LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 8
Den 1. januar 2027 inddeles Region Østdanmark, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i sundhedsråd.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, herunder om antallet af sundhedsråd, der skal nedsættes i hver region, om, hvilke kommuner der henhører under de enkelte sundhedsråd, og om navnene på de enkelte sundhedsråd.
Stk. 3. Ved fastsættelse af regler efter stk. 2 skal det sikres, at alle sundhedsråd har en sådan størrelse og et sådant omfang, at de befolkningsmæssigt og geografisk under hensyn til den eksisterende og forventede planlægning og udvikling af sundhedsvæsenet og dets velfungerende lokale samarbejdsflader danner et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådet, inden for hvert sundhedsråds geografisk afgrænsede område.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 8
RetsinformationBestemmelsen omhandler landets inddeling i sundhedsråd. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 8, stk. 1, at den 1. januar 2027 inddeles Region Østdanmark, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i sundhedsråd.
Sundhedsrådene vil ikke være selvstændige offentligretlige enheder, men være udvalg, der under regionsrådets ansvar og instruktion varetager den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådene. Dette vil blive fastslået i det forslag til ændring af blandt af regionsloven, der vil blive fremsat samtidigt med dette lovforslag.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil det være hensigten, at de af regionernes anliggender, der sagsmæssigt henhører under regionens sundhedsråd, varetages af sundhedsråd, der er geografisk afgrænsede, således at hvert sundhedsråd inden for hvert sit geografiske område varetager den umiddelbare forvaltning af de af regionernes anliggender, der sagsmæssigt henhører under regionens sundhedsråd.
Det bemærkes, at det vil blive foreslået i det forslag til ændring af blandt andet regionsloven, der fremsættes samtidigt med dette lovforslag, at der indsættes en ny bestemmelse som regionslovens § 14 c, stk. 1, hvorefter hvert sundhedsråd varetager den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender inden for sundhedsområdet, der henhører under sundhedsrådets geografisk afgrænsede område. Hvert sundhedsråd varetager endvidere den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender inden for socialområdet og de af regionens specialundervisningstilbud, der henhører under sundhedsrådets geografisk afgrænsede område.
Det vil endvidere som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, blive foreslået i det forslag til ændring af blandt andet regionsloven, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, at sundhedsrådene består dels af regionale medlemmer, der er valgt af regionsrådet i den region, som sundhedsrådet henhører under, dels kommunale medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelsen i hver af de kommuner, der henhører under det enkelte sundhedsråds geografiske område. Kommuner med under 80.000 indbyggere vil skulle have et medlem i det sundhedsråd, kommunen henhører under, kommuner med 80.000 op til 300.000 indbyggere vil skulle have to medlemmer i sundhedsrådet, og kommuner med 300.000 indbyggere og derover vil skulle have tre medlemmer i sundhedsrådet. Antallet af regionale medlemmer i det enkelte sundhedsråd vil skulle fastsættes i styrelsesvedtægten, således at de regionale medlemmer til enhver tid udgør et medlem mere end antallet af kommunale medlemmer af sundhedsrådet. Der vil i særlige tilfælde være adgang til, at et kommunalt medlem af et andet sundhedsråd deltager i sundhedsrådets møder som observatør. Se nærmere de foreslåede bestemmelser i regionslovens §§ 14 d og 14 l.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at enhver region vil skulle inddeles geografisk i et helt antal sundhedsråd, og dermed at ethvert sundhedsråd vil skulle henhøre under den samme region.
Det foreslås i § 8, stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, herunder om antallet af sundhedsråd, der skal nedsættes i hver region, om, hvilke kommuner der henhører under de enkelte sundhedsråd, og om navnene på de enkelte sundhedsråd.
Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, indeholder i bilag 2 et udspil til en geografisk afgrænsning af sundhedsrådene. Med denne geografiske afgrænsning vil der være mellem to og ni kommuner repræsenteret i hvert sundhedsråd, der vil i hver region være mellem to og seks sundhedsråd, og der vil i hele landet være 17 sundhedsråd.
Som ligeledes anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil kommuner og regioner få mulighed for at komme med indsigelser i forhold til den foreslåede geografiske afgrænsning og navngivning af sundhedsrådene. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger en opmand, som får til opgave at lytte til lokale indsigelser om geografisk afgrænsning og navngivning, og som derpå udarbejder en vejledende udtalelse med henblik på ministerens endelige stillingtagen.
Der vil således som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, ikke i denne lov blive fastlagt en endelig geografisk inddeling af landet i sundhedsråd, men i stedet blive fastlagt en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til ved bekendtgørelse at fastlægge den geografiske inddeling af sundhedsrådene. Indenrigs- og sundhedsministeren vil først udnytte bemyndigelsen til at foretage den endelige geografiske afgrænsning af sundhedsrådene, efter at en af indenrigs- og sundhedsministeren udpeget opmand har foretaget den i aftalen skitserede høringsproces og afgivet en vejledende udtalelse med henblik på ministerens endelige stillingtagen.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil have mulighed for at ændre antallet af sundhedsråd i forhold til det udspil til geografisk inddeling af landet i sundhedsråd, som Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, indeholder.
Det foreslåede stk. 2 vil indebære, at enhver region vil skulle inddeles geografisk i et helt antal sundhedsråd, jf. også stk. 1. Det foreslåede stk. 2 vil endvidere indebære, at ethvert sundhedsråd vil bestå af et helt antal kommuner og ikke af dele af en eller flere kommuner og dermed, at enhver kommune vil skulle henhøre under samme sundhedsråd.
Det foreslåede stk. 2 vil endvidere indebære, at ethvert sundhedsråd skal tildeles et geografisk sammenhængende område, jf. herved også stk. 3.
Det foreslåede stk. 2 vil endvidere give hjemmel til at navngive det enkelte sundhedsråd. Det forudsættes herved, at hvert sundhedsråd gives et navn, der har tilknytning til det geografiske område, som sundhedsrådet skal dække. Der vil herved blive taget udgangspunkt i den navngivning, som følger af det udspil til geografisk inddeling i sundhedsråd, som Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, indeholder, med de afvigelser, der vil kunne følge af opmandens vejledende udtalelse, jf. ovenfor.
Det foreslåede stk. 2 vil ikke indeholde hjemmel til at fastlægge antallet af det enkelte sundhedsråds medlemmer. Det skyldes, at antallet af kommunale medlemmer udelukkende afhænger af kommunens indbyggertal, og at antallet af regionale medlemmer udelukkende afhænger af det samlede antal kommunale medlemmer fra kommunerne inden for sundhedsrådets område, jf. ovenfor. Der vil følgelig ikke være behov for at fastlægge antallet af det enkelte sundhedsråds medlemmer.
Det foreslås i § 8, stk. 3, at ved fastsættelse af regler efter stk. 2 skal det sikres, at alle sundhedsråd har en sådan størrelse og et sådant omfang, at de befolkningsmæssigt og geografisk under hensyn til den eksisterende og forventede planlægning og udvikling af sundhedsvæsenet og dets velfungerende lokale samarbejdsflader danner et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådet, inden for hvert sundhedsråds geografisk afgrænsede område.
Det foreslåede stk. 3 vil angive de hensyn, der vil skulle varetages ved ministerens udnyttelse af bemyndigelsen i stk. 2 til at fastlægge den geografiske afgrænsning af sundhedsrådene.
Der vil ved udnyttelsen af bemyndigelsen skulle sikres, at hvert sundhedsråd vil have en sådan størrelse og et sådant omfang, at befolkningsmæssigt og geografisk under hensyn til den eksisterende og forventede planlægning og udvikling af sundhedsvæsenet og dets velfungerende lokale samarbejdsflader danner et hensigtsmæssigt grundlag for den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådet.
Med udtrykket ”regionens anliggender, der henhører under sundhedsrådet” henvises til den sagsmæssige afgrænsning i regionsloven af de af regionens anliggender, der henhører under hvert sundhedsråds geografiske område. Det bemærkes, at det vil blive foreslået i det forslag til ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidigt med dette lovforslag, at der indsættes en ny bestemmelse som regionslovens § 14 c, hvorefter hvert sundhedsråd varetager den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender inden for sundheds- og socialområdet, der henhører under sundhedsrådets geografisk afgrænsede område. Hvert sundhedsråd varetager endvidere den umiddelbare forvaltning af de af regionens specialundervisningstilbud, der henhører under sundhedsrådets geografisk afgrænsede område.
Ved den geografiske inddeling af landet i sundhedsråd vil skulle inddrages hensynet til størrelsen af såvel den samlede befolkning i det enkelte sundhedsråds område som enkelte befolkningsgrupper og deres nuværende og forventede brug af sundhedsvæsenet.
Ved den geografiske inddeling af landet i sundhedsråd vil endvidere skulle inddrages hensynet til omfanget af det enkelte sundhedsråds område. Med ”omfanget” sigtes til områdets arealmæssige omfang, områdets trafikale infrastruktur og til antallet, omfanget og karakteren af områdets nuværende sundhedsinstitutioner.
Ved den geografiske inddeling af landet i sundhedsråd vil skulle inddrages hensynet til den eksisterende og forventede planlægning og udvikling af sundhedsvæsenet og dets velfungerende lokale samarbejdsflader inden for det enkelte sundhedsråds område.
Dette indebærer, at der i udgangspunktet som minimum skal være ét akutsygehus inden for hvert sundhedsråds geografiske område, og at det enkelte sundhedsråds sygehuse i udgangspunktet som minimum kan varetage akutte sygehusopgaver og sygehusbehandling inden for centrale specialer i forhold til bl.a. ældre medicinske patienter.
Sundhedsrådenes geografiske inddeling skal så vidt muligt tage hensyn til velfungerende, eksisterende, lokale samarbejdskonstruktioner, fx mellem kommuner og/eller mellem kommuner og regioner, samt eksisterende sundheds- og sygehusplanlægning på det somatiske og psykiatriske område, fx akutsygehusenes optageområder, fordeling og kapacitetsstyring af det almenmedicinske tilbud, herunder i sammenhæng med den nationale model for fordeling af læger, samt praksisplanlægning mv.
Der vil være mulighed for at oprette sundhedsråd med geografiske områder, der giver de enkelte sundhedsråd forskellige befolkningsgrundlag , forskellige arealmæssige grundlag og en forskellig profil for områdets sundhedsinstitutioner. Dette vil bero på en afvejning af, hvad der vil være hensigtsmæssigt for den enkelte region og det enkelte sundhedsråd.
Det vil samlet set tilkomme indenrigs- og sundhedsministeren et vist skøn i vurderingen af, hvorledes de i stk. 3 angivne hensyn vil skulle inddrages i afgørelsen af, hvorledes regionerne vil skulle inddeles i sundhedsråd.