LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 35
Regionslovens § 14 e, stk. 7 og 8, om afsættelse eller fritagelse af formand eller næstformand for sundhedsrådet, § 14 f om valg af fungerende formand eller næstformand for sundhedsrådet, § 14 n om initiativret, § 14 o om standsningsret og § 14 p om indkaldelse af stedfortræder for et kommunalt medlem af sundhedsrådet finder tilsvarende anvendelse for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Stk. 2. Regionslovens § 14 l, stk. 2-4, om videregivelse af oplysninger finder tilsvarende anvendelse for kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 35
RetsinformationBestemmelsen omhandler, i hvilket omfang bestemmelser i regionsloven om sundhedsrådenes virksomhed finder tilsvarende anvendelse på de forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 35, stk. 1, at regionslovens § 14 e, stk. 7 og 8 om afsættelse eller fritagelse af formand eller næstformand for sundhedsrådet, § 14 f om valg af fungerende formand eller næstformand for sundhedsrådet, § 14 n om initiativret, § 14 o om standsningsret og § 14 p om indkaldelse af stedfortræder for et kommunalt medlem af sundhedsrådet finder tilsvarende anvendelse for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Bestemmelsen vil først gælde fra den 1. januar 2026, hvor de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil skulle nedsættes, jf. lovforslagets § 32. Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde for sundhedsrådene i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil kun gælde for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Om de forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark henvises til lovforslagets § 81.
De i bestemmelsen nævnte bestemmelser i regionsloven foreslås alle indsat i regionsloven i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 7, om afsættelse eller fritagelse af formand eller næstformand for sundhedsrådet vil indebære, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil kunne træffe beslutning om at afsætte eller efter anmodning fritage en formand eller næstformand for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark for sit hverv.
Regionsrådet vil have et vidt skøn i forhold til beslutningen, og beslutningen vil f.eks. også kunne være begrundet i politiske forhold eller samarbejdsvanskeligheder. Dette vil være overensstemmende med den adgang, som stående udvalg har til at vælge en ny formand for udvalget.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 8, om afsættelse eller fritagelse af formand eller næstformand for sundhedsrådet vil indebære, at afsættes eller fritages en formand eller næstformand for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark for sit hverv, foretages et nyt valg af formand eller næstformand for det forberedende sundhedsråd efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt. Henvisningen til regionslovens § 14 e, stk. 1, 2. pkt., vil indebære, at valgene sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i det stående udvalg. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 f om valg af fungerende formand eller næstformand for sundhedsrådet vil indebære, at er en stedfortræder indtrådt for formanden eller næstformanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i henhold til regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, og forventes forfaldet at have en varighed af mindst 2 måneder, vælger regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark en fungerende formand eller næstformand for det forberedende sundhedsråd. Valget sker ved flertalsvalg, jf. § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
At der skulle være indtrådt en stedfortræder for formanden eller næstformanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i henhold til regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, vil indebære, at når formanden for regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at varetage sine regionale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende, indkalder formanden for regionsrådet stedfortræderen til førstkommende møde i regionsrådet. Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark kan i styrelsesvedtægten, som regionsrådet vil skulle ændre af hensyn til regionens kommende udvalgsstruktur, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i 1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at vare kortere end 1 måned.
Om betydningen af henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse om valgmåden ved flertalsvalg henvises til ovenfor.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 n om initiativret vil indebære, at ethvert medlem af et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark kan for det forberedende sundhedsråd indbringe ethvert spørgsmål om de af regionens anliggender, som det forberedende sundhedsråd varetager den umiddelbare forvaltning af, og fremsætte forslag til beslutninger herom.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 n vil indebære, at både kommunale og regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd vil have initiativret i forbindelse med møder i det forberedende sundhedsråd. Baggrunden for forslaget er, at udvalgsmedlemmer efter gældende ret ikke har en initiativret i forbindelse med udvalgsmøder, og kommunale medlemmer, som ikke er medlem af regionsrådet, vil heller ikke have initiativret i forbindelse med møder i regionsrådet i henhold til regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 n vil således sikre, at kommunale medlemmer vil få ret til at bringe en sag frem ved at få denne optaget på udkastet til dagsordenen til et forberedende sundhedsrådsmøde.
Bestemmelsen vil skulle forstås i overensstemmelse med regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, om initiativret i regionsrådet. Det vil blandt andet indebære, at medlemmet af det forberedende sundhedsråd alene vil have en ret til ved rettidig fremsendelse af forslaget at få sagen optaget på udkastet til dagsorden for et møde i det forberedende sundhedsråd, og at det forberedende sundhedsråd vil skulle beslutte ved stemmeflertal, om sagen vil skulle optages på den endelige dagsorden for mødet, samt have den videre rådighed over sagens behandling.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 o om standsningsret vil indebære, at formanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark eller mindst en tredjedel af de regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd i overensstemmelse med § 23 i lov om kommunernes styrelse vil kunne standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af det forberedende sundhedsråd.
Med henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 o vil det almindelige princip om, at det enkelte udvalgsmedlem har ret til at standse udvalgets beslutninger og indbringe sagen til afgørelse af regionsrådet, blive fraveget for de forberedende sundhedsråd på samme måde som for sundhedsrådene. Dette vil være i overensstemmelse med Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024. Det vil således alene være det forberedende sundhedsråds formand eller mindst en tredjedel af de regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd, der vil kunne anvende standsningsretten i forhold til sager i det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 o vil indebære, at kommunale medlemmer af et forberedende sundhedsråd ikke vil have standsningsret i forhold til det forberedende sundhedsråds beslutninger.
At standsningsretten vil skulle udøves i overensstemmelse med § 23 i lov om kommunernes styrelse, vil indebære, at formanden for et forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark eller mindst en tredjedel af de regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil kunne standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af det forberedende sundhedsråd, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at denne eller de ønsker sagen indbragt til afgørelse af regionsrådet. Standsningsretten vil i overensstemmelse med § 23 i lov om kommunernes styrelse ikke gælde afgørelser, der ved lovgivning vil være henlagt til det forberedende sundhedsråd.
Det forhold, at standsningsretten vil skulle udføres i overensstemmelse med § 23 i lov om kommunernes styrelse, vil endvidere indebære, at de regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd, der må ønske at gøre brug af standsningsretten, vil skulle have deltaget i det forberedende sundhedsråds møde, og at de pågældende udvalgsmedlemmer helt eller delvist vil skulle have været til stede under det forberedende sundhedsråds behandling af den sag, der er genstand for standsningsretten.
Det vil være mindst en tredjedel og ikke blot en tredjedel af de regionale medlemmer af det forberedende sundhedsråd, der vil have standsningsret efter bestemmelsen.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 1 om indkaldelse af stedfortræder for et kommunalt medlem af sundhedsrådet vil indebære, at har et medlem af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark lovligt forfald i en forventet periode af mindst 1 måned, vil formanden for det forberedende sundhedsråd skulle beslutte, at en stedfortræder indtræder i det forberedende sundhedsråd, så længe hindringen varer.
Det vil således være formanden for et forberedende sundhedsråd og ikke en gruppe inden for regionsrådet, der i det konkrete tilfælde vil skulle beslutte, om en stedfortræder vil skulle indtræde i det forberedende sundhedsråd, så længe hindringen varer. Dette vil gælde såvel ved regionale som kommunale medlemmers forfald.
Det vil være en forudsætning for, at der kan indkaldes en stedfortræder, at medlemmet har lovligt forfald. Dvs. at medlemmet er forhindret i at varetage dit hverv. Lovligt forfald vil skulle forstås i overensstemmelse med de forfaldsgrunde, der vil kunne begrunde stedfortræderindkaldelse efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Det vil være formanden for det forberedende sundhedsråd formand, der i forbindelse med beslutningen vil skulle vurdere, om der foreligger en lovlig forfaldsgrund. Indkaldelse af stedfortræder vil være obligatorisk.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 2, vil indebære, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, der i styrelsesvedtægten har truffet bestemmelse efter regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, vil kunne fastsætte i styrelsesvedtægten, at en stedfortræder kan indtræde i det forberedende sundhedsråd, så længe medlemmet af det forberedende sundhedsråd har forfald, uanset at forfaldet forventes at vare kortere end 1 måned.
At regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i styrelsesvedtægten vil skulle have truffet bestemmelse efter § 12, stk. 1, jf. § 15, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, vil indebære, at Regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i styrelsesvedtægten, som regionsrådet vil skulle ændre af hensyn til regionens kommende udvalgsstruktur, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, vil kunne træffe bestemmelse om, at formanden for regionsrådet ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i § 15, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, dvs. på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende, indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at vare kortere end 1 måned.
Det vil således være regionsrådet, der vil kunne beslutte for både kommunale og regionale medlemmer af et forberedende sundhedsråd, hvorvidt der vil kunne indtræde stedfortrædere for medlemmer af det forberedende sundhedsråd i tilfælde af forfald af kortere varighed end 1 måned.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 3, vil indebære, at regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark i styrelsesvedtægten vil kunne træffe bestemmelse om, at der kan indtræde en stedfortræder for et medlem af et forberedende sundhedsråd, der må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles af det forberedende sundhedsråd.
Det vil således være regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, der i styrelsesvedtægten, som regionsrådet vil skulle ændre af hensyn til regionens kommende udvalgsstruktur, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, vil kunne beslutte for både kommunale og regionale medlemmer af et forberedende sundhedsråd, hvorvidt en stedfortræder vil kunne indtræde, hvis et medlem af et forberedende sundhedsråd forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles af det forberedende sundhedsråd. En sådan bestemmelse i styrelsesvedtægten for sundhedsråd vil gælde tilsvarende for det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 4, vil indebære, at er et kommunalbestyrelsesmedlem, der ifølge kommunens styrelsesvedtægt skal være medlem af det forberedende sundhedsråd, udelukket fra medlemskab af det forberedende sundhedsråd efter regionslovens § 15, stk. 5, jf. § 29, stk. 2 og 5, litra a, i lov om kommunernes styrelse, træffer det forberedende sundhedsråd beslutning om, at en stedfortræder indtræder som medlem af det forberedende sundhedsråd.
Bestemmelsen vil omfatte det særlige tilfælde, hvor den person, der vil skulle varetage et hverv, som ifølge kommunens styrelsesvedtægt vil give adgang til medlemskab af det forberedende sundhedsråd, vil være udelukket fra medlemskab som følge af de generelle inhabilitetsregler.
Henvisningen til § 29, stk. 2, litra a og b, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at medlemskab af et stående udvalg, dvs. i dette tilfælde et forberedende sundhedsråd, vil være udelukket for a) ansatte, der over for udvalget, dvs. det forberedende sundhedsråd, er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disse stedfortrædere, og b) ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget, dvs. det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til § 29, stk. 5, litra a, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med ægteskab, med en person, der er ansat af kommunalbestyrelsen, vil kunne være medlem af et stående udvalg, dvs. i dette tilfælde et forberedende sundhedsråd, hvis den ansatte i medfør af stk. 2, litra a, er udelukket fra medlemskab af udvalget, dvs. hvis den ansatte over for det forberedende sundhedsråd er umiddelbart ansvarligt for ledelsen af et forvaltningsområde, eller er en af dennes stedfortrædere.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 5, vil indebære, at stedfortrædere for regionale medlemmer af et forberedende sundhedsråd udpeges af den gruppe inden for regionsrådet for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, der har indvalgt det medlem, som har forfald efter de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 p, stk. 1 eller 2, eller som må forventes at blive erklæret inhabilt efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 3.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 p, stk. 6, vil indebære, at kommunalbestyrelsen fastsætter i styrelsesvedtægten en eller flere stedfortrædere, jf. de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 p, stk. 1-4, for hvert kommunale medlem, der repræsenterer kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, ved angivelse af, hvilket hverv i kommunen som stedfortræderen eller stedfortræderne skal varetage. En sådan bestemmelse i styrelsesvedtægten for sundhedsråd vil gælde tilsvarende for det forberedende sundhedsråd.
Bestemmelsen vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle angive den specifikke funktion, som stedfortræderen eller stedfortræderne vil skulle varetage. Det vil eksempelvis kunne være formanden eller næstformanden for et stående udvalg eller kommunalbestyrelsens formand, såfremt denne ikke allerede er medlem af sundhedsrådet ifølge kommunens styrelsesvedtægt. Det vil således ikke være tilstrækkeligt, at stedfortræderen eller stedfortræderne er medlem af kommunalbestyrelsen.
Det foreslås i § 35, stk. 2, at regionslovens § 14 l, stk. 2-4, om videregivelse af oplysninger finder tilsvarende anvendelse for kommunale medlemmer af de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Bestemmelsen vil først gælde fra den 1. januar 2026, hvor de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil skulle nedsættes, jf. lovforslagets § 32. Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde for sundhedsrådene i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil kun gælde for de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Om de forberedende sundhedsråd inden for Region Østdanmark henvises til lovforslagets § 81, stk. 2.
De i bestemmelsen nævnte bestemmelser i regionsloven foreslås alle indsat i regionsloven i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 2, vil indebære, at et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd efter kommunalbestyrelsens anmodning vil være forpligtet til at videregive de dokumenter, som vedkommende har modtaget som led i sit hverv som medlem af det forberedende sundhedsråd, til kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen og det organ, som kommunalbestyrelsen delegerer denne beføjelse til, vil kunne beslutte, at dokumenterne løbende vil skulle indsendes til kommunalbestyrelsen, kommunalbestyrelsens udvalg eller den kommunale forvaltning. Kommunalbestyrelsen og det organ, som kommunalbestyrelsen delegerer denne beføjelse til, vil endvidere kunne beslutte, at dokumenter, der indeholder bestemte typer af sager, løbende vil skulle indsendes.
Det forudsættes, at det kommunale medlem eller de kommunale medlemmer af det forberedende sundhedsråd af egen drift retter henvendelse til det udvalg under kommunalbestyrelsen, som vedkommende er formand for, med henblik på at få en drøftelse af, i hvilket omfang udvalget ønsker, at de dokumenter, som vedkommende modtager som led i sit hverv som medlem af det forberedende sundhedsråd, løbende vil skulle indsendes til udvalget. Er kommunens medlem af det forberedende sundhedsråd formanden for kommunalbestyrelsen, forudsættes det, at vedkommende retter henvendelse til økonomiudvalget, som kommunalbestyrelsens formand er født formand for. En sådan drøftelse med udvalget vil kunne tages uformelt. En forståelse med udvalget om, at medlemmet af det forberedende sundhedsråd indsender dokumenter til udvalget, vil kunne sidestilles med en anmodning fra udvalgets side om at få udleveret dokumenterne. Det forudsættes i den forbindelse, at udvalget i kraft af sit umiddelbare forvaltningsansvar har kompetence til at fremsætte en sådan anmodning på kommunalbestyrelsens vegne. En sådan anmodning vil få den retsvirkning, at medlemmet af det forberedende sundhedsråd vil være forpligtet til at udlevere de ønskede dokumenter, som vedkommende har modtaget som led i hvervet som medlem af det forberedende sundhedsråd, og dermed få den retsvirkning, at dokumenterne i forhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven bevarer deres interne karakter uanset oversendelse til kommunalbestyrelsens udvalg, jf. nedenfor.
Tilsvarende vil gælde i kommuner med magistratsordning, jf. § 64 i lov om kommunernes styrelse, eller med udvalgsløst styre, jf. § 65 a i lov om kommunernes styrelse. I kommuner med disse styreformer vil de kommunale medlemmer dog skulle rette henvendelse til magistraten henholdsvis kommunalbestyrelsen, da kommunerne ikke har stående udvalg.
Det forudsættes, at kommunen undlader at benytte adgangen til efter forvaltningslovens § 31, jf. § 28, at få videregivet oplysningerne fra regionen, i det omfang kommunen har mulighed for at pålægge sit kommunale medlem af det forberedende sundhedsråd at videregive dokumenter med de pågældende oplysninger.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 3, vil indebære, at et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd uanset den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 2, ikke vil kunne videregive personoplysninger, som vedkommende har modtaget som led i sit hverv som medlem af sundhedsrådet, til kommunalbestyrelsen, hvis oplysningerne er omfattet af artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
I et tilfælde, hvor det kommunale medlem af et forberedende sundhedsråd ikke vil kunne udlevere dokumenter, som følge af at de indeholder personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, vil forvaltningslovens regler om videregivelse af oplysninger mellem forvaltningsmyndigheder regulere kommunalbestyrelsens og den kommunale forvaltnings adgang til oplysninger om sager i det forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 4, vil indebære, at videregiver et kommunalt medlem af et forberedende sundhedsråd efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 l, stk. 2, dokumenter, som i henhold til lov om aktindsigt i miljøoplysninger er interne, vil dokumenterne ikke miste deres interne karakter som følge af videregivelsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 l, stk. 2-4.