LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 62
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer sin formand og derefter første og anden næstformand.
Stk. 2. Formanden for det forberedende regionsråd benævnes regionsrådsformand.
Stk. 3. Valgene af det forberedende regionsråds formand og første og anden næstformand sker efter reglerne i regionslovens § 9, stk. 2, stk. 3, 2.-4. pkt., og stk. 4.
Stk. 4. Ingen, der er ansat i Region Sjælland eller Region Hovedstaden eller under det forberedende regionsråd, kan være formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Stk. 5. Formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark er henholdsvis formand og første og anden næstformand for regionsrådet for Region Østdanmark i regionsrådets første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Stk. 6. Valgene af formand og første og anden næstformand har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 62
RetsinformationBestemmelsen omhandler det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks valg af formand og første og anden næstformand. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 62, stk. 1, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vælger på sit konstituerende møde blandt det forberedende regionsråds medlemmer sin formand og derefter første og anden næstformand.
Bestemmelsen vil svare til, hvad der gælder for regioner efter regionslovens § 9, stk. 2 og 4. Valget af formand vil skulle ske først og dernæst valgene af første og anden næstformand, hvilke valg vil skulle foretages under ét, jf. henvisningen i stk. 3 til regionslovens § 9, stk. 4. Kun medlemmer af det forberedende regionsråd vil kunne vælges til formand og første og anden næstformand.
At det forberedende regionsråd vil skulle have to næstformænd, vil svare til, at regionsrådene tilsvarende skal have to næstformænd, jf. regionslovens § 9, stk. 4, og vil svare til, hvad der gjaldt for forberedelsesudvalgene, der blev nedsat i forbindelse med kommunalreformen i 2005 til at forberede de nye regioner, jf. regionslovens § 44, stk. 4. Første og anden næstformænd for det forberedende regionsråd vil overgå til at blive første henholdsvis anden næstformand for regionsrådet for Region Østdanmark, jf. denne bestemmelses stk. 5.
Det foreslås i § 62, stk. 2, at formanden for det forberedende regionsråd benævnes regionsrådsformand.
Bestemmelsen vil have sin baggrund i, at formanden for det forberedende regionsråd bliver formand for regionsrådet for Region Østdanmark i regionsrådets første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029, jf. denne bestemmelses stk. 5, og at formanden for det forberedende regionsråd i kraft af sin udøvelse af formandsfunktionerne, som vil svare til borgmesterfunktionerne, jf. lovforslagets § 86, vil spille en central rolle i forberedelsen af den nye region.
Det foreslås i § 62, stk. 3, at valgene af det forberedende regionsråds formand og første og anden næstformand sker efter reglerne i regionslovens § 9, stk. 2, stk. 3, 2.-4. pkt., og stk. 4.
Bestemmelsen vil indebære, jf. henvisningen til regionslovens § 9, stk. 2, at på det konstituerende møde vil det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skulle vælge sin formand blandt sine medlemmer. Valget vil skulle ledes af det medlem, der har indkaldt til mødet. Valget foretages efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Det medlem, der har indkaldt til det konstituerende møde, og som vil skulle lede valget af formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, vil være det medlem af det forberedende regionsråd, der har den ældste fødselsdato. Er flere medlemmer lige gamle, foretages der lodtrækning. Der henvises til lovforslagets § 61, 2. og 3. pkt.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg vil den kandidat være valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det forberedende regionsråd. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, vil der skulle foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning vil en kandidat være valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, vil der skulle foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, vil afgørelsen skulle træffes ved lodtrækning.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, jf. henvisningen til regionslovens § 9, stk. 3, 2. og 3. pkt., at formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke samtidig vil kunne være formand for en kommunalbestyrelse, medlem af magistraten, jf. § 64 i lov om kommunernes styrelse, eller formand for et stående udvalg i en kommune, der styres efter reglerne i § 64 a i lov om kommunernes styrelse. Formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil have krav på fritagelse, dersom vedkommende vælges til et af de i 2. pkt. nævnte hverv.
Bestemmelsen vil endelig indebære, jf. henvisningen til regionslovens § 9, stk. 4, at så snart valget af formand har fundet sted, vil det forberedende regionsråd skulle vælge blandt sine medlemmer en første og en anden næstformand til i den nævnte rækkefølge at fungere i formandens forfald. Valget ledes af den nyvalgte formand eller i dennes forfald af det medlem, der har ledet formandsvalget, og foretages under et som forholdstalsvalg, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: det forberedende regionsråds medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Det foreslås i § 62, stk. 4, at ingen, der er ansat i Region Sjælland eller Region Hovedstaden eller under det forberedende regionsråd, kan være formand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Bestemmelsen vil have sin baggrund i, hvad der gælder for regioner. Efter regionslovens § 9, stk. 3, 1. pkt., kan ingen, der er ansat i regionen være formand for regionsrådet. Da Region Sjælland og Region Hovedstaden den 1. januar 2027 sammenlægges til den nye Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 6, og da formanden for det forberedende regionsråd bliver formand for regionsrådet for Region Østdanmark i regionsrådets første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029, jf. denne bestemmelses stk. 5, vil det være hensigtsmæssigt at lade forbuddet mod ansættelse i regionen omfatte ansættelse i Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Med ordet ”ansat” i regionslovens § 9, stk. 3, sigtes ikke til en ansat, som er meddelt orlov eller på anden måde fritaget for tjeneste. Dette vil tilsvarende gælde for denne bestemmelses stk. 4. Det vil ikke være et krav, at den ansatte, der vælges til regionsrådsformand, ved funktionsperiodens begyndelse er meddelt orlov for hele perioden, men vedkommende må for at beklæde hvervet som regionsrådsformand have orlov i hele perioden.
Formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være formand for det forberedende forretningsudvalg, jf. lovforslagets § 62, stk. 5. Er formanden for det forberedende regionsråd gift eller lever i ægteskabslignende forhold med en ansat i det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, vil vedkommende være afskåret fra at blive valgt til formand for det forberedende regionsråd, hvis den ansatte udøver de funktioner, der er angivet i § 29, stk. 5, litra b, i lov om kommunernes styrelse, som finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af det forberedende forretningsudvalg for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 77, stk. 5.
Det foreslås i § 62, stk. 5, at formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark er formand henholdsvis første og anden næstformand for regionsrådet for Region Østdanmark i regionsrådets første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil svare til, hvad der var gældende for forberedelsesudvalg af de nye regioner, der blev nedsat i forbindelse med kommunalreformen. Efter regionslovens § 44, stk. 5, havde valget af formand og næstformænd for forberedelsesudvalget tillige virkning for regionsrådets første funktionsperiode.
Bestemmelsen vil have sin baggrund i behovet for kontinuitet i ledelsen af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og regionsrådet for Region Østdanmark.
Det foreslås i § 62, stk. 6, at valgene af formand og første og anden næstformand har virkning fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2029.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med denne bestemmelses stk. 5, hvorefter formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark er formand henholdsvis første og anden næstformand for regionsrådet for Region Østdanmark i regionsrådets første funktionsperiode fra den 1. januar 2027 til og med den 31. december 2029.
Valget af formand og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil derfor skulle have virkning for også regionsrådet for Region Østdanmarks funktionsperiode til og med den 31. december 2029, jf. lovforslagets § 57, stk. 2.
At valgene af formand og første og anden næstformand har virkning for funktionsperioden for regionsrådet for Region Østdanmark til og med den 31. december 2029, vil indebære, at funktionsperioden ikke vil kunne begrænses ved aftale eller beslutning, og at det forberedende regionsråds formand og første og anden næstformand kun vil kunne fritages for sit hverv af det forberedende regionsråd, jf. nærmere § 7, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, som finder tilsvarende anvendelse for formanden og første og anden næstformand for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. lovforslagets § 86. Tilsvarende vil regionsrådets formand og første og anden næstformand kun kunne fritages for sit hverv af regionsrådet, jf. nærmere § 7, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, som finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene, jf. regionslovens § 12, stk. 1.