LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 84
Et udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat efter denne lov, kan nedsætte et eller flere underudvalg blandt udvalgets medlemmer til udførelse af rådgivende eller forberedende funktioner for udvalget.
Stk. 2. Det udvalg, der efter stk. 1 nedsætter et underudvalg, fastsætter regler for underudvalgets virksomhed.
Stk. 3. Såfremt der ikke kan opnås enighed om underudvalgets sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert underudvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 4. Underudvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til udvalgets beslutning.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 84
RetsinformationBestemmelsen omhandler den adgang, et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have for at nedsætte underudvalg. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 84, stk. 1, at et udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat efter denne lov, kan nedsætte et eller flere underudvalg blandt udvalgets medlemmer til udførelse af rådgivende eller forberedende funktioner for udvalget.
Adgangen til at nedsætte underudvalg tilkommer efter bestemmelsen alene et udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat efter denne lov, dvs. af det forberedende forretningsudvalg, som det forberedende regionsråd nedsætter på sit konstituerende møde, jf. lovforslagets § 63, af et forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark, som det forberedende regionsråd nedsætter, jf. lovforslagets § 78, eller af et særligt udvalg, som det forberedende regionsråd nedsætter, jf. lovforslagets § 85.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke efter denne bestemmelse have adgang til at nedsætte underudvalg. Om den adgang, det forberedende regionsråd vil have til at nedsætte underudvalg henvises til lovforslagets § 83.
De udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat efter denne lov, vil alene have adgang til at nedsætte underudvalg, der nedsættes blandt medlemmerne af det udvalg, der nedsætter underudvalget, jf. dog stk. 2. Om det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks adgang til at nedsætte særlige udvalg med også ikke-medlemmer af det forberedende regionsråd henvises til lovforslagets § 85.
Også formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller formanden for et forberedende sundhedsråd vil kunne vælges som medlem af underudvalg efter denne bestemmelse.
De underudvalg, som et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne nedsætte efter bestemmelsen, vil alene kunne nedsættes til udførelse af rådgivende eller forberedende funktioner.
Afgrænsningen af underudvalgenes kompetence vil svare til afgrænsningen i de særlige udvalgs kompetence i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, bortset fra at et underudvalg ikke kan nedsættes til varetagelse af bestemte hverv. At underudvalgene alene vil kunne nedsættes til udførelse af rådgivende eller forberedende funktioner for det udvalg, der nedsætter underudvalget, indebærer, at underudvalgene ikke uden lovhjemmel vil kunne tillægges en selvstændig af det forberedende regionsråd uafhængig kompetence, idet forberedelsen af Region Østdanmarks anliggender styres i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 66, stk. 1.
Der kan ikke ved nedsættelsen af underudvalg gøres indskrænkning i den kompetence, der i henhold til denne lov er tillagt det forberedende forretningsudvalg, jf. nærmere lovforslagets § 76, eller de forberedende sundhedsråd, jf. nærmere lovforslagets § 79. Der vil således ikke ved nedsættelsen af underudvalg kunne gøres indgreb i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds beføjelse til at varetage den umiddelbare forvaltning af det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds sagsområder.
Et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds kompetence, kunne tillægge et underudvalg forberedende eller rådgivende funktioner for det udvalg, der nedsætter underudvalget. Der vil ikke kunne tillægges underudvalget almindelige administrerende funktioner. Endvidere vil der i modsætning til, hvad der gælder for særlige udvalg, jf. lovforslagets § 85, ikke kunne tillægges underudvalget en beslutningsret inden for et bestemt, nærmere afgrænset område (»varetagelse af bestemte hverv«). Der vil af samme grund ikke kunne henlægges afgrænsede administrative funktioner til et underudvalg.
Et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i det forberedende forretningsudvalgs eller de forberedende sundhedsråds kompetence, have valgfrihed med hensyn til, hvilke underudvalg udvalget ønsker at nedsætte, og hvilket virksomhedsområde underudvalget ønskes tillagt.
Det foreslås i § 84, stk. 2, at det udvalg, der efter stk. 1 nedsætter et underudvalg, fastsætter regler for underudvalgets virksomhed.
Et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke skulle træffe beslutning om underudvalgets sammensætning, idet underudvalgets sammensætning er reguleret i stk. 1.
Et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle træffe beslutning om underudvalgets virksomhed, herunder regler om, på hvilken måde, på hvilke områder og inden for hvilke rammer underudvalget vil have adgang til at udøve sin forberedende eller rådgivende virksomhed.
Underudvalgene vil i deres virksomhed være underkastet de ulovbestemte retsgrundsætninger, der gælder for kommunale kollegiale organer, og herunder vil reglerne i lov om kommunernes styrelse om de stående udvalgs virksomhed i et vist omfang finde tilsvarende anvendelse. Bestemmelserne i § 20, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om afholdelse af møder, beslutningsdygtighed, flertalsafgørelser, fastsættelse af forretningsorden og tilførsler til beslutningsprotokollen m.v. finder således anvendelse, medmindre det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller det udvalg, der har nedsat underudvalget, udtrykkeligt har truffet beslutning om, at bestemmelserne ikke skal finde anvendelse. Der gælder ikke for underudvalgene et krav om fastlæggelse af en mødeplan.
Underudvalgets møder vil i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger ikke være offentlige, og der vil ikke være hjemmel til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller det udvalg, der har nedsat underudvalget, beslutter, at møderne i underudvalget skal være offentlige.
Det foreslås i § 84, stk. 3, at såfremt der ikke kan opnås enighed om underudvalgets sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert underudvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at valget af medlemmer til underudvalg, som et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark nedsætter, jf. stk. 1 i denne bestemmelse, vil skulle foretages ved et forholdstalsvalg for hvert underudvalg for sig, medmindre der er enighed blandt de tilstedeværende medlemmer af det nedsættende udvalg om underudvalgets sammensætning.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: Medlemmerne af udvalget nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Der vil efter sagens natur ikke være behov for at anvende bestemmelsen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om, at der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg foretages samme gruppeanmeldelse, eftersom valgene af underudvalg uden forvaltningsområde, der ikke foretages på samme konstituerende møde, ikke vil kunne sammenlignes med kommunalbestyrelsens valg på kommunalbestyrelsens konstituerende møde af økonomiudvalg og stående udvalg.
Da underudvalg alene vil skulle nedsættes blandt det nedsættende udvalgs egne medlemmer, jf. stk. 1, vil der ikke være behov for tilsvarende at anvende bestemmelsen i § 26 i lov om kommunernes styrelse, der omhandler det tilfælde, hvor et udvalg skal vælges blandt både kommunalbestyrelsesmedlemmer og ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås i § 84, stk. 4, at underudvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til udvalgets beslutning.
Bestemmelsen vil sikre, at underudvalg, som er nedsat af et udvalg nedsat af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i henhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 1 i perioden for den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, vil kunne fortsætte deres virksomhed efter den 1. januar 2027, så længe udvalget vil skulle virke i henhold til det nedsættende udvalgs beslutning.