LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 38
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 nedsætte særlige udvalg efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for regionsrådet, forretningsudvalget, de forberedende sundhedsråd eller de stående udvalg.
Stk. 2. Vedkommende regionsråd bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Stk. 3. Såfremt der ikke kan opnås enighed om et særligt udvalgs sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. § 26 om valg af medlemmer og ikkemedlemmer af kommunalbestyrelsen til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Særlige udvalg nedsat før den 1. juli 2025 i henhold til regionsloven fortsætter deres virksomhed i henhold til regionsrådets beslutning.
Stk. 5. Særlige udvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til regionsrådets beslutning.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 38
RetsinformationBestemmelsen omhandler regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmarks adgang til at nedsætte særlige udvalg.
Efter den gældende regionslovs § 13, stk. 6, kan regionsrådet nedsætte de i lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 4, nævnte særlige udvalg. Regionsrådet bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Efter den gældende regionslovs § 36 a kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om kommunernes styrelse bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget. Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 2, kan regionsrådet i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1 benævnes forretningsudvalget. Alle de nuværende regioner har valgt denne styreform.
Efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse kan kommunalbestyrelsen i øvrigt nedsætte særlige udvalg til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget eller de stående udvalg. Kommunalbestyrelsen bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Det foreslås i § 38, stk. 1, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 nedsætte særlige udvalg efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for regionsrådet, forretningsudvalget, de forberedende sundhedsråd eller de stående udvalg.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen omhandler de i bestemmelsen omhandlede særlige udvalg i alene Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. For så vidt angår særlige udvalg i Region Sjælland og Region Hovedstaden henvises til lovforslagets § 114.
Bestemmelsen omhandler de i bestemmelsen omhandlede særlige udvalg, der nedsættes alene i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Fra den 1. januar 2027 vil regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, gælde fuldt ud for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Afgrænsningen af de særlige udvalgs kompetence vil svare til afgrænsningen i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Det indebærer, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark ikke uden udtrykkelig lovhjemmel vil kunne tillægge de særlige udvalg en selvstændig af regionsrådet uafhængig kompetence, idet regionsrådet er regionens øverste myndighed med det overordnede ansvar for hele den regionale virksomhed, jf. regionslovens § 3, stk. 1, som efter lovforslagets § 28, stk. 1, finder anvendelse for regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark. Regionsrådet vil ikke ved nedsættelse af særlige udvalg kunne gøre indskrænkning i den kompetence, der i henhold til loven og styrelsesvedtægten er tillagt forretningsudvalget, jf. lovforslagets §§ 29 og 30, de forberedende sundhedsråd, jf. lovforslagets § 33, og regionens stående udvalg, hvis regionen i sin styrelsesvedtægt har nedsat stående udvalg, jf. lovforslagets § 37. Der vil således ikke ved nedsættelsen af særlige udvalg kunne gøres indgreb i forretningsudvalgets eller de stående udvalgs beføjelse til at varetage den umiddelbare forvaltning af udvalgets sagsområde. Det særlige udvalg vil følgelig skulle nedsættes under det udvalg, som er ansvarlig for den umiddelbare forvaltning af det pågældende område.
Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i forretningsudvalgets, de forberedende sundhedsråds eller de stående udvalgs kompetence, kunne tillægge et særligt udvalg forberedende eller rådgivende funktioner eller en beslutningsret inden for et bestemt, nærmere afgrænset område (»varetagelse af bestemte hverv«). Derimod vil der ikke kunne tillægges et særligt udvalg almindelige administrerende funktioner. Regionsrådet vil kunne træffe beslutning om at henlægge afgrænsede administrative funktioner til et særligt udvalg. Regionsrådet vil i så fald skulle fastlægge de fornødne retningslinjer for administrationen samt tilrettelægge den fornødne kontrol med udøvelsen af de herved overladte funktioner. Adgangen til at tillægge et særligt udvalg en beslutningskompetence vil være særdeles begrænset, og adgangen hertil vil være yderligere begrænset, såfremt beslutningskompetencen ikke er af midlertidig karakter. Adgangen vil endvidere navnlig være begrænset for så vidt angår myndighedsudøvelse, det vil sige den del af den kommunale forvaltning, der består i at regulere borgernes forhold.
Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil, under forudsætning af at der ikke gøres indskrænkninger i forretningsudvalgets, de forberedende sundhedsråds eller de stående udvalgs kompetence, have valgfrihed med hensyn til, hvilke særlige udvalg regionsrådet ønsker at nedsætte, og hvilket virksomhedsområde de særlige udvalg ønskes tillagt.
Bestemmelsen vil ikke være til hinder for, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark eller et udvalg nedsat af dette regionsråd, herunder et forberedende sundhedsråd, nedsætter et underudvalg alene blandt regionsrådets henholdsvis udvalgets egne medlemmer og alene til udførelse af rådgivende eller forberedende funktioner.
Bestemmelsen vil heller ikke være til hinder for, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark eller et udvalg nedsat af dette regionsråd, herunder et forberedende sundhedsråd, nedsætter udvalg, arbejdsgrupper eller lignende med henblik på udveksling af oplysninger og synspunkter mellem den kommunale administration og repræsentanter for borgere, foreninger, institutioner m.v. Sådanne udvalg, arbejdsgiver m.v. må i givet fald for ikke at skulle betragtes som et særligt udvalg, der alene vil kunne nedsættes af regionsrådet, ikke have fået tillagt en kompetence, herunder i form af indstillinger.
Det foreslås i § 38, stk. 2, at vedkommende regionsråd bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil skulle træffe beslutning om de særlige udvalgs sammensætning. Regionsrådet vil have valgfrihed med hensyn til, hvorledes de særlige udvalg ønskes sammensat. Som medlemmer af særlige udvalg vil kunne udpeges såvel regionsrådsmedlemmer som ikke-regionsrådsmedlemmer, herunder ansatte i den regionale forvaltning og andre sagkyndige eller interesserepræsentanter. Flertallet af medlemmerne af et særligt udvalg vil kunne bestå af ikke-regionsrådsmedlemmer.
Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil skulle træffe beslutning om de særlige udvalgs virksomhed, herunder regler om, på hvilken måde, på hvilke områder og inden for hvilke rammer det særlige udvalg vil have adgang til at udøve sin forberedende eller rådgivende virksomhed. Henlægges afgrænsede administrative funktioner til det særlige udvalg, vil regionsrådet i givet fald skulle fastsætte de fornødne retningslinjer for administrationen samt tilrettelægge den fornødne kontrol med udøvelsen af de herved overladte funktioner.
De særlige udvalg er i deres virksomhed underkastet de ulovbestemte retsgrundsætninger, der gælder for kommunale kollegiale organer, og herunder vil reglerne i lov om kommunernes styrelse om de stående udvalgs virksomhed i et vist omfang finde tilsvarende anvendelse. Bestemmelserne i § 20, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om afholdelse af møder, beslutningsdygtighed, flertalsafgørelser, fastsættelse af forretningsorden og tilførsler til beslutningsprotokollen m.v. finder således anvendelse, medmindre regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark udtrykkeligt har truffet beslutning om, at bestemmelserne ikke skal finde anvendelse. Der gælder ikke for de særlige udvalg et krav om fastlæggelse af en mødeplan.
Det særlige udvalgs møder er i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger ikke offentlige, og der er ikke hjemmel til, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark eller det særlige udvalg beslutter, at møderne i det særlige udvalg skal være offentlige.
Det foreslås i § 38, stk. 3, 1. pkt., at såfremt der ikke kan opnås enighed om et særligt udvalgs sammensætning, foretages valget af medlemmer ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at valget af medlemmer til et særligt udvalg, regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark nedsætter, jf. stk. 1 i denne bestemmelse, vil skulle foretages ved et forholdstalsvalg for hvert særligt udvalg for sig, medmindre der er enighed blandt de tilstedeværende medlemmer af regionsrådet om det særlige udvalgs sammensætning.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: Medlemmerne af regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Det foreslås i § 38, stk. 3, 2. pkt., at § 26 om valg af medlemmer og ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, foretages valget af samtlige de medlemmer, regionsrådet skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
Det foreslås i § 38, stk. 4, at særlige udvalg nedsat før den 1. juli 2025 i henhold til regionsloven fortsætter deres virksomhed i henhold til regionsrådets beslutning.
Bestemmelsen vil sikre, at særlige udvalg nedsat i henhold til de regler, der ville gælde før den 1. juli 2025, vil kunne fortsætte deres virksomhed, så længe udvalget vil skulle virke i henhold til regionsrådets beslutning.
Det foreslås i § 38, stk. 4, at særlige udvalg nedsat i henhold til stk. 1 fortsætter deres virksomhed efter den 1. januar 2027 i henhold til regionsrådets beslutning.
Bestemmelsen vil sikre, at særlige udvalg, som i henhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 1 i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 er nedsat af regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, vil kunne fortsætte deres virksomhed efter den 1. januar 2027, så længe udvalget vil skulle virke i henhold til regionsrådets beslutning.