LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 36
§ 20, stk. 1-4, 6 og 7, og § 21 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Stk. 2. § 22, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2 og 3, om udvalgsformandens virksomhed i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Stk. 3. § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af et forberedende sundhedsråd, såfremt medlemmet er valgt af et af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Stk. 4. § 29, stk. 1 og 2 og stk. 5, litra a, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Stk. 5. § 33 om kommunalbestyrelsens næstformand i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for det forberedende sundhedsråds næstformand i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 36
RetsinformationBestemmelsen omhandler, i hvilket omfang bestemmelser i lov om kommunernes styrelse om udvalgenes virksomhed finder tilsvarende anvendelse på de forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 36, stk. 1, at § 20, stk. 1-4, 6 og 7, og § 21 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Bestemmelsen vil først gælde fra den 1. januar 2026, hvor de forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil skulle nedsættes, jf. lovforslagets § 32, stk. 1.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026, hvor de forberedende sundhedsråd afslutter deres funktionsperiode som forberedende sundhedsråd, og fra den 1. januar 2027 overgår til at være sundhedsråd, jf. lovforslagets § 32, stk. 5 og 6. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde for sundhedsrådene inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil kun gælde for de forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Om de forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark henvises til lovforslagets § 82.
Henvisningen til § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil skulle udøve deres virksomhed i møder. Det forberedende sundhedsråd vil for hvert regnskabsår skulle træffe beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes. Møderne vil skulle afholdes i så god tid inden møder i regionsrådet, at eventuelle udvalgserklæringer kan udsendes til regionsrådets medlemmer senest 4 hverdage før møder i regionsrådet, jf. § 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 28, stk. 1, vil skulle finde tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Det forberedende sundhedsråds beslutning om mødeplan vil af ethvert af det forberedende sundhedsråds medlemmer kunne forlanges indbragt til afgørelse af regionsrådet.
Henvisningen til § 20, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil være beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger vil skulle træffes ved stemmeflertal.
Henvisningen til § 20, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode selv vil skulle fastsætte sin forretningsorden. Det forberedende sundhedsråd vil kunne fastsætte regler om varigheden af udvalgsmøderne. Forud for de forberedende sundhedsråds møder vil der skulle udsendes en dagsorden og det fornødne materiale til bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, til medlemmerne. For hvert af de forberedende sundhedsråd vil der skulle føres en protokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen vil skulle underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen. Ved sager, der af et forberedende sundhedsråd fremsendes til et andet udvalg, regionsrådet eller en anden myndighed, vil ethvert medlem kunne kræve, at modtageren samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem vil ved sagens fremsendelse kunne ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
Henvisningen til § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil kunne tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget. Et forberedende sundhedsråd kan tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Henvisningen til § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, vil have ret til efter anmodning at få tilsendt dagsordener og udskrifter af beslutningsprotokoller, der udsendes til medlemmer af de forberedende sundhedsråd, som den pågældende ikke er medlem af, samt efter anmodning i det enkelte tilfælde sagsmateriale i samme omfang som de forberedende sundhedsråds medlemmer.
Henvisningen til § 20, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at en fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på et forberedende sundhedsråds møder inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så vidt muligt vil skulle offentliggøres.
Henvisningen til § 21, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i den nævnte periode vil skulle bestyre de anliggender, der er underlagt det forberedende sundhedsråd, inden for rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med regionsrådets vedtagelser og i overensstemmelse med de reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet. Det forberedende sundhedsråd vil skulle påse, at de bevilgede beløb ikke overskrides, og udvalget vil gennem forretningsudvalget skulle foretage indstilling til regionsrådet, hvis bevillinger derudover anses for ønskelige eller fornødne.
I bestemmelsen, der fastslår et forberedende sundhedsråds umiddelbare forvaltningsansvar, vil ligge, at det påhviler det forberedende sundhedsråd at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der er henlagt til det forberedende sundhedsråd, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning. Der henvises til bemærkningerne til § 29, stk. 2.
Henvisningen til § 21, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark inden iværksættelsen af foranstaltninger, der er af væsentlig betydning for et andet udvalg, dvs. forretningsudvalget, et andet forberedende sundhedsråd eller et stående udvalg, vil skulle forhandle med det pågældende udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af regionsrådets formand, jf. § 31 a i lov om kommunernes styrelse, som efter lovforslagets § 39 finder tilsvarende anvendelse på regionsrådets formand.
Henvisningen til § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark efter anmodning af forretningsudvalget og inden for en frist, der fastsættes af forretningsudvalget, vil skulle fremkomme med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i forretningsudvalget. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til § 24, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved ansættelse i regionens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere efter den i § 24, stk. 1, angivne metode.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: forretningsudvalgets medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Bestemmelsen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om, at der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg dog vil skulle foretages samme gruppeanmeldelse, vil efter sagens natur ikke finde anvendelse.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et forberedende sundhedsråds valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages ved et forholdstalsvalg for sig.
Henvisningen til § 25, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved et forberedende sundhedsråds valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådets formand eller udvalgsformand skal have sæde, vil den pågældendes plads skulle regnes som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for regionsrådet, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, foretages valget af samtlige de medlemmer, forretningsudvalget skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
Det foreslås i § 36, stk. 2, at § 22, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2 og 3, om udvalgsformandens virksomhed i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Henvisningen til § 22, stk. 1, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil skulle forberede, indkalde og lede det forberedende sundhedsråds møder og drage omsorg for, at det forberedende sundhedsråds beslutninger indføres i beslutningsprotokollen.
Henvisningen til § 22, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark på udvalgets vegne vil kunne afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl.
Henvisningen til § 22, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil skulle underrettes forudgående om afgørelsen af sager, som ikke tåler opsættelse, medmindre der er tale om afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til § 22, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil kunne indbringe for det forberedende sundhedsråd ethvert spørgsmål om formandens virksomhed, og formanden for det forberedende sundhedsråd vil skulle meddele det forberedende sundhedsråd de oplysninger, dette forlanger. Formanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil i enhver henseende være undergivet det forberedende sundhedsråds beslutninger.
Det foreslås i § 36, stk. 3, at § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af et forberedende sundhedsråd , såfremt medlemmet er valgt af et af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Henvisningen til § 28, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udtræder et medlem i den nævnte periode af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, hvori medlemmet er indvalgt af en bestemt gruppe inden for regionsrådet, vil den ledigblevne plads blive besat af den samme gruppe.
Henvisningen til § 28, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når et medlem af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark har forfald i mindst 1 måned, vil den gruppe inden for regionsrådet, der har indvalgt medlemmet, kunne bestemme, at et andet medlem indtræder i det forberedende sundhedsråd, så længe hindringen varer. Et regionsråd for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, der i styrelsesvedtægten har truffet bestemmelse efter § 15, stk. 2, 2. pkt. i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 28, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, vil i styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, kan bestemme, at et andet medlem indtræder i et udvalg, herunder et forberedende sundhedsråd, så længe udvalgsmedlemmet har forfald, uanset at forfaldet forventes at vare kortere end 1 måned.
Henvisningen til § 28, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i styrelsesvedtægten vil kunne træffe bestemmelse om, at den gruppe inden for regionsrådet, der har indvalgt et medlem af et forberedende sundhedsråd, der må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles af det forberedende sundhedsråd, kan bestemme, at et andet medlem i givet fald indtræder i udvalget ved sagens behandling.
Det foreslås i § 36, stk. 4, at § 29, stk. 1 og 2, og stk. 5, litra a, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Henvisningen til § 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et medlem af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark ikke mod betaling vil måtte yde nogen præstation til den gren af regionens forvaltning, der forestås af det forberedende sundhedsråd, uden efter forudgået offentlig licitation eller, hvor forholdene særlig taler derfor, i henhold til regionsrådets vedtagelse. De grene af regionens forvaltning, der forestås af regionens forretningsudvalg eller stående udvalg, vil ikke være omfattet af bestemmelsen.
Henvisningen til § 29, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at medlemskab af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil være udelukket for a) ansatte, der over for det forberedende sundhedsråd er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere og b) ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under det forberedende sundhedsråd. De grene af regionens forvaltning, der forestås af regionens forretningsudvalg eller stående udvalg, vil ikke være omfattet af bestemmelsen.
Henvisningen til § 29, stk. 5, litra a, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med ægteskab, med en person, der er ansat af regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, kan være medlem af et forberedende sundhedsråd, hvis den ansatte i medfør af stk. 2, litra a, er udelukket fra medlemskab af udvalget, dvs. hvis den ansatte over for det forberedende sundhedsråd er umiddelbart ansvarlig for ledelsen af et forvaltningsområde, eller er en af dennes stedfortrædere.
Det foreslås i § 36, stk. 5, at § 33 om kommunalbestyrelsens næstformand i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for det forberedende sundhedsråds næstformand i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at de nyvalgte regionsråd for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark på deres konstituerende møde er forpligtet til at vælge en næstformand for sundhedsrådet, jf. lovforslagets § 20, stk. 1.
Det følger af § 33 i lov om kommunernes styrelse, at når kommunalbestyrelsens næstformand fungerer i formandens forfald, overtager han samtlige opgaver, der er pålagt formanden ved denne lov og kommunens styrelsesvedtægt.
At § 33 i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for næstformanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, vil indebære, at når næstformanden for et forberedende sundhedsråd i de nævnte regioner fungerer i formanden for det forberedende sundhedsråds forfald, overtager næstformanden for det forberedende sundhedsråd samtlige opgaver, der er pålagt formanden for det forberedende sundhedsråd ved denne lov og regionens styrelsesvedtægt.
Om formanden for et forberedende sundhedsråds beføjelser henvises til denne bestemmelses stk. 2.