LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 37
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan i deres styrelsesvedtægt fastsætte, at regionsrådet til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender, der ikke i denne lov er tillagt forretningsudvalget, nedsætter et eller flere stående udvalg.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte regionsråd kan i deres styrelsesvedtægt fastsætte, at forretningsudvalg og stående udvalg, der er nedsat i henhold til stk. 1, ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Forretningsudvalget skal dog varetage de opgaver, der i denne lov er tillagt forretningsudvalget.
Stk. 3. En bestemmelse i styrelsesvedtægten om en styreform efter regionslovens §§ 36 a og 36 b, der er truffet forud for den 1. juli 2025, er bindende, indtil regionsrådet i løbet af perioden til og med den 31. december 2026 træffer en bestemmelse i styrelsesvedtægten om en ændret styreform efter stk. 1 og 2. En bestemmelse i styrelsesvedtægten om en ændret styreform efter stk. 1 og 2, der træffes fra den 1. juli 2025, er bindende til og med den 31. december 2026.
Stk. 4. De stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, der er nedsat efter stk. 1 i henhold til regionens styrelsesvedtægt, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt de af kommunalbestyrelsen nedsatte stående udvalg.
Stk. 5. § 20, stk. 1-4, 6 og 7, § 21, stk. 1 og 2, og § 23 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 6. § 22 om udvalgsformænd i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 7. § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 8. § 29, stk. 1 og 2 og stk. 5, litra a, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 37
RetsinformationBestemmelsen omhandler nedsættelse af stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Efter den gældende regionslovs § 13, stk. 1, 1. pkt., nedsætter regionsrådet ingen stående udvalg, men alene et forretningsudvalg, der varetager de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg. Efter regionslovens § 13, stk. 2, bestemmer regionsrådet i styrelsesvedtægten, hvorvidt varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens andre anliggender helt eller delvis henlægges til forretningsudvalget eller regionsrådet.
Efter den gældende regionslovs § 36 a kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om kommunernes styrelse bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget. Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 2, kan regionsrådet i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1 benævnes forretningsudvalget.
Efter den gældende regionslovs § 36 b, stk. 1, kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget og stående udvalg nedsat i henhold til § 36 a ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, jf. dog stk. 2.
Efter den gældende regionslovs § 36 b, stk. 2, skal økonomiudvalget varetage de opgaver, som efter § 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, og de opgaver, som efter § 18 og § 23, stk. 1 og 2, i denne lov er tillagt forretningsudvalget.
Efter den gældende regionslovs § 36 c, stk. 1, træffes bestemmelse om, at en region skal styres efter § 36 a eller § 36 b, forud for eller i løbet af regionsrådets valgperiode. Har et regionsråd i løbet af valgperioden truffet bestemmelse om en ændret styreform efter 1. pkt., er denne bindende for den resterende del af valgperioden.
Det foreslås i § 37, stk. 1, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark kan i deres styrelsesvedtægt fastsætte , at regionsrådet til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender, der ikke i denne lov er tillagt forretningsudvalget, nedsætter et eller flere stående udvalg.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at regionslovens § 36 a, hvorefter et regionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg, som følge af den nye udvalgsstruktur, der vil skulle gælde i regionerne efter den 1. januar 2027, foreslås ophævet i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil sikre, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark bevarer muligheden, som de havde før den 1. juli 2025 efter regionslovens § 36 a, til at vælge udvalgsstyre frem for det fleksible forretningsudvalgsstyre, der gælder efter regionslovens § 36 a.
For så vidt angår Region Sjælland og Region Hovedstaden henvises til § 113, stk. 1.
Det foreslås i § 37, stk. 2, at de i stk. 1 nævnte regionsråd kan i deres styrelsesvedtægt fastsætte, at forretningsudvalg og stående udvalg, der er nedsat i henhold til stk. 1, ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Forretningsudvalget skal dog varetage de opgaver, der i denne lov er tillagt forretningsudvalget.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil sikre, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark bevarer muligheden, som de havde før den 1. juli 2025 efter regionslovens § 36 b, til at træffe bestemmelse om, at forretningsudvalg og stående udvalg, som regionsrådet havde nedsat i henhold til regionslovens § 36 a, ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Forretningsudvalget skal dog varetage de opgaver, der i denne lov er tillagt forretningsudvalget.
Bestemmelsen sikrer hermed den mulighed, disse regionsråd har i dag, til at vælge den såkaldte Skanderborg-model.
Det foreslås i § 37, stk. 3, at en bestemmelse i styrelsesvedtægten om en styreform efter regionslovens §§ 36 a og 36 b, der er truffet forud for den 1. juli 2025, er bindende, indtil regionsrådet i løbet af perioden til og med den 31. december 2026 træffer en bestemmelse i styrelsesvedtægten om en ændret styreformefter stk. 1 og 2. En bestemmelse i styrelsesvedtægten om en ændret styreform efter stk. 1 og 2, der træffes fra den 1. juli 2025, er bindende til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil sikre, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark bevarer muligheden, som de havde før den 1. juli 2025 efter regionslovens § 36 c, til i løbet af regionsrådets valgperiode at træffe bestemmelse om en ændret styreform efter stk. 1 og 2. Bestemmelsen er tilpasset den særlige situation, som de to regioner befinder sig i som følge af, at der fra og med den 1. januar 2027 vil skulle gælde en ny udvalgsstruktur som følge af sundhedsrådene i de tre regioner.
Bestemmelsen vil indebære, at har regionsrådet forud for den 1. juli 2025 truffet bestemmelse i styrelsesvedtægten om en styreform efter stk. 1 og 2, vil denne bestemmelse være bindende, indtil regionsrådet i løbet af perioden til og med den 31. december 2026 i styrelsesvedtægten træffer bestemmelse om en ændret styreform efter stk. 1 og 2. Træffer regionsrådet efter den 1. juli 2025 i styrelsesvedtægten bestemmelse om en ændret styreform efter stk. 1 og 2, vil denne bestemmelse være bindende for resten af perioden til og med den 31. december 2026. Dvs. regionsrådet vil kun én gang efter den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 kunne træffe en ændret bestemmelse i styrelsesvedtægten om en styreform efter stk. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse omhandler kun regionsrådets adgang til at træffe bestemmelse om en ændret styreform. Har regionsrådet valgt et udvalgsstyre, eventuelt kun med delvis umiddelbare forvaltning for udvalgene, efter regionslovens §§ 36 a og 36 b, vil regionsrådet inden for denne ramme efter de sædvanlige kommunal- og regionalretlige regler kunne træffe bestemmelse om en ændret udvalgsstruktur, dels i forbindelse med konstituering inden en ny funktionsperiode, dels, hvis der er saglige grunde hertil, i løbet af funktionsperioden.
Det foreslås i § 37, stk. 4, at de stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, der er nedsat efter stk. 1 i henhold til regionens styrelsesvedtægt, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt de af kommunalbestyrelsen nedsatte stående udvalg.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen omhandler de i bestemmelsen omhandlede stående udvalg i alene Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. For så vidt angår stående udvalg i Region Sjælland og Region Hovedstaden henvises til lovforslagets § 113.
Bestemmelsen omhandler de i bestemmelsen omhandlede stående udvalg alene for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Fra og med den 1. januar 2027 gælder regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen omhandler den situation, hvor regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i sin styrelsesvedtægt har bestemt, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg, jf. regionslovens § 36 a.
Bestemmelsen fastslår i denne situation, at de stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt de af kommunalbestyrelsen nedsatte stående udvalg.
Det følger af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at de stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil være udvalg under regionsrådet med umiddelbar forvaltningskompetence. Af § 17, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, fremgår, at kommunalbestyrelsen til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender skal nedsætte et økonomiudvalg samt et eller flere stående udvalg, hvis sammensætning og myndighedsområde fastsættes i styrelsesvedtægten. Økonomiudvalget og de stående udvalg er ikke tillagt selvstændig kompetence, men skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for udvalgets område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens beslutninger som udgangspunkt skal forberedes ved udvalgsbehandling.
Varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender vil skulle forstås i overensstemmelse hermed. Det vil således påhvile de stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der i styrelsesvedtægten er henlagt til det pågældende stående udvalg, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning.
Det foreslås i § 37, stk. 5, at § 20, stk. 1-4, 6 og 7, § 21, stk. 1 og 2, og § 23 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen – og stk. 6-8 - vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Henvisningen til § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i den nævnte periode vil skulle udøve deres virksomhed i møder. Det stående udvalg vil for hvert regnskabsår skulle træffe beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes. Møderne vil skulle afholdes i så god tid inden møder i regionsrådet, at eventuelle udvalgserklæringer kan udsendes til regionsrådets medlemmer senest 4 hverdage før møder i regionsrådet, jf. § 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 28, stk. 1, vil skulle finde tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark. Det stående udvalgs beslutning om mødeplan vil af ethvert af udvalgets medlemmer kunne forlanges indbragt til afgørelse af regionsrådet.
Henvisningen til § 20, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i den nævnte periode vil være beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger vil skulle træffes ved stemmeflertal.
Henvisningen til § 20, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i den nævnte periode selv vil skulle fastsætte sin forretningsorden. Det stående udvalg vil kunne fastsætte regler om varigheden af udvalgsmøderne. Forud for det stående udvalgs møder vil der skulle udsendes en dagsorden og det fornødne materiale til bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, til medlemmerne. For det stående udvalg vil der skulle føres en protokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen vil skulle underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen. Ved sager, der af udvalget fremsendes til et andet udvalg, regionsrådet eller en anden myndighed, vil ethvert medlem kunne kræve, at modtageren samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem vil ved sagens fremsendelse kunne ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
Henvisningen til § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil kunne tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget. Det stående udvalg kan tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Henvisningen til § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af regionsrådet med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, vil have ret til efter anmodning at få tilsendt dagsordener og udskrifter af beslutningsprotokoller, der udsendes til medlemmer af det stående udvalg, som den pågældende ikke er medlem af, samt efter anmodning i det enkelte tilfælde sagsmateriale i samme omfang som udvalgets medlemmer.
Henvisningen til § 20, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at en fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på det stående udvalgs møder, vil med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så vidt muligt skulle offentliggøres.
Henvisningen til § 21, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i den nævnte periode vil skulle bestyre de anliggender, der er underlagt det stående udvalg, inden for rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med regionsrådets vedtagelser og i overensstemmelse med de reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet. Det stående udvalg vil skulle påse, at de bevilgede beløb ikke overskrides, og udvalget vil gennem forretningsudvalget skulle foretage indstilling til regionsrådet, hvis bevillinger derudover anses for ønskelige eller fornødne.
I bestemmelsen, der fastslår det stående udvalgs umiddelbare forvaltningsansvar, vil ligge, at det påhviler det stående udvalg at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der er henlagt til det stående udvalg, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning.
Henvisningen til § 21, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et udvalg vil inden iværksættelsen af foranstaltninger, der er af væsentlig betydning for et andet udvalg, skulle forhandle med det pågældende udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af regionsrådets formand, jf. § 31 a i lov om kommunernes styrelse, som efter lovforslagets § 39 finder tilsvarende anvendelse på regionsrådets formand.
Henvisningen til § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udvalgene efter anmodning af forretningsudvalget og inden for en frist, der fastsættes af forretningsudvalget, vil skulle fremkomme med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag.
Henvisningen til § 23 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil kunne standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af det stående udvalg, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at medlemmet ønsker sagen til afgørelse af regionsrådet. Dette vil dog ikke gælde afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til det stående udvalg.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det stående udvalg. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til § 24, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved ansættelse i regionens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere efter den i § 24, stk. 1, angivne metode.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: udvalgets medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Bestemmelsen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om, at der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg dog vil skulle foretages samme gruppeanmeldelse, vil efter sagens natur ikke finde anvendelse.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udvalgets valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages ved et forholdstalsvalg for sig.
Henvisningen til § 25, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved udvalgets valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådets formand eller udvalgsformand skal have sæde, vil den pågældendes plads skulle regnes som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for regionsrådet, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, foretages valget af samtlige de medlemmer, forretningsudvalget skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
Det foreslås i § 37, stk. 6, at § 22 om udvalgsformænd i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 22, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at de stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode selv vil skulle vælge deres formand, og at ethvert medlem af udvalget vil være forpligtet til at modtage valg som formand.
Henvisningen til § 22, stk. 1, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil skulle forberede, indkalde og lede udvalgets møder og drage omsorg for, at udvalgets beslutninger indføres i beslutningsprotokollen.
Henvisningen til § 22, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode på udvalgets vegne vil kunne afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl. Regionsrådets formand vil skulle underrettes forudgående om afgørelsen af sager, som ikke tåler opsættelse, medmindre der er tale om afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til udvalget.
Henvisningen til § 22, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil kunne indbringe for udvalget ethvert spørgsmål om formandens virksomhed, og formanden for udvalget vil skulle meddele udvalget de oplysninger, dette forlanger. Formanden for udvalget vil i enhver henseende være undergivet udvalgets beslutninger.
Det foreslås i § 37, stk. 7, at § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 28, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udtræder et medlem i den nævnte periode af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, hvori medlemmet er indvalgt af en bestemt gruppe inden for regionsrådet, vil den ledigblevne plads blive besat af den samme gruppe.
Henvisningen til § 28, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når et udvalgsmedlem har forfald i mindst 1 måned, vil den gruppe, der har indvalgt ham, kunne bestemme, at et andet medlem indtræder i udvalget, så længe hindringen varer. Et regionsråd, der i styrelsesvedtægten har truffet bestemmelse efter § 15, stk. 2, 2. pkt. i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 28, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, vil i styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, kan bestemme, at et andet medlem indtræder i forretningsudvalget, så længe udvalgsmedlemmet har forfald, uanset at forfaldet forventes at vare kortere end 1 måned.
Henvisningen til § 28, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet i styrelsesvedtægten kan træffe bestemmelse om, at den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, der må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles af det stående udvalg, kan bestemme, at et andet medlem i givet fald indtræder i udvalget ved sagens behandling.
Det foreslås i § 37, stk. 8, at § 29, stk. 1, 2 og 5, litra a, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af et af de i stk. 1 nævnte stående udvalg i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et medlem af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 ikke mod betaling vil måtte yde nogen præstation til den gren af regionens forvaltning, der forestås af det stående udvalg, uden efter forudgået offentlig licitation eller, hvor forholdene særlig taler derfor, i henhold til regionsrådets vedtagelse.
Henvisningen til § 29, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at medlemskab af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 vil være udelukket for a) ansatte, der over for udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere og b) ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget.
Henvisningen til § 29, stk. 5, litra a, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med et ægteskab, med en person, der er ansat af regionsrådet, vil kunne være medlem af et stående udvalg i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmar, hvis den ansatte i medfør af stk. 2, litra a, er udelukket fra medlemskab af udvalget, dvs. hvis den ansatte over for udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere.