LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 5
Er en kommune efter lovgivningen forpligtet til på vegne af en region at varetage driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, varetages driften af opgaven også efter den 1. januar 2027 af kommunen. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i 2026 efter indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vilkår for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen varetager for regionen, herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften før udløbet af den fastsatte periode.
Stk. 3. Fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune, skal kommunen også efter den 1. januar 2027, såfremt regionen inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 6, anmoder kommunen herom, varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for en periode, der fastsættes efter stk. 7. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Stk. 4. Regionen betaler kommunens udgifter ved udøvelsen af de opgaver, kommunen varetager efter stk. 2 og 3 på regionens vegne.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om frister for indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan meddelelse.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om en frist for regionens anmodning som nævnt i stk. 3.
Stk. 7. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, for hvilken periode kommunerne fortsat skal varetage driften af opgaven efter stk. 3.
Stk. 8. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om kommunens varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter vilkår for varetagelse af driften, og om kommunens pligt til efter stk. 3 fortsat at varetage opgaven.
Stk. 9. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af udgifterne efter stk. 4.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 5
RetsinformationBestemmelsen regulerer kommuners fortsatte driftsansvar i forbindelse med overførslen af opgaver. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 5, stk. 1, at er en kommune efter lovgivningen forpligtet til på vegne af en region at varetage driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, varetages driften af opgaven også efter den 1. januar 2027af kommunen. Dog varetagesansvaret for opgaven af regionen.
Bestemmelsen vil finde anvendelse under to betingelser. For det første vil bestemmelsen finde anvendelse i det tilfælde, hvor en opgave med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til de nye regioner, jf. § 2. I henvisningen til § 2 ligger, at opgaveoverførslen vil skulle ske i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur.
For det andet vil bestemmelsen finde anvendelse i det tilfælde, hvor en kommune efter lovgivningen er forpligtet til at drive en opgave på vegne af en region, dvs. de tilfælde, hvor forpligtelsen for kommunen til at drive en opgave på vegne af en region følger direkte af anden lovgivning end denne lov, uden at kommunen vil skulle indgå en aftale herom med regionen, og uden at regionen vil skulle anmode kommunen herom. Stk. 2 regulerer de tilfælde, hvor kommunens forpligtelse til at drive en opgave på vegne af en region følger af en aftale. Stk 3 regulerer de tilfælde, hvor kommunens forpligtelse til at drive en opgave på vegne af en region hviler på en anmodning herom fra regionen. Bestemmelsen vil ikke i sig selv give kommunen pligt til at drive en opgave på vegne af en region.
Bestemmelsen vil indebære, at er en kommune efter lovgivningen forpligtet til at drive en opgave på vegne af en region, jf. ovenfor, varetages opgaven også efter den 1. januar 2027 af kommunen. Med ”opgaven” sigtes alene til driftsopgaven og ikke til myndighedsopgaven, der fortsat anses for overført, jf. 2. pkt. At driftsopgaven anses som en opgave, der fortsat varetages af kommunen efter den 1. januar 2027, vil indebære, at driftsopgaven ikke anses for overført til regionen med virkning fra den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne driftsopgave.
Det præciseres i 2. pkt., at ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven i medfør af 1. pkt. fortsat varetages af kommunen. Dette vil indebære, at der i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne myndighedsopgave.
At ansvaret for opgaven varetages af regionen, vil hænge sammen med, at en eventuel lovmæssig forpligtelse for en kommune til at varetage driften af en opgave, ikke ændrer på, at ansvaret for opgaven er overført til regionen.
At ansvaret for opgaven varetages af regionen, vil indebære, at regionen, som har fået opgaven overført, har myndighedsansvaret med den deraf følgende pligt til tilsyn og kontrol og ret til at udstede retningslinjer for opgavens varetagelse. Der henvises nærmere til bemærkningerne til stk. 2.
Det foreslås i § 5, stk. 2, at Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. §§ 6, 7 og 58, kan inden for den frist, der fastsættes efter stk. 5, indgå aftale med en kommune om, at kommunen på vegne af regionen med virkning fra den 1. januar 2027 varetager driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil det være hensigten, at regionen senest den 1. april 2026 vil skulle have indgået aftale med relevante kommuner om de sundhedsopgaver, som kommunerne vil skulle varetage driften af fra den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil indebære, at i de tilfælde, hvor en opgave med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til de nye regioner med virkning fra den 1. januar 2027, jf. § 2, vil de nye regioner og kommunerne have adgang til at indgå en aftale om, at kommunen fortsat efter den 1. januar 2027 varetager driften af denne opgave. I henvisningen til § 2 ligger, at opgaveoverførslen vil skulle ske i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur.
Da opgaverne overføres fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027, overføres opgaverne til de nye regioner, der er etableret pr. den 1. januar 2027, jf. § 7. Det vil sige dels de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, dels den nye region Østdanmark, der dannes pr. 1. januar 2027 ved en sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. § 6. Den nye region Østdanmarks interesser varetages i 2026 af et forberedende regionsråd, der vælges ved kommunal- og regionalvalget i 2025, jf. § 58.
Af hensyn til delingsprocesserne, der skal være gennemført i god tid inden den 1. januar 2027, vil det været nødvendigt, at det allerede efter 1. kvartal 2026 vil skulle være aftalt mellem regionerne og kommunerne, i hvilket omfang kommunerne fortsat varetager driften af de opgaver, der overføres den 1. januar 2027. Det vil derfor være forventningen, at det i medfør af stk. 4 vil blive fastsat en frist til den 1. april 2026 for indgåelsen af disse aftaler. Der henvises til bemærkningerne til stk. 4.
Det vil alene være varetagelsen af driftsopgaven, der overlades til kommunerne. Da regionerne vil skulle bevare myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres den 1. januar 2027, vil driftsopgaven skulle varetages på regionens vegne, dvs. under regionens ansvar, instruktion og finansiering.
Aftalerne mellem en region og en kommune om, at en kommune fortsat efter den 1. januar 2027 varetager driften af en opgave, der den 1. januar 2027 vil skulle overføres fra kommunerne til regionerne, vil kunne indeholde konkrete vilkår om opgaveløsningen og de økonomiske vilkår herfor. Indenrigs- og sundhedsministeren vil i medfør af stk. 7 kunne fastsætte nærmere regler herfor.
Bestemmelsen vil indebære, at er der i medfør af 1. pkt. indgået en aftale mellem en region og en kommune om, at en kommune fortsat efter den 1. januar 2027 varetager driften af en opgave, der den 1. januar 2027 vil skulle overføres fra kommunerne til regionerne i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur, varetages driften af opgaven fortsat af kommunen med virkning fra den 1. januar 2027. Med ”opgaven” sigtes alene til driftsopgaven og ikke til myndighedsopgaven, der fortsat anses for overført, jf. 2. pkt. At driftsopgaven anses som en opgave, der fortsat varetages af kommunen med virkning fra den 1. januar 2027, vil indebære, at driftsopgaven ikke anses for overført til regionen med virkning fra den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne driftsopgave.
Kommunen vil i sin varetagelse af driftsopgaven skulle overholde de til enhver tid gældende regler og standarder i henhold til lovgivningen for driftsopgavens udøvelse.
Det præciseres i 2. pkt., at opgaven med varetagelsen af myndighedsansvaret for opgaven varetages af regionen, uanset at driftsopgaven i medfør af 1. pkt. fortsat varetages af kommunen. Dette vil indebære, at der i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen knyttet til denne myndighedsopgave.
At opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, vil hænge sammen med, at en den foreslåede forpligtelse for en kommune til efter aftale med en region at varetage driften af en opgave, ikke ændrer på, at ansvaret for opgaven er overført til regionen.
Det forhold, at ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven varetages af kommunen, vil indebære, at regionen vil kunne fastsætte retningslinjer for kommunens udøvelse af driftsopgaven, som kommunen vil være forpligtet til at følge, og være forpligtet til at føre kontrol og tilsyn med kommunens udøvelse af driftsopgaven.
Regionen vil endvidere være forpligtet til at sikre, at kommunen, der varetager driftsopgaven, er i stand til at varetage denne opgave på tilfredsstillende vis, herunder ved, at regionen understøtter kommunen med relevant vidensformidling og relevante ressourcer og kompetencer.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslingen finder sted.
Kommunen vil i kraft af varetagelsen af driftsansvaret på regionens vegne have et sagligt behov for at modtage oplysninger fra regionen, der har relevans for kommunens varetagelse af driftsansvaret, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3. Tilsvarende vil regionen i kraft af varetagelsen af myndighedsansvaret have et sagligt behov for at modtage oplysninger fra den kommune, der varetager driftsansvaret på regionens vegne, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at, i det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestemmelsen dog ikke finder anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.
Forvaltningslovens § 31, stk. 1 og 2, indebærer, at regionen henholdsvis kommunen vil kunne være forpligtet til at videre oplysninger til hinanden, hvis oplysningen er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, medmindre videregivelsen påfører den afgivende myndighed et uforholdsmæssigt merarbejde derved.
Det foreslås i § 5, stk. 3, at indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune, skal kommunen også efter den 1. januar 2027, såfremt regionen inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 6, anmoder kommunen herom, varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for en periode, der fastsættes efter stk. 7. Dog varetages ansvaret af regionen.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil det være hensigten, at kommunerne vil skulle have pligt til at varetage driften af sundhedsopgaverne under regionernes ansvar og finansiering, såfremt regionerne anmoder herom, til og med 2028. Som anført i aftalen vil denne pligt først og fremmest blive indført for at sikre forsyningssikkerheden af hensyn til patienterne i overgangen til en ny struktur med en ændret opgavefordeling.
Om forholdet mellem kommunen og regionen i de tilfælde, hvor kommunen har pligt til at varetage driften af sundhedsopgaverne, henvises til bemærkningerne til stk. 2.
Det foreslås i § 5, stk. 4, at regionen betaler kommunens udgifter ved udøvelsen af de opgaver, kommunen varetager efter stk. 2 og 3 på regionens vegne.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis en kommune efter stk. 2 har indgået aftale med en region om, at kommunen på regionens vegne varetager driften af en opgave, der vil blive overført til regionen pr. 1. januar 2027, eller har en region efter stk. 3 anmodet en kommune om fortsat på regionens vegne at varetage driften af en opgave, der vil blive overført til regionen pr. 1. januar 2027, har regionen pligt til at betale kommunen kommunens udgifter ved udøvelsen af de opgaver, som kommunen efter stk. 2 og 3 varetager på regionens vegne.
Baggrunden herfor er, at det efter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommunernes opgavevaretagelse hverken er en kommunal opgave at yde tilskud til andre myndigheder, herunder regionen, eller at opnå fortjeneste ved kommunens virksomhed.
Vederlaget til den bemyndigede kommune skal således omfatte alle de direkte udgifter, der er forbundet med opgavevaretagelsen, dvs. de udgifter, der direkte kan henføres til den pågældende aktivitet, som f.eks. løn, køb af materialer og tjenesteydelser, reparations- og vedligeholdelsesudgifter og evt. husleje m.v., og kommunens indirekte udgifter herved dvs. de udgifter, der ikke direkte kan henføres til den pågældende aktivitet, som f.eks. andel af fællesudgifter til lokaler, administration m.v..
Det er således forudsat, at kommunen i forbindelse med udførelsen af opgaverne foretager en opgørelse af de udgifter, der er forbundet med at udføre opgaverne for regionen.
Bestemmelsen omfatter kun de udgifter, der er forbundet med udførelsen af opgaver for regionen som følge af aftalen efter stk. 2 eller regionens anmodning efter stk. 3. Kommunen vil ikke kunne indregne en fortjeneste.
Det foreslås i § 5, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter en frist for indgåelsen af en aftale som nævnt i stk. 2.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle fastsætte en frist, inden for hvilken vedkommende region og vedkommende kommune skal indgå en aftale med virkning fra den 1. januar 2027 om, at kommunen står for driften af opgaven på vegne af regionen, jf. stk. 2. En overskridelse af fristen vil indebære, at regionen og kommunen ikke efter den i medfør af stk. 4 fastsatte frist vil kunne indgå en aftale om, at kommunen står for driften af opgaven på vegne af regionen med virkning fra den 1. januar 2027. Indgås en sådan aftale alligevel, vil aftalen være uden virkning, og overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 stadig skulle ske med virkning fra den 1. januar 2027 med det udgangspunkt, at driftsansvaret overføres til regionen.
Derimod vil denne lov ikke være til hinder for, at regionen og kommunen efter den i medfør af stk. 4 fastsatte frist vil kunne indgå en aftale om, at kommunen varetager driften af opgaven på vegne af regionen med virkning fra et senere tidspunkt end den 1. januar 2027. En sådan aftale vil dog kræve hjemmel i sektorlovgivningen (sundhedsloven). Lovforslag om de fornødne ændringer af lovgivningen forventes fremsat i efteråret 2026 med forventet vedtagelse inden den 1. januar 2026. Indgås en sådan aftale, vil overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte i medfør af lovforslagets kapitel 10-13 stadig skulle ske med virkning fra den 1. januar 2027 med det udgangspunkt, at driftsansvaret overføres til regionen.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil regionen senest den 1. april 2026 skulle have indgået aftale med relevante kommuner om de sundhedsopgaver, som kommunerne skal varetage driften af fra den 1. januar 2027. Det vil på den baggrund være forventningen, at fristen i medfør af stk. 4 vil blive fastsat til den 1. april 2026. Det forudsættes herved, at den lovgivning, hvorved opgaverne overføres fra kommuner til regioner, er vedtaget inden den 1. januar 2026.
Det foreslås i § 5, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter en frist for regionens anmodning som nævnt i stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren skal fastsætte en frist, inden for hvilken regionen vil kunne anmode om, at kommunen fortsat efter den 1. januar 2027 varetager driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, i en situation, hvor regionen ikke inden for fristen efter stk. 4 har indgået en aftale efter stk. 2 med en kommune om fortsat efter den 1. januar 2027 at varetage driften af opgaven.
Under forudsætning af, at fristen efter stk. 4 fastsættes til den 1. april 2026, vil det være forventningen, at fristen efter stk. 5 vil blive fastsat til den 15. april 2026.
Det foreslås i § 5, stk. 7, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, for hvilken periode kommunerne fortsat skal varetage driften af opgaven efter stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren skal fastsætte regler om, for hvilken periode kommunerne fortsat skal varetage driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, i en situation, hvor regionen ikke inden for fristen efter stk. 4 har indgået en aftale efter stk. 2 med en kommune om fortsat efter den 1. januar 2027 at varetage driften af opgaven, og hvor regionen efter stk. 3 anmoder kommunen om fortsat efter den 1. januar 2027 at varetage driften af opgaven.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, skal kommunerne have pligt til at varetage driften af sundhedsopgaverne under regionernes ansvar og finansiering, såfremt regionerne anmoder herom, til og med 2028. Denne pligt fastsættes først og fremmest for at sikre forsyningssikkerheden af hensyn til patienterne i overgangen til en ny struktur med en ændret opgavefordeling.
Det foreslås i § 5, stk. 8, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2, herunder om varigheden af aftalen, og om kommunens pligt til efter stk. 3 fortsat at varetage opgaven.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil få bemyndigelse til, om dette viser sig nødvendigt, at fastsætte nærmere regler for kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2 om fortsat at varetage en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, og kommunens pligt til efter stk. 3 fortsat at varetage opgaven.
Aftalerne efter stk. 2 mellem en region og en kommune om, at en kommune fortsat efter den 1. januar 2027 varetager driften af en opgave, der den 1. januar 2027 vil skulle overføres fra kommunerne til regionerne, vil kunne indeholde konkrete vilkår om opgaveløsningen og de økonomiske vilkår herfor. Indenrigs- og sundhedsministeren vil i medfør af stk. 7 kunne fastsætte generelle regler om, hvilke vilkår en aftale vil skulle indeholde, og disse vilkårs indhold.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere i medfør af stk. 8 kunne fastsætte regler om varigheden af aftalen som nævnt i stk. 2.
Som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil det være hensigten, at krav om varighed af driftsaftalene som udgangspunkt søges aftalt centralt med kommuner og regioner. Såfremt det ikke er muligt at aftale dette, vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne fastsætte regler om varigheden af driftsaftalerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere i medfør af stk. 8 kunne fastsætte generelle regler om kommunens pligt til efter stk. 3 fortsat at varetage opgaven, herunder om regionens anmodning over for kommunen herom.
Det foreslås i § 5, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af udgifterne efter stk. 4.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med stk. 4, hvorefter regionen betaler kommunens omkostninger ved udøvelsen af de opgaver, kommunen varetager efter stk. 2 og 3 på regionens vegne.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om beregning og betaling af kommunens udgifter, som regionen skal betale ved udøvelsen af de opgaver, som kommunen efter stk. 2 og 3 varetager på regionens vegne, dvs. i de tilfælde, hvor en kommune efter stk. 2 har indgået aftale med en region om, at kommunen på regionens vegne varetager driften af en opgave, der vil blive overført til regionen pr. 1. januar 2027, eller hvor en region efter stk. 3 har anmodet en kommune om fortsat på regionens vegne at varetage driften af en opgave, der vil blive overført til regionen pr. 1. januar 2027.
Sådanne regler vil kunne omfatte den nærmere fastlæggelse af udgifterne, herunder hvorledes udgifterne beregnes. Reglerne vil endvidere kunne omfatte fastsættelse af terminer og frister for betaling af disse omkostninger.
Bemyndigelsen vil kun blive udnyttet, hvis der viser sig et behov herfor.