LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 76
Det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark varetager den umiddelbare forvaltning af de af det forberedende regionsråds anliggender, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget.
Stk. 2. Det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark varetager den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af varetagelsen fra den 1. januar 2027 af de af Region Østdanmarks anliggender, der efter regionslovens § 13 a, stk. 1, 4 og 6, varetages af forretningsudvalget.
Stk. 3. Det forberedende forretningsudvalg varetager ud over stk. 1 og 2 de opgaver, der følger af denne lov.
Stk. 4. Erklæring fra det forberedende forretningsudvalg skal indhentes om enhver sag, der forelægges det forberedende regionsråd til beslutning.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 76
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmarks funktioner. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 76, stk. 1, at det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark varetager den umiddelbare forvaltning af de af det forberedende regionsråds anliggender, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget.
Bestemmelsen vil omhandle det forberedende forretningsudvalgs funktioner i forhold til det forberedende regionsråds anliggender. Om det forberedende forretningsudvalgs funktioner i forhold til den kommende Region Østdanmarks anliggender henvises til stk. 2.
Det forberedende forretningsudvalg vil efter bestemmelsen skulle varetage den umiddelbare forvaltning af de af det forberedende regionsråds anliggender, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget.
Det følger af henvisningen til de funktioner, som efter § 18, stk. 2- 4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark blandt andet vil skulle have indseende med de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige det forberedende regionsråds administrationsområder, jf. § 18, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Det forberedende forretningsudvalg vil endvidere skulle varetage den umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører det forberedende regionsråds kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, jf. § 18, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, ligesom det forberedende forretningsudvalg vil skulle forestå eller samordne det forberedende regionsråds planlægning, jf. § 18, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Det følger endvidere af bestemmelsens omtale af det forberedende forretningsudvalgs umiddelbare forvaltningsansvar og af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at det forberedende forretningsudvalg vil være et udvalg under det forberedende regionsråd med umiddelbar forvaltningskompetence. Af § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, fremgår, at kommunalbestyrelsen til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender skal nedsætte et økonomiudvalg samt et eller flere stående udvalg. Økonomiudvalget og de stående udvalg er ikke tillagt selvstændig kompetence, men skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for udvalgets område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens beslutninger som udgangspunkt skal forberedes ved udvalgsbehandling. Varetagelse af den umiddelbare forvaltning af de i bestemmelsen angivne forhold skal forstås i overensstemmelse hermed. Det vil således påhvile det forberedende forretningsudvalg at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det pågældende område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af det forberedende regionsråds beslutning.
Det foreslås i § 76, stk. 2, at det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark varetager den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af varetagelsen fra den 1. januar 2027 af de af Region Østdanmarks anliggender, der efter regionslovens § 13 a, stk. 1, 4 og 6, varetages af forretningsudvalget.
Bestemmelsen vil omhandle det forberedende forretningsudvalgs funktioner i forhold til den kommende Region Østdanmarks anliggender. Da Region Østdanmark først etableres den 1. januar 2027, vil det forberedende forretningsudvalgs funktioner have karakter af umiddelbart forvaltningsansvar af forberedelsen af den kommende Region Østdanmarks anliggender i det omfang, disse efter bestemmelsen vil blive tillagt det forberedende forretningsudvalg. Om det forberedende forretningsudvalgs funktioner i forhold til det forberedende regionsråds anliggender henvises til stk. 1.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Det foreslås i dette lovforslag, at der indsættes en ny bestemmelse i regionslovens § 13 a om forretningsudvalgets opgaver.
I begrebet ”umiddelbar forvaltning” vil ligge, at det påhviler det forberedende forretningsudvalg at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der er henlagt til det forberedende forretningsudvalg, medmindre andet følger af lovgivningen eller af det forberedende regionsråds beslutning, Der henvises til bemærkningerne til stk. 1.
Det forberedende forretningsudvalg vil alene have det umiddelbare forvaltningsansvar for forberedelsen af varetagelsen af de af Region Østdanmarks anliggender, der efter regionslovens § 13 a, stk. 1, 4 og 6, varetages af forretningsudvalget. Med udtrykket ”forberedelsen af varetagelsen” sigtes til enhver foranstaltning, der har til sigte at forberede etableringen af Region Østdanmark den 1. januar 2027 og varetagelsen af de nye opgaver, som Region Østdanmark forventes at overtage ansvaret for den 1. januar 2027.
Det forberedende forretningsudvalg vil efter bestemmelsen skulle varetage forberedelsen af de opgaver, der efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13 a, stk. 1, 4 og 6 er henlagt til forretningsudvalget. Det forberedende regionsråd vil i den forbindelse i løbet af 2026 kunne eller skulle træffe en række bestemmelser i styrelsesvedtægten, som følger af det lovforslag til ændring af bl.a regionsloven, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, jf. herved lovforslagets § 66, stk. 2, nr. 1.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, vil indebære, at det forberedende forretningsudvalg i 2026 vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af de opgaver, der efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget. Det vil indebære, at det forberedende forretningsudvalg i 2026 vil have indseende med den kommende Region Østdanmarks økonomiske og almindelige administrative forhold, jf. § 18, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, at det forberedende forretningsudvalg i 2026 vil skulle varetage det umiddelbare forvaltning af forberedelsen af anliggender, der henhører under Region Østdanmarks kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, jf. § 18, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, og at det forberedende forretningsudvalg i 2026 vil skulle forestå eller samordne Region Østdanmarks planlægning, jf. § 18, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, vil endvidere indebære, at det forberedende forretningsudvalg endvidere vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen de af Region Østdanmarks anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der ikke henhører under sundhedsrådene efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 1, jf. dog § 14 c, stk. 3.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 3, vil indebære, at det forberedende regionsråd i styrelsesvedtægten vil kunne fastsætte, at den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der i henhold til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, henhører under forretningsudvalget, delvis vil skulle henhøre under et eller flere sundhedsråd i regionen. I givet fald vil den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af disse opgaver henhøre under de forberedende sundhedsråd og ikke det forberedende forretningsudvalg.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 4, vil indebære, at det forberedende regionsråd i styrelsesvedtægten gældende fra 1. januar 2027 vil kunne fastsætte, at det forberedende forretningsudvalg ud over de opgaver, der følger af den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, helt eller delvis vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af de af regionens øvrige anliggender, der ikke henhører under de forberedende sundhedsråd. I givet fald vil det forberedende forretningsudvalg i 2026 skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af disse opgaver.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 6, vil indebære, at det forberedende regionsråd i styrelsesvedtægten gældende fra 1. januar 2027 vil kunne fastsætte i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13 a, stk. 1, 3 og 4, den nærmere afgrænsning af myndighedsområdet for forretningsudvalget og de stående udvalg, jf. dog § 13 a, stk. 5. Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 5, kan regionsrådet i visse situationer undlade at nedsætte stående udvalg. Udnytter regionsrådet denne adgang efter regionslovens § 13 a, stk. 6, vil det forberedende forretningsudvalg i 2026 skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af sine opgaver i overensstemmelse med det forberedende regionsråds afgrænsning.
Det foreslås i § 76, stk. 3, at det forberedende forretningsudvalg varetager ud over stk. 1 og 2 de opgaver, der følger af denne lov.
Med bestemmelsen sigtes for det første til forberedelsen af det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks eget budget, hvor forslag til budget vil skulle udarbejdes og fremsættes af det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 87.
Med bestemmelsen sigtes for det andet til forberedelsen af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, hvor forslag til budget vil skulle udarbejdes og fremsættes af det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 68.
Det foreslås i § 76, stk. 4, at erklæring fra det forberedende forretningsudvalg skal indhentes om enhver sag, der forelægges det forberedende regionsråd til beslutning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at erklæring fra det forberedende forretningsudvalg vil skulle indhentes om enhver sag, der forelægges det forberedende regionsråd til beslutning, og ikke kun sager, der vedrører de økonomiske og administrative forhold inden for det forberedende regionsråds eller Region Østdanmarks administrationsområder.
Ved det forberedende forretningsudvalgs afgivelse af erklæring til det forberedende regionsråd forudsættes det imidlertid, at det forberedende forretningsudvalg varetager tværgående og koordinerende funktioner, herunder såvel hensynet til en økonomisk afbalancering som hensynet til en politisk forsvarlig forberedelse af sager, der skal behandles i det forberedende regionsråd.