LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 80
Et kommunalbestyrelsesmedlem, der er medlem af et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, er ikke undergivet kommunalbestyrelsens beslutninger ved udøvelsen af hvervet.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 80
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om, i hvilket omfang den kommunalbestyrelse, der har udpeget et medlem til et forberedende sundhedsråd, har instruktionsbeføjelse over for dette medlem.
Hvorvidt kommunalbestyrelsen har instruktionsbeføjelse over for et kommunalbestyrelsesmedlem, der er medlem af et organ, der ikke afleder sin kompetence fra kommunalbestyrelsen, beror på en vurdering af hvervets karakter, kommunalbestyrelsens indflydelse på udpegningen og på det regelsæt, der gælder for varetagelsen af det pågældende hverv.
Da hvervet som medlem af forberedende sundhedsråd er nyt, er der ikke hidtil taget stilling til spørgsmålet om instruktionsbeføjelse.
Det foreslås i § 80, at et kommunalbestyrelsesmedlem, der er medlem af et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, er ikke undergivet kommunalbestyrelsens beslutninger ved udøvelsen af hvervet.
Bestemmelsen vil svare til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 1, hvorefter et kommunalt medlem ikke er undergivet kommunalbestyrelsens beslutninger ved udøvelsen af sit hverv i sundhedsrådet.
Bestemmelsen vedrører alene kommunalbestyrelsens beføjelser over for medlemmer af forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark.
Om kommunalbestyrelsens beføjelser over for medlemmer af forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark henvises til lovforslagets § 34.
Forslaget vil indebære, at kommunalbestyrelsen ikke vil have adgang til at udøve instruktionsbeføjelser over for det medlem af det forberedende sundhedsråd, der er udpeget for at repræsentere kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd, i forbindelse med dennes virke i det forberedende sundhedsråd.
Kommunalbestyrelsen vil dog kunne vedtage generelle og vejledende rammer for medlemmets virke i det forberedende sundhedsråd. Såfremt det kommunale medlem i henhold til kommunens styrelsesvedtægt er formanden for et stående udvalg, vil det pågældende udvalg endvidere kunne vedtage generelle og vejledende rammer for dets formands virke i det forberende sundhedsråd. Medlemmet af det forberedende sundhedsråd vil dog ikke være bundet heraf.
De stående udvalg i kommunerne er med de begrænsninger, som er fastsat i lovgivningen, i enhver henseende undergivet kommunalbestyrelsens beslutninger, jf. § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Udvalgets generelle og vejledende rammer for det kommunale medlems virke i det forberedende sundhedsråd vil således altid skulle forstås i overensstemmelse med de generelle og vejledende rammer, der fastsættes af kommunalbestyrelsen.
Såfremt det følger af kommunens styrelsesvedtægt, at det kommunale medlem er formanden for et nærmere angivet stående udvalg i kommunen, vil vedkommende endvidere kunne afsættes af det pågældende udvalg. I så fald vil det være den nye formand af udvalget, der vil være medlem af det forberedende sundhedsråd.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslingen finder sted.
Kommunen vil i kraft af kommunalbestyrelsens og et kommunalt stående udvalgs adgang til at vedtage generelle og vejledende rammer for det kommunale medlems virke i det forberedende sundhedsråd have et sagligt behov for at modtage det forberedende sundhedsråds dagsordener og underliggende materiale fra kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.