LOV nr 1452 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 4
Klima-, energi- og forsyningsministeren er ansvarlig for de funktioner og opgaver, der påhviler den kompetente myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter aftale med erhvervsministeren bestemme, at erhvervsministeren er ansvarlig for den kompetente myndigheds funktioner og opgaver vedrørende autorisation samt transaktioner i CBAM-registeret. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i den forbindelse bemyndige erhvervsministeren til på det pågældende ansvarsområde at udøve de beføjelser, herunder fastsættelse af regler, der i denne lov er tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. §§ 5-11, 13 og 14.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 4
RetsinformationDer er på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler om ansvarsplacering, udlicitering af opgaver, herunder også bemyndigelse til fastsætteregler på CBAM-området.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren er ansvarlig for de funktioner og opgaver, der påhviler den kompetente myndighed, jf. dog stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren i udgangspunktet vil være ansvarlig for alle de funktioner og opgaver, der i henhold til CBAM-forordningen påhviler den kompetente myndighed, med mulig undtagelse af ansvaret for de funktioner og opgaver som eventuelt henlægges til erhvervsministeren, jf. stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil således bl.a. skulle kontrollere CBAM-rapporter, vejlede importørerne i disses udfyldelse, håndhæve ved manglende overholdelse af forordningen og forestå finanskontrol for indtægter fra salg af certifikater. Såfremt stk. 2 ikke effektueres, vil klima-, energi- og forsyningsministeren tillige skulle varetage de funktioner og opgaver, der beskrives nedenfor til stk. 2.
Ministeren vil kunne delegere sine beføjelser til en offentlig myndighed, der henhører under ministerens område. Ministeren forventes at delegere sine beføjelser i medfør af loven til Energistyrelsen.
Det foreslås i stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren efter aftale med erhvervsministeren kan bestemme, at erhvervsministeren er ansvarlig for den kompetente myndigheds funktioner og opgaver vedrørende autorisation samt transaktioner i CBAM-registeret. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i den forbindelse bemyndige erhvervsministeren til, på det pågældende ansvarsområde, at udøve de beføjelser, herunder fastsættelse af regler, der i denne lov er tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. §§ 5-11, § 13 og § 14.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren, efter aftale med erhvervsministeren, vil kunne bestemme, at erhvervsministeren vil være ansvarlig for udvalgte funktioner og opgaver, som i henhold til CBAM-forordningen varetages af den kompetente myndighed. Den foreslåede ordning vil dermed medføre, at funktioner og opgaver vedrørende autorisation samt transaktioner i CBAM-registret vil kunne henlægges til erhvervsministeren ved ekstern delegation. Dette betyder at, de kompetencer der oprindeligt henhører klima-, energi- og forsyningsministeren, vil overføres til erhvervsministeren. Delegationen forventes fastsat ved bekendtgørelse.
Erhvervsministerens ansvarsområde vil i givet fald være afgrænset til funktioner og opgaver, der vedrører autorisation samt transaktioner i CBAM-registret, hvilket særligt angår CBAM-forordningens artikel 5 om ansøgning om godkendelse og artikel 17 om godkendelse, dog ikke udelukkende begrænset hertil. Såfremt ansvarsområdet henlægges til erhvervsministeren, vil det omfatte alle kompetencer, der efter forordningen påhviler den kompetente myndighed, inden for erhvervsministerens ansvarsområde herunder udveksling af oplysninger. Dette vil indebære, at erhvervsministeren inden for sit ansvarsområde, vil kunne udveksle oplysninger med andre kompetente myndigheder, herunder toldmyndighederne, myndigheder med ansvar for administrative og strafferetlige sanktioner m.v. Det vil endvidere indebære, at erhvervsministeren vil være underlagt CBAM-forordningens artikel 13 om tavshedspligt.
Erhvervsministeren vil i givet fald skulle foretage kontrol af importørens økonomiske og operationelle formåen og vil skulle håndtere selve ansøgningen om autorisation, herunder tilbagekaldelse og sikkerhedsstillelse. Dertil vil erhvervsministeren endvidere komme til at administrere konti, returnering af certifikater samt håndhævelse ved manglende kvartalsvis beholdning. Erhvervsministeren vil herudover skulle vejlede importørerne om deres ansøgning om autorisation og deres brug af registeret.
Den foreslåede ordning vil endvidere medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne bemyndige erhvervsministeren til at udøve beføjelser, herunder fastsættelse af regler, der i denne lov vil blive tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren. Dette vil betyde at såfremt stk. 2 effektueres vil erhvervsministeren indenfor det pågældende ansvarsområde kunne og vil skulle udøve de beføjelser der vil blive tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren, herunder vil erhvervsministeren skulle føre tilsyn, udstede påbud, anmode om oplysninger m.v. Derudover vil erhvervsministeren blive bemyndiget til at fastsætte administrative regler, herunder om gebyr og straf med hjemmel i de bemyndigelser som efter denne lov vil blive tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren.
Erhvervsministeren vil ved udøvelse af beføjelser og fastsættelse af regler, være begrænset til det henlagte ansvarsområde vedrørende autorisation samt transaktioner i CBAM-registeret. Endvidere vil erhvervsministeren skulle iagttage eventuelle øvrige begrænsninger som gør sig gældende for klima-, energi- og forsyningsministeren til bemyndigelsernes anvendelse som fremgår af denne lov eller anden lovgivning, herunder bl.a. forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.
Såfremt stk. 2 effektueres, vil forordningen gennemføres i Danmark ved, at to myndigheder i praksis og i henhold til lovforslaget varetager opgaver, der samlet udgør de opgaver, som CBAM-forordningen og EU-retsakter omfattet af CBAM pålægger den kompetente myndighed. Der er søgt fastlagt en klar opgavefordeling, og de pågældende myndigheder vil i praksis koordinere og samarbejde, så administrationen af CBAM foregår effektivt og med tydelig ansvarsplacering for aktørerne.
Det forventes, at delegationen vil blive fastsat ved bekendtgørelse og det forventes endvidere at der vil blive udarbejdet en samarbejdsaftale som fastlægger relevante forhold og snitflader i forbindelse med samarbejdet. En sådan samarbejdsaftale vil bl.a. fastlægge udveksling af oplysninger, interne procedurer, eventuel fælles gebyropkrævning, m.v.