LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 29
Forretningsudvalgene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i § 40, stk. 1, og § 41, stk. 1, i denne lov, jf. regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2, er tillagt forretningsudvalgene vedrørende regionernes økonomiske forvaltning.
Stk. 2. Forretningsudvalgene varetager i den periode, der er nævnt i stk. 1, i øvrigt de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg.
Stk. 3. Erklæring fra forretningsudvalgene skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådene til beslutning.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 29
RetsinformationBestemmelsen omhandler forretningsudvalgets funktioner.
Efter den gældende regionslovs § 13, stk. 1, 1. pkt., nedsætter regionsrådet et forretningsudvalg, der varetager de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg. Forretningsudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning.
Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 1, kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om kommunernes styrelse bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget. Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 2, kan regionsrådet i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1 benævnes forretningsudvalget.
Alle de nuværende regioner har valgt denne styreform.
Herudover varetager forretningsudvalget en række beføjelser i forbindelse med udarbejdelse af et forslag til årsbudget, jf. regionslovens § 18, stk. 1, regnskabets aflæggelse til regionsrådet, jf. regionslovens § 23, stk. 1, og regnskabets afgivelse til revisionen, jf. regionslovens § 23, stk. 2.
Det foreslås i § 29, stk. 1, at forretningsudvalgene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i § 40, stk. 1, og 41, stk. 1, i denne lov, jf. regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2, er tillagt forretningsudvalget vedrørende regionernes økonomiske forvaltning.
Bestemmelsen – og stk. 2 og 3 - vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen vil omhandle de forretningsudvalg, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten. Heri ligger, at forretningsudvalget for den pågældende region vil skulle have den sammensætning og det antal medlemmer, som er foreskrevet i regionens styrelsesvedtægt inden for lovens ramme for medlemstal. Regionsrådets formand vil være født formand for forretningsudvalget, jf. regionslovens § 14, 2. pkt., og regionslovens § 36 a, jf. § 18, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026, jf. udtrykket ”i samme periode”. Efter den 1. januar 2027 varetager forretningsudvalget de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Om forretningsudvalgets funktioner i Region Sjælland og Region Hovedstaden henvises til lovforslagets § 112.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil forretningsudvalget skulle de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Efter bestemmelsen vil forretningsudvalget for disse regioner i den nævnte periode skulle varetage de funktioner, der følger af lovforslagets § 40, stk. 1, jf. regionslovens § 18, stk. 1, og lovforslagets § 41, stk. 1, jf. regionslovens § 23, stk 1 og 2.
Efter lovforslagets § 40, stk. 1, udarbejdes, behandles, vedtages og offentliggøres budgetterne vedrørende 2026 og 2027 med flerårige budgetoverslag for for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark efter reglerne i bl.a. regionslovens § 18.
Efter regionslovens § 18, stk. 1, udarbejdes forslag til regionens årsbudget for det kommende regnskabsår af forretningsudvalget til regionsrådet inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.
Efter regionslovens § 18, stk. 2, ledsages forslaget af budgetoverslag for en flerårig periode, hvis længde fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Efter lovforslagets § 41, stk. 1, aflægges, afgives til revisionen, revideres, behandles, godkendes, offentliggøres og indsendes til Ankestyrelsen efter reglerne i bl.a. regionslovens § 23.
Efter regionslovens § 23, stk. 1, aflægges regionens årsregnskab af forretningsudvalget til regionsrådet inden en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist. Regnskabet skal ledsages af en fortegnelse over regionens kautions- og garantiforpligtelser. Herudover skal regnskabet i fornødent omfang være ledsaget af bemærkninger, navnlig vedrørende væsentlige afvigelser mellem bevillings- og regnskabsbeløb.
Efter regionslovens § 23, stk. 2, afgiver regionsrådet regnskabet til revisionen. Efter at revisionens bemærkninger til årsregnskabet har været meddelt forretningsudvalget og, for så vidt angår bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den forvaltning, der hører under forretningsudvalget, tillige den pågældende regionale myndighed til besvarelse, træffer regionsrådet i et møde afgørelse med hensyn til de fremkomne bemærkninger og regnskabets godkendelse.
Det foreslås i § 29, stk. 2, at forretningsudvalgene varetager i den periode, der er nævnt i stk. 1, i øvrigt de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg.
Den foreslåede bestemmelse svarer til, hvad der gælder i dag, jf. regionslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., jf. tillige § 36 a.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager ud over, hvad der følger af stk. 1, jf. udtrykket ”i øvrigt”.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026, jf. udtrykket ”i den periode, der er nævnt i stk. 1”. Efter den 1. januar 2027 varetager forretningsudvalget de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Om forretningsudvalgets funktioner i Region Sjælland og Region Hovedstaden henvises til lovforslagets § 112.
Det følger af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at forretningsudvalget vil være et udvalg under regionsrådet med umiddelbar forvaltningskompetence. Af § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, fremgår, at kommunalbestyrelsen til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender skal nedsætte et økonomiudvalg samt et eller flere stående udvalg. Økonomiudvalget og de stående udvalg er ikke tillagt selvstændig kompetence, men skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for udvalgets område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens beslutninger som udgangspunkt skal forberedes ved udvalgsbehandling.
Varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender vil skulle forstås i overensstemmelse hermed. Det vil således påhvile forretningsudvalget at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der er henlagt til forretningsudvalget, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning.
Det følger endvidere af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at forretningsudvalget blandt andet vil skulle have indseende med de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige regionens administrationsområder, jf. § 18, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Forretningsudvalget vil endvidere skulle have den umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, jf. § 18, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, ligesom forretningsudvalget vil skulle forestå eller samordne regionens planlægning, jf. § 18, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Forretningsudvalget vil endvidere i overensstemmelse med regionsrådets bestemmelse kunne varetage den umiddelbare forvaltning af andre regionale anliggender, som forretningsudvalget tillægges i regionens styrelsesvedtægt, jf. § 18, stk. 5, jf. § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Det følger desuden af henvisningen til økonomiudvalgets funktioner efter lov om kommunernes styrelse, at de stående udvalg efter anmodning fra forretningsudvalget og inden for en frist, der fastsættes af forretningsudvalget, vil skulle fremkomme med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag, jf. § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 29, stk. 3, at erklæring fra forretningsudvalgene skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådene til beslutning.
Den foreslåede bestemmelse svarer til, hvad der gælder i dag, jf. regionslovens § 13, stk. 1, 2. pkt., jf. tillige § 36 a.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at erklæring fra forretningsudvalget vil skulle indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning, og ikke kun sager, der vedrører de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige kommunens administrationsområder.
Ved forretningsudvalgets afgivelse af erklæring til regionsrådet forudsættes det, at forretningsudvalget vil skulle varetage både tværgående og koordinerende funktioner, herunder såvel hensynet til en økonomisk afbalancering som hensynet til en politisk forsvarlig forberedelse af sager, der skal behandles i regionsrådet.