LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 50
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark yder for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 vederlæggelse og kan beslutte at yde vederlæggelse i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-7 og 9-13, og §§ 16 a og 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 2, 3 og 5 i denne paragraf.
Stk. 2. Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan beslutte at yde vederlag til næstformanden og en fungerende næstformand for og de øvrige medlemmer af vedkommende regions forretningsudvalg og til formændene, fungerende formænd, næstformændene, fungerende næstformænd og de øvrige medlemmer af særlige udvalg.
Stk. 3. Har et af de i stk. 1 nævnte regionsråd i styrelsesvedtægten efter regionslovens § 36 a truffet bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et forretningsudvalg og et eller flere stående udvalg, kan regionsrådet beslutte at yde vederlag til formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer af stående udvalg.
Stk. 4. Regler udstedt i medfør af regionslovens § 11, stk. 3, om vederlæggelsen efter stk. 1-3 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af stk. 5.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om vederlæggelse efter stk. 1-3 og kan i den forbindelse fravige stk. 1.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1 i denne paragraf, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, herunder den godtgørelse, der er nævnt i § 16 a, stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 50
RetsinformationBestemmelsen omhandler Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region Syddanmarks vederlæggelse i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i regionslovens § 11, stk. 1, at der ydes vederlag, pension m.v. i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-7 og 9-13, § 16 a og § 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 3 og 4. Regionsrådet kan beslutte at yde vederlag m.v. i overensstemmelse med de i 1. pkt. nævnte bestemmelser.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i regionslovens § 11, stk. 2, at for medlemskab af forretningsudvalget og særlige udvalg kan regionsrådet beslutte at yde udvalgsvederlag.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i regionslovens § 11, stk. 3, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om vederlag, pension m.v. og kan i den forbindelse fravige stk. 1.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i regionslovens § 11, stk. 4, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, herunder den godtgørelse, der er nævnt i stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 50, stk. 1, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 yder vederlæggelse og kan beslutte at yde vederlæggelse efter reglerne i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-7 og 9-13, og §§ 16 a og 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 2, 3 og 5 i denne lov.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det foreslås, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionslovens bestemmelser kun for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil kun gælde for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025. For så vidt angår Region Sjælland og Region Hovedstaden i samme periode henvises til lovforslagets § 123.
Bestemmelsen vil kun gælde for vederlæggelsen i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. For så vidt angår vederlæggelsen i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 i de nævnte regioner henvises til lovforslagets § 51.
Henvisningen til § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 vil være forpligtet til at yde et fast vederlag, der omfatter deltagelse i møder i regionsrådet og dennes udvalg og underudvalg (litra a), deltagelse i møder i forbindelse med varetagelse af regionale hverv, der udføres efter valg af regionsrådet, medmindre der på andet grundlag er fastsat særlig vederlæggelse (litra b), deltagelse i kurser m.v., der af regionsrådet eller af forretningsudvalget efter bemyndigelse fra regionsrådet anses for at have betydning for varetagelsen af det regionale hverv (litra c), deltagelse i seminarer (litra d), deltagelse i revisionens forelæggelse af beretninger for regionsrådet (litra e), varetagelse af andre nærmere angivne regionale hverv efter anmodning fra regionsrådet eller dennes udvalg (litra f) og udførelse af andre aktiviteter i forbindelse med de ovennævnte møder m.v. (litra g), jf. herved nærmere § 16, stk. 1, litra a-g, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 16, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 vil være forpligtet til, for deltagelse i det konstituerende møde, at yde diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Henvisningen vil få betydning for det konstituerende møde efter regionalvalget i 2025 til de nye regionsråd for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, jf. lovforslagets § 16. Efter § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse. Henvisningen til § 16 a, stk. 8, indebærer, at der til medlemmer af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for deltagelse i det konstituerende møde ydes godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet efter § 16 a, stk. 4, har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste.
Henvisningen til § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 til regionsrådsmedlemmer, der har et eller flere hjemmeboende børn under 10 år, vil være forpligtet til at yde et tillægsvederlag.
Henvisningen til § 16, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et medlemmer af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. I så fald reduceres det faste vederlag. Valget foretages med virkning for et regnskabsår ad gangen. Erstatning ydes for deltagelse i de i stk. 1, litra a-e, nævnte møder mv. Herudover kan regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark beslutte at yde erstatning til et medlem for udførelse af de i stk. 1, litra f, nævnte aktiviteter. Erstatningen kan pr. dag højst udgøre det femdobbelte af det diætbeløb, som af indenrigs- og sundhedsministeren er fastsat for møder af ikke over 4 timers varighed, jf. § 16 a, stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om ydelse af erstatningen, herunder om reduktion af det faste vederlag.
§ 16, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, som der henvises til i regionslovens § 11, stk. 1, er ved lov nr. 1777 af 28. december 2023, blevet ændret. Med virkning fra den 1. januar 2026 har regionsrådet adgang til senest seks måneder før funktionsperiodens udløb med virkning for den kommende funktionsperiode at beslutte, at regionsrådets medlemmer mod en reduktion af det faste vederlag kan vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for et regnskabsår ad gangen. Regionsrådets beslutning er bindende. Der henvises til § 16, stk. 5, 1. og 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, der gælder for regionsråd, jf. regionslovens § 11, stk. 1. Bestemmelserne indebærer, at regionsrådet aktivt skal beslutte med bindende virkning for hver funktionsperiode, hvis ordningen med dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste skal gælde. For en nærmere beskrivelse af tilvalgsordningen henvises til forslag nr. 48 af 5. oktober 2023 til lov nr. 1777 af 28. december 2023 om ændring af bl.a. lov om kommunernes styrelse og regionsloven. Disse gældende regler får imidlertid først virkning fra den 1. januar 2026 og ændrer der ikke på retsstillingen i 2025.
Henvisningen til § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan beslutte, at adgangen til erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 5 er betinget af medlemmets fremlæggelse af en erklæring afgivet af en uafhængig revisor, der er godkendt efter revisorloven, jf. herved § 16, stk. 6, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 1. Regionsrådet kan fastsætte nærmere krav til revisorerklæringen og til medlemmets fremlæggelse heraf. Beslutningen efter 1. pkt. træffes senest 2 måneder forud for det tidspunkt, fra hvilket beslutningen skal gælde, jf. herved § 16, stk. 6, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 1. Beslutningen efter 1. pkt. gælder, indtil regionsrådet ændrer beslutningen, jf. herved § 16, stk. 6, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse, jf. det foreslåede stk. 1.
Henvisningen til § 16, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at der ikke kan ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, såfremt der er tillagt nogen et særligt honorar eller vederlag, bortset fra ydelser efter § 16, stk. 1, 2 og 4, i lov om kommunernes styrelse, for varetagelse af et kommunalt hverv. Således vil et medlem godt kunne modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, selvom medlemmet modtager fast vederlag efter § 16, stk. 1, udvalgsvederlag for medlemskab af forretningsudvalg, stående udvalg og særlige udvalg efter denne bestemmelses stk. 2 og 3, og tillægsvederlag efter § 16, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 16, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at der til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i regionsrådet, ydes diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
Henvisningen til § 16, stk. 10, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at enhver vil være forpligtet til at modtage de ydelser, der tilkommer den pågældende efter reglerne i stk. 1-9. Henvisningen til § 16, stk. 1-9, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert regionsrådsmedlem blandt andet vil have pligt til at modtage fast vederlag (stk. 1), vederlag for deltagelse i regionsrådets konstituerende møde (stk. 3), tillægsvederlag (stk. 4) og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste (stk. 5-7). Derudover har stedfortrædere, der deltager i enkelte møder i regionsrådet, pligt til at modtage diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste (stk. 9).
Henvisningen til § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at der i forbindelse med deltagelse i de møder, kurser m.v., som er omfattet af § 16, stk. 1, litra a-f, ydes befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet efter § 16, stk. 11, litra a, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap efter § 16, stk. 11, litra b, godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende efter § 16, stk. 11, litra c, og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet efter stk. 6 har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. dog stk. 14, efter § 16, stk. 11, litra d.
Henvisningen til § 16, stk. 12, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet kan beslutte at yde de i stk. 11 nævnte godtgørelser til regionsrådets medlemmer i forbindelse med udførelse af de i stk. 1, litra g, nævnte aktiviteter. Endvidere kan regionsrådet beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med medlemmernes deltagelse i de i stk. 1 nævnte møder mv., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed.
Henvisningen til § 16, stk. 13, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at der til regionsrådets formand ikke kan ydes fast vederlag efter stk. 1, udvalgsvederlag efter stk. 2, tillægsvederlæg efter stk. 4, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 5 og 7, udvalgsformandsvederlag og -eftervederlag efter stk. 8, og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet efter stk. 6 har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 11, litra c, og godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring efter stk. 11, litra d.
Henvisningen til § 16 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet kan beslutte at yde diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste til den, som uden at være medlem af regionsrådet deltager i de i § 16, stk. 1, litra a-f, nævnte møder mv.
Henvisningen til § 16 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter størrelsen af diæterne. Diæterne fastsættes til et bestemt beløb pr. dag og således, at der for dage, hvor varetagelsen af hvervet beslaglægger mere end 4 timer, ydes det dobbelte beløb. Ved beregningen af den tid, varetagelsen af hvervet beslaglægger, medtages også den tid, der er fornøden til at rejse til og fra det sted, hvor hvervet udføres, medmindre hele rejsen foregår inden for samme regions grænser.
Henvisningen til § 16 a, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kan pr. dag højst udgøre det femdobbelte af diætbeløbet for møder af ikke over 4 timers varighed, jf. stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om ydelse af erstatningen.
Henvisningen til § 16 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet kan beslutte, at adgangen til erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 1 er betinget af fremlæggelse af en erklæring afgivet af en uafhængig revisor, der er godkendt efter revisorloven. Regionsrådet kan fastsætte nærmere krav til revisorerklæringen og til fremlæggelsen heraf. Beslutningen efter 1. pkt. træffes senest 2 måneder forud for det tidspunkt, fra hvilket beslutningen skal gælde. Beslutningen efter 1. pkt. gælder, indtil regionsrådet ændrer beslutningen.
Henvisningen til § 16 a, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at er der tillagt nogen særligt honorar eller vederlag for varetagelse af et regionalt hverv, kan der ikke ydes den pågældende diæter og erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse hermed.
Henvisningen til § 16 a, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at enhver er forpligtet til at modtage de ydelser, der tilkommer den pågældende efter reglerne i stk. 1-5.
Henvisningen til § 16 a, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at i forbindelse med deltagelse i de i § 16, stk. 1, litra a-c, nævnte møder m.v. ydes der til den, der ikke er medlem af regionsrådet, de i § 16, stk. 11, nævnte godtgørelser samt godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til børnepasning.
Henvisningen til § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at i forbindelse med deltagelse i de møder m.v., der er nævnt i § 16, stk. 1, litra a-c, ydes der til den, der ikke er medlem af regionsrådet, godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet efter § 16 a, stk. 4, har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste, jf. dog stk. 10 og § 11, stk. 4, i regionsloven.
Henvisningen til § 16 a, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet kan beslutte at godtgøre de i stk. 7 og 8 nævnte udgifter til den, der uden at være medlem af regionsrådet deltager i de i § 16, stk. 1, litra d-g, nævnte aktiviteter. Regionsrådet kan endvidere beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med deltagelse i de i § 16, stk. 1, nævnte møder m.v., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed.
Henvisningen til § 34, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regler om ydelse af vederlag, eftervederlag og pension til regionsrådets formand fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. dog stk. 3 og 4.
Henvisningen til § 34, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regler om ydelse af vederlag til regionsrådets første og anden næstformand fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Henvisningen til § 34, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et medlem, der i henhold til § 15, stk. 5, eller § 66 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, der efter § 28, stk. 1, og § 39, gælder tilsvarende for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, udpeges til at fungere som formand for regionsrådet, oppebærer i funktionsperioden vederlag efter regler fastsat i henhold til stk. 1.
Henvisningen til § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet kan yde vederlag til et medlem, som uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde varetager opgaver, som påhviler regionsrådets formand. Ved vederlagets fastsættelse skal der navnlig tages hensyn til arbejdsbyrdens omfang og varighed.
Henvisningen til § 34, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at en næstformand, der modtager vederlag i henhold til stk. 2, dog kun kan modtage vederlag i henhold til stk. 3 eller 4, såfremt den pågældende inden for et regnskabsår har varetaget formandens opgaver i mere end 5 uger.
Henvisningen til § 34, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at modtager et medlem af regionens kasse andre vederlag, honorarer, diæter eller erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, kan disse beløb sammen med de i stk. 2-4 omhandlede vederlag ikke inden for et regnskabsår overstige det vederlag, der tilkommer formanden for regionsrådet, jf. det foreslåede stk. 1.
Det foreslås i § 50, stk. 2, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan beslutte at yde vederlag til næstformanden, en fungerende næstformand og de øvrige medlemmer af vedkommende regions forretningsudvalg og til formændene, fungerende formænd, næstformændene, fungerende næstformænd og de øvrige medlemmer af særlige udvalg.
Bestemmelsen vil omhandle forskellige former for vederlæggelse, der vil være fakultative at yde for hvert af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, når lovens betingelser er opfyldt. Da regionsrådsformanden er født formand for forretningsudvalget, vil det ikke være nødvendigt at fastsætte regler om særskilt vederlag for denne funktion.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådet vil kunne beslutte at yde vederlag til forretningsudvalgets næstformand, fungerende næstformand og øvrige medlemmer. Regionsrådet vil således ikke være forpligtet til at yde et særskilt vederlag for varetagelsen af disse funktioner.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at regionsrådet vil kunne beslutte at yde vederlag til formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer af regionsrådets særlige udvalg. Regionsrådet vil således ikke være forpligtet til at yde et særskilt vederlag for varetagelsen af disse funktioner.
Den nærmere ramme for ydelsen af disse vederlag vil fremgå af de i medfør af regionslovens § 11 udstedte forskrifter, som fortsat finder anvendelse på vederlæggelsen efter stk. 1-3, jf. det foreslåede stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for disse vederlag, jf. den foreslåede bemyndigelse i stk. 5.
Det foreslås i § 50, stk. 3, at har et af de i stk. 1 nævnte regionsråd i styrelsesvedtægten efter regionslovens § 36 a truffet bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et forretningsudvalg og et eller flere stående udvalg, kan regionsrådet beslutte at yde vederlag til formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer af stående udvalg.
Bestemmelsen vil omhandle forskellige former for vederlæggelse, der vil være fakultative at yde for hvert af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, når lovens betingelser er opfyldt.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at regionsrådet vil kunne beslutte at yde vederlag til formænd, fungerende formænd, næstformænd, fungerende næstformænd og øvrige medlemmer af regionsrådets stående udvalg. Regionsrådet vil således ikke være forpligtet til at yde et særskilt vederlag for varetagelsen af disse funktioner.
Den nærmere ramme for ydelsen af disse vederlag vil fremgå af de i medfør af regionslovens § 11 udstedte forskrifter, som fortsat finder anvendelse på vederlæggelsen efter stk. 1-3, jf. det foreslåede stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for disse vederlag, jf. den foreslåede bemyndigelse i stk. 5.
Det foreslås i § 50, stk. 4, at regler udstedt i medfør af regionslovens § 11, stk. 3, om vederlæggelsen efter stk. 1-3 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af stk. 5.
Bestemmelsen vil indebære, at reglerne i bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv med senere ændringer, der er udstedt i medfør af den gældende bestemmelse i regionslovens § 11, stk. 3, vil finde tilsvarende anvendelse for den vederlæggelse, som ydes efter det foreslåede § 50, stk. 1-3, dvs. såvel for de obligatoriske ydelser, som regionsrådet har pligt til at yde, som for de fakultative ydelser, som regionsrådet vil kunne beslutte at yde.
Det foreslås i § 50, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om vederlæggelse efter stk. 1-3 og i den forbindelse kan fravige stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne ændre eller supplere i de regler, der vil gælde efter de forskrifter, der er udstedt i medfør af regionslovens § 11, dvs. ændre eller supplere i de regler, der gælder efter bekendtgørelse nr. 2002 af 28. oktober 2021 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv med senere ændringer.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fravige lovens bestemmelser i det foreslåede stk. 1, herunder de bestemmelser i lov om kommunernes styrelse, som loven henviser til.
Det forudsættes, at denne bemyndigelse kun vil blive udnyttet, i det omfang en fravigelse af lovens regelsæt vil være nødvendig for at opnå en rimelig vederlæggelse, der er tilpasset de særlige forhold for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Det foreslås i § 50, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1 i denne lov, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, herunder den godtgørelse, der er nævnt i § 16 a, stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Formålet med bemyndigelsen i den foreslåede stk. 6 vil være at give indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter, hvis der skulle opstå behov for det.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil ikke være forpligtet til at udnytte bemyndigelsen.
Bemyndigelsen vil således alene give mulighed for at fastsætte et maksimumbeløb for godtgørelsen af revisors vederlag for udfærdigelsen af erklæringen og ikke for at regulere størrelsen af godtgørelsen i øvrigt.
Det vil ikke være hensigten med bemyndigelsen at give mulighed for at regulere størrelsen af det vederlag, medlemmet skal betale sin revisor for udfærdigelsen af erklæringen.
Hvis den pågældendes udgift til en revisionserklæring er højere end det i medfør af bemyndigelsen fastsatte maksimumbeløb til godtgørelse, må den pågældende således selv afholde differencen.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet, hvis der ved regionernes brug af adgangen til at gøre erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste betinget af fremlæggelse af revisorerklæring viser sig at opstå et behov for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter. Den nærmere størrelse af godtgørelsen vil blive fastsat efter drøftelse med Danske Regioner og Erhvervsministeriet.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte et maksimumbeløb for regionsrådets godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæringer i de situationer, der er nævnt i det foreslåede stk. 1, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, herunder den godtgørelse, der er nævnt i § 16 a, stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Efter § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse ydes der til kommunalbestyrelsesmedlemmer godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af regionsrådet, jf. det foreslåede stk. 1.
Efter § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse ydes der til den, der ikke er medlem af kommunalbestyrelsen, godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter stk. 4 har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for personer, der ikke er medlemmer af regionsrådet, jf. det foreslåede stk. 1.
Efter § 16, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, ydes der for deltagelse i det konstituerende møde, diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Efter § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse. Henvisningen til § 16 a, stk. 8, i § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der til kommunalbestyrelsesmedlemmer for deltagelse i det konstituerende møde ydes godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Tilsvarende vil gælde for medlemmer af regionsrådet, som deltager i regionsrådets konstituerende møde, jf. det foreslåede stk. 1.
Efter § 16, stk. 9, i lov om kommunernes styrelse, ydes der til stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i kommunalbestyrelsen diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Efter § 16, stk. 9, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse. Henvisningen til § 16 a, stk. 8, i § 16, stk. 9, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der til stedfortrædere, der deltager i enkelte møder i kommunalbestyrelsen, ydes godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 4, har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste. Tilsvarende vil gælde for stedfortrædere, der deltager i enkelte møder i regionsråder, jf. det foreslåede stk. 1.