LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 4
I perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden, i det omfang dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 4
RetsinformationBestemmelsen vedrører forholdet mellem overgangsloven og regionsloven. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 4, at i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at der samtidig med dette lovforslag forventes fremsat forslag til ændring af regionsloven og forskellige andre love med henblik på at implementere den nye forvaltningsstruktur i regionerne, herunder de nye sundhedsråd, der følger af Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024. Forslagene til ændring af regionsloven og forskellige andre loveforventes – bl.a. af hensyn til etableringen af de forberedende sundhedsråd i 2026, der følger af Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024 – at skulle sættes i kraft den 1. juli 2025.
Som følge heraf vil dette lovforslag indeholder en regulering af, i hvilket omfang regionsloven, herunder de ændringsforslag, der forventes fremsat samtidig med denne lov, finder anvendelse for perioden 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 for såvel de fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark som de regioner, der i medfør af lovforslagets § 6 nedlægges den 1. januar 2027, Region Sjælland og Hovedstaden.
Lovforslagets kapitel 5 vil indeholde bestemmelser om etableringen af et forberedende regionsråd for Region Østdanmark i 2026, som der vælges medlemmer til i forbindelse med kommunal- og regionalvalget i november 2025. Regionsloven gælder efter sit indhold alene for regionerne, jf. regionslovens § 2, 1. pkt., og vil dermed efter sit indhold ikke gælde for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, medmindre denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov fastsætter bestemmelser herom. Den foreslåede bestemmelse vil derfor alene regulere spørgsmålet om regionslovens anvendelse for de gældende fem regioner og ikke for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Den foreslåede bestemmelse vil alene regulere spørgsmålet om regionslovens anvendelse for de gældende fem regioner for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 og ikke for perioden efter dette tidspunkt. For perioden fra den 1. januar 2027 vil der være fire regioner her i landet, hvoraf Region Østdanmark vil blive etableret som en fuldt ansvarlig myndighed på lige fod med de fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, jf. lovforslagets §§ 6 og 7. Fra og med den 1. januar 2027 vil regionsloven gælde fuldt ud for de pågældende fire regioner.
Den foreslåede bestemmelse vil alene regulere anvendelsen af de dele af regionsloven, der retter sig imod regionerne og deres virksomhed. De dele af regionsloven, der retter sig mod andre myndigheder eller virksomheder, vil ikke være omfattet af bestemmelsen. Efter regionslovens § 12, stk. 2 og 3, har bl.a. en lønmodtager, der er statsborger i Den Europæiske Union, i en stat, der er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz, og som varetager et regionalpolitisk hverv i et af de pågældende lande, ret til fravær fra arbejdet og beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det omfang, det er fastsat i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, § 16 c og § 16 d, stk. 1-3, om regionsrådsmedlemmers ret til fravær fra arbejde og beskyttelse mod afskedigelse. Efter regionslovens § 12, stk. 4 og 5, kan indenrigs- og sundhedsministeren kan uden for de tilfælde, der er nævnt i regionslovens § 12, stk. 2 og 3, under forudsætning af gensidighed indgå aftale med et andet land, hvorefter lønmodtagere, der varetager regionalpolitiske hverv, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark og beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om regionsrådsmedlemmers ret til fravær fra arbejde og beskyttelse mod afskedigelse. Efter regionslovens § 12, stk. 6, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler med henblik på opfyldelsen af en aftale, der er indgået i medfør af stk. 4 og 5. Disse regler i regionslovens § 12, stk. 2-6, retter sig ikke imod regionsrådene, men imod offentlige og private arbejdsgivere i Danmark og vil derfor fortsat gælde uanset den foreslåede bestemmelse.