LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 86
§ 7, stk. 2 og 3, om fritagelse for hvervet som kommunalbestyrelsens borgmester og viceborgmester og om vedkommendes død eller udtræden, §§ 30-31 a, § 32, stk. 1, og § 33 om kommunalbestyrelsens borgmester og viceborgmester og § 66, stk. 1, § 66 a, stk. 1-5, § 66 b, stk. 1-7, § 66 c, stk. 1-8, og § 66 d, stk. 1-3, om borgmesterens afsættelse eller suspension i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 86
RetsinformationBestemmelsen omhandler formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og disses valg, beføjelser og afsættelse. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 86, at § 7, stk. 2 og 3, om fritagelse for hvervet som kommunalbestyrelsens borgmester og viceborgmester og om vedkommendes død eller udtræden, §§ 30-31 a, § 32, stk. 1, og § 33 om kommunalbestyrelsens borgmester og viceborgmester og§ 66, stk. 1, § 66 a, stk. 1-5, § 66 b, stk. 1-7, § 66 c, stk. 1-8, og § 66 d, stk. 1-3, om borgmesterens afsættelse eller suspension i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse for formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Bestemmelsen vil gælde fra og med den 1. januar 2026, hvor det forberedende regionsråd for Region Østdanmark påbegynder sin funktionsperiode, jf. lovforslagets § 57, stk. 2.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde for regionsrådet for Region Østdanmark med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Henvisningen til § 7, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark efter anmodning vil kunne fritage det forberedende regionsråds formand og næstformand for deres hverv for resten af funktionstiden, dvs. til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 62, stk. 6. Det forberedende regionsråds formand har krav på fritagelse, dersom vedkommende vælges til regionsrådsformand.
Bestemmelsen vil give det forberedende regionsråd adgang til at imødekomme en anmodning om fritagelse, når det forberedende regionsråd skønner, at der er rimelig grund hertil. En henvisning til en politisk aftale om tidsbegrænsning af hvervet som formand for det forberedende regionsråd vil ikke i sig selv være en rimelig grund.
Bestemmelsen vil ikke give det forberedende regionsråds formand et retskrav på at få imødekommet en anmodning om fritagelse, idet dette beror på det forberedende regionsråds skøn.
Henvisningen til § 7, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når formanden eller en næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark fritages for sit hverv, dør eller udtræder af det forberedende regionsråd, vil der skulle foretages nyt valg af hvervet som formand henholdsvis næstformand for det forberedende regionsråd efter reglerne i § 24, stk. 1, for resten af funktionstiden, dvs. til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 62, stk. 6. Er der valgt flere næstformænd, besættes den ledigblevne plads dog af den gruppe i det forberedende regionsråd, som har valgt den afgående næstformand.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det forberedende regionsråd. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til § 30 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forbereder det forberedende regionsråds møder, leder forhandlingerne i det forberedende regionsråd og drager omsorg for, at det forberedende regionsråds beslutninger indføres i beslutningsprotokollen.
Henvisningen til § 31, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark på det forberedende regionsråds vegne vil kunne afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl.
Henvisningen til § 31, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark orienterer det forberedende regionsråd senest på førstkommende ordinære møde om afgørelser truffet i medfør af § 31, stk. 1.
Henvisningen til § 31, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have den øverste daglige ledelse af det forberedende regionsråds administration, jf. herved lovforslagets § 67, at det forberedende regionsråds formand vil skulle fordele sagerne og drage omsorg for, at sager, der kræver beslutning af det forberedende regionsråd, forelægges det forberedende regionsråd, at det forberedende regionsråds formand vil skulle påse sagernes ekspedition og sørge for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling.
Formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke have den øverste daglige ledelse af Region Sjællands og Regions Hovedstadens administrationer, idet ledelsen af disse administrationer tilkommer regionsrådsformanden for henholdsvis Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Som øverste daglige leder af forvaltningen vil formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skulle have ansvaret for, at alle formelle forhold vedrørende sagsekspeditionen er i orden, det vil sige, at der er ansat tilstrækkeligt kvalificeret personale til løsningen af det forberedende regionsråds opgaver, at de ansatte iagttager god forvaltningsskik, at der internt tilrettelægges hensigtsmæssige arbejdsrutiner og kontrolprocedurer, og at der sikres den fornødne koordination mellem sammenhængende sagsområder. Det forberedende regionsråds formand vil ikke i sin egenskab af øverste daglige leder af administrationen have nogen kompetence med hensyn til sagernes indhold. Det forberedende regionsråds formand vil således ikke have instruktionsbeføjelse over for ansatte med hensyn til, hvorledes sagerne skal afgøres, og vil endvidere ikke have kompetence til at give direktiver med hensyn til beslutninger om konkrete sagsbehandlingsskridt, som f.eks. afgørelse af ansattes habilitet i forhold til en sag, afgørelse om (parts)aktindsigt, partshøring, oplysning af sagen, begrundelse etc. Det forberedende regionsråds formand vil heller ikke som øverste daglige leder kunne omgøre administrationens afgørelser.
Henvisningen til § 31 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark – der er født formand for det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 63, stk. 3 – uden stemmeret vil kunne deltage i møderne i det forberedende regionsråds forberedende sundhedsråd, underudvalg og eventuelle særlige udvalg nedsat i henhold til lovforslagets §§ 78, 83 og 85, at formanden for det forberedende regionsråd vil skulle underrettes om tidspunktet for møder i det forberedende regionsråds forberedende sundhedsråd, underudvalg og eventuelle særlige udvalg og modtage dagsorden samt udskrift af beslutningsprotokollen for hvert møde.
Henvisningen til § 31 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne sammenkalde medlemmerne af to eller flere udvalg til en samlet drøftelse af sager af fælles interesse.
Henvisningen til § 31 a, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark – medmindre afgørelsen ved lovgivningen er henlagt til udvalget – vil kunne udvalgsbehandlingen af en under et udvalgs myndighedsområde hørende sag og skriftligt pålægge det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg, forberedende sundhedsråd, underudvalg og eventuelle særlige udvalg at indbringe sagen for det forberedende regionsråd uden unødigt ophold.
Henvisningen til § 32, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at dokumenter vedrørende det forberedende regionsråds køb og salg af fast ejendom, optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser vil skulle underskrives af det forberedende regionsråds formand eller næstformænd og en person, der er bemyndiget dertil af det forberedende regionsråd.
Henvisningen til § 33 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråds første eller anden næstformand i den nævnte rækkefølge – når denne fungerer i det forberedende regionsråds formands forfald – vil skulle overtage samtlige opgaver, der er pålagt det forberedende regionsråds formand.
Henvisningen til § 66, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at tilsidesætter formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forsætligt eller groft uagtsomt en pligt, som påhviler den pågældende i medfør af denne lov, kan det forberedende regionsråd efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse udpege et af sine medlemmer til at varetage den opgave, som pligttilsidesættelsen vedrører.
Henvisningen til reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udpegningen af et af det forberedende regionsråds medlemmer vil skulle ske ved flertalsvalg efter de nærmere regler i denne bestemmelse.
Henvisningen til § 66 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at tilsidesætter formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forsætligt eller groft uagtsomt en pligt, som påhviler den pågældende i medfør af denne lov, kan formanden for det forberedende regionsråd afsættes, hvis pligttilsidesættelsen er særlig grov. Det forberedende regionsråd indgiver en begrundet indstilling herom til det valgnævn, der er nedsat i medfør af lov om valg til Folketinget. Finder nævnet, at betingelserne herfor er opfyldt, træffer nævnet afgørelse om, at formanden for det forberedende regionsråd afsættes.
Henvisningen til § 66 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd underretter straks skriftligt formanden for det forberedende regionsråd om det forberedende regionsråds indstilling.
Henvisningen til § 66 a, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at Valgnævnet kan, når dette er påkrævet, forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018. Formanden for det forberedende regionsråd skal på vedkommendes begæring efter nævnets nærmere bestemmelse gives lejlighed til mundtligt at forelægge sin sag for Valgnævnet.
Henvisningen til § 66 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når der foreligger en afgørelse i Valgnævnet efter § 66 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse om afsættelse af formanden for det forberedende regionsråd, vælger det forberedende regionsråd et af sine medlemmer til formand for det forberedende regionsråd for den resterende del af funktionsperioden, dvs. til og med den 31. december 2029, efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 62, stk. 6.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at valget af den nye formand for det forberedende regionsråd sker ved flertalsvalg efter de nærmere regler i denne bestemmelse.
Henvisningen til § 66 a, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at vederlaget til en afsat formand for det forberedende regionsråd ophører med udgangen af den måned, hvor Valgnævnet træffer afgørelse om afsættelse efter § 66 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 66 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at tiltales formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark for et strafbart forhold, der efter lovgivningen kan medføre fængsel i 4 år eller derover, kan det forberedende regionsråd begære over for Valgnævnet, at formanden for det forberedende regionsråd suspenderes. Hvis en domfældelse for lovovertrædelsen vil medføre tab af regionsrådsformandens valgbarhed og suspension ikke kan anses for betænkelig, træffer nævnet afgørelse om suspension. Suspensionen gælder, indtil regionsrådsformanden udtræder af det forberedende regionsråd eller regionsrådet, jf. stk. 4, eller genindtræder som formand for det forberedende regionsråd eller regionsrådet, jf. stk. 5.
Henvisningen til § 66 b, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark straks underretter skriftligt formanden for det forberedende regionsråd om det forberedende regionsråds begæring.
Henvisningen til § 66 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når der foreligger en afgørelse i Valgnævnet efter § 66 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse om suspension af formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, udpeger det forberedende regionsråd efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse et af sine medlemmer til at fungere som formand for det forberedende regionsråd.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at valget af den nye formand for det forberedende regionsråd sker ved flertalsvalg efter de nærmere regler i denne bestemmelse.
Henvisningen til § 66 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvis den suspenderede formand for det forberedende regionsråd mister sin valgbarhed på grund af straf for de i stk. 1 nævnte strafbare forhold og derfor udtræder af det forberedende regionsråd efter bestemmelserne herom i lov om kommunale og regionale valg, fortsætter den i medfør af § 66 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse udpegede fungerende formand for det forberedende regionsråd som formand for det forberedende regionsråd for den resterende del af funktionsperioden, dvs. til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 62, stk. 6.
Henvisningen til § 66 b, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at opgives forfølgning i forhold til den suspenderede formand for det forberedende regionsråd, frifindes vedkommende ved endelig dom, eller er vedkommende efter endelig dom eller udenretslig vedtagelse fortsat valgbar, jf. § 4, stk. 1 og 2, i lov om kommunale og regionale valg, genindtræder vedkommende i hvervet i den resterende del af funktionsperioden. Formanden for det forberedende regionsråd genindtræder dog først efter en frifindende dom i landsretten, når den ordinære frist for ansøgning om tilladelse til anke til Højesteret er udløbet, uden at ansøgning herom forinden er indgivet, eller, hvis ansøgning herom forinden er indgivet, når formanden for det forberedende regionsråd er endeligt frifundet.
Henvisningen til § 66 b, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at anklagemyndigheden underretter det forberedende regionsråd om tiltale mod formanden for det forberedende regionsråd for strafbart forhold, der efter lovgivningen kan medføre fængsel i 4 år eller derover.
Henvisningen til § 66 b, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at vederlaget til en suspenderet formand for det forberedende regionsråd ophører med udgangen af den måned, hvor Valgnævnet træffer afgørelse om suspension. Genindtræder den suspenderede formand for det forberedende regionsråd i sit hverv, jf. stk. 5, har vedkommende krav på efterbetaling af vederlaget som formand for det forberedende regionsråd for suspensionsperioden.
Henvisningen til § 66 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at har formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i eller uden for sit hverv ikke vist sig værdig til den agtelse og tillid, som hvervet kræver, og vedtager det forberedende regionsråd, at formanden for det forberedende regionsråd af denne grund ikke nyder det forberedende regionsråds tillid og skal afsættes, anses formanden for det forberedende regionsråd som fritaget for sit hverv.
Henvisningen til § 66 c, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at til en vedtagelse efter stk. 1 kræves, at mindst ni tiendedele af det forberedende regionsråds samtlige medlemmer ved forslagets behandlinger i det forberedende regionsråd, jf. stk. 3, stemmer for vedtagelsen og dens begrundelse, dog således, at det er tilstrækkeligt, at samtlige af det forberedende regionsråds medlemmer ud over formanden for det forberedende regionsråd stemmer herfor.
Henvisningen til § 66 c, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forslag om afsættelse af formanden for det forberedende regionsråd efter § 66, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse skal undergives to behandlinger i det forberedende regionsråd med mindst 6 og højst 12 dages mellemrum. Det forberedende regionsråds vedtagelse efter stk. 1 og dets begrundelse skal efter hver behandling indføjes i beslutningsprotokollen, jf. § 13 i lov om kommunernes styrelse. Det forberedende regionsråd underretter straks skriftligt formanden for det forberedende regionsråd om vedtagelsen efter § 66, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 66 c, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd kan deltage i det forberedende regionsråds behandling og afstemning.
Henvisningen til § 66 c, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når der foreligger en vedtagelse efter § 66 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vælger det forberedende regionsråd et af sine medlemmer til formand for det forberedende regionsråd for den resterende del af funktionsperioden, dvs. til og med den 31. december 2029, efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 62, stk. 6.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at valget af den nye formand for det forberedende regionsråd sker ved flertalsvalg efter de nærmere regler i denne bestemmelse.
Henvisningen til § 66 c, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at den afsatte formand for det forberedende regionsråd kan indbringe lovligheden af det forberedende regionsråds vedtagelse efter § 66 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse for Valgnævnet. Klage skal indgives til nævnet senest 14 dage efter det forberedende regionsråds 2. behandling af forslag om afsættelse.
Henvisningen til § 66 c, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at træffer Valgnævnet afgørelse om, at vedtagelsen efter § 66 c, stk. 1 ikke har været lovlig, genindtræder den afsatte formand for det forberedende regionsråd for den resterende del af funktionsperioden, dvs. til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 62, stk. 6.
Henvisningen til § 66 c, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at vederlaget til den afsatte formand for det forberedende regionsråd ophører med udgangen af den måned, hvor det forberedende regionsråd træffer afgørelse om afsættelse efter § 66 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Genindtræder den afsatte formand for det forberedende regionsråd i sit hverv, jf. § 66 c, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse, skal vedkommende med hensyn til vederlæggelse stilles, som om afsættelse ikke var sket.
Henvisningen til § 66 d, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har ret til at få udgifter til den advokat, formanden for det forberedende regionsråd vælger til at repræsentere sig eller lade sig bistå af i en sag efter §§ 66 a-66 c i lov om kommunernes styrelse, betalt af det forberedende regionsråd efter reglerne i § 66 d, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 66 d, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udgiften skal have tilknytning til en sag efter §§ 66 a-66 c i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 66 d, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråd fastsætter salær og godtgørelse til advokaten efter de takster, der gælder for beskikkede forsvarere i straffesager.