LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 33
De forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark varetager i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af varetagelsen fra den 1. januar 2027 af de af regionens anliggender, der efter regionslovens § 14 c henhører under vedkommende sundhedsråd.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 33
RetsinformationBestemmelsen omhandler de forberedende sundhedsråds kompetence. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 33, at de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark varetager i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af varetagelsen fra den 1. januar 2027 af de af regionens anliggender, der efter regionslovens § 14 c henhører under vedkommende sundhedsråd.
Bestemmelsen vil indebære, at et forberedende sundhedsråd, der er nedsat inden for et bestemt område inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af den samme kreds af opgaver, der efter bestemmelsen i regionslovens § 14 c, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, henhører under sundhedsrådet inden for samme område.
Om de forberedende sundhedsråds kompetence inden for Region Østdanmark henvises til lovforslagets § 79.
Med udtrykket ”forberedelsen af varetagelsen” sigtes til enhver foranstaltning, der har til sigte at forberede varetagelsen af de nye opgaver, som regionerne forventes at overtage ansvaret for den 1. januar 2027 og varetagelsen af det nye ansvar, sundhedsrådene vil få fra den 1. januar 2027.
Den nævnte bestemmelse i regionslovens § 14 c vil skulle gælde tilsvarende for forberedende sundhedsråd. Den nævnte bestemmelse i regionsloven foreslås indsat i regionsloven i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 1, vil indebære, at hvert forberedende sundhedsråd vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af forberedelsen af de af regionens anliggender inden for sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der henhører under det forberedende sundhedsråds geografisk afgrænsede område.
Med regionens anliggender på sundhedsområdet vil skulle forstås de af regionens anliggender, som efter sundhedslovgivningen er henlagt til regionsrådet. Med regionens anliggender på socialområdet vil skulle forstås de af regionens anliggender, som efter sociallovgivningen er henlagt til regionsrådet. Med regionens specialundervisningstilbud vil skulle forstås de af regionens opgaver på specialundervisningsområdet, som er henlagt til regionsrådet efter folkeskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024 med senere ændringer, og efter lov om specialundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1653 af 9. august 2021 med senere ændringer, og regler udstedt i medfør heraf.
Med den foreslåede ordning vil de forberedende sundhedsråd alene skulle varetage forberedelsen af de af regionens anliggender inden for sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der vil henhøre under det forberedende sundhedsråds geografisk afgrænsede område. De forberedende sundhedsråd vil således være et geografisk afgrænset udvalg.
De forberedende sundhedsråd vil også skulle varetage forberedelsen af varetagelsen af de sundhedsopgaver, hvor myndigheds- og finansieringsansvaret den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, herunder forberede beslutninger, som regionen vil skule træffe om mulig kommunal drift af disse opgaver, jf. § 5 i dette lovforslag.
Den umiddelbare forvaltning af tværgående opgaver på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet – og forberedelsen heraf – vil dermed som udgangspunkt være tillagt forretningsudvalget for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Sundhedsrådene – og dermed heller ikke de forberedende sundhedsråd - vil ikke have det administrative ansvar for forvaltningen, og der vil ikke ændres på, at regionsrådet ligesom regioner i øvrigt og kommuner vil have en enhedsforvaltning med regionsrådet som det organ, der har det endelige ansvar for indretningen af forvaltningen med formanden for regionsrådet som øverste daglig leder af forvaltningen.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 2, vil indebære, at har en driftsenhed, der henhører under et sundhedsråd, underliggende enheder, der geografisk er placeret på tværs af flere sundhedsråd, fastsætter regionsrådet i styrelsesvedtægten, hvilket sundhedsråd inden for regionen, der skal varetage den umiddelbare forvaltning af de enkelte underliggende enheder.
Forslaget vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil kunne fastsætte dette i styrelsesvedtægten for den kommende region fra den 1. januar 2027, jf. lovforslagets § 25, nr. 1.
Forslaget vil for eksempel omfatte en sygehusenhed med sygehuse, centre, klinikker m.v., som organisatorisk er placeret under sygehusenheden, men som geografisk er placeret i flere forskellige sundhedsråd. Tilsvarende vil gælde for de forberedende sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 3, vil indebære, at regionsrådet i styrelsesvedtægten vil kunne fastsætte, at den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet, der i henhold til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, henhører under forretningsudvalget, delvis skal henhøre under et eller flere sundhedsråd i regionen.
Forslaget vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i styrelsesvedtægten for den kommende region fra den 1. januar 2027, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, vil kunne henlægge dele af regionens tværgående opgaver på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet til et eller flere sundhedsråd – og dermed tillige til det forberedende sundhedsråd for disse sundhedsråd.
Henvisningen til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 4, vil indebære, at regionsrådet i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 c, stk. 1-3, vil skulle fastsætte den nærmere afgrænsning af sundhedsrådenes myndighedsområde i styrelsesvedtægten.
Den afgrænsning af sundhedsrådenes myndighedsområde, som regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i styrelsesvedtægten for den kommende region fra den 1. januar 2027, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, vil skulle gælde uden videre for de forberedende sundhedsråd.
Regionsrådene for Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region Syddanmarks nærmere afgrænsning af sundhedsrådenes myndighedsområde i styrelsesvedtægten for den kommende region fra den 1. januar 2027, jf. lovforslagets § 25, nr. 1, vil skulle fastsættes i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 c, stk. 1-3. Regionsrådet vil dog have et vist skøn i forhold til at vurdere, hvorvidt en opgave vil kunne anses for at være en opgave, der henhører under sundhedsrådene eller forretningsudvalget og de stående udvalg, herunder i forhold til at vurdere, om en opgave på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet vil skulle anses for tværgående opgave eller for en opgave, der vil skulle henhøre under et sundhedsråds geografisk afgrænsede område.
Der henvises til bemærkningerne til de nævnte bestemmelser i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.