LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 99
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder følgende vederlæggelse:
- Til det forberedende regionsråds medlemmer bortset fra formanden for det forberedende regionsråd:
a) Fast vederlag efter § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
b) Tillægsvederlag efter § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
c) Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 5, nr. 1, litra a, i denne paragraf.
d) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
e) Godtgørelse og bistand efter § 8 a, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
- Til det forberedende regionsråds medlemmer for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde, jf. § 61:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
- Til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
- Til kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd:
a) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse og bistand efter § 8 a og § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse, i det omfang regionalt udpegede medlemmer af det forberedende sundhedsråd modtager samme godtgørelse eller bistand.
-
Til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd: Godtgørelse efter § 16 a, stk. 7 og 8, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til formanden for det forberedende regionsråd:
a) Vederlag efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
b) Eftervederlag og pension efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
c) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, litra a og b, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til første og anden næstformand eller en fungerende næstformand for det forberedende regionsråd: Vederlag efter § 34, stk. 2, jf. dog stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til en fungerende formand for det forberedende regionsråd: Vederlag efter § 34, stk. 3, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 2. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder vederlag til de forberedende sundhedsråds formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer, herunder de medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som kommunalbestyrelserne har udpeget. Borgmestre, magistratsmedlemmer og formænd for stående udvalg i en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om kommunernes styrelse, og fungerende indehavere af disse hverv modtager dog ikke vederlag for de i 1. pkt. nævnte hverv.
Stk. 3. Det forberedende regionsråds medlemmers deltagelse i regionsrådets konstituerende møde, jf. § 97, er omfattet af det forberedende regionsråds medlemmers faste vederlag, jf. stk. 1, nr. 1, litra a.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsesmedlemmers deltagelse som observatører i de forberedende sundhedsråds møder er omfattet af kommunalbestyrelsesmedlemmernes faste vederlag efter § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 5. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan beslutte at yde følgende vederlæggelse:
- Til det forberedende regionråds medlemmer bortset fra formanden for det forberedende regionsråd:
a) Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse for deltagelse i de aktiviteter, der er nævnt i § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til formanden for det forberedende regionsråd: Godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16 a, stk. 1-5, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16 a, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse.
- Til et medlem, der uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr. 8, varetager opgaver, som påhviler det forberedende regionsråds formand: Vederlag efter § 34, stk. 4, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 6. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan beslutte at yde vederlag til næstformanden, en fungerende næstformand og de øvrige medlemmer af det forberedende forretningsudvalg.
Stk. 7. Det forberedende regionsråd kan ikke yde særskilt vederlæggelse til regionsrådsmedlemmers deltagelse i underudvalg, jf. § 83, eller særlige udvalg, jf. § 85.
Stk. 8. Ethvert medlem er forpligtet til at modtage de ydelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, litra a-c, nr. 2, litra a, nr. 3, litra a, nr. 6, litra a, og nr. 7 og 8, stk. 2, stk. 5, nr. 1, litra a, nr. 3, litra a, og nr. 4, og stk. 6.
Stk. 9. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om vederlæggelsen af de hverv, der er knyttet til det forberedende regionsråds virksomhed, herunder stedfortrædere for medlemmer af det forberedende regionsråd, det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd og de hverv i øvrigt, der er nævnt i stk. 1-7. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd. Indenrigs- og sundhedsministeren kan ved fastsættelsen af regler efter 1. og 2. pkt. fravige stk. 1-8.
Stk. 10. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om nedsættelse af vederlaget til en formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der samtidig er formand for regionsrådet for Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Stk. 11. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, litra d, i denne paragraf, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, stk. 1, nr. 2, litra b, i denne paragraf, stk. 1, nr. 3, litra b, i denne paragraf, stk. 1, nr. 4, litra a, i denne paragraf, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, og stk. 1, nr. 5, i denne paragraf, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 99
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks vederlæggelse i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 99, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder følgende vederlæggelse:
- Til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd:
a) Fast vederlag efter § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
b) Tillægsvederlag efter § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
c) Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 5, nr. 1, litra a, i denne lov.
d) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
e) Godtgørelse og bistand efter § 8 a, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
- Til det forberedende regionsråds medlemmer for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde, jf. § 61:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
- Til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
- Til kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd:
a) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse og bistand efter § 8 a og § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse i det omfang, regionalt udpegede medlemmer af det forberedende sundhedsråd modtager samme godtgørelse eller bistand.
-
Til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd: Godtgørelse efter § 16 a, stk. 7 og 8, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til formanden for det forberedende regionsråd:
a) Vederlag efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
b) Eftervederlag og pension efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
c) Godtgørelse efter § 16, stk. 11, litra a og b, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til første og anden næstformand eller en fungerende næstformand for det forberedende regionsråd: Vederlag efter § 34, stk. 2, jf. dog stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til en fungerende formand for det forberedende regionsråd: Vederlag efter § 34, stk. 3, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil kun gælde for vederlæggelsen i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026. For så vidt angår vederlæggelsen i perioden efter den 1. januar 2027 for Region Østdanmark vil gælde bestemmelserne herom i regionslovens § 11 og de forskrifter, der er udstedt i medfør af denne bestemmelse. Opmærksomheden henledes på, at regionslovens § 11 foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love med forventet ikrafttræden den 1. juli 2025, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslåede stk. 1 vil omhandle forskellige former for vederlæggelse, der vil være obligatoriske at yde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i 2026, når lovens betingelser er opfyldt, og hvor vederlæggelsen vil have en karakter, der gør, at vederlæggelsens art kan fastsættes i form af en henvisning til lov om kommunernes styrelse.
Det foreslåede stk. 1, nr. 1, vil omhandle forskellige former for obligatorisk vederlæggelse til regionsrådets medlemmer, bortset fra formanden for regionsrådet. Vederlæggelsen af formanden for regionsrådet er reguleret i det foreslåede stk. 1, nr. 6.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, yder fast vederlag efter § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer vil være forpligtet til at yde et fast vederlag, der omfatter deltagelse i møder i det forberedende regionsråd og dennes udvalg og underudvalg (litra a), deltagelse i møder i forbindelse med varetagelse af regionale hverv, der udføres efter valg af regionsrådet, medmindre der på andet grundlag er fastsat særlig vederlæggelse (litra b), deltagelse i kurser m.v., der af det forberedende regionsråd eller af det forberedende forretningsudvalg efter bemyndigelse fra det forberedende regionsråd anses for at have betydning for varetagelsen af det regionale hverv (litra c), deltagelse i seminarer (litra d), deltagelse i revisionens forelæggelse af beretninger for det forberedende regionsråd (litra e), varetagelse af andre nærmere angivne regionale hverv efter anmodning fra det forberedende regionsråd eller dennes udvalg (litra f) og udførelse af andre aktiviteter i forbindelse med de ovennævnte møder m.v. (litra g), jf. herved nærmere § 16, stk. 1, litra a-g, i lov om kommunernes styrelse.
Størrelsen af regionsrådsmedlemmernes faste vederlag vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Bemyndigelsen forventes udnyttet således, at medlemmerne af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i overgangsåret 2026 vil skulle modtage et vederlag, som vil svare til 75 pct. af taksten i 2026 for det faste medlemsvederlag, som følger af bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2001 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv.
Vederlaget vil skulle afspejle, at dette forberedende organ ikke har ansvaret for driftsmæssige opgaver i 2026.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, yder tillægsvederlag efter § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd til regionsrådsmedlemmer, der har et eller flere hjemmeboende børn under 10 år, vil være forpligtet til at yde et tillægsvederlag, jf. herved § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Størrelsen af og de nærmere betingelser for regionsrådsmedlemmernes tillægsvederlag vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra c, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, yder erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 5, nr. 1, litra a.
Med virkning fra den 1. januar 2026 har et regionsråd adgang til senest seks måneder før funktionsperiodens udløb med virkning for den kommende funktionsperiode at beslutte, at regionsrådets medlemmer mod en reduktion af det faste vederlag kan vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for et regnskabsår ad gangen. Regionsrådets beslutning er bindende. Der henvises til § 16, stk. 5, 1. og 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, der gælder for regionsråd, jf. regionslovens § 11, stk. 1. Bestemmelserne indebærer, at regionsrådet aktivt skal beslutte med bindende virkning for hver funktionsperiode, hvis ordningen med dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste skal gælde. For en nærmere beskrivelse af tilvalgsordningen henvises til forslag nr. 48 af 5. oktober 2023 til lov nr. 1777 af 28. december 2023 om ændring af bl.a. lov om kommunernes styrelse og regionsloven. Disse gældende regler – der med bestemmelsen også vil finde anvendelse på det forberedende regionsråd - ændres der ikke på med forslaget. Der henvises dog til den supplerende bestemmelse i lovforslagets § 100 om fristerne for tilvalgsordningen for det nyvalgte forberedende regionsråd.
Med udtrykket ”jf. dog stk. 5, nr. 1, litra a” sigtes til, at regionsrådet til regionsrådets medlemmer, bortset fra formanden for regionsrådet kan beslutte at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for de de aktiviteter, der er nævnt i § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse, efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse, jf. bestemmelsens stk. 5, nr. 1, litra a.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, litra c, vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark – forudsat at regionsrådet har tilvalgt ordningen med erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste – til det forberedende regionsråds medlemmer vil være forpligtet til inden for det maksimumbeløb, der følger af loven, og under de i loven nærmere fastsætte betingelser at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i visse møder og kurser m.v. omfattet af § 16, stk. 1, litra a-e, i lov om kommunernes styrelse mod en reduktion af det faste vederlag efter reglerne i § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen omfatter dog ikke erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for de i § 16, stk. 1, litra f, nævnte aktiviteter, som regionsrådet alene vil kunne beslutte at yde. Denne fakultative adgang til at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste vil i stedet være omfattet af det foreslåede stk. 5, nr. 1, litra a. Det forberedende regonsråd vil som betingelse for at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste kunne forlange, at regionsrådsmedlemmet fremlægger en revisorerklæring som dokumentation for erstatningsbeløbet, jf. nærmere § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
Størrelsen af de diætsatser, der danner grundlag for maksimumsbeløbet for erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, og af reduktionen af det faste vederlag og de nærmere betingelser for dokumentationen for erstatning for tabt arbejdsfortjeneste vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra d, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, yder godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer i forbindelse med deltagelse i møder og kurser m.v. omfattet af § 16, stk. 1, litra a-f, i lov om kommunernes styrelse vil være forpligtet til at yde befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet (litra a), godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap (litra b), godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende (litra c) og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som det forberedende regionsråd efter regionslovens § 11, jf. § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste (litra d), jf. herved § 16, stk. 11, litra a-d, i lov om kommunernes styrelse.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra e, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, yder godtgørelse og bistand efter § 8 a, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer - når regionsrådet efter § 8 a, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse har besluttet, at materiale, som skal være tilgængeligt for eller sendes til et eller flere medlemmer af regionsrådet, kun formidles elektronisk – vil skulle godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne udstyr m.v., eller stille dette udstyr m.v. til rådighed for medlemmerne.
For så vidt angår anvendelsen af § 8 a, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse henvises til lovforslagets § 75, stk. 1.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 2, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde, jf. § 61, yder diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd vil være forpligtet til at yde sine medlemmer for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde – som det forberedende regionsråd vil skulle afholde efter lovforslagets § 61– diæter efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 3 og 4, i lov om kommunernes styrelse. Der vil således være tale om obligatoriske vederlagstyper, som det forberedende regionsråd vil skulle yde dets medlemmer. Dette vil også gælde det medlem, der på det konstituerende møde vælges som formand for det forberedende regionsråd for den følgende funktionsperiode.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 2, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer for deltagelse i regionsrådets konstituerende møde, jf. § 61, yder godtgørelse efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd vil være forpligtet til at yde sine medlemmer for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde – som det forberedende regionsråd vil skulle afholde efter lovforslagets § 61– godtgørelse for dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som det forberedende regionsråd måtte have forlangt, at medlemmet vil skulle fremlægge som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse. Der vil således være tale om en obligatorisk godtgørelse, som det forberedende regionsråd vil skulle yde dets medlemmer. Dette vil også gælde det medlem, der på det konstituerende møde vælges som formand for det forberedende regionsråd for den følgende funktionsperiode.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd, yder diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd, diæter efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 3 og 4, i lov om kommunernes styrelse. Der vil således være tale om obligatoriske vederlagstyper, som det forberedende regionsråd vil skulle yde til stedfortrædere.
Bestemmelsen vil kun omhandle stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd. Stedfortrædere, der indkaldes enten permanent som medlem, fordi medlemmet udtræder, eller midlertidigt som medlem som følge af medlemmets midlertidige forfald, vederlægges som medlem efter stk. 1, nr. 1, for den periode, hvori de varetager hvervet som medlem.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd, yder godtgørelse efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd, godtgørelse for dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som det forberedende regionsråd har forlangt, at stedfortræderen vil skulle fremlægge som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse. Der vil således være tale om en obligatorisk godtgørelse, som det forberedende regionsråd vil skulle yde til stedfortrædere.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 4, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd yder godtgørelse efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at såvel regionalt som kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd vil have ret til at modtage de godtgørelser, som det forberedende sundhedsråd vil være forpligtet til at yde efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
Om indholdet af § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse henvises til det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra d.
Bestemmelsen vil ikke omfatte kommunalt udpegede observatører af det forberedende regionsråd, jf. herved det foreslåede stk. 4.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 4, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd yder godtgørelse og bistand efter § 8 a og § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse i det omfang, regionalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd modtager samme godtgørelse eller bistand.
For at sikre ligestilling mellem de regionalt og kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd vil bestemmelsen indebære, at det forberedende regionsråd vil være forpligtet til også at yde den godtgørelse og bistand, som det forberedende regionsråd måtte beslutte skal tildeles medlemmerne af det forberedende regionsråd, til de kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til § 8 a i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte, at materiale, som skal være tilgængeligt for eller sendes til et eller flere medlemmer af det forberedende regionsråd, kun formidles elektronisk. Det forberedende regionsråd vil i den forbindelse skulle godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne udstyr m.v. eller stille dette udstyr m.v. til rådighed for medlemmerne.
Henvisningen til § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte at yde de i § 16, stk. 11, nævnte godtgørelser til det forberedende regionsråds medlemmer i forbindelse med udførelse af de i § 16, stk. 1, litra g, nævnte aktiviteter. Det forberedende regionsråd vil endvidere kunne beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med det forberedende regionsråds medlemmers deltagelse i de i § 16, stk. 1 nævnte møder m.v., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed.
Har det forberedende regionsråd besluttet at yde disse godtgørelser, vil de kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd være berettigede til at modtage disse.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 5, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, yder godtgørelse efter § 16 a, stk. 7 og 8, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, og som deltager i de møder m.v., der er nævnt i § 16, stk. 1, litra a- c, i lov om kommunernes styrelse, befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. § 16 a, stk. 7, jf. § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil derudover være forpligtet til at yde godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til børnepasning til denne personkreds, jf. § 16 a, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil endelig være forpligtet til at yde godtgørelse for dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som det forberedende regionsråd har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Disse godtgørelser vil være obligatoriske for det forberedende regionsråd at yde til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 6, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder vederlag til formanden for det forberedende regionsråd efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde formanden for det forberedende regionsråd et særskilt vederlag, der i overensstemmelse med § 34 i lov om kommunernes styrelse fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af det foreslåede stk. 9. Det forudsættes, at der vil være tale om et fuldtidsvederlag.
Bemyndigelsen forventes udnyttet således, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle modtage 100 pct. af taksten for regionsrådsformandens vederlag i 2026 efter bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension mv. for varetagelsen af regionale hverv. Hvis formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark samtidig er formand for regionsrådet i enten Region Sjælland eller Region Hovedstaden, forventes bemyndigelsen udnyttet således, at vederlaget, der ydes formanden for det forberedende regionsråd, reduceres med 75 pct., jf. det foreslåede stk. 10.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 6, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til formanden for det forberedende regionsråd yder eftervederlag og pension efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Eftervederlag og pension adskiller sig fra det i litra a omhandlede vederlag ved at være en vederlæggelse, der ydes efter udløbet af formanden for det forberedende regionsråds funktionsperiode.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde formanden for det forberedende regionsråd eftervederlag og pension, der i overensstemmelse med § 34 i lov om kommunernes styrelse fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af det foreslåede stk. 9.
Efter vederlagsbekendtgørelsen udbetales der i dag flere forskellige former for pension til en regionsrådsformand og dennes efterladte: Egenpension (§§ 17-20), ægtefællepension (§ 21), efterindtægt til ægtefælle (§ 22) og børnepension (§ 22). Disse pensionsformer vil være dækket af bestemmelsen.
Størrelsen af formanden for det forberedende regionsråds eftervederlag og pension og betingelserne herfor vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren i overensstemmelse med, hvad der gælder i dag for regionsrådsformænd efter bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 6, litra c, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til formanden for det forberedende regionsråd yder godtgørelse efter § 16, stk. 11, litra a, og b, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til formanden for det forberedende regionsråd i forbindelse med deltagelse i møder og kurser m.v. omfattet af § 16, stk. 1, litra a-f, i lov om kommunernes styrelse vil være forpligtet til at yde befordringsgodtgørelse, godtgørelse for fravær fra hjemstedet og godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap, jf. herved § 16, stk. 11, litra a og b, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen svarer til, hvad der gælder i dag for ydelse af godtgørelser til regionsrådsformanden, jf. § 16, stk. 13, i lov om kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 11, stk. 1.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 7, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til første og anden næstformand og fungerende næstformand for det forberedende regionsråd yder vederlag efter § 34, stk. 2, jf. dog stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til første og anden næstformand for det forberedende regionsråd og til en fungerende næstformand for det forberedende regionsråd er forpligtet til at yde vederlag, der i overensstemmelse med § 34 i lov om kommunernes styrelse fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af det foreslåede stk. 9.
Bestemmelsen vil ud over første og anden næstformand for det forberedende regionsråd også omfatte et regionsrådsmedlem, der i medfør af regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 15, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, udpeges til at fungere som næstformand for det forberedende regionsråd.
Såfremt et medlem af regionens kasse modtager andre vederlag, honorarer, diæter eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, vil disse beløb sammen med næstformandsvederlaget ikke inden for et regnskabsår kunne overstige det vederlag, der tilkommer formanden for det forberedende regionsråd efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. herved § 34, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse, som der henvises til i det foreslåede stk. 1, nr. 7.
Størrelsen af vederlaget til første og anden næstformand for det forberedende regionsråd og til en fungerende næstformand vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Bemyndigelsen i stk. 9 forventes udnyttet således, at første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i overgangsåret 2026 vil skulle modtage et vederlag svarende til 100 pct. af taksten for næstformandsvederlaget i 2026, som en første og anden næstformand for et regionsråd modtager efter bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension mv. for varetagelsen af regionale hverv.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, nr. 8, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til en fungerende formand for det forberedende regionsråd yder vederlag efter § 34, stk. 3, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til et medlem, der efter § 15, stk. 5, eller § 66 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse udpeges til at fungere som formand for det forberedende regionsråd, vil være forpligtet til at yde vederlag for overgangsåret 2026 i overensstemmelse med § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
En næstformand for det forberedende regionsråd, der modtager vederlag i henhold til § 34, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 7, vil dog kun kunne modtage vederlag for varetagelse af funktionen som fungerende formand for det forberedende regionsråd efter § 34, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 8, såfremt den pågældende inden for et regnskabsår har varetaget formandens opgaver i mere end 5 uger, jf. herved § 34, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse.
Såfremt et medlem af regionens kasse modtager andre vederlag, honorarer, diæter eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, vil disse beløb sammen med vederlaget som fungerende formand efter det foreslåede stk. 1, nr. 8, ikke inden for et regnskabsår kunne overstige det vederlag, der tilkommer formanden for det forberedende regionsråd efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. herved § 34, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
Størrelsen af vederlaget til en fungerende formand vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Bemyndigelsen i stk. 9 forventes udnyttet således, at en fungerende formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i overgangsåret 2026 vil skulle modtage et vederlag svarende til 100 pct. af vederlaget som formand for det forberedende regionsråd for den periode, hvor den fungerende formand varetager hvervet.
Det foreslås i § 99, stk. 2, 1. pkt., at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder vederlag til de forberedende sundhedsråds formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer, herunder de medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som kommunalbestyrelserne har udpeget.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil i lighed med det foreslåede stk. 1 omhandle forskellige former for vederlæggelse, der er obligatoriske at yde for det forberedende regionsråd, når lovens betingelser er opfyldt. I modsætning til den foreslåede bestemmelse i stk. 1 fastsættes vederlæggelsens art direkte i loven og ikke i form af en henvisning til lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i overgangsåret 2026 vil være forpligtet til at yde vederlag til de forberedende sundhedsråds formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer, herunder de medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som kommunalbestyrelserne har udpeget.
Størrelsen af vederlaget til de forberedende sundhedsråds formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer, herunder de medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som kommunalbestyrelserne har udpeget, vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. bemyndigelsen i det foreslåede stk. 9.
Bemyndigelsen i stk. 9, 1. pkt., forventes udmøntet således, at formænd og næstformænd for forberedende sundhedsråd i hele landet vil skulle modtage et vederlag svarende til 75 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for formænd henholdsvis næstformand for de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne i regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Medlemmer af forberedende sundhedsråd i hele landet vil skulle modtage et vederlag svarende til 50 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne i regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Vederlaget vil afspejle, at de forberedende sundhedsråd alene har opgaver af forberedende karakter samt den særlige arbejdsbyrde, der vil påhvile formænd og næstformænd for de forberedende sundhedsråd.
Det foreslås i § 99, stk. 2, 2. pkt., at borgmestre, magristratsmedlemmer og formænd for stående udvalg i en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om kommunernes styrelse, og fungerende indehavere af disse hverv ikke modtager vederlag for de i 1. pkt. nævnte hverv.
Bestemmelsen vil indebære, at borgmestre, magristratsmedlemmer og formænd for stående udvalg i en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om kommunernes styrelse, og fungerende indehavere af disse hverv, f.eks. fungerende borgmestre i deres funktionsperiode, dvs. personer, der modtager et fuldtidsvederlag for deres kommunale hverv, ikke vil modtage særskilt vederlag for at repræsentere kommunen i sundhedsrådene.
Det foreslås i § 99, stk. 3, at det forberedende regionsråds medlemmers deltagelse i regionsrådets konstituerende møde, jf. § 97, er omfattet af det forberedende regionsråds medlemmers faste vederlag, jf. stk. 1, nr. 1, litra a.
Bestemmelsen vil indebære, at der til regionsrådsmedlemmer, der deltager i det forberedende regionsråds supplerende konstituerede møde, jf. § 48, ikke vil blive ydet et særskilt vederlag for denne deltagelse, eftersom deltagelsen er omfattet af det forberedende regionsråds medlemmers faste vederlag, jf. stk. 1, nr. 1, litra a.
Det foreslås i § 99, stk. 4, at kommunalbestyrelsesmedlemmers deltagelse som observatører i de forberedende sundhedsråds møder er omfattet af kommunalbestyrelsesmedlemmernes faste vederlag § 16, stk. 1, efter lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at der til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der i overgangsåret 2026 deltager som observatører i de forberedende sundhedsråds møder, ikke vil blive ydet et særskilt vederlag for denne deltagelse, eftersom deltagelsen er omfattet af kommunalbestyrelsesmedlemmernes faste vederlag efter lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at der til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der i overgangsåret 2026 deltager som observatører i de forberedende sundhedsråds møder, ikke vil blive ydet de godtgørelser, som kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil have krav på efter det foreslåede stk. 1, nr. 3. Til gengæld vil de kommunale observatører kunne modtage godtgørelse af kommunen efter § 16, stk. 11-13, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 99, stk. 5, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan beslutte at yde følgende vederlæggelse:
- Til det forberedende regionråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd:
a) Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse for deltagelse i de aktiviteter, der er nævnt i § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til formanden for det forberedende regionsråd: Godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
-
Til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd:
a) Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16 a, stk. 1-5, i lov om kommunernes styrelse.
b) Godtgørelse efter § 16 a, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse.
- Til et medlem, der uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr. 8, varetager opgaver, som påhviler det forberedende regionsråds formand: Vederlag efter § 34, stk. 4, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 vil i modsætning til de foreslåede stk. 1 og 2 omhandle forskellige former for vederlæggelse, der er fakultative at yde for det forberedende regionsråd, når lovens betingelser er opfyldt. Vederlæggelsen vil have en karakter, der gør, at vederlæggelsens art kan fastsættes i form af en henvisning til lov om kommunernes styrelse.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 1, litra, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark – forudsat at regionsrådet har tilvalgt ordningen med erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste – til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, kan beslutte efter § 16, stk. 5-7, i lov om kommunernes styrelse at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for deltagelse i de aktiviteter, der er nævnt i § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil i kraft af dens henvisning til § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse indebære, at det forberedende regionsråd til det forberedende regionsråds medlemmer i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for varetagelse af andre nærmere angivne regionale hverv efter anmodning fra det forberedende regionsråd eller dennes udvalg.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 1, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til det forberedende regionsråds medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, kan beslutte at yde godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
Efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse kan kommunalbestyrelsen beslutte at yde de i § 16, stk. 11, nævnte godtgørelser til kommunalbestyrelsens medlemmer i forbindelse med udførelse af de i § 16, stk. 1, litra g, nævnte aktiviteter. Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med kommunalbestyrelsesmedlemmernes deltagelse i de i § 16, stk. 1 nævnte møder m.v., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd til regionsrådets medlemmer, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, i forbindelse med udførelse af andre aktiviteter i forbindelse med deltagelse i deltagelse i møder og kurser m.v., der er omfattet af regionsrådsmedlemmets faste vederlag, i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde befordringsgodtgørelse, godtgørelse for fravær fra hjemstedet, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som det forberedende regionsråd efter § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. herved § 16, stk. 12, 1. pkt., jf. stk. 11, i lov om kommunernes styrelse. Det forberedende regionsråd vil endvidere kunne beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med regionsrådsmedlemmernes deltagelse i møder og kurser m.v., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed, jf. herved § 16, stk. 12, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 2, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til formanden for det forberedende regionsråd kan beslutte at yde godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde godtgørelse efter § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse til formanden for det forberedende regionsråd. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede stk. 5, nr. 1, litra b. Det forberedende regionsråd kan således beslutte at godtgøre de samme udgifter til formanden for det forberedende regionsråd.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 3, litra a, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, kan beslutte at yde diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter § 16 a, stk. 1-5, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberendede sundhedsråd, i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med deltagelse i møder og kurser m.v. efter reglerne i § 16 a, stk. 1-5, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 16 a, stk. 1 og 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte at yde diæter. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter størrelsen af diæterne. Diæterne fastsættes til et bestemt beløb pr. dag og således, at der for dage, hvor varetagelsen af hvervet beslaglægger mere end 4 timer, ydes det dobbelte beløb. Ved beregningen af den tid, varetagelsen af hvervet beslaglægger, medtages ogås den tid, der er fornøden til at rejse til og fra det sted, hvor hvervet udføres, medmindre hele rejsen foregår inden for region Østdanmarks grænser.
Henvisningen til § 16 a, stk. 1 og 3, i lov om kommunernes styrelse vil blandt andet indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte at yde erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste vil pr. dag højst kunne udgøre det femdobbelte af diætbeløbet for møder af ikke over 4 timers varighed, jf. stk. 2.
Henvisningen til § 16 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte, at adgangen til erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 1 er betinget af fremlæggelse af en erklæring afgivet af en uafhængig revisor, der er godkendt efter revisorloven. Det forberedende regionsråd vil kunne fastsætte nærmere krav til revisorerklæringen og til fremlæggelsen heraf. Beslutningen efter 1. pkt. træffes senest 2 måneder forud for det tidspunkt, fra hvilket beslutningen skal gælde. Beslutningen efter 1. pkt. gælder, indtil det forberedende regionsråd ændrer beslutningen.
Henvisningen til § 16 a, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at er der tillagt nogen særligt honorar eller vederlag for varetagelse af et regionalt hverv, kan der ikke ydes den pågældende diæter og erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse hermed.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 3, litra b, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, kan beslutte at yde godtgørelse efter § 16 a, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd til personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, og som deltager i aktiviteter omfattet af § 16, stk. 1, litra d-g, i lov om kommunernes styrelse, i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. § 16 a, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 7, jf. § 16, stk. 11 og § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil til denne persongruppe også kunne beslutte at yde godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til børnepasning, jf. § 16 a, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil endvidere kunne beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med deltagelse i møder og kurser m.v. efter § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed, jf. § 16 a, stk. 9, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Det fremgår af det foreslåede stk. 5, nr. 4, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark til et medlem, der uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr. 8, varetager opgaver, som påhviler det forberedende regionsråds formand, kan beslutte at yde vederlag efter § 34, stk. 4, jf. dog stk. 5 og 6, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd i overgangsåret 2026 vil kunne beslutte at yde vederlag til et medlem, der uden at være valgt som fungerende formand for det forberedende regionsråd, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 8, varetager opgaver, som påhviler det forberedende regionsråds formand. En næstformand, der modtager vederlag i henhold til § 34, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, vil dog kun kunne modtage vederlag for varetagelse af formandens opgaver efter § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, såfremt den pågældende inden for et regnskabsår har varetaget formandens opgaver i mere end 5 uger, jf. herved § 34, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse. Såfremt et medlem af regionens kasse modtager andre vederlag, honorarer, diæter eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, vil disse beløb sammen med vederlaget for varetagelse af formandens opgaver efter det foreslåede stk. 5, nr. 4, ikke inden for et regnskabsår kunne overstige det vederlag, der tilkommer regionsrådsformanden efter § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. herved § 34, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 99, stk. 6, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan beslutte at yde vederlag til næstformanden og de øvrige medlemmer af det forberedende forretningsudvalg.
Bestemmelsen vil omhandle forskellige former for vederlæggelse, der vil være fakultative at yde for det forberedende regionsråd, når lovens betingelser er opfyldt. Da formanden for det forberedende regionsråd er født formand for det forberedende forretningsudvalg, vil det ikke være nødvendigt at fastsætte regler om særskilt vederlag for denne funktion.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd vil kunne beslutte at yde vederlag til det forberedende forretningsudvalgs næstformand, fungerende næstformand og øvrige medlemmer. Det forberedende regionsråd vil således ikke være forpligtet til at yde et særskilt vederlag for varetagelsen af disse funktioner.
Den nærmere ramme for ydelsen af disse vederlag vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. den foreslåede bemyndigelse i stk. 9.
Bemyndigelsen forventes udnyttet således, at der til vederlæggelse af det forberedende forretningsudvalg i Region Østdanmark i 2026 vil blive fastsat en vederlagspulje, som vil svare til 75 pct. af den vederlagspulje, som fastsættes til Region Østdanmark fra 2027. Dette vil afspejle, at det forberedende forretningsudvalg ikke vil have noget driftsmæssigt ansvar i 2026.
Det foreslås i § 99, stk. 7, at det forberedende regionsråd for Regions Østdanmark ikke kan yde særskilt vederlæggelse til regionsrådsmedlemmers deltagelse i underudvalg, jf. § 83, eller særlige udvalg, jf. § 85.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for overgangsåret 2026 ikke kan beslutte at yde vederlag for regionsrådsmedlemmers deltagelse i underudvalg, jf. § 83, eller særlige udvalg, jf. § 85.
Det foreslås i § 99, stk. 8, at ethvert medlem er forpligtet til at modtage de ydelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, litra a-c, nr. 2, litra a, nr. 3, litra a, nr. 6, litra a, og nr. 7 og 8, stk. 2, stk. 5, nr. 1, litra a, nr. 3, litra a, og nr. 4, og stk. 6.
Bestemmelsen vil indebære, at de nævnte vederlagstyper m.v. vil være pligtmæssige for medlemmerne at modtage.
For så vidt angår de vederlagstyper m.v. efter lov om kommunernes styrelse, som det forberedende regionsråd vil have pligt til at yde, jf. stk. 1 og 2, vil ethvert medlem, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, således have pligt til at modtage fast vederlag, tillægsvederlag og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, der ydes efter det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra a-c. Ethvert medlem vil ligeledes have pligt til at modtage diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for deltagelse i det forberedende regionsråds konstituerende møde efter det foreslåede stk. 1, nr. 2, litra a. En stedfortræder, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i det forberedende regionsråd, vil have pligt til at modtage diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, der ydes efter det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra a. Formanden for det forberedende regionsråd, første og anden næstformand for det forberedende regionsråd, en fungerende næstformand for det forberedende regionsråd og en fungerende formand for det forberedende regionsråd vil have pligt til at modtage vederlag, der ydes efter de foreslåede stk. 1, nr. 6, litra a, og nr. 7 og 8. De forberedende sundhedsråds formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer, herunder de medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som kommunalbestyrelserne har udpeget, vil have pligt til at modtage vederlag, der ydes efter det foreslåede stk. 2.
For så vidt angår de vederlagstyper m.v. efter lov om kommunernes styrelse, som regionsrådet vil kunne beslutte at yde (de fakultative ydelser), vil ethvert medlem, bortset fra formanden for det forberedende regionsråd, have pligt til at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste for deltagelse i de aktiviteter, der er nævnt i § 16, stk. 1, litra f, i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 5, nr. 1, litra a. Personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd, vil have pligt til at modtage diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, der ydes det foreslåede stk. 5, nr. 3, litra a. Et medlem, der varetager opgaver, som påhviler det forberedende regionsråds formand, vil have pligt til at modtage vederlag, der ydes efter det foreslåede stk. 5, nr. 4.
Derudover vil det forberedende forretningsudvalgs næstformand, fungerende næstformand og øvrige medlemmer have pligt til at modtage vederlag, som det forberedende regionsråd vil kunne beslutte at yde efter det foreslåede stk. 6.
Det foreslås i § 99, stk. 9, 1. pkt., at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om vederlæggelsen af de hverv, der er knyttet til det forberedende regionsråds virksomhed, herunder stedfortrædere for medlemmer af det forberedende regionsråd, det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd og de hverv i øvrigt, der er nævnt i stk. 1-7.
Bemyndigelsen i stk. 9, 1. pkt., forventes udnyttet således, at formand, første og anden næstformand og medlemmer af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle modtage 100 pct. af taksten for vederlag for det tilsvarende regionale hverv i 2026, som den pågældende hvervsindehaver modtager efter bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension mv. for varetagelsen af regionale hverv.
Hvis formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark samtidig er formand for regionsrådet i enten Region Sjælland eller Region Hovedstaden, forventes bemyndigelsen udnyttet således, at vederlaget, der ydes formanden for det forberedende regionsråd, vil blive reduceret med 75 pct., jf. den foreslåede bemyndigelse i stk. 10. Derudover forventes bemyndigelsen udnyttet således, at medlemmer af det forberedende regionsråd i 2026 vil skulle modtage et vederlag, som vil svare til 75 pct. af det nuværende vederlagsniveau for regionsrådsmedlemmer. Vederlaget vil afspejle, at dette forberedende organ ikke vil have ansvaret for driftsmæssige opgaver i 2026.
Bemyndigelsen i stk. 9, 1. pkt., forventes endvidere udmøntes således, at der til vederlæggelse af det forberedende forretningsudvalg i Region Østdanmark i 2026 vil blive fastsat en vederlagspulje, som vil svare til 75 pct. af den vederlagspulje, som vil blive fastsat til forretningsudvalget for Region Østdanmark fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne i regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Den centralt fastsatte vederlagspulje målrettet vederlæggelsen af de fire nye regioners forretningsudvalgs næstformænd og medlemmer, der etableres pr. 1. januar 2027, forventes at udgøre ca. 80 pct. af regionsrådsformændenes vederlag svarende til 4,2 mio. kr. fra 2027. Puljen forventes fordelt mellem regionerne ud fra det maksimale antal medlemmer af forretningsudvalget i hver region.
Bemyndigelsen i stk. 9, 1. pkt., forventes udmøntet således, at formænd og næstformænd for forberedende sundhedsråd i hele landet vil skulle modtage et vederlag svarende til 75 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for formænd henholdsvis næstformand for de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne i regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Medlemmer af forberedende sundhedsråd i hele landet vil skulle modtage et vederlag svarende til 50 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd, som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne i regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Vederlaget vil afspejle, at de forberedende sundhedsråd alene har opgaver af forberedende karakter samt den særlige arbejdsbyrde, der vil påhvile formænd og næstformænd for de forberedende sundhedsråd.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 9, 1. pkt., vil også omfatte vederlæggelsen af stedfortrædere for medlemmer af det forberedende regionsråd, det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd. Ved fastsættelsen af regler vil der blive draget inspiration fra, hvad der er fastsat i den seneste regionale vederlagsbekendtgørelse, bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv.
Det foreslås i § 99, stk. 9, 2. pkt., at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler efter 1. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af de nærmere regler for vederlæggelsen efter stk. 9, 1. pkt., vil kunne fravige lovens bestemmelser i stk. 1-8, såvel lovens egne bestemmelser, som de bestemmelser i lov om kommunernes styrelse, som loven henviser til.
Det forudsættes, at denne bemyndigelse kun vil blive udnyttet, i det omfang en fravigelse af lovens regelsæt vil være nødvendig for at opnå en rimelig vederlæggelse, der er tilpasset den særlige regionsstruktur, der vil være gældende for 2026.
Det foreslås i § 99, stk. 10, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om nedsættelse af vederlaget til en formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der samtidig er formand for regionsrådet for Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Bemyndigelsen i stk. 10 forventes at blive udnyttet således, at såfremt formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark samtidig er formand for regionsrådet i enten Region Sjælland eller Region Hovedstaden, vil vederlaget, der ydes formanden for det forberedende regionsråd, blive reduceret med 75 pct.
Det foreslås i § 99, stk. 11, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, litra d, i denne lov, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, stk. 1, nr. 2, litra b, i denne lov, stk. 1, nr. 3, litra b, i denne lov, stk. 1, nr. 4, litra a, i denne lov, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, og stk. 1, nr. 5, i denne lov, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Formålet med bemyndigelsen vil være at give indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter, hvis der skulle opstå behov for det.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil ikke være forpligtet til at udnytte bemyndigelsen.
Bemyndigelsen vil således alene give mulighed for at fastsætte et maksimumbeløb for godtgørelsen af revisors vederlag for udfærdigelsen af erklæringen og ikke for at regulere størrelsen af godtgørelsen i øvrigt.
Det vil ikke være hensigten med bemyndigelsen at give mulighed for at regulere størrelsen af det vederlag, medlemmet skal betale sin revisor for udfærdigelsen af erklæringen.
Hvis den pågældendes udgift til en revisionserklæring er højere end det i medfør af bemyndigelsen fastsatte maksimumbeløb til godtgørelse, vil den pågældende således selv skulle afholde differencen.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet, hvis der ved regionernes brug af adgangen til at gøre erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste betinget af fremlæggelse af revisorerklæring viser sig at opstå et behov for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter. Den nærmere størrelse af godtgørelsen vil blive fastsat efter drøftelse med Danske Regioner og Erhvervsministeriet.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte et maksimumbeløb for det forberedende regionsråds godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæringer i de situationer, der er nævnt i det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra d, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, stk. 1, nr. 2, litra b, jf. § 16, stk. 3, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse, stk. 1, nr. 3, litra b, jf. § 16, stk. 9, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse, stk. 1, nr. 4, litra a, jf. § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, og stk. 1, nr. 5, jf. § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse.
Efter § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse ydes der til kommunalbestyrelsesmedlemmer godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Bestemmelsen vil finde tilsvarende anvendelse for medlemmer af det forberedende regionsråd, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 1, litra d. Ligeledes vil bestemmelsen finde tilsvarende anvendelse for kommunalt udpegede medlemmer af et forberedende sundhedsråd, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 4, litra a.
Efter § 16, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, ydes der for deltagelse i det konstituerende møde, diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Efter § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse. Henvisningen til § 16 a, stk. 8, i § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der til kommunalbestyrelsesmedlemmer for deltagelse i det konstituerende møde ydes godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Tilsvarende vil gælde for medlemmer af det forberedende regionsråd, som deltager i det forberedende regionsråds konstituerende møde, som det forberedende regionsråd vil skulle afholde efter lovforslagets § 61, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 2, litra b.
Efter § 16, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse, ydes der til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i kommunalbestyrelsen diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Efter § 16, stk. 9, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse. Henvisningen til § 16 a, stk. 8, i § 16, stk. 9, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der til stedfortrædere, der deltager i enkelte møder i kommunalbestyrelsen, ydes godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 4, har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Tilsvarende vil gælde for stedfortrædere, der deltager i enkelte møder i det forberedende regionsråd, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 3, litra b.
Efter § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse ydes der til den, der ikke er medlem af kommunalbestyrelsen, godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Bestemmelsen vil finde tilsvarende anvendelse for personer, der ikke er medlemmer af det forberedende regionsråd eller de forberedende sundhedsråd, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 5.