LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 9
Indenrigs- og sundhedsministeren kan, såfremt særlig tungtvejende hensyn taler derfor, fastsætte regler om ændringer til og med den 31. december 2026 i den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, herunder om antallet af sundhedsråd, der skal nedsættes i hver region, om, hvilke kommuner der henhører under de enkelte sundhedsråd, og om navnene på de enkelte sundhedsråd.
Stk. 2. Ved fastsættelse af regler efter stk. 1 skal der varetages de hensyn, der nævnes i § 8, stk. 3.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 9
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om ændringer frem til den 1. januar 2027 i den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan , såfremt særligt tungtvejende hensyn taler derfor, fastsætte regler om ændringer til og med den 31. december 2026 i den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, herunder om antallet af sundhedsråd, der skal nedsættes i hver region, om, hvilke kommuner der henhører under de enkelte sundhedsråd, og om navnene på de enkelte sundhedsråd.
Bestemmelsen vil tage højde for den særlige situation, hvor der efter indenrigs- og sundhedsministerens fastlæggelse af landets geografiske inddeling i sundhedsråd – og dermed efter inddragelsen af opmanden og dennes vejledende udtalelse – men inden den 1. januar 2027, fra hvilken dato sundhedsrådene etableres, måtte opstå et behov for at foretage ændringer i landets geografiske inddeling i sundhedsråd.
Som angivet i bestemmelsen vil bemyndigelsen til at fastsætte regler om ændringer i landets geografiske inddeling i sundhedsråd kun kunne udnyttes til at fastsætte regler om ændringer i den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, der har virkning til og med den 31. december 2026.
Som angivet i bestemmelsen vil bemyndigelsen til at fastsætte regler om ændringer i landets geografiske inddeling i sundhedsråd kun kunne udnyttes, såfremt særligt tungtvejende hensyn taler derfor. Der vil skulle være tale om, at de hensyn, der vil blive angivet i § 8, stk. 3, som efter stk. 2 vil skulle gælde tilsvarende for den foreslåede bemyndigelse i stk. 1, med meget stor vægt taler for en ændring af landets geografiske inddeling i sundhedsråd.
Der vil således kun kunne fastsættes regler om ændringer i den efter § 8 allerede fastlagte geografiske inddeling af landet i sundhedsråd, såfremt det viser sig, at den allerede fastlagte geografiske inddeling af landet i sundhedsråd for et eller flere sundhedsråd vil indebære et åbenbart uhensigtsmæssigt grundlag for disse sundhedsråds varetagelse af deres opgaver, og såfremt der kan peges på en ændret inddeling af sundhedsrådenes geografiske inddeling, der vil medføre et åbenbart mere hensigtsmæssigt grundlag for såvel disse som de øvrige sundhedsråds varetagelse af deres opgaver.
I vurderingen af, om dette vil være tilfældet, vil de i § 8, stk. 3, angivne hensyn skulle indgå, dvs. de samme hensyn som i forbindelse med den initiale geografiske inddeling. Der vil tilkomme indenrigs- og sundhedsministeren et vist skøn i vurderingen af, om dette er tilfældet.
Det vil ikke være en betingelse, at der gennemføres en supplerende opmandsproces, men den foreslåede bestemmelse vil ikke være til hinder for, at en sådan vil kunne foretages.
Måtte der opstå behov for ændringer efter den 1. januar 2027 i landets geografiske inddeling i sundhedsråd, vil det foreslåede stk. 1 ikke give hjemmel hertil. En hjemmel til at foretage ændringer efter den 1. januar 2027 i landets geografiske inddeling i sundhedsråd vil imidlertid blive foreslået i det lovforslag til ændring af blandt andet lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpgelse af forpligtende kommunale samarbejder, som vil blive fremsat samtidig med dette lovforslag. Se den foreslåede nye bestemmelse i § 4 a i lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpgelse af forpligtende kommunale samarbejder.
Det foreslåede stk. 1 vil give bemyndigelse til at fastsætte regler om en ændret inddeling i sundhedråd, der vil indebære, at enhver region også efter ændringen vil skulle inddeles geografisk i et helt antal sundhedsråd. Det foreslåede stk. 2 vil endvidere indebære, at ethvert sundhedsråd også ændringen vil bestå af et helt antal kommuner og ikke af dele af en eller flere kommuner og dermed, at enhver kommune vil skulle henhøre under samme sundhedsråd.
Det foreslåede stk. 1 vil desuden give bemyndigelse til at fastsætte regler om en ændret inddeling i sundhedråd, der vil indebære, at ethvert sundhedsråd også efter ændringen skal tildeles et geografisk sammenhængende område, jf. herved også stk. 2 med dets henvisning til § 8, stk. 3.
Det foreslåede stk. 1 vil endvidere give bemyndigelse til, i det omfang, der oprettes nye sundhedsråd, at fastsætte regler om navngivningen af det enkelte sundhedsråd. Det forudsættes herved, at hvert sundhedsråd gives et navn, der har tilknytning til det geografiske område, som sundhedsrådet skal dække.
Det foreslåede stk. 1 vil ikke indeholde hjemmel til at fastlægge antallet af det enkelte sundhedsråds medlemmer. Det skyldes, at antallet af kommunale medlemmer udelukkende afhænger af kommunens indbyggertal, og at antallet af regionale medlemmer udelukkende afhænger af det samlede antal kommunale medlemmer fra kommunerne inden for sundhedsrådets område, jf. ovenfor. Der vil følgelig ikke være behov for at fastlægge antallet af det enkelte sundhedsråds medlemmer.
Det foreslås i § 9, stk. 2, at ved fastsættelse af regler efter stk. 1 skal der varetages de hensyn, der nævnes i § 8, stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at ved fastsættelse af regler efter stk. 1 om ændringer frem til den 1. januar 2027 i den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene skal det sikres, at alle sundhedsråd har en sådan størrelse og et sådant omfang, at de befolkningsmæssigt og geografisk under hensyn til den forventede planlægning og udvikling af sundhedsvæsenet danner et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådet, inden for hvert sundhedsråds geografisk afgrænsede område.
Som anført i stk. 1 vil indenrigs- og sundhedsministeren kun, såfremt særligt tungtvejende hensyn taler derfor, kunne foretage ændringer i den allerede fastlagte geografiske inddeling af landet i sundhedsråd. Der vil skulle være tale om, at de hensyn, der vil blive angivet i § 8, stk. 3, som efter det foreslåede stk. 1 vil skulle gælde tilsvarende for den foreslåede bemyndigelse i stk. 1, med en meget stor vægt taler for en ændring af landets geografiske inddeling i sundhedsråd.
Som anført i bemærkningerne til stk. 1 vil der således kun kunne fastsættes regler om ændringer i den efter § 8 allerede fastlagte geografiske inddeling af landet i sundhedsråd, såfremt det viser sig, at den allerede fastlagte geografiske inddeling af landet i sundhedsråd for et eller flere sundhedsråd vil indebære et åbenbart uhensigtsmæssigt grundlag for disse sundhedsråds varetagelse af deres opgaver, og såfremt der kan peges på en ændret inddeling af sundhedsrådenes geografiske inddeling vil medføre et åbenbart mere hensigtsmæssigt grundlag for såvel disse som de øvrige sundhedsråds varetagelse af deres opgaver. I vurderingen af, om dette vil være tilfældet, vil de i § 8, stk. 3, angivne hensyn skulle indgå.
Der henvises til bemærkningerne til § 8, stk. 3.