LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 78
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark nedsætter senest den 1. januar 2026 et forberedende sundhedsråd for hvert område inden for Region Østdanmark, hvor indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af §§ 8 og 9 har fastsat regler om, at der skal nedsættes et sundhedsråd den 1. januar 2027.
Stk. 2. Hvert forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark består af følgende medlemmer:
-
En formand og en næstformand, der er medlem af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. § 64, stk. 1 og 2.
-
Medlemmer, der er medlemmer af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. § 64, stk. 3 og 4.
-
Et eller flere medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelsen for hver kommune inden for det forberedende sundhedsråds område, jf. stk. 3.
Stk. 3. De medlemmer, der er nævnt i stk. 2, nr. 3, udpeges efter reglerne i regionslovens § 14 d, stk. 2 og 3, og §§ 14 h-14 j om udpegning af kommunale medlemmer til sundhedsråd. Kommunalbestyrelsen træffer bestemmelse herom i styrelsesvedtægten efter reglerne i regionslovens § 14 k.
Stk. 4. Kommunale medlemmer af andre forberedende sundhedsråd kan deltage i et forberedende sundhedsråds møder som observatører efter reglerne i regionslovens § 14 m om kommunale medlemmer af andre sundhedsråds deltagelse i et sundhedsråds møde som observatører.
Stk. 5. De forberedende sundhedsråds funktionsperiode varer fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026.
Stk. 6. Sundhedsrådets første funktionsperiode varer fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Stk. 7. Den, der den 31. december 2026 er medlem af eller observatør i et forberedende sundhedsråd, fortsætter den 1. januar 2027 som medlem af eller observatør i vedkommende sundhedsråd, så længe vedkommende beholder et af disse hverv.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 78
RetsinformationBestemmelsen omhandler nedsættelse af forberedende sundhedsråd. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 78, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark nedsætter senest den 1. januar 2026 et forberedende sundhedsråd for hvert område inden for Region Østdanmark, hvor indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af §§ 8 og 9 har fastsat regler om, at der skal nedsættes et sundhedsråd den 1. januar 2027.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, er det hensigten, at der vil skulle etableres forberedende sundhedsråd, der vil skulle fungere i 2026, som vil være overgangsåret mellem den gamle og den nye forvaltningsstruktur. De forberedende sundhedsråd vil i forhold til geografisk inddeling og medlemmer skulle være de samme, som de sundhedsråd, som træder i kraft fra 1. januar 2027. Der vil således være både kommunale og regionale repræsentanter i de forberedende sundhedsråd.
Som ligeledes anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil de forberedende sundhedsråd skulle forberede sundhedsrådenes opgaver og virke forud for, at disse træder i kraft 1. januar 2027, herunder bl.a. forberede varetagelse af de sundhedsopgaver, hvor myndigheds- og finansieringsansvaret flyttes fra kommunerne til regionerne. De forberedende sundhedsråd vil således bl.a. forberede de beslutninger, der skal træffes om mulig kommunal drift af opgaver, som flyttes fra kommunerne til regionenerne. De forberedende sundhedsråd vil også i 2026 skulle drøfte og træffe beslutning om udmøntning af midler til indsatser, der understøtter udbygningen af det nære sundhedsvæsen fra 2027 i forbindelse med budgettet for 2027.
Med bestemmelsen i stk. 1 fastslås, at det påhviler det forberedende regionsråd for Region Østdanmark senest den 1. januar 2026, hvor de forberedende sundhedsråds funktionsperiode påbegyndes, jf. bestemmelsens stk. 5, at nedsætte et forberedende sundhedsråd for hvert område inden for Region Østdanmark, hvor indenrigs- og sundhedsministeren i medfør af §§ 8 og 9 har fastsat regler om, at der skal nedsættes et sundhedsråd den 1. januar 2027. De forberedende sundhedsråd vil således skulle følge samme geografiske inddeling som sundhedsrådene.
Om nedsættelse af forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark henvises til lovforslagets § 32.
Det foreslås i § 78, stk. 2, at hvert forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark består af følgende medlemmer:
-
En formand og en næstformand, der er medlem af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. § 64, stk. 1 og 2.
-
medlemmer, der er medlemmer af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. § 64, stk. 3 og 4.
-
Et eller flere medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelsen for hver kommune inden for det forberedende sundhedsråds område, jf. stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 regulerer, hvorledes medlemmerne af de forberedende sundhedsråd udpeges. Der er tre forskellige udpegningsmåder af medlemmerne af de forberedende sundhedsråd, jf. dette stykkes nr. 1-3. Bestemmelsen vil indebære, at udpegningen af medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil ske efter samme regler som udpegningen af medlemmer af sundhedsrådene, jf. herved stk. 7, hvorefter medlemmer af og observatører i et forberedende sundhedsråd den 31. december 2026 vil fortsætte i hvervet den 1. januar 2027 som medlem henholdsvis observatør.
Om observatører henvises til bestemmelsen i stk. 4.
Stk. 2, nr. 1, vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark vil skulle bestå af en formand og en næstformand, der er medlem af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Det forberedende regionsråds valg af formand og næstformand vil skulle ske efter reglerne i lovforslagets § 64, stk. 1 og 2.
Det foreslås i lovforslagets § 64, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter § 63 en formand og en næstformand for hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Det foreslås i lovforslagets § 64, stk. 2, at valgene af formand og næstformand for hvert forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2-4, om valg af formand og næstformand for sundhedsråd.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 64, stk. 1 og 2.
Stk. 2, nr. 2, vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark vil skulle bestå af medlemmer, der er medlemmer af og valgt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Det forberedende regionsråds valg af det forberedende sundhedsråds medlemmer, bortset fra af det forberedende sundhedsråds formand og næstformand, vil skulle ske efter reglerne i lovforslagets § 64, stk. 3 og 4.
Det foreslås i lovforslagets § 64, stk. 3, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde efter valgene efter stk. 1 det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Det foreslås i lovforslagets § 64, stk. 4, at valgene af det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af det forberedende regionsråds forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 d, stk. 1-3, og § 14 g, stk. 2-4, om valg af regionsrådenes øvrige medlemmer af sundhedsrådene og § 24, stk. 3, og § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Ved valg til forretningsudvalg og forberedende sundhedsråd skal foretages samme gruppeanmeldelse.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 64, stk. 3 og 4.
Stk. 2, nr. 3, vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd i inden for Region Østdanmark vil skulle bestå af et eller flere medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelsen for hver kommune inden for det forberedende sundhedsråds område, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 1. Kommunalbestyrelsens udpegning af de kommunale medlemmer af det forberedende sundhedsråd vil skulle ske efter reglerne i bestemmelsens stk. 3.
De kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark vil alene have de rettigheder og pligter, der i lovgivningen er knyttet til medlemskab af stående udvalg. Kommunale medlemmer vil således ikke have de rettigheder og pligter, der knytter sig til medlemskab af det forberedende regionsråd.
Kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil f.eks. ikke have initiativret i det forberedende regionsråd, da denne initiativret er knyttet til medlemskab af regionsrådet. Kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil endvidere ikke have ret til sagsindsigt i sagsmateriale, der i endelig form foreligger i regionens administration. De kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil dog have ret til at få udleveret det sagsmateriale, der i øvrigt udleveres til de regionale medlemmer af de forberedende sundhedsråd som led i udvalgsarbejdet.
Det foreslås dog, at alle medlemmer af de forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, herunder de kommunale medlemmer, vil have en initiativret i de forberedende sundhedsråd, jf. den foreslåede § 80 i dette lovforslag med henvisning til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 n i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Svarende til gældende ret for regionerne vil den regionale forvaltning for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ligeledes skulle betjene de forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark i tråd med øvrige regionale udvalg. Den regionale forvaltning vil i den forbindelse have ret til at inddrage den kommunale forvaltning ved f.eks. at anmode om bidrag til en sags oplysning og vil endvidere kunne have pligt hertil, såfremt en inddragelse af forvaltningen i en kommune er nødvendig for en sags oplysning. Den kommunale forvaltning vil kunne have pligt til at bidrage med de oplysninger, der er af betydning for regionens virksomhed efter de nærmere regler i forvaltningslovens § 31, jf. § 28.
Den regionale forvaltning for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil efter almindelige kommunalretlige grundsætninger skulle sikre sig, at en sag, der behandles af det forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, er således oplyst, at der foreligger et forsvarligt beslutningsgrundlag. Ethvert medlem af sundhedsrådet vil have ret til at stille forslag om, at en sag oplyses yderligere, før der træffes beslutning i sagen. Såfremt der ikke er flertal herfor blandt sundhedsrådets medlemmer, må medlemmet stemme imod eller undlade at stemme for beslutningen med den begrundelse, at beslutningsgrundlaget er utilstrækkeligt. Medlemmet vil i overensstemmelse med lovforslagets § 82, stk. 1, jf. § 20, stk. 3, 6. pkt., i lov om kommunernes styrelse i den forbindelse kunne forlange sin afvigende mening herom kort tilført beslutningsprotokollen.
Den kommunale forvaltning vil i overensstemmelse med gældende ret skulle betjene et kommunalt medlem, der repræsenterer kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd, idet det kommunale medlem vil varetage hvervet på kommunens vegne. Den kommunale forvaltning vil f.eks. med henblik på de kommunale medlemmers varetagelse af dette hverv kunne tilvejebringe oplysninger og udarbejde håndakter og tale- og beredskabspapirer, pressemeddelelser m.v. Kommunalbestyrelsen vil kunne fastsætte retningslinjer for den betjening, som medlemmerne ydes i denne forbindelse.
Derudover må de kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd i kraft af deres medlemskab af et regionalt udvalg også have ret til at blive betjent af den regionale forvaltning for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, i det omfang det er nødvendigt for, at medlemmet kan varetage sine beføjelser efter lovgivningen. Dette vil f.eks. være tilfældet i forbindelse med medlemmets anvendelse af sin initiativret i sundhedsrådet. Regionsrådet vil kunne fastsætte retningslinjer for den betjening, som medlemmerne ydes i denne forbindelse.
Det blotte forhold, at lovgivningen giver mulighed for, at en og samme person kan beklæde flere offentlige hverv, gør i almindelighed ikke hvervsindehaveren inhabil efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4 eller 5.
Det forhold, at et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd har truffet afgørelse i eller deltaget i en sags behandling i kommunalbestyrelsen eller det forberedende sundhedsråd, vil følgelig som udgangspunkt ikke automatisk begrunde inhabilitet i sager i kommunalbestyrelsen eller det forberedende sundhedsråd.
I særlige tilfælde vil inhabilitet dog efter omstændighederne kunne forekomme.
Dette vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis det kommunale medlem i forbindelse med udøvelsen af sit hverv som kommunalbestyrelsesmedlem eller som medlem af det forberedende sundhedsråd i særlig grad har identificeret sig med afgørelsen personligt eller på organets vegne. Afgørelsen af, hvorvidt dette er tilfældet, må bero på en konkret vurdering af sagens karakter og af, om der foreligger omstændigheder, der taler for, at interessen er af en sådan karakter og styrke i forhold til sagens emne, at der foreligger en interessekonflikt af en sådan styrke, at det kan begrunde inhabilitet.
Dette kan eksempelvis efter omstændighederne være tilfældet i forbindelse med aftalemæssige forhandlinger mellem de to organer, og vedkommende i forbindelse med forhandlingerne har optrådt som repræsentant for et af organernes økonomiske interesser.
Inhabilitet vil tilsvarende i de nævnte særlige tilfælde efter omstændighederne kunne forekomme, hvis et regionalt medlem af et forberende sundhedsråd tillige er et medlem af kommunalbestyrelsen og af kommunalbestyrelsen udpeges til et kommunalt hverv, hvor vedkommende i særlig grad identificerer sig med kommunen.
Det foreslås i § 78, stk. 3, at de medlemmer, der er nævnt i stk. 2, nr. 3, skal udpeges efter regionslovens § 14 d, stk. 2 og 3, og §§ 14 h-14 j om udpegning af kommunale medlemmer til sundhedsråd. Kommunalbestyrelsen træffer bestemmelse herom i styrelsesvedtægten efter reglerne i regionslovens § 14 k.
Bestemmelsen vil indebære, at de kommunale medlemmer af det forberedende sundhedsråd vil skulle udpeges efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 d, stk. 2 og 3, og §§ 14 h-14 j om udpegning af kommunale medlemmer til sundhedsråd. De nævnte bestemmelser vil gælde tilsvarende for forberedende sundhedsråd. De nævnte bestemmelser i regionsloven foreslås indsat i regionsloven i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
At de nævnte bestemmelser vil gælde tilsvarende for forberedende sundhedsråd, vil indebære, at de kommunale medlemmer af det forberedende sundhedsråd vil skulle udpeges efter de bestemmelser, kommunalbestyrelsen har fastsat i styrelsesvedtægten for udpegning af kommunale medlemmer af sundhedsråd. Det vil ikke være nødvendigt at fastsætte særskilte bestemmelser i kommunalbestyrelsens styrelsesvedtægt for udpegning af kommunale medlemmer af forberedende sundhedsråd.
Den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d vil omhandle, hvor mange medlemmer den enkelte kommunalbestyrelse vil være repræsenteret med i sundhedsrådene. Den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h vil omhandle regler for udpegning af kommunalbestyrelsens ene medlem af sundhedsrådet i kommuner med under 80.000 indbyggere. Den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i vil omhandle regler for udpegning af kommunalbestyrelsens to medlemmer af sundhedsrådet i kommuner med mindst 80.000, men under 300.000 indbyggere. Den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j vil omhandle regler for udpegning af kommunalbestyrelsens tre medlemmer af sundhedsrådet i kommuner med mindst 300.000 indbyggere.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 2, vil indebære, at i kommuner med under 80.000 indbyggere vil kommunalbestyrelsen være repræsenteret med et kommunalt medlem i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under. I kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, vil kommunalbestyrelsen være repræsenteret med to kommunale medlemmer i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under. I kommuner med mindst 300.000 indbyggere vil kommunalbestyrelsen være repræsenteret med tre kommunale medlemmer i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 3, vil indebære, at ved opgørelsen af kommunens indbyggertal efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 d, stk. 2, og §§ 14 h-14 j anvendes indbyggertallet pr. 1. april i det år, hvor der afholdes valg til kommunalbestyrelsen, som opgjort af Danmarks Statistik.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 1, vil indebære, at i kommuner med under 80.000 indbyggere vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om det kommunale medlem, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand eller formanden for et stående udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 5 og 8. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 2, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 1, at det kommunale medlem er formanden for et stående udvalg, vil det kommunale medlem skulle være formanden for det stående udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 3, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilket stående udvalg efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 2, hvis formand skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 3, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilket stående udvalg efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 2, hvis formand skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 4, vil indebære, at de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 1-3 vil finde tilsvarende anvendelse for kommuner med under 80.000 indbyggere, der styres efter reglerne i §§ 64 a og 64 b i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 5, vil indebære, at i kommuner med under 80.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 64 i lov om kommunernes styrelse, vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om det kommunale medlem, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand eller et andet magistratsmedlem. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 6, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 5, at det kommunale medlem er et magistratsmedlem, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, vil det kommunale medlem skulle være det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 7, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilken magistratsafdeling efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 6, hvis magistratsmedlem skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 h, stk. 8, vil indebære, at i kommuner med under 80.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 65 a i lov om kommunernes styrelse, vil det kommunale medlem, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, være kommunalbestyrelsens formand. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 1, vil indebære, at i kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om de to kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand og formanden for et stående udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, eller formændene for to stående udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 i, stk. 6 og 10. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 2, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 i, stk. 1, at det ene kommunale medlem er formanden for et stående udvalg, vil medlemmet skulle være formanden for det stående udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 3, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 1, at de to kommunale medlemmer er formændene for to stående udvalg, vil det være formændene for stående udvalg, der helt eller delvis varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt hermed. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 4, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilket eller hvilke stående udvalg efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 i, stk. 2 og 3, hvis formand skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 5, vil indebære, at de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 i, stk. 1-4, finder tilsvarende anvendelse for kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i §§ 64 a og 64 b i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 6, vil indebære, at i kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 64 i lov om kommunernes styrelse, vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om de kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand og et andet magistratsmedlem eller to magistratsmedlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 7, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 6, at det ene kommunale medlem er kommunalbestyrelsens formand, vil det andet kommunale medlem skulle være det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 8, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 6, at de to kommunale medlemmer er magistratsmedlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, vil de kommunale medlemmer skulle være magistratsmedlemmer, der helt eller delvis varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt hermed. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 9, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilken eller hvilke magistratsafdelinger efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 i, stk. 7 og 8, hvis magistratsmedlem skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 i, stk. 10, vil indebære, at i kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 65 a i lov om kommunernes styrelse, vil de kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, være kommunalbestyrelsens formand og et kommunalbestyrelsesmedlem valgt af kommunalbestyrelsen ved et flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 1, vil indebære, at i kommuner med mindst 300.000 indbyggere vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om de tre kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand og formændene for to stående udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, eller formændene for tre stående udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. dog de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 j, stk. 5 og 10. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 2, vil indebære, at de kommunale medlemmer, der efter den foreslåede bestemmelse i § 14 j, stk. 1, er formænd for stående udvalg, vil skulle være formændene for stående udvalg, der helt eller delvis varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt hermed. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 3, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilke stående udvalg efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 2, hvis formand skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Det foreslås i regionslovens § 14 j, stk. 4, at de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 j, stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse for kommuner med mindst 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i §§ 64 a og 64 b i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 5, vil indebære, at i kommuner med mindst 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 64 i lov om kommunernes styrelse, vil kommunalbestyrelsen skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, om de tre kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er 1) kommunalbestyrelsens formand og to andre magistratsmedlemmer, 2) tre magistratsmedlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, 3) kommunalbestyrelsens formand, et andet magistratsmedlem og en formand for et fast udvalg, eller 4) to magistratsmedlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, og en formand for et fast udvalg. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 6, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 j, stk. 5, nr. 1 eller 2, at de tre kommunale medlemmer af sundhedsrådet er tre magistratsmedlemmer, vil de kommunale medlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, skulle være magistratsmedlemmer, der helt eller delvis varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt hermed. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 7, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 5, nr. 3, at de tre kommunale medlemmer af sundhedsrådet er kommunalbestyrelsens formand, et andet magistratsmedlem og en formand for et fast udvalg, vil de kommunale medlemmer udover formanden for kommunalbestyrelsen skulle være det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet, og formanden for et fast udvalg med et opgaveområde inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 8, vil indebære, at fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 5, nr. 4, at de tre kommunale medlemmer af sundhedsrådet er to magistratsmedlemmer, der ikke er formanden for kommunalbestyrelsen, og en formand for et fast udvalg, vil de kommunale medlemmer skulle være to magistratsmedlemmer, der helt eller delvis varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt hermed, og formanden for et fast udvalg med et opgaveområde inden for sundheds-, omsorgs- og socialpsykiatriområdet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 9, vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilken eller hvilke magistratsafdelinger efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 j, stk. 5-8, hvis magistratsmedlem skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Fastsætter kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 4, nr. 3 og 4, at et af de kommunale medlemmer skal være formanden for et fast udvalg, vil kommunalbestyrelsen endvidere skulle fastsætte i styrelsesvedtægten, hvilket fast udvalg efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 j, stk. 7 og 8, hvis formand skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 j, stk. 10, vil indebære, at i kommuner med mindst 300.000 indbyggere, der styres efter reglerne i § 65 a i lov om kommunernes styrelse, vil de kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, være kommunalbestyrelsens formand og to kommunalbestyrelsesmedlemmer valgt af kommunalbestyrelsen ved et forholdstalsvalg, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 1, vil indebære, at kommunalbestyrelsen senest den 1. november i det år, hvor der afholdes valg til kommunalbestyrelsen, vil skulle træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 1 og 5, § 14 i, stk. 1 og 6, og § 14 j, stk. 1 og 5. Tilsvarende gælder for en kommunalbestyrelse, der træffer bestemmelse i styrelsesvedtægten efter § 14 h, stk. 4, jf. stk. 1, § 14 i, stk. 5, jf. stk. 1, og § 14 j, stk. 4, jf. stk. 1. Beslutningen efter 1. og 2. pkt. er bindende for den kommende funktionsperiode.
Henvisningen til den angivne bestemmelse i regionsloven vil indebære, at kommunalbestyrelsen senest den 1. november 2025 vil skulle træffe de i bestemmelsen nærmere angivne bestemmelser i styrelsesvedtægten om, hvorvidt kommunalbestyrelsens formand vil skulle være det ene kommunale medlem eller det ene blandt flere kommunale medlemmer, der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd.
Det vil ikke efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 1, være en betingelse, at kommunalbestyrelsen senest den 1. november 2025 har truffet beslutning om, hvilket stående udvalg hvis formand vil skulle repræsentere kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd.
Såfremt kommunalbestyrelsen i forbindelse med ændringen af styrelsesvedtægten inden den 1. november 2025 også vælger at fastsætte, hvilken udvalgsformand der vil skulle være det kommunale medlem af det forberedende sundhedsråd, vil denne beslutning kunne ændres frem til det konstituerende møde i 2025.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 2, at kommunalbestyrelsen senest inden den nyvalgte kommunalbestyrelses konstituerende møde i det år, hvor der afholdes valg til kommunalbestyrelsen, vil skulle træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 3 og 7, § 14 i, stk. 4 og 9, og § 14 j, stk. 3 og 9. Tilsvarende gælder for en kommunalbestyrelse, der træffer bestemmelse i styrelsesvedtægten efter § 14 h, stk. 4, jf. stk. 3, § 14 i, stk. 5, jf. stk. 4, og § 14 j, stk. 4, jf. stk. 3. Beslutningen efter 1. og 2. pkt. er bindende for den kommende funktionsperiode, jf. dog den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 3.
Henvisningen til den angivne bestemmelse i regionsloven vil indebære, at kommunalbestyrelsen senest inden den nyvalgte kommunalbestyrelses konstituerende møde i 2025 vil skulle træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten om, hvilket udvalg hvis formand vil skulle repræsentere kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd eller hvilken magistratsafdeling hvis medlem vil skulle repræsentere kommunalbestyrelsen i det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 3, vil indebære, at træffer kommunalbestyrelsen i løbet af en funktionsperiode beslutning om ændring af fordelingen af det umiddelbare forvaltningsansvar for kommunens anliggender mellem kommunens stående udvalg eller magistratsmedlemmer eller om ændring af fordelingen af opgaveområder mellem kommunens faste udvalg, træffer kommunalbestyrelsen om nødvendigt fornyet bestemmelse i styrelsesvedtægten efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 3 og 7, § 14 i, stk. 4 og 9, og § 14 j, stk. 3 og 9. Tilsvarende gælder for en kommunalbestyrelse, der træffer bestemmelse i styrelsesvedtægten efter § 14 h, stk. 4, jf. stk. 3, § 14 i, stk. 5, jf. stk. 4, og § 14 j, stk. 4, jf. stk. 3. Tilsvarende vil gælde for kommunens medlem eller medlemmer af det forberedende sundhedsråd.
Der vil ikke være mulighed for i andre tilfælde, end hvad der fremgår af den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 1-3, at foretage ændringer i, hvilke kommunale hverv hvis indehaver skal være kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 k, stk. 4, vil indebære, at § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse om stadfæstelse af styrelsesvedtægter og vedtægtsændringer for kommuner med magistratsordning, jf. § 64 i lov om kommunernes styrelse, finder ikke anvendelse for ændringer af kommunens styrelsesvedtægt efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 h, stk. 5 og 7, § 14 i, stk. 6 og 9, § 14 j, stk. 5 og 9, og § 14 p, stk. 6.
Henvisningen vil indebære, at de ændringer af styrelsesvedtægten, som en magistratskommune vil være forpligtet til at foretage for at fastsætte, hvilke kommunale hverv hvis indehavere vil være kommunens repræsentanter i sundhedsrådet, ikke vil skulle stadfæstes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Det foreslås i § 78, stk. 4, at kommunale medlemmer af andre forberedende sundhedsråd kan deltage i et forberedende sundhedsråds møder som observatør efter reglerne i regionslovens § 14 m om kommunale medlemmer af andre sundhedsråds deltagelse i et sundhedsråds møde som observatør.
Bestemmelsen vil indebære, at der ud over de i stk. 3 fastsatte medlemmer af de forberedende sundhedsråd tillige vil være kommunale medlemmer af andre forberedende sundhedsråd, der vil deltage som observatør. Reglerne om kommunale medlemmer af andre sundhedsråds deltagelse i et sundhedsråds møde som observatør findes i regionslovens § 14 m. Den nævnte bestemmelse vil gælde tilsvarende for forberedende sundhedsråd. Den nævnte bestemmelse i regionsloven foreslås indsat i regionsloven i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslås i regionslovens § 14 m, stk. 1, 1. pkt., at et sundhedsråd kan efter en kommunalbestyrelses anmodning tillade, at et kommunalt medlem af et andet sundhedsråd kan deltage i sundhedsrådets møder som observatør, hvis særlige hensyn taler herfor.
Det vil som udgangspunkt være op til det enkelte forberedende sundhedsråd at afgøre, om et medlem, der repræsenterer kommunalbestyrelsen i et andet forberedende sundhedsråd, vil kunne deltage i det forberedende sundhedsråds møder som observatør.
Det vil være en betingelse, at særlige hensyn vil tale herfor. Et særligt hensyn vil for eksempel kunne foreligge i tilfælde, hvor en indebærelig andel af en kommunes borgere modtager sygehusydelser fra et akutsygehus, som vil ligge i et andet sundhedsråd end det sundhedsråd, som kommunen vil henhøre under.
Det forberedende sundhedsråd vil med den foreslåede ordning også kunne tillade et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd, der vil være beliggende i en anden region, at deltage i det forberedende sundhedsråds møder som observatør.
Det foreslås i regionslovens § 14 m, stk. 1, 2. pkt., at observatøren ikke har stemmeret.
Forslaget vil indebære, at observatøren alene vil kunne deltage i møderne og overvære afstemningerne, men ikke vil have ret til at stemme i forbindelse med beslutninger, der vil skulle træffes af sundhedsrådet.
Observatøren vil endvidere ikke have initiativret i henhold til den foreslåede § 14 n. Observatøren vil således ikke have ret til at få en sag optaget på udkastet til dagsordenen til sundhedsrådsmødet.
Det foreslås i regionslovens § 14 m, stk. 2, at i kommuner med mindst 80.000 indbyggere vælger kommunalbestyrelsen, hvilket af de kommunale medlemmer der repræsenterer kommunalbestyrelsen i det sundhedsråd, som kommunen henhører under, der kan deltage som observatør i henhold til stk. 1. Valget sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i regionslovens § 14 m, stk. 3, at indenrigs- og sundhedsministeren kan, hvis særligt tungtvejende hensyn taler herfor, fastsætte regler om, at en eller flere kommuner skal have en fast observatør i et andet sundhedsråd end det sundhedsråd, som kommunen henhører under, herunder om kommunalbestyrelsens valg af observatør, og at observatøren ikke har stemmeret.
Et særligt tungtvejende hensyn vil for eksempel kunne foreligge i tilfælde, hvor en meget indebærelig andel af kommunens borgere modtager sygehusydelser fra et akutsygehus, som vil ligge i et andet sundhedsråd end det sundhedsråd, som kommunen vil henhøre under. En meget indebærelig andel vil i al fald anses for at foreligge i tilfælde, hvor omtrent halvdelen af kommunens borgere modtager sygehusydelser fra et akutsygehus, der vil ligge i et andet sundhedsråd. Det vil f.eks. omfatte Københavns Kommune, såfremt indenrigs- og sundhedsministeren med hjemmel i lovforslagets § 8, stk. 2, fastsætter den samme geografiske afgrænsning, som følger af bilag 2 til sundhedsreformaftalen.
Det foreslås i § 78, stk. 5, at de forberedende sundhedsråds funktionsperiode varer fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen vil indebære, at de forberedende sundhedsråd funktionsperiode strækker sig over hele overgangsåret. Det vil derfor af samme grund følge af udpegningsreglerne, at de regionale og kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil være udpeget inden den 1. januar 2026. De forberedende sundhedsråds funktionsperiode vil slutte den 31. december 2026, hvor de forberedende sundhedsråd vil overgå til sundhedsråd, jf. bestemmelsens stk. 6.
Det foreslås i § 78, stk. 6, at sundhedsrådets første funktionsperiode varer fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil indebære, at sundhedsrådets første funktionsperiode først vil skulle vare fra den 1. januar 2027, hvor de forberedende sundhedsråds funktionsperiode afsluttes, jf. bestemmelsens stk. 5, til og med den 31. december 2029, hvor der på ny vil skulle afholdes kommunale og regionale valg efter reglerne i lov om regionale og kommunale valg.
Det foreslås i § 78, stk. 7, at den, der den 31. december 2026 er medlem af eller observatør i et forberedende sundhedsråd, fortsætter den 1. januar 2027 som medlem af eller observatør i vedkommende sundhedsråd, så længe vedkommende beholder et af disse hverv.
Bestemmelsen vil indebære, at der vil være kontinuitet i medlemssammensætningen mellem et forberedende sundhedsråd og et sundhedsråd. Medlemmer af og observatører i et forberedende sundhedsråd den 31. december 2026 vil fortsætte i hvervet den 1. januar 2027 som medlem henholdsvis observatør.
Bestemmelsen vil alene indebære, at den, der den 31. december 2026 er medlem af eller observatør i et forberedende sundhedsråd, vil fortsætte efter den 1. januar 2027 som medlem af henholdsvis observatør i vedkommende sundhedsråd, så længe vedkommende beholder hvervet som medlem henholdsvis observatør i vedkommende sundhedsråd. Når det ikke foreslås i bestemmelsen, at et forberedende sundhedsråds medlemmer og observatører fortsætter i hvervet indtil valgperiodens udløb den 31. december 2029, hænger det sammen med, at de kommunalt udpegede medlemmer af sundhedsrådene er knyttet til den funktion som borgmester henholdsvis udvalgsformand, som vedkommende beklæder i kommunen, og at kommunalbestyrelsen henholdsvis udvalget vil have mulighed for efter de regler, der gælder herfor, at afsætte den pågældende eller fritage vedkommende for sit hverv.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at det kan følge af udpegningsmåden til hvervet som medlem af et forberedende sundhedsråd og et sundhedsråd, at valget af hvervsindehaveren vil være bindende for hele valgperioden.
Det følger således af lovforslagets § 64, stk. 5, at formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd fortsætter som medlemmer af sundhedsrådene for perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Det følger endvidere af lovforslagets § 64, stk. 6, at valgene af formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.