LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 63
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter § 62 næstformanden for det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg og dernæst de øvrige medlemmer bortset fra formanden af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg.
Stk. 2. Det forberedende forretningsudvalg har 17 medlemmer.
Stk. 3. Formanden for det forberedende regionsråd er formand for det forberedende forretningsudvalg.
Stk. 4. Valget af det forberedende forretningsudvalgs næstformand sker efter reglerne i regionslovens § 14, stk. 2, om valg af forretningsudvalgets næstformand.
Stk. 5. Valgene af det forberedende forretningsudvalgs øvrige medlemmer bortset fra formanden og næstformanden sker efter reglerne i regionslovens § 14 a, stk. 3, om valg af forretningsudvalg og § 24, stk. 3, og § 25, stk. 1 og 2, om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse. Ved valg til det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd skal foretages samme gruppeanmeldelse.
Stk. 6. Medlemmerne af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg fortsætter som medlemmer af regionsrådets forretningsudvalg i perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Stk. 7. Valgene af de i stk. 1 nævnte medlemmer har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 63
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks valg af forberedende forretningsudvalg.
Det foreslås i § 63, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter § 62 næstformanden for det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg og dernæst de øvrige medlemmer, bortset fra formanden, af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg.
Som anført i bilag 5 i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024 vil det være hensigten, at der under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark oprettes et forretningsudvalg.
Uagtet at der i forbindelse med kommunalreformen af 2005 ikke blev oprettet forretningsudvalg under de forberedelsesudvalg, der blev nedsat for at forberede oprettelsen af de nye regioner, vil det være nødvendigt at oprette forberedende forretningsudvalg for 2026. Dette skyldes nedsættelsen af forberedende sundhedsråd i hele landet, herunder Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 64, og behovet for, at det forberedende forretningsudvalg vil kunne varetage de tværgående funktioner, ikke blot for så vidt angår de økonomiske og almindeligt administrative forhold, men også for så vidt angår tværgående opgaver på sundhedsområdet, socialområdet og det specialiserede undervisningsområde, der ikke vil kunne henføres under de forberedende sundhedsråd, jf. lovforslagets § 76.
Som anført i bilag 5 i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil det endvidere være hensigten, at der vil skulle vælges en næstformand til det forberedende forretningsudvalg under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Næstformanden for det forberedende forretningsudvalg vil skulle fungere i formanden for det forberedende forretningsudvalgs forfald i de situationer, hvor formanden for det forberedende forretningsudvalgs forfald ikke har en sådan karakter, at det forberedende regionsråds første eller anden næstformand vil skulle indtræde i funktionen som øverste daglig leder af administrationen og dermed også i funktionen som født formand for det forberedende forretningsudvalg. Der henvises til lovforslagets § 77, stk. 6, og bemærkningerne hertil.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark på sit konstituerende møde, jf. lovforslagets § 61, blandt det forberedende regionsråds medlemmer efter valgene efter lovforslagets § 62 af formand og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger først næstformanden for det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg og dernæst de øvrige medlemmer, bortset fra formanden, af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg.
Da formanden for det forberedende regionsråd vil være født formand for det forberedende forretningsudvalg, jf. stk. 3, vil det forberedende regionsråd alene skulle vælge det forberedende forretningsudvalgs øvrige medlemmer bortset fra formanden.
Valget af næstformand for det forberedende forretningsudvalg vil skulle ske før valget af øvrige medlemmer til det forberedende forretningsudvalg. Det forberedende forretningsudvalgs næstformand og øvrige medlemmer vil alene kunne vælges blandt medlemmerne af det forberedende regionsråd.
Det foreslås i § 63, stk. 2, at det forberedende forretningsudvalg har 17 medlemmer.
Det foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, at regionsrådenes forretningsudvalg indsat som ny bestemmelse i regionslovens § 14 a, stk. 2, at forretningsudvalget for Region Østdanmark vil skulle have mindst 13 og højst 19 medlemmer, og at regionsrådet vil skulle fastsætte forretningsudvalgets medlemstal i styrelsesvedtægten til et ulige antal inden for denne ramme.
Da regionsrådet for Region Østdanmark vælges første gang ved valget den 18. november 2025, jf. lovforslagets § 54, vil det være nødvendigt forud for regionsrådets og det forberedende regionsråds konstituering at fastsætte antallet af medlemmer af forretningsudvalget og det forberende forretningsudvalg til et bestemt antal medlemmer. I overensstemmelse med Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, fastsættes antallet af medlemmer af det forberedende forretningsudvalg til det næsthøjeste antal ulige medlemmer, dvs. 17 medlemmer.
Dette antal vil også være gældende for forretningsudvalget for regionsrådet for Region Østdanmarks funktionsperiode, da medlemmerne af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg fortsætter som medlemmer af regionsrådets forretningsudvalg for perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 63, stk. 6.
Det foreslås i § 63, stk. 3, at formanden for det forberedende regionsråd er formand for det forberedende forretningsudvalg.
Bestemmelsen vil svare til, hvad der gælder for regioner, at formanden for regionsrådet er formand for forretningsudvalget, jf. regionslovens § 14, stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen vil indebære, at formanden for det forberedende regionsråd er født formand for det forberedende forretningsudvalg.
Det foreslås i § 63, stk. 4, at valget af det forberedende forretningsudvalgs næstformand sker efter reglerne i regionslovens § 14, stk. 2, om valg af forretningsudvalgets næstformand.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at reglerne om valg af forretningsudvalgets næstformand foreslås ændret i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14, stk. 2, vælger regionsrådet umiddelbart efter valg af regionsrådets formand og næstformænd en næstformand for forretningsudvalget blandt regionsrådets medlemmer. Valget sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14, stk. 2, vil således indebære, at valget af det forberedende forretningsudvalgs næstformænd foretages af det forberedende regionsråd umiddelbart efter valg af det forberedende regionsråds formand og næstformand, at valget af det forberedende forretningsudvalgs næstformand sker blandt det forberedende regionsråds medlemmer, og at valget sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det forberedende regionsråd. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Det foreslås i § 63, stk. 5, 1. pkt., at valgene af det forberedende forretningsudvalgs øvrige medlemmer, bortset fra formanden og næstformanden sker efter reglerne i regionslovens § 14 a, stk. 3, om valg af forretningsudvalg og § 24, stk. 3, og § 25, stk. 1 og 2, om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: det forberedende regionsråds medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at det forberedende regionsråds valg af det forberedende forretningsudvalgs øvrige medlemmer foretages ved et forholdstalsvalg for sig, uafhængigt af valgene til det forberedende regionsråds øvrige udvalg.
Henvisningen til § 25, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved det forberedende regionsråds valg af medlemmer til det forberedende forretningsudvalg, hvori det forberedende regionsråds formand skal have sæde, regnes den pågældendes plads som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for det forberedende regionsråd, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Bestemmelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med, at reglerne om valg af forretningsudvalgets næstformand foreslås ændret i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag. Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 a, stk. 3, der foreslås at gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, regnes ved valg af medlemmer til forretningsudvalget næstformandens plads i forretningsudvalget som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for regionsrådet, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Det foreslås i § 63, stk. 5, 2. pkt., at ved valg til det forberedende forretningsudvalg og de forberedende sundhedsråd skal foretages samme gruppeanmeldelse. Bestemmelsen vil være en tydeliggørelse af § 24, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg skal foretages samme gruppeanmeldelse. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse på valget til forretningsudvalg og stående udvalg i de fem nuværende regioner, der har valgt udvalgstyre, jf. regionslovens § 36 a.
Det foreslås i § 63, stk. 6, at medlemmerne af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg fortsætter som medlemmer af regionsrådets forretningsudvalg i perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil indebære, at medlemmerne af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg vil fortsætte som medlemmer af regionsrådet for Region Østdanmarks forretningsudvalg for perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029, dvs. samme periode som regionsrådet for Region Østdanmarks funktionsperiode, jf. lovforslagets § 57, stk. 2. Bestemmelsen vil hermed sikre kontinuitet i medlemskredsen af det forberedende forretningsudvalg og forretningsudvalget i Region Østdanmark.
Det foreslås i § 63, stk. 7, at valgene af de i stk. 1 nævnte medlemmer har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil være en følge af bestemmelsens stk. 6, hvorefter medlemmerne af det forberedende regionsråds forberedende forretningsudvalg fortsætter som medlemmer af regionsrådets forretningsudvalg for perioden fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
At valgene af det forberedende forretningsudvalgs næstformand og øvrige medlemmer har virkning for det forberedende regionsråds og regionsrådets funktionsperiode til og med den 31. december 2029, vil indebære, at funktionsperioden ikke vil kunne begrænses ved aftale eller beslutning, og at hvervsindehaveren vil kunne fritages for sit hverv af det forberedende regionsråd eller regionsrådet efter anmodning, såfremt det forberedende regionsråd eller regionsrådet skønner, at der vil være rimelig grund dertil.