LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 74
De udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, herunder det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd, og formanden for det forberedende regionsråd skal meddele det forberedende regionsråd de oplysninger, det forberedende regionsråd forlanger, og er med de begrænsninger, som er fastsat i lovgivningen, i enhver henseende undergivet det forberedende regionsråds beslutninger.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 74
RetsinformationBestemmelsen omhandler den retlige relation mellem på den ene side det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og på den anden side de udvalg, det forberedende regionsråd har nedsat, og formanden for det forberedende regionsråd. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 74, at de udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, herunder det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd, og formanden for det forberedende regionsråd skal meddele det forberedende regionsråd de oplysninger, det forberedende regionsråd forlanger, og er – med de begrænsninger, som er fastsat i lovgivningen - i enhver henseende undergivet det forberedende regionsråds beslutninger.
Bestemmelsen vil svare til, hvad der gælder for kommunalbestyrelser, jf. § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, og for regionsråd, jf. regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil gælde ethvert af de udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, dvs. det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 63, de forberedende sundhedsråd, jf. lovforslagets § 78, underudvalgene, jf. lovforslagets § 83, og de særlige udvalg efter regionslovens § 13, stk. 6, jf. § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 85. Bestemmelsen gælder endvidere for de underudvalg, som udvalg under det forberedende regionsråd har nedsat, jf. lovforslagets § 84. Bestemmelsen gælder endvidere for formanden for det forberedende regionsråd, herunder for en fungerende regionsrådsformand, samt første og anden næstformand for det forberedende regionsråd, i det omfang vedkommende i formandens forfald varetager formandsfunktioner, jf. regionslovens § 16, jf. § 33 i lov om kommunernes styrelse, som finder tilsvarende anvendelse for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 86.
Bestemmelsen vil indebære, jf. bestemmelsens 1. led, at ethvert af de udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, samt formanden for det forberedende regionsråd vil skulle meddele det forberedende regionsråd de oplysninger, det forberedende regionsråd forlanger. Efter almindelige offentligretlige grundsætninger vil oplysningerne skulle være korrekte og ikke vildledende.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, jf. bestemmelsens 2. led, at ethvert af de udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, samt formanden for det forberedende regionsråd – med de begrænsninger, som er fastsat i lovgivningen - i enhver henseende vil være undergivet det forberedende regionsråds beslutninger.
Bestemmelsen vil også omfatte det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd. Det forberedende forretningsudvalg vil, uanset at det forberedende forretningsudvalg alene varetager forberedende virksomhed, på samme måde som forretningsudvalget i en region vil være underkastet oplysningspligt og regionsrådets instruktionsbeføjelse. De forberedende sundhedsråd vil, uanset sundhedsrådene alene varetager forberedende virksomhed, og uanset sundhedsrådene også er sammensat af kommunalt udpegede medlemmer, på samme måde som forretningsudvalget og et stående udvalg i en region være underkastet oplysningspligt og regionsrådets instruktionsbeføjelse.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark som det organ, der styrer forberedelsen af Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 70, vil være det øverste folkevalgte organ med ansvar for forberedelsen og være overordnet i forhold til de udvalg, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark har nedsat, herunder de forberedende sundhedsråd, og formanden for det forberedende regionsråd.
Det forhold, at den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af varetagelsen af de af Region Østdanmarks anliggender, der henhører under forretningsudvalget, foreslås henlagt til det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 76, og at den umiddelbare forvaltning af varetagelsen af de af Region Østdanmarks anliggender, der henhører under vedkommende sundhedsråd, foreslås henlagt til de forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 79, vil dog indebære en vis begrænsning i det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks adgang til at træffe generelle beslutninger om indskrænkning i udvalgenes kompetence.
Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning vil tillige indebære, at det forberedende regionsråds beslutninger som udgangspunkt vil skulle forberedes ved en udvalgsbehandling, medmindre der vil være tale om sager vedrørende det forberedende regionsråds egne forhold.
Tilsvarende antages at gælde for regionsråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 26.