LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 85
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan nedsætte særlige udvalg efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for det forberedende regionsråd, regionsrådet, det forberedende forretningsudvalg, forretningsudvalget, de forberedende sundhedsråd eller sundhedsrådene.
Stk. 2. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Stk. 3. Såfremt der ikke kan opnås enighed om et særligt udvalgs sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. § 26 om valg af medlemmer og ikkemedlemmer af kommunalbestyrelsen til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Særlige udvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til det forberedende regionsråds beslutning.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 85
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks adgang til at nedsætte særlige udvalg. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 85, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan nedsætte særlige udvalg efter lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 4, til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for det forberedende regionsråd, regionsrådet, det forberedende forretningsudvalg, forretningsudvalget, de forberedende sundhedsråd eller sundhedsrådene.
Bestemmelsen giver det forberedende regionsråd for Region Østdanmark adgang til at nedsætte de i bestemmelsen omhandlede udvalg. Bestemmelsen giver hermed det forberedende regionsråd for Region Østdanmark en adgang til at nedsætte de i bestemmelsen omhandlede udvalg i det forberedende regionsråds funktionsperiode, som er fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, jf. lovforslagets § 58.
Bestemmelsen omhandler de i bestemmelsen omhandlede særlige udvalg, der nedsættes i perioden fra den 1. januar 2026, fra hvilket tidspunkt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark påbegynder sin funktionsperiode, jf. lovforslagets § 57, stk. 2. Der vil ikke på det forberedende regionsråds konstituerende møde være adgang til at nedsætte andet end det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd, som det forberedende regionsråd vil være forpligtet til at nedsætte, jf. lovforslagets §§ 63 og 64.
Afgrænsningen af de særlige udvalgs kompetence vil svare til afgrænsningen i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Det indebærer, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke uden udtrykkelig lovhjemmel vil kunne tillægge de særlige udvalg en selvstændig af det forberedende regionsråd uafhængig kompetence, idet forberedelsen af Region Østdanmarks anliggender styres i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 66, stk. 1.
Det forberedende regionsråd vil ikke ved nedsættelse af særlige udvalg kunne gøre indskrænkning i den kompetence, der i henhold til denne lov er tillagt det forberedende forretningsudvalg, jf. nærmere lovforslagets § 76, eller de forberedende sundhedsråd, jf. nærmere lovforslagets § 79. Der vil således ikke ved nedsættelsen af særlige udvalg kunne gøres indgreb i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds beføjelse til at varetage den umiddelbare forvaltning af det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds sagsområder.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds kompetence, kunne tillægge et særligt udvalg forberedende eller rådgivende funktioner eller en beslutningsret inden for et bestemt, nærmere afgrænset område (»varetagelse af bestemte hverv«). Derimod vil der ikke kunne tillægges et særligt udvalg almindelige administrerende funktioner. Det forberedende regionsråd vil kunne træffe beslutning om at henlægge afgrænsede administrative funktioner til et særligt udvalg. Det forberedende regionsråd vil i så fald skulle fastlægge de fornødne retningslinjer for administrationen samt tilrettelægge den fornødne kontrol med udøvelsen af de herved overladte funktioner. Adgangen til at tillægge et særligt udvalg en beslutningskompetence vil være særdeles begrænset, og adgangen hertil vil være yderligere begrænset, såfremt beslutningskompetencen ikke er af midlertidig karakter. Adgangen vil endvidere navnlig være begrænset for så vidt angår myndighedsudøvelse, det vil sige den del af den kommunale forvaltning, der består i at regulere borgernes forhold.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds kompetence, have valgfrihed med hensyn til, hvilke særlige udvalg det forberedende regionsråd ønsker at nedsætte, og hvilket virksomhedsområde de særlige udvalg ønskes tillagt.
Bestemmelsen vil ikke være til hinder for, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller et udvalg nedsat af dette regionsråd, herunder et forberedende sundhedsråd, nedsætter udvalg, arbejdsgrupper eller lignende med henblik på udveksling af oplysninger og synspunkter mellem den kommunale administration og repræsentanter for borgere, foreninger, institutioner m.v. Sådanne udvalg, arbejdsgiver m.v. må i givet fald for ikke at skulle betragtes som et særligt udvalg, der alene vil kunne nedsættes af det forberedende regionsråd, ikke have fået tillagt en kompetence, herunder i form af indstillinger.
Det foreslås i § 85, stk. 2, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle træffe beslutning om de særlige udvalgs sammensætning. Det forberedende regionsråd vil have valgfrihed med hensyn til, hvorledes de særlige udvalg ønskes sammensat. Som medlemmer af særlige udvalg vil kunne udpeges såvel medlemmer som ikke-medlemmer af det forberedende regionsråd, herunder regionalt ansatte og andre sagkyndige eller interesserepræsentanter. Flertallet af medlemmerne af et særligt udvalg vil kunne bestå af ikke-medlemmer af det forberedende regionsråd.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle træffe beslutning om de særlige udvalgs virksomhed, herunder regler om, på hvilken måde, på hvilke områder og inden for hvilke rammer det særlige udvalg vil have adgang til at udøve sin forberedende eller rådgivende virksomhed. Henlægges afgrænsede administrative funktioner til det særlige udvalg, vil det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i givet fald skulle fastsætte de fornødne retningslinjer for administrationen samt tilrettelægge den fornødne kontrol med udøvelsen af de herved overladte funktioner.
De særlige udvalg vil i deres virksomhed være underkastet de ulovbestemte retsgrundsætninger, der gælder for kommunale kollegiale organer, og herunder vil reglerne i lov om kommunernes styrelse om de stående udvalgs virksomhed i et vist omfang finde tilsvarende anvendelse. Bestemmelserne i § 20, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om afholdelse af møder, beslutningsdygtighed, flertalsafgørelser, fastsættelse af forretningsorden og tilførsler til beslutningsprotokollen m.v. finder således anvendelse, medmindre det forberedende regionsråd for Region Østdanmark udtrykkeligt har truffet beslutning om, at bestemmelserne ikke skal finde anvendelse. Der gælder ikke for de særlige udvalg et krav om fastlæggelse af en mødeplan.
Det særlige udvalgs møder vil i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger ikke være offentlige, og der vil ikke være hjemmel til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller det særlige udvalg beslutter, at møderne i det særlige udvalg skal være offentlige.
Det foreslås i § 85, stk. 3, 1. pkt., at såfremt der ikke kan opnås enighed om et særligt udvalgs sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at valget af medlemmer til et særligt udvalg, det forberedende regionsråd for Region Østdanmark nedsætter, jf. stk. 1 i denne bestemmelse, vil skulle foretages ved et forholdstalsvalg for hvert særligt udvalg for sig, medmindre der er enighed blandt de tilstedeværende medlemmer af det forberedende regionsråd om det særlige udvalgs sammensætning.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: Medlemmerne af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Der vil efter sagens natur ikke være behov for at anvende bestemmelsen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om, at der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg foretages samme gruppeanmeldelse, eftersom valgene af særlige udvalg uden forvaltningsområde, der ikke foretages på samme konstituerende møde, ikke vil kunne sammenlignes med kommunalbestyrelsens valg på kommunalbestyrelsens konstituerende møde af økonomiudvalg og stående udvalg.
Det foreslås i § 85, stk. 3, 2. pkt., at § 26 om valg af medlemmer og ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af det forberedende regionsråd, foretages valget af samtlige de medlemmer, det forberedende regionsråd skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af det forberedende regionsråd, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
Det foreslås i § 85, stk. 4, at særlige udvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til det forberedende regionsråds beslutning.
Bestemmelsen vil sikre, at særlige udvalg, som i henhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er nedsat af det forberedende regionsråd i perioden for den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, vil kunne fortsætte deres virksomhed efter den 1. januar 2027, så længe udvalget vil skulle virke i henhold til det forberedende regionsråds beslutning.