LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 92
§ 22, stk. 1, om beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser, § 28, stk. 3, om rigsrevisors undersøgelser og § 37, stk. 1-6, om Regionernes Lønnings- og Takstnævn i regionsloven og de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 22, stk. 1 og 2, § 35 a og § 37, stk. 7, finder tilsvarende anvendelse for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og dettes virksomhed og personale.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 22, stk. 1 og 2, vedrørende optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser samt indgåelse af leje- og leasingaftaler.
Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 35 a vedrørende kontrolbud.
Stk. 4. Finansministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 37, stk. 7, vedrørende Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 92
RetsinformationBestemmelsen omhandler, i hvilket omfang en række bestemmelser i regionsloven om forskellige forhold vedrørende regionens økonomiske forvaltning finder anvendelse på det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Det drejer sig om regionslovens § 22 om beslutning om optagelse af lån, påtagelse af garantiforpligtelser samt indgåelse af leje-og leasingaftaler, § 28, stk. 3, om rigsrevisors undersøgelser, § 35 a om beregning og afgivelse af kontrolbud samt § 37 om Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 92, stk. 1, at regionslovens § 22, stk. 1, om beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser, § 28, stk. 3, om rigsrevisors undersøgelser, og § 37, stk. 1-6, om Regionernes Lønnings- og Takstnævn og de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 22, stk. 2, § 35 a og § 37, stk. 7, finder tilsvarende anvendelse for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og dettes virksomhed og personale.
Bestemmelsen vil alene omhandle det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og dettes virksomhed og personale. Fra den 1. januar 2027 vil regionsloven med de ændringer, der foreslås i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, gælde for den nye Region Østdanmark.
Henvisningen til regionslovens § 22, stk. 1, vil indebære, at beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser, medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter andet, vil skulle træffes af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Henvisningen til regionslovens § 28, stk. 3, vil indebære, at rigsrevisor af egen drift eller på anmodning af statsrevisorerne vil kunne foranstalte undersøgelser i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber m.m. af det forberedende regionråd for Region Østdanmarks regnskaber samt udvalgte regnskabsområder herunder. Rigsrevisor har til brug for sådanne undersøgelser adgang til det forberedende regionråd for Region Østdanmarks regnskabsmateriale m.v. i overensstemmelse med §§ 12 og 13 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 1, vil indebære, at bestemmelser om løn- og øvrige ansættelsesforhold for personale i tjeneste i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark aftales eller fastsættes af det i henhold til stk. 2 oprettede nævn. Finansministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren bestemme, at også løn- og øvrige ansættelsesforhold for personale ved selvejende institutioner, med hvilke det forberedende regionsråd for Region Østdanmark indgår overenskomst med henblik på opfyldelsen af dem i lovgivningen pålagte forpligtelser, skal aftales eller fastsættes af nævnet. Nævnet kan beslutte, at antallet af stillinger i nærmere angivne personalegrupper, der i øvrigt er omfattet af nævnets kompetence, skal forelægges nævnet til godkendelse. Nævnet har endvidere de beføjelser om indgåelse af overenskomster med organisationer af sundhedspersoner m.fl. om vilkår for sundhedsydelser samt om afgivelse af udtalelser, som følger af § 227 i sundhedsloven.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 1, vil dermed indebære, at personale i tjeneste i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i det hele vil være omfattet af de overenskomster, aftaler, retningslinjer m.v., som Regionernes Lønnings- og Takstnævn har aftalt eller fastsat.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 2, vil indebære, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn i sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle bestå af 9 medlemmer og stedfortrædere for disse, der beskikkes af finansministeren, således at 5 af nævnets medlemmer og stedfortrædere for disse beskikkes efter indstilling fra regionsrådene, idet hvert regionsråd indstiller et medlem og en stedfortræder, 2 medlemmer og stedfortrædere for disse beskikkes efter indstilling af KL (Kommunernes Landsforening, 1 medlem og en stedfortræder for denne beskikkes efter indstilling af indenrigs- og sundhedsministeren og 1 medlem og en stedfortræder for denne udpeges af finansministeren.
Det bemærkes herved, at der i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love ved en ændring af regionslovens § 37 foreslås en reduktion i antallet af beskikkede medlemmer fra regionsrådene og dermed i det samlede antal medlemmer af Regionernes Lønnings- og Takstnævn samt en ændring af formandens beføjelser. Denne ændring foreslås først at træde i kraft den 1. januar 2027.
Det bemærkes endvidere, at til og med den 31. december 2026 vil de nuværende regioner, herunder Region Sjælland og Region Hovedstaden, fortsat indstille hver sit medlem af Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Dette hænger sammen med, at de nuværende regioner bevarer deres myndigheds- og driftsansvar fra de regionale opgaver.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 3, vil indebære, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn i sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle vælge en formand blandt de 5 medlemmer, der er beskikket efter indstilling af regionsrådene.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 2 og 3, vil dermed indebære, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn ved nævnets behandling af sager om løn- og øvrige ansættelsesvilkår for personale under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have samme kreds af medlemmer og samme formand som i øvrige sager for Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 4, vil indebære, at Regionernes Lønnings- og Takstnævns beslutninger i sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle træffes ved stemmeflertal, jf. dog stk. 5 og 6.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 5, vil indebære, at de medlemmer af Regionernes Lønnings- og Takstnævn, der er udpeget af finansministeren henholdsvis beskikket efter indstilling af sundhedsministeren, i sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne modsætte sig nævnets beslutninger efter stk. 1.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 6, vil indebære, at de medlemmer af Regionernes Lønnings- og Takstnævn, der er beskikket efter indstilling fra KL (Kommunernes Landsforening), i sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have hver 3 stemmer, når nævnet træffer beslutninger vedrørende indgåelse af overenskomster med organisationer af sundhedspersoner m.v. om vilkår for de ydelser, som kommunalbestyrelsen tilbyder i medfør af sundhedslovens § 140 a, stk. 1, og bestemmelser fastsat i medfør af sundhedslovens § 140 b.
Henvisningen til regionslovens § 37, stk. 4-6, vil dermed indebære, at sager om løn- og øvrige ansættelsesvilkår for personale under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil blive behandlet på samme måde i Regionernes Lønnings- og Takstnævn som øvrige sager for Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Henvisningen til de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 22, stk. 1, vil indebære, at de regler, som indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til regionslovens § 22, stk. 1, har fastsat, hvorefter beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser uanset hovedreglen i stk. 1 ikke skal træffes af regionsrådet, vil skulle gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. For det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil herefter skulle gælde § 15, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1715 af 13. december 2023 om regionernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., hvorefter det forberedende forretningsudvalg dog kan bemyndiges til at træffe beslutning om påtagelse af garantiforpligtelser, herunder beslutning om pådragelse af solidarisk hæftelse gennem indtræden i en forening, en institution, et selskab eller lignende, inden for den beløbsramme og øvrige vilkår, som det forberedende regionsråd fastsætter.
Henvisningen til de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 22, stk. 2, vil indebære, at de regler, som indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til regionslovens § 22, stk. 2, har fastsat, hvorefter beslutning om indgåelse af leje- og leasingaftaler, som udgør en særlig forpligtelse for regionen, skal træffes af regionsrådet, vil skulle gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. For det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil herefter skulle gælde § 15, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1715 af 13. december 2023 om regionernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., hvorefter beslutning om indgåelse af leje- og leasingaftaler, hvis værdi sammen med eventuelle sammenhørende aftaler, overstiger tærskelværdien, jf. den regionale lånebekendgørelses § 2, stk. 2 og 3, træffes af det forberedende regionsråd i et møde.
Henvisningen til de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 35 a, stk. 1, vil indebære, at de regler, som indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat om beregning af omkostningerne ved regionens egen udførelse af en opgave, som regionen beslutter at sende i udbud, (kontrolbud) og om afgivelsen af kontrolbud, vil skulle gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. For det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil herefter skulle gælde kapitel 1-3 i bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud.
Henvisningen til de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 35 a, stk. 2, vil indebære, at de regler, som indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat om, at Klagenævnet for Udbud efter reglerne i lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (i dag lov om Klagenævnet for Udbud) og forskrifter udstedt i medfør heraf vil kunne behandle klager vedrørende regionens overtrædelse af regler fastsat i medfør af stk. 1, vil skulle gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. For det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil herefter skulle gælde kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud.
Henvisningen til de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 37, stk. 7, vil indebære, at de regler, som finansministeren efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren har udstedt for Regionernes Lønnings- og Takstnævns virksomhed, vil skulle gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. For det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil herefter skulle gælde bekendtgørelse nr. 1369 af 12. december 2006 om Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Det foreslås i § 92, stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 22, stk. 1 og 2, vedrørende optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser samt leje- og leasingaftaler.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsminsteren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne fastsætte regler i henhold til regionslovens § 22, stk. 1 om, at beslutning om optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser uanset hovedreglen i stk. 1 ikke vil skulle træffes af det forberedende regionsråd, og regler i henhold til regionslovens § 22, stk. 2, om, at beslutning om indgåelse af leje- og leasingaftaler, som udgør en særlig forpligtelse for regionen, vil skulle træffes af det forberedende regionsråd. Indenrigs- og sundhedsministeren vil herved kunne fravige reglerne herom i § 15, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 1715 af 13. december 2023 om regionernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., som ellers foreslås at skulle gælde for det forberedende regionsråd, jf. bestemmelsens stk. 1.
Det foreslås i § 92, stk. 3, at indenrigs- og sundhedsministeren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 35 a vedrørende kontrolbud.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsminsteren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i henhold til regionslovens § 35 a, stk. 1 og 2, vil kunne fastsætte regler om beregning af omkostningerne ved det forberedende regionsråds egen udførelse af en opgave, som regionen beslutter at sende i udbud, (kontrolbud) og om afgivelsen af kontrolbud samt om klageadgangen til Klagenævnet for Udbud. Indenrigs- og sundhedsministeren vil herved kunne fravige reglerne herom i bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud, som ellers foreslås at skulle gælde for det forberedende regionsråd, jf. bestemmelsens stk. 1.
Det foreslås i § 92, stk. 4, at finansministeren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 37, stk. 7, vedrørende Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Bestemmelsen vil indebære, at finansministeren efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne fastsætte regler for Regionernes Lønnings- og Takstnævns virksomhed. Finansministeren vil herved efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren for nævnets sager vedrørende det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kunne fastsætte regler, der fraviger bekendtgørelse nr. 1369 af 12. december 2006 om Regionernes Lønnings- og Takstnævn, som ellers foreslås at skulle gælde for det forberedende regionsråd, jf. bestemmelsens stk. 1.