LOV nr 614 af 11/06/2024
By-, Land- og Kirkeministeriet
Lov om statsligt udpegede energiparker § 13
Miljøministeren kan efter anmodning fra kommunalbestyrelsen og i øvrigt i særlige tilfælde beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i sager, der vedrører eller i øvrigt er af betydning for opstilling af vindmøller, solcelleanlæg eller tilknyttede anlæg i energiparker.
Forarbejder til Lov om statsligt udpegede energiparker § 13
RetsinformationKommunalbestyrelsen er efter miljøvurderingslovens § 17, stk. 1, som udgangspunkt myndighed for behandling af sager vedrørende projekter på land, der er omfattet af lovens bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet. Miljøvurderingsloven og regler udstedt i medfør heraf fastsætter dog en række undtagelser hertil. Det følger således bl.a. af § 3 i bekendtgørelse nr. 806 af 14. juni 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, at Miljøstyrelsen varetager kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser efter loven for en række projekter. Dette omfatter f.eks. projekter, hvor staten er bygherre, projekter hvor Energinet er bygherre samt infrastrukturanlæg, der i deres udstrækning berører mere end to kommuner, dog ikke kystbeskyttelsesprojekter. Derudover varetager Miljøstyrelsen også bl.a. kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser for hele projektet i sager, hvor godkendelseskompetencen for hele eller hovedparten af det samlede projekt efter § 40 i lov om miljøbeskyttelse er henlagt til Miljøstyrelsen.
Efter miljøvurderingslovens § 17, stk. 5, kan miljøministeren i særlige tilfælde beslutte at overtage kommunalbestyrelsers opgaver og beføjelser efter miljøvurderingsloven i sager, der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større betydning. Ifølge bemærkningerne kan grundlaget for at foretage en call in i en konkret sag være, at en afgørelse vil have konsekvenser ud over den enkelte kommunegrænse eller er af national eller international betydning. Det fremgår derudover, at beslutning om at overtage kompetencen som udgangspunkt skal træffes, før der er truffet afgørelse i sagen, samt at beslutning om at overtage kompetencen er ikke en afgørelse, der kan påklages, jf. Folketingstidende 2015-2016, tillæg A, L 147 som fremsat, side 112.
Efter naturbeskyttelseslovens § 67, stk. 1, kan miljøministeren beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager, der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større betydning. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at ministeren kan overtage afgørelser af mere vidtrækkende betydning, f.eks. hvor en afgørelse har konsekvenser ud over den enkelte kommunes grænser, eller er af national eller international betydning, jf. Folketingstidende 1991-92, tillæg A, spalte 1492.
Miljøministeren kan ligeledes efter miljøbeskyttelseslovens § 82, stk. 1, beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager, der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større betydning.
Det foreslås med § 13, at miljøministeren efter anmodning og i øvrigt i særlige tilfælde kan beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i sager, der vedrører eller i øvrigt er af betydning for opstilling af vindmøller, solcelleanlæg eller tilknyttede anlæg i energiparker.
Bestemmelsen vil supplere de eksisterende adgange til call in i henholdsvis naturbeskyttelseslovens § 67, stk. 1, miljøbeskyttelseslovens § 82, stk. 1, og miljøvurderingslovens § 17, stk. 5, og den vil indebære en udvidet adgang til at gøre brug af call in, når det er relevant for realisering af en udpeget energipark. Der vil således kunne være projekter, som både er omfattet af bestemmelsen om call in i denne lov og bestemmelserne om call in i naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og miljøvurderingsloven.
Med den foreslåede bestemmelse vil ministerens adgang til call in i sager efter lov om naturbeskyttelse, miljøbeskyttelsesloven og miljøvurderingsloven ikke være begrænset til sager, der har større betydning. Med hjemmel i bestemmelsen vil ministeren således kunne overtage kommunalbestyrelsens kompetence i alle sager, der vedrører eller i øvrigt er af betydning for opstilling af vindmøller, solcelleanlæg eller tilknyttede anlæg i energiparker.
Med sager, der vedrører eller i øvrigt er af betydning for opstillingen af vindmøller, solcelleanlæg eller tilknyttede anlæg sigtes til enhver administrativ sag, som kan have betydning for opstillingen af disse anlæg i energiparkerne.
Bestemmelsen vil bl.a. omfatte kommunalbestyrelsens kompetence til at træffe konkrete afgørelser efter lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), men anvendelsesområdet er ikke begrænset til konkrete afgørelser. Ministeren vil med bestemmelsen også kunne overtage kompetencen for en del af en sag og for en afgrænset del af processen. Ministeren kan kun træffe beslutning om call in i en igangværende sag og således inden, der er truffet afgørelse i sagen af kommunalbestyrelsen.
Ministeren vil med hjemmel i bestemmelsen efter anmodning kunne beslutte at overtage en kommunalbestyrelses kompetence efter lov om naturbeskyttelse, miljøbeskyttelsesloven og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), hvis det efter drøftelse med kommunalbestyrelsen vurderes, at denne ikke i tilstrækkeligt omfang vil være i stand til at fremme sagen om opstilling af VE-anlæg m.v. i en udpeget energipark. Det vil i en sådan sammenhæng være en forudsætning, at miljøministeren vurderer, at brug af call in vil føre til en hurtigere myndighedsbehandling af det ansøgte projekt.
Ministeren vil også i særlige tilfælde kunne overtage kommunalbestyrelsens kompetencer af egen drift. Det vil i en sådan sammenhæng være en forudsætning, at miljøministeren vurderer, at brug af call in vil bidrage væsentlig til at fremme realiseringen af energiparken, som er udpeget af ministeren for byer og landdistrikter med kommunalbestyrelsens tilslutning. Det kan f.eks. være i et tilfælde, hvor kommunen efter udpegningen af en energipark, ikke kan sikre den nødvendige fremdrift af myndighedsbehandlingen af et projekteret anlæg – f.eks. på grund af andre store projekter i kommunen, men hvor kommunen alligevel ikke selv anmoder ministeren om at overtage opgaven.
Ministeren vil ved vurderingen af, om beføjelsen skal overtages, kunne lægge vægt på oplysninger fra kommunalbestyrelsen om status og fremdrift i behandling af sager om opstilling af VE-anlæg m.v. i energiparken, der er tilvejebragt i medfør af regler fastsat med hjemmel i den foreslåede § 16.
Ministerens beslutning om call in af en beføjelse efter naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven eller miljøvurderingsloven vil ikke indebære, at ministeren også overtager opgaven med at føre tilsyn med efterfølgende overholdelse af den pågældende afgørelse, medmindre dette følger udtrykkeligt af beslutningen om call in.