslås det, at loven finder anvendelse på selvbetjeningsautomater til check-in.
Det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra c, har til formål at implementerer tredje del af tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii, og vil medføre, at selvbetjeningsautomater til check-in omfattes af loven, når de er beregnet til levering af de tjenester, der også er omfattet af loven.
Eksempler på selvbetjeningsautomater til check-in, der leverer tjenester omfattet af loven, er check-in automater i lufthavne, hvor forbrugeren tjekker sig selv og sin baggage ind inden flyafgang, og terminaler til check-in med f.eks. rejsekort på tog- og busstationer og i busser m.v.
I stk. 1, nr. 3, litra d, foreslås det, at loven finder anvendelse på interaktive selvbetjeningsterminaler, der leverer oplysninger, bortset fra terminaler, der er installeret som en integreret del af køretøjer, luftfartøjer, skibe eller rullende materiel.
Det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra d, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii, og vil medføre, at interaktive selvbetjeningsterminaler omfattes af loven, når de er beregnet til levering af de tjenester, der også er omfattet af loven.
De interaktive selvbetjeningsterminaler er terminaler, der leverer en eller anden form for information om en tjeneste, når de anvendes. Det omfatter eksempelvis interaktive informationsskærme, der leverer oplysninger om rejsetider, aflyste- eller forsinkede afgange m.v. Det kan også være skærme, der leverer oplysninger om priser og tilbud på en tjeneste eller terminaler, der leverer oplysninger om forbrugerorienterede banktjenester.
Undtaget fra bestemmelsen er selvbetjeningsterminaler, som er installeret som en integreret del af køretøjer, luftfartøjer, skibe eller rullende materiel. Det følger således af tilgængelighedsdirektivets præambelbetragtning nr. 27, at disse selvbetjeningsterminaler ikke bør være omfattet af direktivet, idet de pågældende køretøjer, luftfartøjer og skibe eller det rullende materiel heller ikke er omfattet.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at loven finder anvendelse på forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet, der anvendes til elektroniske kommunikationstjenester.
Det foreslåede stk. 1, nr. 4, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra c, og vil medføre, at forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet, der anvendes til elektroniske kommunikationstjenester, omfattes af loven.
Eksempler på det omfattede forbrugerterminaludstyr er udstyr, der anvendes som led i konfigurationen for at få adgang til elektroniske kommunikationstjenester, f.eks. en router eller et modem, der giver internetadgang. Et andet eksempel er smartphones, der giver adgang til elektroniske kommunikationstjenester som f.eks. internetadgang.
Det foreslås i stk. 1, nr. 5, at loven finder anvendelse på forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet, der anvendes til at få adgang til audiovisuelle medietjenester.
Det foreslåede stk. 1, nr. 5, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra d, og vil medføre, at det pågældende forbrugerterminaludstyr omfattes af loven.
De produkter, som med bestemmelsen omfattes af loven, er bl.a. digital-tv (smart-tv) og dekodere (tv-bokse).
Det foreslås i stk. 1, nr. 6, at loven finder anvendelse på e-læsere.
Det foreslåede stk. 1, nr. 6, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra e, og vil medføre, at e-læsere omfattes af loven.
En e-læser er dedikeret udstyr, som anvendes til at få adgang til, navigere i, læse og bruge e-bogsfiler. Udstyret omfatter både dedikerede e-boglæsere og softwarebaserede e-bogslæsere. Dedikerede e-bogslæsere er eksempelvis Amazon Kindle eller Pocketbook, mens softwarebaserede e-bogslæsere typisk er tablets, smartphones, PC’er og lignende, hvor der er indbygget software dedikeret til at læse e-bogsfiler.
Det foreslås i stk. 2, at loven endvidere finder anvendelse på de tjenester, der leveres til forbrugere, og som er oplistet i nr. 1-5.
Ligesom det er tilfældet med de produkter, der omfattes af tilgængelighedsdirektivet, er der for så vidt angår de omfattede tjenester tale om tjenester, der er rettet mod forbrugere og som alle kan være relevante at anvende for personer med handicap for at kunne deltage på lige fod med andre i samfundet.
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) indeholder bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler med henblik på at forpligte udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester og udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester til at sikre en række grundlæggende slutbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler om levering af elektroniske kommunikationsnet eller –tjenester. Ministeren kan bl.a. fastsætte regler om tilgængelighedskrav og kompenserende tjenester for personer med handicap og oplysningskrav i forbindelse med disse tjenester samt om tilgængelighedskrav i forbindelse med alarmkommunikation for personer med handicap. Det fremgår af telelovens § 4, stk. 1, nr. 6 og 7.
Endvidere indeholder telelovens § 14, stk. 2, nr. 3, en pligt til at sikre særlige forsyningspligtydelser til nærmere afgrænsede grupper af personer med handicap.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at loven finder anvendelse på elektroniske kommunikationstjenester, bortset fra transmissionstjenester, der anvendes til kommunikation mellem maskiner.
Det foreslåede stk. 2, nr. 1, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra a, og vil medføre, at elektroniske kommunikationstjenester omfattes af loven. Elektroniske kommunikationstjenester defineres i overensstemmelse med teledirektivet, der er gennemført ved lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, som beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 8.
Transmissionstjenester, der anvendes til kommunikation mellem maskiner, er ikke omfattet af loven. Ved machine to machine-kommunikation (M2M-kommunikation) forstås en fuldt ud eller overvejende automatisk initieret kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet mellem to eller flere forudbestemte anordninger. Ved M2M-kommunikation forstås endvidere kommunikation via et mobilt bredbåndsnet.
De omfattede tjenester vil skulle overholde krav fastsat i lovens bilag 1. Dette indebærer, at elektroniske kommunikationstjenester vil skulle opfylde de generelle og supplerende tilgængelighedskrav, der er redegjort for under bemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 1.
Det bemærkes, at de gældende bemyndigelser i telelovens § 4, stk. 1, nr. 6 og 7, opretholdes uændret, da de anvendes til implementering af øvrige tilgængelighedskrav i teledirektivet. For så vidt angår tilgængelighedskrav efter tilgængelighedsdirektivet, anvendes alene lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at loven finder anvendelse på tjenester, der giver adgang til audiovisuelle medietjenester.
Det foreslåede stk. 2, nr. 2, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b, og vil medføre, at de pågældende tjenester omfattes af loven.
Der er tale om tjenester, der giver adgang til fjernsynsudsendelser, on-demand tjenester og audiovisuel kommerciel kommunikation. Tjenesterne omfatter bl.a. websteder, onlineapplikationer, set-top-boks-baserede applikationer, applikationer, som kan downloades, tjenester til mobileenheder og forbundne TV-tjenester.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, at loven finder anvendelse på de elementer af personbefordring med fly, bus, tog og skib, som er oplistet i litra a-e, bortset fra transporttjenester i byer og forstæder og regionale transporttjenester, for hvilke det kun er elementerne i litra e, der finder anvendelse.
Lovens anvendelsesområde for personbefordring med fly, bus, tog og skib er baseret på den nugældende sektorspecifikke lovgivning vedrørende passagerrettigheder. For en nærmere beskrivelse af personbefordring med fly, bus, tog og skib henvises der til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, og vil medføre, at elementer af personbefordring med fly, bus, tog og skib, som er oplistet i bestemmelsens litra a-e, omfattes af loven.
Bestemmelsen omfatter elementer, der udvikles eller stilles til rådighed af personbefordringsvirksomheder inden for lovens anvendelsesområde eller på deres vegne. Der er bl.a. tale om levering af information om transporttjenester, herunder rejseinformation i realtid, via websteder, tjenester til mobile enheder, interaktive informationsskærme og interaktive selvbetjeningsterminaler, som er påkrævet, for at passagerer med handicap kan rejse. Dette kan omfatte tjenesteyderens personbefordringsprodukter og -tjenester, information før og under rejsen og information, når en tjeneste er aflyst, eller dens afgang er forsinket. Andre informationer kan også være oplysninger om priser og tilbud.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, litra a, at loven finder anvendelse på websteder, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, litra a, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, pkt. i, og vil medføre, at websteder, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, omfattes af loven. Dette gælder websteder, der udvikles eller stilles til rådighed af personbefordringsvirksomheder inden for direktivets anvendelsesområde eller på virksomhedernes vegne.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, litra b, at loven finder anvendelse på tjenester til mobile enheder, herunder mobilapplikationer, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, litra b, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, pkt. ii, og vil medføre, at mobilapplikationer, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, omfattes af loven. Dette gælder tjenester, der udvikles eller stilles til rådighed af personbefordringsvirksomheder inden for direktivets anvendelsesområde eller på virksomhedernes vegne.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, litra c, at loven finder anvendelse på elektroniske billetter og elektroniske billettjenester, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, litra c, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, pkt. iii, og vil medføre, at elektroniske billetter og elektroniske billettjenester, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, omfattes af loven.
Ved elektroniske billetter forstås en rejsehjemmel eller et rejsebevis i form af f.eks. en eller flere billetter eller kredit, der lagres elektronisk på et fysisk medie. Ved elektroniske billettjenester forstås en tjeneste, hvor billetter til personbefordring købes, herunder online ved hjælp af interaktiv databehandling, og som leveres til køberen i elektronisk form, således at de kan udskrives på papir eller fremvises under rejsen på en mobil enhed med interaktiv databehandlingskapacitet, jf. definitionerne i lovforslagets § 3, nr. 39 og 40.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, litra d, at loven finder anvendelse på levering af information om transporttjenester, herunder rejseinformation i realtid, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib; dette begrænses for så vidt angår informationsskærme til interaktive skærme på Den Europæiske Unions område.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, litra d, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, pkt. iv, og vil medføre, at levering af information om transporttjenester, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, omfattes af loven.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, litra e, at loven finder anvendelse på interaktive selvbetjeningsterminaler på Den Europæiske Unions område, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, undtagen interaktive selvbetjeningsterminaler, som er installeret som integrerede dele af køretøjer, luftfartøjer, skibe og rullende materiel, der anvendes til levering af enhver del af denne personbefordring.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, litra e, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra c, pkt. v, og vil medføre, at interaktive selvbetjeningsterminaler på Den Europæiske Unions område, når de indgår som element til personbefordring med fly, bus, tog og skib, omfattes af loven. Dette dog med undtagelse af interaktive selvbetjeningsterminaler, der er installeret som integrerede dele af køretøjer, luftfartøjer, skibe og rullende materiel, og som anvendes til levering af enhver del af denne personbefordring.
Personbefordringsvirksomheder er således i forhold til litra d og e kun forpligtet til at sikre, at kravene er opfyldt for så vidt angår den del af tjenester, der udbydes inden for den Europæiske Unions område.
Det foreslås i stk. 2, nr. 4, at loven finder anvendelse på forbrugerorienterede banktjenester.
Det foreslåede stk. 2, nr. 4, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra d, og vil medføre, at forbrugerorienterede banktjenester er omfattet af loven.
Forbrugerorienterede banktjenester omfatter kreditaftaler, visse investeringsservices og accessoriske tjenesteydelser, betalingstjenester, tjenester tilknyttet betalingskontoen og elektroniske penge.
Definitionen af forbrugerorienterede banktjenester følger af lovforslagets § 3, nr. 24. Der henvises til de specielle bemærkninger hertil.
Det foreslås i stk. 2, nr. 5, at loven finder anvendelse på e-bøger og dedikeret software.
Det foreslåede stk. 2, nr. 5, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra e, og vil medføre, at e-bøger og dedikeret software omfattes af loven.
E-bøger og dedikeret software er tjenester, der leverer digitale filer, som indeholder en elektronisk udgave af en bog, som brugeren kan få adgang til, navigere i, læse og bruge, og den dedikerede software, som anvendes til at få adgang til, navigere i, læse og bruge de pågældende digitale filer.
Der kan både være tale om en tjeneste, der giver adgang til en enkelt e-bogsfil eller tjenester, hvor der gives adgang til flere e-bogsfiler, f.eks. Mofibo eller eReolen.
Det foreslås i stk. 2, nr. 6, at loven finder anvendelse på e-handelstjenester.
Det foreslåede stk. 2, nr. 6, har til formål at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra f, og vil medføre, at e-handelstjenester omfattes af loven.
E-handelstjenester er tjenester, der teleformidles, dvs. leveres uden parternes samtidige tilstedeværelse, via websteder og tjenester til mobile enheder ad elektronisk vej efter individuel anmodning fra en forbruger med henblik på at indgå en forbrugeraftale. Det dækker f.eks. over forbrugerens køb via internettet på websteder eller mobilapplikationer.