LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 64
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter § 63 en formand og en næstformand for hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Stk. 2. Valgene af formand og næstformand for hvert forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2-6, om valg af formand og næstformand for sundhedsråd.
Stk. 3. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde efter valgene efter stk. 1 det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Stk. 4. Valgene af det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 d, stk. 2-4, og § 14 g, stk. 2-4, om valg af regionsrådenes øvrige medlemmer af sundhedsrådene og § 24, stk. 3, og § 25, stk. 1, om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse. Ved valg til det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd skal foretages samme gruppeanmeldelse.
Stk. 5. Formand og næstformænd for og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd fortsætter som medlemmer af sundhedsrådene i perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Stk. 6. Valgene af formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 64
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks valg af regionale medlemmer til forberedende sundhedsråd. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 64, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter § 63 en formand og en næstformand for hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, er det hensigten, at der vil skulle etableres forberedende sundhedsråd, der vil skulle fungere i 2026, som vil være overgangsåret mellem den gamle og den nye forvaltningsstruktur. De forberedende sundhedsråd vil i forhold til geografisk inddeling og medlemmer skulle være de samme, som de sundhedsråd, som træder i kraft fra 1. januar 2027. Der vil således være både kommunale og regionale repræsentanter i de forberedende sundhedsråd.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil således skulle nedsætte forberedende sundhedsråd, jf. lovforslagets § 78, stk. 1, hvis funktionsperiode vil skulle regnes fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, jf. lovforslagets § 78, stk. 5.
Om regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmarks nedsættelse af forberedende sundhedsråd henvises til lovforslagets § 32 og om regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmarks valg af regionale medlemmer til de forberededende sundhedsråd henvises til lovforslagets § 20.
Bestemmelsen vil indebære, at nedsættelsen af forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark vil skulle ske i forbindelse med det konstituerende møde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Valget af formand for hvert forberedende sundhedsråd vil skulle ske først og dernæst valget af næstformand for hvert forberedende sundhedsråd, hvilke valg vil skulle foretages ved særskilte flertalsvalg, jf. henvisningen i stk. 2 til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 4. Kun medlemmer af det forberedende regionsråd vil kunne vælges til formand og første og anden næstformand.
Det vil være op til det forberedende regionsråd for Region Østdanmark at beslutte, om formand og næstformand for samme forberedende sundhedsråd vil skulle vælges før formænd og dernæst næstformænd for andre forberedende sundhedsråd, eller om formændene for hvert forberedende sundhedsråd vælges først ved særskilte valg, førend næstformændene for hvert forberedende sundhedsråd vælges ved særskilte valg.
Det foreslås i § 64, stk. 2, at valgene af formand og næstformand for hvert forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2-6, om valg af formand og næstformand for sundhedsråd.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt., at valgene af formand og næstformand for hvert forberedende sundhedsråd sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at der i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, foreslås indsat regler om valg af formand og næstformand for sundhedsrådene.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det forberedende regionsråd. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 2, at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke samtidig kan være formand for et forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 3, at et medlem af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke samtidig kan være formand for flere sundhedsråd.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 4, at regionslovens § 9, stk. 3, 2. 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse for en formand for et forberedende sundhedsråd. Det følger af denne henvisning, at formanden for det forberedende sundhedsråd ikke samtidig kan være borgmester, medlem af magistraten eller formand for et stående udvalg med del i den administrative ledelse.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 5, at en formand for et forberedende sundhedsråd ikke samtidig kan være formand for et stående udvalg nedsat af kommunalbestyrelsen i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse i en kommune, der henhører under sundhedsrådet.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 6, at en formand for et forberedende sundhedsråd har krav på fritagelse, hvis vedkommende vælges til et af hverv, der er nævnt i de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 e, stk. 4 og 5. Det følger af denne henvisning, at en formand for et forberedende sundhedsråd har krav på fritagelse, hvis vedkommende vælges som borgmester, medlem af magistraten, formand for et stående udvalg med del i den administrative ledelse eller formand for et stående udvalg.
Det foreslås i § 64, stk. 3, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde efter valgene efter stk. 1 det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af hvert forberedende sundhedsråd, der henhører under regionen.
Bestemmelsen vil indebære, at valgene af formænd og næstformænd for de forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark vil skulle være foretaget, inden valgene af det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark vil kunne påbegyndes.
Valgene af de øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd vil skulle i første omgang ske for hvert forberedende sundhedsråd for sig, jf. bestemmelsens stk. 4, 1. pkt., med dens henvisning til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og til sidst vil der skulle ske en fordeling under ét af samtlige pladser i de forberedende sundhedsråd, jf. bestemmelsens stk. 4, 1. pkt., og dens henvisning til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 g, stk. 4.
Det vil alene være valgene af de regionale medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som bestemmelsen regulerer. Om valg af kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd henvises til lovforslagets § 78.
Det foreslås i § 64, stk. 4, 1. pkt., at valgene af det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd sker efter reglerne i regionslovens § 14 d, stk. 2-4, og § 14 g, stk. 2-4, om valg af regionsrådenes øvrige medlemmer af sundhedsrådene og § 24, stk. 3, og § 25, stk. 1, om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at der i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, foreslås indsat regler om valg af de øvrige medlemmer i sundhedsrådene.
Valg af de øvrige medlemmer i de forberedende sundhedsråd skal ske efter det i regionsloven fastsatte antal af regionale medlemmer i sundhedsrådene.
Det følger bl.a. af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, at antallet af regionale medlemmer i det enkelte forberedende sundhedsråd fastsættes i styrelsesvedtægten, således at de regionale medlemmer til enhver tid udgør et medlem mere end antallet af kommunale medlemmer i det forberedende sundhedsråd, og at det forberedende regionsråd vælger de regionale medlemmer af de forberedende sundhedsråd i regionen blandt det forberedende regionsråds medlemmer, jf. regionslovens § 14 d, stk. 4.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 2, at i kommuner med under 80.000 indbyggere er kommunalbestyrelsen repræsenteret med et kommunalt medlem i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under. I kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, er kommunalbestyrelsen repræsenteret med to kommunale medlemmer i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under. I kommuner med mindst 300.000 indbyggere er kommunalbestyrelsen repræsenteret med tre kommunale medlemmer i det forberedende sundhedsråd, som kommunen henhører under.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 3, vil indebære, at ved opgørelsen af kommunens indbyggertal efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 d, stk. 2, og §§ 14 h-14 j anvendes indbyggertallet pr. 1. april i det år, hvor der afholdes valg til kommunalbestyrelsen, som opgjort af Danmarks Statistik.
Valg af de øvrige medlemmer i de forberedende sundhedsråd skal ske efter den valgmåde, der er fastsat i bestemmelsen.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråds valg af medlemmer til forberedende sundhedsråd foretages ved et forholdstalsvalg for sig, uafhængigt af valgene til det forberedende regionsråds øvrige udvalg. Der vil dog til sidst skulle foretages en samlet fordeling af pladserne i sundhedsrådene under ét, jf. henvisningen nedenfor til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 g, stk. 4.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: det forberedende regionsråds medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 g, stk. 2, at et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd kan ikke samtidig vælges af det forberedende regionsråd som regionalt medlem af samme forberedende sundhedsråd.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 g, stk. 3, at ved valg af regionale medlemmer til det forberedende sundhedsråd regnes formandens og næstformandens plads i det forberedende sundhedsråd som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for det forberedende regionsråd, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Det følger af henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 g, stk. 4, at har en gruppe inden for det forberedende regionsråd ikke ved forholdstalsvalg i henhold til regionslovens § 15, stk. 3, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, fået så mange pladser i de forberedende sundhedsråd, som den ville have fået ved en fordeling under ét af samtlige pladser i sundhedsrådene, finder § 27 i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse.
Det følger af henvisningen til § 27, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, at har en gruppe ikke ved forholdstalsvalg i henhold til § 24 fået så mange pladser i de forberedende sundhedsråd, som gruppen ville have fået ved en fordeling under ét af samtlige pladser i de forberedende sundhedsråd, har gruppen ret til at få det manglende antal anvist ved overtagelse af pladser fra den eller de grupper, der ved den første fordeling har opnået for mange. Den gruppe, der har krav på yderligere udvalgspladser, kan kræve, at der ikke efter foranstående anvises den mere end én plads i hvert udvalg.
Det følger af henvisningen til § 27, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, at uoverensstemmelser mellem grupper, der skal afgive udvalgspladser efter foranstående bestemmelser, afgøres af det forberedende regionsråd.
Det følger af henvisningen til § 27, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, at såfremt en gruppe ved anvendelsen af den i stk. 1 og 2 angivne fremgangsmåde mister flertallet i et udvalg, kan gruppen udpege et så stort antal overtallige medlemmer af vedkommende udvalg, som er nødvendigt for at bevare flertal i dette.
Det foreslås i § 64, stk. 4, 2. pkt., at ved valg til det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd skal foretages samme gruppeanmeldelse. Bestemmelsen er en tydeliggørelse af § 24, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg skal foretages samme gruppeanmeldelse. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse på valget til forretningsudvalg og stående udvalg i de fem nuværende regioner, der har valgt udvalgstyre, jf. regionslovens § 36 a.
Det foreslås i § 64, stk. 5, at formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd fortsætter som medlemmer af sundhedsrådene i perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil indebære, at formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd, der er formand, næstformænd og medlem i øvrigt af de forberedende sundhedsråd den 31. december 2026, fortsætter som medlemmer af sundhedsrådene for perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029. Bestemmelsen ændrer ikke ved det forberedende regionsråds og regionsrådets adgang til at afsætte eller fritage formanden eller næstformanden for et forberedende sundhedsråd eller et sundhedsråd, jf. de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 e, stk. 7 og 8, som der henvises til i lovforslagets § 81.
Det foreslås i § 64, stk. 6, at valgene af formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer af de forberedende sundhedsråd har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil indebære, at valgene af de forberedende sundhedsråds formand, næstformænd og det forberedende regionsråds øvrige medlemmer vil have virkning for det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks funktionsperiode fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, jf. lovforslagets § 58, og regionsrådet for Region Østdanmarks første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 57, stk. 2.
At valgene af de forberedende sundhedsråds regionale medlemmer har virkning for regionsrådets funktionsperiode til og med den 31. december 2029, vil indebære, at funktionsperioden ikke vil kunne begrænses ved aftale eller beslutning, og at hvervsindehaveren vil kunne fritages for sit hverv af regionsrådet efter anmodning, såfremt regionsrådet skønner, at der vil være rimelig grund dertil. For så vidt angår en formand eller næstformand for et forberedende sundhedsråd vil regionsrådet have en lovfæstet adgang til at afsætte eller fritage formanden eller næstformanden, jf. lovforslagets § 81 med henvisning til de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 e, stk. 7 og 8.