LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 66
Forberedelsen af Region Østdanmarks anliggender varetages i forhold til borgere, myndigheder, virksomheder m.v. af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026.
Stk. 2. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skal i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 30. september 2026 træffe beslutning om følgende forhold, med henblik på at Region Østdanmark kan etableres den 1. januar 2027 og varetage sine opgaver fra den 1. januar 2027:
-
Vedtagelse af de nærmere regler om styrelsen af Region Østdanmarks anliggender i en styrelsesvedtægt, jf. stk. 3.
-
Underretning af Ankestyrelsen om den vedtagne styrelsesvedtægt.
-
Tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for Region Østdanmarks beboere.
-
Fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem Region Østdanmarks udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
-
Vedtagelse af en forretningsorden for regionsrådet for Region Østdanmark.
-
Antagelse af en sagkyndig og uafhængig revision for Region Østdanmark.
-
Fastsættelse af de nærmere regler for indretningen af Region Østdanmarks kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ.
-
Fastsættelse af de nærmere regler om Region Østdanmarks revision i et revisionsregulativ.
-
Opsigelse eller ændring af aftaler indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Indgåelse af aftaler med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Region Østdanmarks eventuelle deltagelse i samarbejder med andre med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Etablering af administrativ bistand til det forberedende regionsråd og indretning af det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks administration, jf. § 67.
-
Indretning af Region Østdanmarks administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
-
Indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på Region Østdanmarks vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af § 2, jf. § 5.
-
Beslutning om eventuelle begrænsninger for Region Sjællands og Region Hovedstadens dispositioner, i det omfang dette følger af forskrifter fastsat i medfør af kapitel 7.
-
Beslutning om eventuelle begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af kapitel 8.
-
Forhandling og beslutning med virkning for Region Østdanmark om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres til Region Østdanmark, jf. kapitel 12.
-
Ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 172.
-
Ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 175.
-
Vedtagelse af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. § 68.
-
Andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region Østdanmark og denne regions opgaver.
Stk. 3. Forslag til styrelsesvedtægt for Region Østdanmark skal undergives to behandlinger i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark med mindst 6 dages mellemrum.
Stk. 4. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan efter aftale med og på vegne af regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden indgå, overtage, ændre eller opsige aftaler eller samarbejder med virkning i 2026.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 66
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks opgaver i forbindelse med forberedelsen af Region Østdanmark. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 66, stk. 1, at forberedelsen af Region Østdanmarks anliggender varetages i forhold til borgere, myndigheder, virksomheder m.v. af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen har den virkning, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle varetage udadtil i forhold til borgere, myndigheder, virksomheder m.v. forberedelsen af Region Østdanmark. Det forberedende regionsråd repræsenterer som det eneste folkevalgte organ Region Østdanmark udadtil.
Om det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks beføjelser indadtil i forhold til de udvalg, som det forberedende regionsråd nedsætter, og formanden for det forberedende regionsråd henvises til lovforslagets § 70.
Med udtrykket ”forberedelsen af Region Østdanmarks anliggender” sigtes til enhver foranstaltning, der har til sigte at forberede såvel dannelsen af den nye Region Østdanmark som varetagelsen af de nye opgaver, som regionerne, herunder Region Østdanmark, forventes at overtage ansvaret for den 1. januar 2027.
Det foreslås i § 66, stk. 2, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skal i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 30. september 2026 træffe beslutning om følgende forhold med henblik på, at Region Østdanmark kan etableres den 1. januar 2027 og varetage sine opgaver fra den 1. januar 2027:
-
Vedtagelse af de nærmere regler om styrelsen af Region Østdanmarks anliggender i en styrelsesvedtægt, jf. stk. 3.
-
Underretning af Ankestyrelsen om den vedtagne styrelsesvedtægt.
-
Tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for Region Østdanmarks beboere.
-
Fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem Region Østdanmarks udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
-
Vedtagelse af en forretningsorden for Region Østdanmark.
-
Antagelse af en sagkyndig og uafhængig revision for Region Østdanmark.
-
Fastsættelse af de nærmere regler for indretningen af Region Østdanmarks kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ.
-
Fastsættelse af de nærmere regler om Region Østdanmarks revision i et revisionsregulativ.
-
Opsigelse eller ændring af aftaler indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Indgåelse af aftaler med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Region Østdanmarks eventuelle deltagelse i samarbejder med andre med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
-
Etablering af administrativ bistand og indretning af det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil, jf. § 67.
-
Indretning af Region Østdanmarks administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
-
Indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på Region Østdanmarks vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af § 2, jf. § 5.
-
Beslutning om eventuelle begrænsninger for Region Sjællands og Region Hovedstadens dispositioner, i det omfang dette følger af forskrifter fastsat i medfør af kapitel 7.
-
Beslutning om eventuelle begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af kapitel 8.
-
Forhandling og beslutning med virkning for Region Østdanmark om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres til Region Østdanmark, jf. kapitel 12.
-
Ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 172.
-
Ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 175.
-
Vedtagelse af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. § 68.
-
Andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region Østdanmark og denne regions nye opgaver.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til at træffe de i bestemmelsen nævnte beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede disse regioners varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommuner til regioner pr. 1. januar 2027, og at det forberedende regionsråd vil have pligt til at udføre de opgaver, der er angivet i bestemmelsen.
Det forudsættes, at de beslutninger, der er nævnt i bestemmelsen, træffes og udføres i overensstemmelse med lovgivningen, herunder navnlig regionsloven og denne lov.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til at træffe de i bestemmelsen nævnte beslutninger senest den 30. september 2026. Det forudsættes herudover, at det forberedende regionsråd træffer de i stk. 2 nævnte beslutninger så hurtigt som muligt efter den 1. januar 2027 i det omfang, dette vil være nødvendigt for, at det forberedende regionsråd kan løse den opgave, der er fastlagt i bestemmelsen. En beslutning nævnt i stk. 2 vil dog kunne træffes senere end den 30. september 2026 i de tilfælde, hvor der gælder en lovmæssig frist for beslutningen, der ligger senere end den 30. september 2026, fx for vedtagelsen af regionens budget, jf. nr. 21, eller hvor beslutningen er nødvendig for at varetage regionens interesser, fx en beslutning om begrænsninger for regionernes og kommunernes dispositioner, jf. nr. 16 og 17. En beslutning efter stk. 2 vil også kunne træffes senere end den 30. september 2026 i tilfælde, hvor det ikke har vist sig muligt at træffe beslutning om de i bestemmelsen angivne forhold inden den 30. september 2026, fx en beslutning om opsigelse, ændring eller indgåelse af kontrakter eller samarbejder, jf. nr. 9-12.
Vedtager det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, at den sagkyndige revision, det forberedende regionsråd antager efter lovforslagets § 88, stk. 1, til at revidere det forberedende regionsråds regnskaber, også vil være sagkyndig revision for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 88, stk. 2, vil det forberedende regionsråd stadig skulle overholde tidsfristen den 1. oktober 2026 for antagelse af Region Østdanmarks revision.
Det forudsættes, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle tilrettelægge udbudsprocessen i god tid inden den 1. oktober 2026, således at fristen den 1. oktober 2026 vil kunne nås.
Det foreslåede nr. 1 omhandler vedtagelse af de nærmere regler om styrelsen af Region Østdanmarks anliggender i en styrelsesvedtægt, jf. stk. 3.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at de nærmere regler om regionernes styrelse fastsættes i en styrelsesvedtægt, der vedtages af regionsrådet, jf. regionslovens § 3, stk. 3, 1. pkt.
I styrelsesvedtægten fastsættes inden for rammerne af regionslovens regler generelle regler om den overordnede styrelse af regionen, herunder regionens styreform, udvalgenes medlemstal og udvalgenes opgaveområder.
I styrelsesvedtægten vil der også skulle tages højde for, at det som følge af de nye geografisk afgrænsede sundhedsråd, der foreslås indført ved det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, vil det blive nødvendigt at fastlægge en ny udvalgsstruktur for regionen gældende fra den 1. januar 2027, herunder om varetagelsen af det umiddelbare forvaltningsansvar for de af regionens anliggender, der ikke henhører under sundhedsrådene, skal henlægges til et eller flere stående udvalg og i givet fald disses opgaveområder og medlemstal.
Det forberedende regionsråd vil skulle træffe bestemmelse om indholdet af styrelsesvedtægten for Region Østdanmark i overensstemmelse med regionslovens regler for, hvad regionsrådet vil kunne fastsætte i regionens styrelsesvedtægten. Opmærksomheden henledes på, at regionslovens regler herom foreslås ændret i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det forberedende regionsråd vil således efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 4, kunne fastsætte i styrelsesvedtægten, at forretningsudvalget ud over de opgaver, der følger af den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, helt eller delvis vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af de af regionens øvrige anliggender, der ikke henhører under sundhedsrådene.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 6, i styrelsesvedtægten i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13 a, stk. 1, 3 og 4, skulle træffe beslutning om den nærmere afgrænsning af myndighedsområdet for forretningsudvalget og de stående udvalg, jf. dog § 13 a, stk. 5. Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 5, kan regionsrådet i visse situationer undlade at nedsætte stående udvalg.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 a, stk. 2, i styrelsesvedtægten skulle fastsætte forretningsudvalgets medlemstal inden for det højeste og mindste antal medlemmer, forretningsudvalget skal have efter regionsloven.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 b, stk. 2, i styrelsesvedtægten skulle fastsætte de stående udvalgs medlemstal. Udvalgenes medlemstal skal være ulige og kan ikke overstige halvdelen af regionsrådets medlemstal.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 2, i styrelsesvedtægten kunne fastsætte, hvilket sundhedsråd inden for regionen der vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af en driftsenheds underliggende enheder, der geografisk er placeret på tværs af flere sundhedsråd.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 3, i styrelsesvedtægten kunne fastsætte, at den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der i henhold til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, henhører under forretningsudvalget, delvis vil skulle henhøre under et eller flere sundhedsråd i regionen.
Det forberedende regionsråd vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 4, i styrelsesvedtægten i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 c, stk. 1-3, skulle fastsætte den nærmere afgrænsning af sundhedsrådenes myndighedsområde.
Det forberedende regionsråd vil endvidere efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 4, skulle fastsætte antallet af regionale medlemmer i det enkelte sundhedsråd i overensstemmelse med regionslovens bestemmelser.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med stk. 3, hvorefter forslag til styrelsesvedtægt samt til ændringer i styrelsesvedtægten for Region Østdanmark skal undergives to behandlinger i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark med mindst 6 dages mellemrum. Denne bestemmelse forudsættes overholdt i forbindelse med fastsættelsen af styrelsesvedtægten for Region Østdanmark.
Det foreslåede nr. 2 omhandler underretning af Ankestyrelsen om den vedtagne styrelsesvedtægt.
Bestemmelsen vil svare til regionslovens § 3, stk. 4, 1. pkt., hvorefter regionsrådene skal underrette Ankestyrelsen om vedtagne styrelsesvedtægter og vedtægtsændringer.
Det forudsættes, at underretningen sker i rimelig tid efter vedtagelsen af styrelsesvedtægten. Det vil påhvile det forberedende regionsråd for Region Østdanmark at sikre, at denne underretning sker.
Det foreslåede nr. 3 omhandler tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for Region Østdanmarks beboere.
Bestemmelsen vil svare til regionslovens § 3, stk. 4, 2. pkt., hvorefter styrelsesvedtægten skal være tilgængelig for regionens beboere.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at sørge for, at den vedtagne styrelsesvedtægt for Region Østdanmark gøres tilgængelig for Region Østdanmarks beboere. Dette krav vil kunne opfyldes ved at offentliggøre styrelsesvedtægten på regionens hjemmeside. Det forudsættes, at offentliggørelse sker snarest efter styrelsesvedtægtens vedtagelse. Det vil påhvile det forberedende regionsråd for Region Østdanmark at sikre, at denne tilgængeliggørelse sker.
Det foreslåede nr. 4 omhandler fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem Region Østdanmarks udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at udvalgshvervene i sundhedsrådene fra den 1. januar 2027 vil skulle vederlægges i henhold til en landsdækkende vederlagssats for det enkelte hverv, hvis størrelse fastsættes af ministeren. Udvalgshvervene i forretningsudvalget henholdsvis eventuelle stående udvalg i regionen efter den 1. januar 2027 vil derimod skulle vederlægges i henhold til en centralt fastsat vederlagspulje for den enkelte region for henholdsvis forretningsudvalget og eventuelle stående udvalg, der vil skulle udmøntes ved beslutning af det enkelte regionsråd.
Har det forberedende regionsråd i styrelsesvedtægten truffet bestemmelse om oprettelse af et eller flere stående udvalg til varetagelse af de af regionens anliggender, der efter den 1. januar 2027 ikke vil skulle henhøre under forretningsudvalget eller et sundhedsråd, vil det forberedende regionsråd skulle træffe beslutning om, i hvilket omfang vederlagspuljen vil skulle udmøntes, og hvorledes vederlagspuljen vil skulle fordeles imellem de stående udvalg og dets formand, næstformand og medlemmer. Der henvises til den foreslåede ændring af regionslovens § 11 og den foreslåede indsættelse af § 13 a i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fastsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslåede nr. 5 omhandler vedtagelse af en forretningsorden for Region Østdanmark.
Efter regionslovens § 3, stk. 5, vedtager regionsrådet selv sin forretningsorden. Forretningsordenen skal først og fremmest indeholde de processuelle regler om regionsrådets virksomhed, indkaldelse til møder, vedtagelse af dagsorden, afstemninger m.v. Der vil ikke i forretningsordenen kunne optages bestemmelser, som fraviger almindelige retsgrundsætninger vedrørende kollegiale organers arbejdsform.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes til at vedtage en forretningsorden for Region Østdanmark. Det forudsættes, at det forberedende regionsråd har vedtaget en forretningsorden for Region Østdanmark inden den 1. januar 2027, hvor den nye region etableres. En forretningsorden vil efter almindelige retsgrundsætninger skulle vedtages ved to behandlinger med mindst seks dages mellemrum, jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriets udtalelse af 11. september 2023, offentliggjort i Indenrigs- og Sundhedsministeriets resumédatabase som 23.1.3.
Om det forberedende regionsråds vedtagelse af en forretningsorden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark henvises til lovforslagets § 71.
Det foreslåede nr. 6 omhandler antagelse af en sagkyndig og uafhængig revision for Region Østdanmark, jf. stk. 4.
Enhver region skal efter regionslovens § 28, stk. 1, lade sine regnskaber revidere af en revisor, der er godkendt efter revisorloven. Regionsrådet antager efter samme bestemmelse regionens revision, der skal være sagkyndig og uafhængig, og som skal godkendes af Ankestyrelsen. Godkendelsen kan altid tilbagekaldes. Regionsrådets afskedigelse af revisionen kræver samtykke fra Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes til at antage en sagkyndig og uafhængig revision for Region Østdanmark, idet Region Sjællands og Region Hovedstadens sagkyndige og uafhængige revisioner bortfalder i forbindelse med nedlæggelsen af disse regioner den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med stk. 4, hvorefter det forberedende regionsråd for Region Østdanmark senest den 1. oktober 2026 skal have antaget revisionen for Region Østdanmark.
Det foreslåede nr. 7 omhandler fastsættelse af de nærmere regler for indretningen af Region Østdanmarks kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ.
Regionsrådet fastsætter efter regionslovens § 29, jf. § 42, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse, de nærmere regler for indretningen af regionens kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, hvori der tillige optages forskrifter vedrørende forretningsgangen. Regulativet tilstilles den regionale revision, som tillige skal underrettes om alle ændringer af regulativet, før de sættes i kraft.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes til at vedtage et kasse- og regnskabsregulativ for Region Østdanmark, idet de hidtidigt gældende kasse- og regnskabsregulativer for Region Sjælland og Region Hovedstaden bortfalder i forbindelse med nedlæggelsen af disse regioner den 1. januar 2027.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes i den forbindelse til at tage højde for de tilpasninger i regionens revisionsregulativ, som er nødvendige som følge af regionens varetagelse af de nye opgaver, der forventes overført til regionerne den 1. januar 2027. Omfanget af de ændringer, det forberedende regionsrådet forpligtes til at foretage, vil kunne afhænge af, i hvilket omfang kommunerne fortsat skal varetage driften af de opgaver, der overføres til regionerne, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 8 omhandler fastsættelse af de nærmere regler om Region Østdanmarks revision i et revisionsregulativ.
Efter regionslovens § 24, stk. 1, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om bl.a. revision.
Efter § 5, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 2305 af 28. december 2020 om regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., der er udstedt i medfør af bl.a. § 24, stk. 1, i regionsloven, fastsætter regionsrådet de nærmere regler om revisionen i et revisionsregulativ.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes til at vedtage et revisionsregulativ for Region Østdanmark, idet de hidtidigt gældende revisionsregulativer for Region Sjælland og Region Hovedstaden bortfalder i forbindelse med nedlæggelsen af disse regioner den 1. januar 2027.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forpligtes i den forbindelse til at tage højde for de tilpasninger i regionens revisionsregulativ, som er nødvendige som følge af regionens varetagelse af de nye opgaver, der forventes overført til regionerne den 1. januar 2027. Omfanget af de ændringer, det forberedende regionsråd forpligtes til at foretage, vil kunne afhænge af, i hvilket omfang kommunerne fortsat skal varetage driften af de opgaver, der overføres til regionerne, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 9 omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks opsigelse eller ændring af aftaler indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
I forbindelse med forberedelsen af sammenlægningen pr. 1. januar 2027 af Region Sjælland og Region Hovedstaden vil der kunne vise sig behov for, at aftaler, der er indgået af Region Sjælland og Region Hovedstaden, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil give det forberedende regionsråd for Region Østdanmark mulighed for på vegne af Region Sjælland og Region Hovedstaden at træffe sådanne beslutninger, idet det forudsættes, at den enkelte aftale vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af Region Sjælland og Region Hovedstaden, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027
I forbindelse med forberedelsen af Region Østdanmarks varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der kunne vise sig behov for, at aftaler, der er indgået af kommunalbestyrelserne inden for de opgaveområder, der efter lovgivningen overføres til regionerne, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027. Tilsvarende gælder de aftaler, der er indgået af en kommunalbestyrelse, og som efter reglerne i lovforslagets kapitel 10 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter overføres til regionen.
Bestemmelsen vil give det forberedende regionsråd for Region Østdanmark mulighed for på vegne af kommunerne, hvorfra Region Østdanmark forventes at ville få tilført opgaver, at træffe sådanne beslutninger, idet det forudsættes, at den enkelte aftale vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil hermed få beføjelse til at træffe bindende beslutning i 2026 med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 eller senere, uanset at Region Østdanmark ikke er etableret endnu. Regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil ikke skulle give samtykke til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark udøver disse beføjelser.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 10 omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks indgåelse af aftaler med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil give det forberedende regionsråd for Region Østdanmark mulighed for forud for den 1. januar 2027, men med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 at indgå aftaler, der vedrører den kommende regions opgaver, herunder de opgaveområder, der forventes overført fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil hermed få beføjelse til at træffe bindende beslutning i 2026 med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 eller senere, uanset at Region Østdanmark ikke er etableret endnu. Regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil ikke skulle give samtykke til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark udøver disse beføjelser.
Det forudsættes, at aftalen vedrører en opgave, som Region Østdanmark lovligt vil kunne varetage fra aftalens virkningstidspunkt.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at indgå aftaler med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at indgå en aftale i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5, og aftalen vedrører en sådan opgave.
Det foreslåede nr. 11 omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af Region Sjælland, Region Hovedstaden eller en kommune med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
I forbindelse med forberedelsen af sammenlægningen pr. 1. januar 2027 af Region Sjælland og Region Hovedstaden vil der kunne vise sig behov for, at samarbejder med andre uden for regionen, som Region Sjælland og Region Hovedstaden deltager i, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for den nye Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
I denne situation vil bestemmelsen kunne anvendes til på Region Sjællands eller Region Hovedstadens vegne at opsige eller ændre deltagelsen i samarbejdet med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 eller senere.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil hermed få beføjelse til at træffe bindende beslutning i 2026 med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 eller senere, uanset at Region Østdanmark ikke er etableret endnu. Regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil ikke skulle give samtykke til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark udøver disse beføjelser.
Det forudsættes, at Region Østdanmark lovligt vil kunne deltage i samarbejdet, og at et samarbejde, som Region Østdanmark lovligt vil kunne deltage i, vil kunne opsiges eller ændres efter vedtægterne.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre et samarbejde, der er indgået af Region Sjælland eller Region Hovedstaden, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
I forbindelse med forberedelsen af Region Østdanmarks varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der tillige kunne vise sig behov for, at samarbejder med andre uden for kommunen, som kommunalbestyrelserne deltager i inden for de opgaveområder, der efter lovgivningen overføres til regionerne, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for regionen fra den 1. januar 2027. Der vil kunne være tale om kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, eller andre former for samarbejder med andre uden for kommunen, som kommunalbestyrelsen deltager i.
I denne situation vil bestemmelsen kunne anvendes til på kommunens vegne at opsige eller ændre deltagelsen i samarbejdet med virkning fra den 1. januar 2027 eller senere. Det forudsættes, at regionen lovligt vil kunne deltage i samarbejdet, og at et samarbejde, som regionen lovligt vil kunne deltage i, vil kunne opsiges eller ændres efter vedtægterne.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre et samarbejde, der er indgået af en kommunalbestyrelse, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 12 omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks eventuelle deltagelse i samarbejder med andre med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil kunne anvendes til forud for den 1. januar 2027, men med virkning tidligst fra den 1. januar 2027 at træffe beslutning om at deltage i samarbejder med andre, som regionen lovligt vil kunne deltage efter den 1. januar 2027. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne træffe beslutning om ethvert samarbejde med andre, som regionen lovligt vil kunne deltage i efter den 1. januar 2027. Det forberedende regionsråd vil også kunne træffe beslutning om med virkning fra den 1. januar 2027 at deltage i samarbejder med andre, hvortil der overføres kompetence i overensstemmelse med lovgivningen herom, f.eks. samarbejder efter sundhedslovens § 78.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil hermed få beføjelse til at træffe bindende beslutning i 2026 med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027 eller senere, uanset at Region Østdanmark ikke er etableret endnu. Regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil ikke skulle give samtykke til, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark udøver disse beføjelser.
Det foreslåede nr. 13 omhandler etablering af administrativ bistand til det forberedende regionsråd og indretning af det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks administration, jf. lovforslagets § 67.
Det forberedende regionsråd vil skulle træffe beslutning om etablering af den administrative understøttelse, som det forberedende regionsråd vil have behov for for at kunne løse det forberedende regionsråds opgaver i forbindelse med forberedelsen af etablering af den nye Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 67.
Den administrative understøttelse vil kunne bestå i administrativ bistand fra Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. lovforslagets § 67 og § 108. Den administrative bistand vil også kunne bestå i etablering af en række administrative funktioner, der henhører under det forberedende regionsråd og ikke under Region Sjælland eller Region Hovedstaden, jf. nærmere lovforslagets § 67.
Det foreslåede nr. 14 omhandler indretning af Region Østdanmarks administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
I forbindelse med forberedelsen af etableringen af den nye Region Østdanmark vil der være behov for at træffe bestemmelse om indretningen af den samlede nye regions administration, herunder om struktureringen af regionens afdelinger og enheder og af regionens chefer samt ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
I forbindelse med forberedelsen af Region Østdanmarks varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der tillige kunne vise sig behov for, at der vil skulle tage højde for dette ved indretningen af Region Østdanmarks administration, herunder om struktureringen af regionens afdelinger og enheder og af regionens chefer samt ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
Bestemmelsen vil give mulighed for, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forud for den 1. januar 2027, men med virkning fra den 1. januar 2027 eller senere træffer bestemmelse om de fornødne ændringer af indretningen af Region Østdanmarks administration og i den forbindelse træffer beslutning om ansættelse og afskedigelse af personale til Region Østdanmarks administration fra den 1. januar 2027 eller inden for rammerne af virksomhedsoverdragelsesloven, jf. lovforslagets § 145, træffer beslutning om omplacering fra den 1. januar 2027 af regionalt ansatte medarbejdere, der efter lovforslagets § 126 overføres fra Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark, samt kommunalt ansatte medarbejdere, der efter reglerne i lovforslagets kapitel 10 om overførsel af ansatte overføres fra kommunen til Region Østdanmark.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at foretage ændringer i indretningen af Region Østdanmarks administration, der berører kommunalt ansatte medarbejdere, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at foretage ændringer i indretningen af Region Østdanmarks administration, der i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5, berører opgaver, der fortsat varetages af kommunen.
Det foreslåede nr. 15 omhandler indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på Region Østdanmarks vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af lovforslagets § 2, jf. § 5.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 5, stk. 2, hvorefter Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 4, vil kunne indgå aftale med en kommune om på vegne af regionen efter den 1. januar 2027 at varetage driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen. Dog anses opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven for overført til regionen.
Bestemmelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 5, stk. 3, hvorefter kommunen, hvis regionen ikke inden for den frist, der fastsættes efter stk. 4, indgår en aftale efter stk. 2 med en kommune, skal varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for den periode, der fastsættes efter stk. 6. Dog anses opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven for overført til regionen.
Det forudsættes, at indgåelse af en aftale med en kommune eller fremsættelse af en eventuel anmodning over for en kommune om på regionens vegne at drive en opgave, der overføres til regionen, vil skulle ske inden for de frister, der vil blive fastsat i medfør af lovforslagets § 5.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke efter bestemmelsen have pligt til indgåelse af en aftale eller fremsættelse af en anmodning.
Det foreslåede nr. 16 omhandler beslutning om eventuelle begrænsninger for Region Sjællands og Region Hovedstadens dispositioner, i det omfang dette følger af forskrifter fastsat i medfør af lovforslagets kapitel 7.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets kapitel 7 om begrænsninger for Region Sjælland og Region Hovedstaden, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at disse regioners beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner under visse betingelser vil kunne ændres eller godkendes af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at disse regioners nyansættelse af personale under visse betingelser vil kunne kræve godkendelse af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, samt om, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark under visse betingelser kan pålægge regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden at nedsætte størrelsen af en bevilling, som disse regioner har fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2026, til et bestemt beløb.
Udnytter indenrigs- og sundhedsministeren disse bemyndigelser til at fastsætte regler herom, vil det forberedende regionsråd for Region Østdanmark have beføjelse til at tage stilling til, om disse regioners beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner vil skulle ændres eller godkendes, om disse regioners nyansættelse af personale vil kunne godkendes, og om disse regioners bevillinger vil skulle nedsættes.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke have pligt til at træffe bestemmelse om ændring eller godkendelse af en beslutning, om godkendelse af nyansættelse eller nedsættelse af en bevilling truffet af Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Det foreslåede nr. 17 omhandler beslutning om eventuelle begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af lovforslagets kapitel 8.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets kapitel 8 om begrænsninger for kommunerne, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, under visse betingelser vil kunne ændres eller godkendes af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Udnytter indenrigs- og sundhedsministeren disse bemyndigelser til at fastsætte regler herom, vil det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der forventes at ville skulle modtage opgaver fra kommunerne den 1. januar 2027, have beføjelse til at tage stilling til, om kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, under visse betingelser vil kunne ændres eller godkendes af det forberedende regionsråd. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil ikke have pligt til at træffe bestemmelse om ændring eller godkendelse af en kommunal beslutning.
Det foreslåede nr. 18 omhandler forhandling og beslutning med virkning for Region Østdanmark om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres til Region Østdanmark, jf. lovforslagets kapitel 12.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets kapitel 12 om fremgangsmåden for overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, der forventes at ville skulle modtage opgaver fra kommunerne den 1. januar 2027, vil som nærmere fastsat i disse bestemmelser være forpligtet til at foretage forhandling og træffe beslutning med virkning for Region Østdanmark om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres fra og til regionen.
Det forudsættes i den forbindelse, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle overholde de frister for delingsprocessen, som vil blive fastsat i medfør af bemyndigelserne hertil i lovforslagets kapitel 12.
Det foreslåede nr. 19 omhandler ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. lovforslagets § 172.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til inden for de frister, som Delingsrådet måtte fastsætte, at yde den bistand, som Delingsrådet måtte anmode om i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 172.
Efter lovforslagets § 160, jf. § 152, vil Delingsrådet skulle behandle sager om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, hvor der ikke mellem kommunen og regionen har kunnet opnås enighed om en aftale herom.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 172, stk. 1, vil bl.a. regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skulle tilvejebringe og meddele de oplysninger, udlevere de dokumenter og yde den bistand i øvrigt til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 172, stk. 2, vil Delingsrådet kunne fastsætte en frist for de nævnte myndigheders medvirken efter stk. 1.
Det foreslåede nr. 20 omhandler ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. lovforslagets § 175.
Det forberedende Regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til at yde den betaling, som Delingsrådet måtte anmode om i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175, stk. 1, afholdes udgifterne til Delingsrådets virksomhed af staten.
Efter det foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175, stk. 2, vil Delingsrådet skulle træffe beslutning om betaling fra kommunerne, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark af et beløb, som tilfalder staten til dækning af omkostningerne ved Delingsrådets virksomhed.
Det foreslåede nr. 21 omhandler vedtagelse af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. lovforslagets § 68.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til at forberede behandlingen og vedtagelsen i 2026 inden for de frister, der gælder herfor, af et budget for regionen for 2027, der tager højde for oprettelsen af Region Østdanmark og den forventede overførsel med virkning fra den 1. januar 2027 af opgaver fra kommuner til regioner og den forventede overførsel af finansieringsansvaret. Regionsrådene vil endvidere skulle vedtage et budget, der tager højde for, at den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender på navnlig sundheds- og socialområdet vil blive henlagt til geografisk afgrænsede sundhedsråd, jf. det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
For så vidt angår de nærmere regler for behandlingen og vedtagelsen af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budgetoverslag henvises til lovforslagets § 68.
Det foreslåede nr. 22 omhandler andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region Østdanmark og denne regions nye opgaver.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have pligt til at træffe en række andre beslutninger, der vil være nødvendige med henblik på dels at forberede oprettelsen af Region Østdanmark ved sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. lovforslagets § 6, dels at forberede de opgaver, der forventes overført til Region Østdanmark fra kommunerne inden for regionen pr. 1. januar 2027. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil efter bestemmelsen f.eks. kunne træffe beslutning om deltagelse i internationalt arbejde m.v., om regionens udpegning af repræsentanter til andre organer, såfremt beslutning herom skal træffes inden den 1. januar 2027, og om ændring af autorisationer m.v. til de fornødne sundhedspersoner som følge af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden og Region Østdanmarks nye opgaver.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil desuden skulle træffe beslutninger, som har til formål at sikre, at den nye region med virkning fra den 1. januar 2027 opfylder lovgivningens krav til en region. Regionsrådene vil herunder på en række områder skulle fastsætte regler og forskrifter m.v., der harmoniserer gældende regler og forskrifter m.v., der er fastsat af de myndigheder, som afgiver opgaver til regionerne.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil endvidere f.eks. skulle træffe bestemmelser om indholdet og omfanget af regionens opgaver, i det omfang lovgivningen forpligter regionsrådet til at træffe sådanne bestemmelser i forberedelsesperioden frem til den 1. januar 2027.
Det foreslås i § 66, stk. 3, at forslag til styrelsesvedtægt samt til ændringer i styrelsesvedtægten for Region Østdanmark skal undergives to behandlinger i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark med mindst 6 dages mellemrum.
Bestemmelsen vil svare til, hvad der gælder for regionsrådets og kommunalbestyrelsens vedtagelse af forslag til styrelsesvedtægt og ændringer i styrelsesvedtægten, jf. regionslovens § 3, stk. 3, og til § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil gælde såvel for forslag til styrelsesvedtægt som for enhver efterfølgende ændring af styrelsesvedtægten.
Bestemmelsens krav om to behandlinger i det forberedende regionsråd vil være en betingelse for, at styrelsesvedtægten henholdsvis ændringen i styrelsesvedtægten lovligt kan vedtages.
Kravet om to behandlinger vil indebære, at det skal fremgå af dagsordenen, at der er tale om et forslag til styrelsesvedtægt henholdsvis ændring af styrelsesvedtægten.
Kravet om seks dages mellemrum mellem det forberedende regionsråds første og anden behandling vil indebære, at andenbehandlingen tidligst kan finde sted ugedagen efter afslutningen af førstebehandlingen, jf. Folketingstidende 1983-84 (2. saml.), Tillæg A, sp. 1419.
Kravet om to behandlinger vil ikke forhindre, at der ved andenbehandlingen kan stilles ændringsforslag.
Det foreslås i § 66, stk. 4, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark efter aftale med og på vegne af regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden kan indgå, overtage, ændre eller opsige aftaler eller samarbejder med virkning i 2026.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark efter aftale med og på vegne af regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden kan indgå, overtage, ændre eller opsige aftaler eller samarbejder med virkning i 2026.
Det vil fortsat i 2026 være regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden, der har til opgave efter lovgivningen at stille ydelsen til rådighed for borgerne. Det forberedende regionsråds overtagelse, ændring eller indgåelse af en aftale med virkning for 2026 vil derfor alene ske på Region Sjællands og Region Hovedstadens vegne med henblik på, at regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden stiller ydelsen til rådighed for borgerne.
Det forudsættes, at den aftale, som det forberedende regionsråd indgår, overtager, ændrer eller opsiger, vedrører en opgave, som regionsrådene lovligt vil kunne varetage efter lovgivningen.
Det forudsættes, at det vil være i overensstemmelse med lovgivningen i øvrigt, herunder udbudsloven, at det forberedende regionsråd indgår, overtager, ændrer eller opsiger aftaler på vegne af regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Det forudsættes, at det samarbejde, som det forberedende regionsråd indgår i, er et samarbejde såvel om lovlige regionale opgaver som et samarbejde, regionen lovligt vil kunne deltage i efter lovgivningen. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil efter aftale med regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden med virkning for 2026 kunne deltage i samarbejder med andre, hvortil der overføres kompetence i overensstemmelse med lovgivningen herom, f.eks. samarbejder efter sundhedslovens § 78
Det forudsættes, at det alene er efter aftale med regionsrådene for både Region Sjælland og Region Hovedstaden, at det forberedende regionsråd overtager, ændrer eller indgår aftaler på vegne af disse regionsråd. Det vil ikke være tilstrækkeligt, at alene et af disse regionsråd giver samtykke hertil.