LOV nr 1452 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 8
Den, der er omfattet af CBAM, skal efter anmodning fra klima-, energi- og forsyningsministeren give alle oplysninger, som findes nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om opbevaring af oplysninger med henblik på at føre tilsyn med CBAM inden for sit ansvarsområde.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 8
RetsinformationCBAM-forordningens artikel 17 om godkendelse af CBAM-klarerer, kræver, at CBAM-klarerere indgiver detaljerede oplysninger, der er nødvendige for myndighedernes udførelse af deres opgaver under CBAM. Dette omfatter blandt andet indberetning af mængder af importerede varer og de tilhørende indlejrede emissioner. Oplysningerne skal indgives i overensstemmelse med specifikationerne, der er fastsat i forordningen.
Endvidere fremgår det af artikel 35, at den kompetente myndighed har ret til at indhente yderligere oplysninger fra CBAM-klarerere i situationer, hvor der er indleveret en ufuldstændig eller ukorrekt CBAM-rapport.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at den, der er omfattet af CBAM, efter anmodning fra klima-, energi- og forsyningsministeren skal give alle oplysninger, som findes nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den, der er omfattet af CBAM, efter anmodning skal afgive alle oplysninger, som findes nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM.
Forpligtet efter denne bestemmelse vil ud over CBAM-klarerere også være andre, som er nævnt i CBAM-forordningen, f.eks. verifikatorer.
Oplysningspligten vil angå »alle oplysninger, som findes nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM«, hvilket indrømmer klima-, energi- og forsyningsministeren en bred skønsmargen i forhold til hvilke oplysninger, der kan indhentes. Behovet herfor følger af lovforslagets karakter af en rammelov, der bl.a. skal muliggøre administrationen og håndhævelsen af nugældende og fremtidige EU-retsakter omfattet af CBAM-forordningen.
Den, som oplysningspligten gøres gældende over for med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, har som følge af den forvaltningsretlige begrundelsespligt krav på at få oplyst formålet med indhentning af oplysninger. Er den oplysningspligtige uenig i klima-, energi- og forsyningsministerens indhentning af oplysninger, kan der indgives klage herover efter lovens § 12, stk. 1 og 2.
Ofte vil oplysningspligter, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse, være nærmere specificeret i CBAM’s øvrige regler, herunder navnlig CBAM-forordningen. Derfor kan den foreslåede bestemmelse karakteriseres som en opsamlingsbestemmelse, der har til hensigt at sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan indhente fornødne oplysninger også i situationer, hvor mere konkrete hjemler mangler eller forekommer usikre.
Det bemærkes, at der er tale om en oplysningspligt, hvorfor retssikker-hedsloven finder anvendelse, herunder § 10 om retten til ikke at inkriminere sig selv. Dette vil betyde, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil være afskåret fra at håndhæve en oplysningspligt, hvis ministeren har mistanke om, at den pågældende har begået et strafbart forhold, og oplysningerne vil kunne være af betydning for den nærmere vurdering heraf.
Det foreslås i stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om opbevaring af oplysninger med henblik på at føre tilsyn med CBAM inden for sit ansvarsområde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima- energi- og forsyningsministeren vil få mulighed for at fastsætte regler om opbevaring af oplysninger med henblik på tilsyn på sit ansvarsområde. Herunder f.eks. at oplysningerne skal opbevares i et digitalt format, som er læseligt og kan gøre tilgængeligt for klima-, energi- og forsyningsministeren.
Endvidere vil den foreslåede bestemmelse medføre, at ministeren vil kunne fastsætte regler om, at visse oplysninger skal opbevares i et vist tidsrum med henblik på, at klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med tilsyn kan få adgang til oplysningerne.
Oplysninger som de fysiske personer, juridiske personer og sammenslutning af personer, eksempelvis vil skulle opbevare vil kunne være data vedrørende importerede varer.
Det forventes at klima-, energi- og forsyningsministeren delegerer sine beføjelser til Energistyrelsen.
Såfremt § 4, stk. 2 effektueres, vil erhvervsministeren kunne bemyndiges til at anmode den, der er omfattet af CBAM, om oplysninger som finde nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM og fastsætte regler om opbevaring af oplysninger med henblik på tilsyn. I givet fald vil erhvervsministerens bemyndigelse være begrænset til det henlagte ansvarsområde samt øvrige begrænsninger, som ligeledes gøre sig gældende for klima-, energi- og forsyningsministeren til bemyndigelsernes anvendelse som fremgår af denne lov eller anden lovgivning, herunder bl.a. forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.