LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 25
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark skal i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 30. september 2026 træffe beslutning om følgende forhold, med henblik på at regionen kan varetage sine nye opgaver fra den 1. januar 2027:
-
Vedtagelse af de fornødne ændringer i regionens styrelsesvedtægt.
-
Underretning af Ankestyrelsen om de vedtagne ændringer i styrelsesvedtægten.
-
Tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for regionens beboere.
-
Fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem regionens udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
-
Fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om indretningen af regionens kasse- og regnskabsvæsen.
-
Fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om regionens revision.
-
Opsigelse eller ændring af aftaler indgået af en kommune med virkning for regionen.
-
Indgåelse af aftaler med virkning for regionen.
-
Opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af en kommune med virkning for regionen.
-
Regionens eventuelle deltagelse i samarbejder med andre.
-
De fornødne ændringer af indretningen af regionens administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
-
Indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på regionens vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af § 2, jf. § 5.
-
Beslutning om eventuelle begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af kapitel 8.
-
Forhandling og beslutning med virkning for regionen om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres fra og til regionen, jf. kapitel 12.
-
Ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 172.
-
Ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 175.
-
Vedtagelse af regionens budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. § 40.
-
Andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede regionens nye opgaver.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 25
RetsinformationBestemmelsen omhandler regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmarks forberedende opgaver som følge af overførslen af opgaver fra kommuner til regionerne, der forventes at skulle ske den 1. januar 2027. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 25, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 30. september 2026 skal træffe beslutning om følgende forhold med henblik på, at regionen kan varetage sine nye opgaver fra den 1. januar 2027:
-
Vedtagelse af de fornødne ændringer i regionens styrelsesvedtægt.
-
Underretning af Ankestyrelsen om de vedtagne ændringer i styrelsesvedtægten.
-
Tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for regionens beboere.
-
Fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem regionens udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
-
Fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om indretningen af regionens kasse- og regnskabsvæsen.
-
Fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om regionens revision.
-
Opsigelse eller ændring af aftaler indgået af en kommune med virkning for regionen.
-
Indgåelse af aftaler med virkning for regionen.
-
Opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af en kommune med virkning for regionen.
-
Regionens eventuelle deltagelse i samarbejder med andre
-
De fornødne ændringer af indretningen af regionens administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
-
Indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på regionens vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af § 2, jf. § 5.
-
Beslutning om begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af kapitel 8.
-
Forhandling og beslutning med virkning for regionen om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres fra og til regionen, jf. kapitel 12.
-
Ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 172.
-
Ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. § 175.
-
Vedtagelse af regionens budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. § 40.
-
Andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede regionens nye opgaver.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til at træffe de i bestemmelsen nævnte beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede disse regioners varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommuner til regioner pr. 1. januar 2027, og at de nævnte regionsråd vil have pligt til at udføre de opgaver, der er angivet i bestemmelsen.
Det forudsættes, at de beslutninger, der er nævnt i bestemmelsen, træffes og udføres i overensstemmelse med lovgivningen, herunder navnlig regionsloven og denne lov.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til at træffe de i bestemmelsen nævnte beslutninger senest den 30. september 2026. Det forudsættes herudover, at regionsrådene træffer de i bestemmelsen nævnte beslutninger så hurtigt som muligt efter den 1. januar 2027 i det omfang, dette vil være nødvendigt for, at regionsrådene kan løse den opgave, der er fastlagt i bestemmelsen. En beslutning nævnt i bestemmelsen vil dog kunne træffes senere end den 30. september 2026 i de tilfælde, hvor der gælder en lovmæssig frist for beslutningen, der ligger senere end den 30. september 2026, fx for vedtagelsen af regionens budget, jf. nr. 17, eller hvor beslutningen er nødvendig for at varetage regionens interesser, fx en beslutning om begrænsninger for kommunernes dispositioner, jf. nr. 13. En beslutning efter stk. 2 vil også kunne træffes senere end den 30. september 2026 i tilfælde, hvor det ikke har vist sig muligt at træffe beslutningen inden den 30. september 2026, fx en beslutning om opsigelse, ændring eller indgåelse af kontrakter eller samarbejder, jf. nr. 7-10.
Det foreslåede nr. 1 omhandler vedtagelse af de fornødne ændringer i regionens styrelsesvedtægt.
De nærmere regler om regionernes styrelse fastsættes i en styrelsesvedtægt, der vedtages af regionsrådet, jf. regionslovens § 3, stk. 3, 1. pkt. I styrelsesvedtægten fastsættes inden for rammerne af regionslovens regler generelle regler om den overordnede styrelse af regionen, herunder regionens styreform, udvalgenes medlemstal og udvalgenes opgaveområder.
Som følge af de nye geografisk afgrænsede sundhedsråd, der foreslås indført ved det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag, vil det blive nødvendigt at fastlægge en ny udvalgsstruktur for regionen, herunder om varetagelsen af det umiddelbare forvaltningsansvar for de af regionens anliggender, der ikke henhører under sundhedsrådene, skal henlægges til et eller flere stående udvalg og i givet fald disses opgaveområder og medlemstal.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 4, kunne fastsætte i styrelsesvedtægten, at forretningsudvalget ud over de opgaver, der følger af den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, helt eller delvis vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af de af regionens øvrige anliggender, der ikke henhører under sundhedsrådene.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 6, i styrelsesvedtægten i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 13 a, stk. 1, 3 og 4, skulle træffe beslutning om den nærmere afgrænsning af myndighedsområdet for forretningsudvalget og de stående udvalg, jf. dog § 13 a, stk. 5. Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 5, kan regionsrådet i visse situationer undlade at nedsætte stående udvalg.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 a, stk. 2, i styrelsesvedtægten skulle fastsætte forretningsudvalgets medlemstal inden for det højeste og mindste antal medlemmer, forretningsudvalget skal have efter regionsloven.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 b, stk. 2, i styrelsesvedtægten skulle fastsætte de stående udvalgs medlemstal. Udvalgenes medlemstal skal være ulige og kan ikke overstige halvdelen af regionsrådets medlemstal.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 2, i styrelsesvedtægten kunne fastsætte, hvilket sundhedsråd inden for regionen der vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af en driftsenheds underliggende enheder, der geografisk er placeret på tværs af flere sundhedsråd.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 3, i styrelsesvedtægten kunne fastsætte, at den umiddelbare forvaltning af de af regionens anliggender på sundheds-, social- og specialundervisningsområdet , der i henhold til den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 13 a, stk. 1, henhører under forretningsudvalget, delvis vil skulle henhøre under et eller flere sundhedsråd i regionen.
Regionsrådet vil efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 c, stk. 4, i styrelsesvedtægten i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i regionslovens § 14 c, stk. 1-3, skulle fastsætte den nærmere afgrænsning af sundhedsrådenes myndighedsområde.
Regionsrådet vil endvidere efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 14 d, stk. 4, skulle fastsætte antallet af regionale medlemmer i det enkelte sundhedsråd i overensstemmelse med regionslovens bestemmelser.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med regionslovens § 3, stk. 3, 2. pkt., hvorefter forslag til styrelsesvedtægt og eventuelle vedtægtsændringer skal undergives to behandlinger i regionsrådet med mindst 6 dages mellemrum. Denne bestemmelse forudsættes overholdt i forbindelse med fastsættelsen af ændringer i styrelsesvedtægten for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Det foreslåede nr. 2 omhandler underretning af Ankestyrelsen om de vedtagne ændringer i styrelsesvedtægten.
Regionsrådene skal underrette Ankestyrelsen om vedtagne styrelsesvedtægter og vedtægtsændringer, jf. regionslovens § 3, stk. 4, 1. pkt. Det forudsættes, at underretningen sker i rimelig tid efter vedtagelsen af styrelsesvedtægten og styrelsesvedtægtsændringen. Det vil påhvile regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark at sikre, at denne underretning sker.
Det foreslåede nr. 3 omhandler tilgængeliggørelse af den vedtagne styrelsesvedtægt for regionens beboere.
Styrelsesvedtægten skal være tilgængelig for regionens beboere, jf. regionslovens § 3, stk. 4, 2. pkt.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil være forpligtet til at sørge for, at den vedtagne styrelsesvedtægt for regionen gøres tilgængelig for regionens beboere. Dette krav vil kunne opfyldes ved at offentliggøre styrelsesvedtægten på regionens hjemmeside. Det forudsættes, at offentliggørelse sker snarest efter styrelsesvedtægtens vedtagelse. Det vil påhvile regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark at sikre, at denne tilgængeliggørelse sker.
Det foreslåede nr. 4 omhandler fordeling i fornødent omfang af udvalgsvederlag for 2027 mellem regionens udvalg og mellem et udvalgs formand, næstformand og medlemmer.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at udvalgshvervene i sundhedsrådene fra den 1. januar 2027 vil skulle vederlægges i henhold til en landsdækkende vederlagssats for det enkelte hverv, hvis størrelse fastsættes af ministeren. Udvalgshvervene i forretningsudvalget henholdsvis eventuelle stående udvalg i regionen efter den 1. januar 2027 vil derimod skulle vederlægges i henhold til en centralt fastsat vederlagspulje for den enkelte region for henholdsvis forretningsudvalget og eventuelle stående udvalg, der vil skulle udmøntes ved beslutning af det enkelte regionsråd.
Har regionsrådet i styrelsesvedtægten truffet bestemmelse om oprettelse af et eller flere stående udvalg til varetagelse af de af regionens anliggender, der efter den 1. januar 2027 ikke vil skulle henhøre under forretningsudvalget eller et sundhedsråd, vil regionsrådet vil skulle træffe beslutning om, i hvilket omfang vederlagspuljen vil skulle udmøntes, og hvorledes vederlagspuljen vil skulle fordeles imellem de stående udvalg og dets formand, næstformand og medlemmer. Der henvises til den foreslåede ændring af regionslovens § 11 og den foreslåede indsættelse af § 13 a i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslåede nr. 5 omhandler fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om indretningen af regionens kasse- og regnskabsvæsen.
Regionsrådet fastsætter efter regionslovens § 29, jf. § 42, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse, de nærmere regler for indretningen af regionens kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, hvori der tillige optages forskrifter vedrørende forretningsgangen. Regulativet tilstilles den regionale revision, som tillige skal underrettes om alle ændringer af regulativet, før de sættes i kraft.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådet forpligtes til at vedtage de ændringer i regionens kasse- og regnskabsregulativ, som er nødvendige som følge af regionens varetagelse af de nye opgaver, der forventes overført til regionerne den 1. januar 2027. Omfanget af de ændringer, regionsrådet forpligtes til at foretage, vil kunne afhænge af, i hvilket omfang kommunerne fortsat skal varetage driften af de opgaver, der overføres til regionerne, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 6 omhandler fastsættelse af de fornødne ændringer i regionens regulativ om regionens revision.
Efter regionslovens § 24, stk. 1, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om bl.a. revision.
Efter § 5, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 2305 af 28. december 2020 om regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., der er udstedt i medfør af bl.a. § 24, stk. 1, i regionsloven, fastsætter regionsrådet de nærmere regler om revisionen i et revisionsregulativ.
Bestemmelsen vil indebære, at regionsrådet forpligtes til at vedtage de ændringer i regionens revisionsregulativ, som er nødvendige som følge af regionens varetagelse af de nye opgaver, der forventes overført til regionerne den 1. januar 2027. Omfanget af de ændringer, regionsrådet forpligtes til at foretage, vil kunne afhænge af, i hvilket omfang kommunerne fortsat skal varetage driften af de opgaver, der overføres til regionerne, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 7 omhandler opsigelse eller ændring af aftaler indgået af en kommune med virkning for regionen.
I forbindelse med forberedelsen af regionernes varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der kunne vise sig behov for, at aftaler, der er indgået af kommunalbestyrelserne inden for de opgaveområder, der efter lovgivningen overføres til regionerne, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for regionen fra den 1. januar 2027. Tilsvarende gælder de aftaler, der er indgået af en kommunalbestyrelse, og som efter reglerne i lovforslagets kapitel 10 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter overføres til regionen.
Bestemmelsen vil give Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark mulighed for på vegne af kommunerne, hvorfra regionen får tilført opgaver, at træffe sådanne beslutninger, idet det forudsættes, at den enkelte aftale vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 8 omhandler indgåelse af aftaler med virkning for regionen.
Bestemmelsen vil give Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark mulighed for forud for den 1. januar 2027, men med virkning for regionen fra den 1. januar 2027 at indgå aftaler, der berører de opgaveområder, der forventes overført fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027.
Det forudsættes, at aftalen vedrører en opgave, som regionen lovligt vil kunne varetage fra aftalens virkningstidspunkt.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at indgå en aftale, der vedrører de opgaveområder, der forventes overført fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at indgå en aftale i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5, og aftalen vedrører en sådan opgave.
Det foreslåede nr. 9 omhandler opsigelse eller ændring af samarbejder med andre indgået af en kommune med virkning for regionen.
I forbindelse med forberedelsen af regionernes varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der kunne vise sig behov for, at samarbejder med andre uden for kommunen, som kommunalbestyrelserne deltager i inden for de opgaveområder, der efter lovgivningen overføres til regionerne, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for regionen fra den 1. januar 2027. Der vil kunne være tale om kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, eller andre former for samarbejder med andre uden for kommunen, som kommunalbestyrelsen deltager i.
I denne situation vil bestemmelsen kunne anvendes til på kommunens vegne at opsige eller ændre deltagelsen i samarbejdet med virkning fra den 1. januar 2027 eller senere. Det forudsættes, at regionen lovligt vil kunne deltage i samarbejdet, og at et samarbejde, som regionen lovligt vil kunne deltage i, vil kunne opsiges eller ændres efter vedtægterne.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre et samarbejde, der er indgået af en kommunalbestyrelse, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at opsige eller ændre en aftale, der er indgået af en kommunalbestyrelse, i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5.
Det foreslåede nr. 10 omhandler regionens eventuelle deltagelse i samarbejder med andre.
Bestemmelsen vil kunne anvendes til forud for den 1. januar 2027, men med virkning tidligst fra den 1. januar 2027 at træffe beslutning om at deltage i samarbejder med andre, som regionen lovligt vil kunne deltage efter den 1. januar 2027.
Det foreslåede nr. 11 omhandler de fornødne ændringer af indretningen af regionens administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
I forbindelse med forberedelsen af regionernes varetagelse af de nye opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027, vil der kunne vise sig behov for, at der foretages ændringer af indretningen af regionens administration, herunder omstruktureringer af regionens afdelinger og enheder og af regionens chefer samt ansættelse og afskedigelse af personale hertil.
Bestemmelsen vil give mulighed for, at regionen for ud for den 1. januar 2027, men med virkning fra den 1. januar 2027 eller senere træffer bestemmelse om de fornødne ændringer af indretningen af regionens administration og i den forbindelse træffer beslutning om ansættelse og afskedigelse af personale til regionens administration fra den 1. januar 2027 eller om omplacering fra den 1. januar 2027 af kommunalt ansatte medarbejdere, der efter reglerne i kapitel 10 om overførsel af ansatte overføres fra kommunen til regionen.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at foretage ændringer i indretningen af regionens administration, der berører kommunalt ansatte medarbejdere, med virkning fra et tidspunkt, der ligger før den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil heller ikke kunne anvendes til at foretage ændringer i indretningen af regionens administration, der i det tilfælde, hvor kommunen fortsat skal varetage driften af en opgave, der overføres til regionen, jf. lovforslagets § 5, berører opgaver, der fortsat varetages af kommunen.
Det foreslåede nr. 12 omhandler indgåelse af eventuel aftale med en kommune eller fremsættelse af eventuel anmodning over for en kommune om på regionens vegne at drive en opgave, der overføres til regionen i medfør af lovforslagets § 2, jf. § 5.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 5, stk. 2, hvorefter Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 4, vil kunne indgå aftale med en kommune om på vegne af regionen efter den 1. januar 2027 at varetage driften af en opgave, der med virkning fra den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Bestemmelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 5, stk. 3, hvorefter kommunen, hvis regionen ikke inden for den frist, der fastsættes efter stk. 4, indgår en aftale efter stk. 2 med en kommune, skal varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for den periode, der fastsættes efter stk. 6. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Det forudsættes, at indgåelse af en aftale med en kommune eller fremsættelse af en eventuel anmodning over for en kommune om på regionens vegne at drive en opgave, der overføres til regionen, vil skulle ske inden for de frister, der vil blive fastsat i medfør af lovforslagets § 5.
Regionsrådet vil ikke efter bestemmelsen have pligt til indgåelse af en aftale eller fremsættelse af en anmodning.
Det foreslåede nr. 13 omhandler beslutning om eventuelle begrænsninger for kommunernes dispositioner inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, i det omfang dette følger af forskrifter udstedt i medfør af lovforslagets kapitel 8.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets kapitel om begrænsninger for kommunerne, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, under visse betingelser vil kunne ændres eller godkendes af regionsrådet i den region, inden for hvis område kommunen er beliggende.
Udnytter indenrigs- og sundhedsministeren disse bemyndigelser til at fastsætte regler herom, vil regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark have beføjelse til at tage stilling til, om kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, under visse betingelser vil kunne ændres eller godkendes af regionsrådet.
Regionsrådet vil ikke have pligt til at træffe bestemmelse om ændring eller godkendelse af en kommunal beslutning.
Det foreslåede nr. 14 omhandler forhandling og beslutning med virkning for regionen om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres fra og til regionen, jf. lovforslagets kapitel 12.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets kapitel 12 om fremgangsmåden for overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Regionen vil som nærmere fastsat i disse bestemmelser være forpligtet til at foretage forhandling og træffe beslutning med virkning for regionen om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast vedrørende aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der som følge af de opgaver, der overføres til regionen, skal overføres fra og til regionen.
Det forudsættes i den forbindelse, at regionen vil skulle overholde de frister for delingsprocessen, som vil blive fastsat i medfør af bemyndigelserne hertil i lovforslagets kapitel 12.
Det foreslåede nr. 15 omhandler ydelse af den bistand til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. lovforslagets § 172.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til inden for de frister, som Delingsrådet måtte fastsætte, at yde den bistand, som Delingsrådet måtte anmode om i medfør af lovforslagets § 172.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 160, jf. § 152, vil Delingsrådet skulle behandle sager om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, hvor der ikke mellem kommunen og regionen har kunnet opnås enighed om en aftale herom.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 172, stk. 1, vil bl.a. regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skulle tilvejebringe og meddele de oplysninger, udlevere de dokumenter og yde den bistand i øvrigt til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 172, stk. 2, vil Delingsrådet kunne fastsætte en frist for de nævnte myndigheders medvirken efter stk. 1.
Det foreslåede nr. 16 omhandler ydelse af den betaling for udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om, jf. lovforslagets § 175.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til at yde den betaling, som Delingsrådet måtte anmode om i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175.
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175, stk. 1, afholdes udgifterne til Delingsrådets virksomhed af staten.
Efter det foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 175, stk. 2, vil Delingsrådet skulle træffe beslutning om betaling fra kommunerne, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark af et beløb, som tilfalder staten til dækning af omkostningerne ved Delingsrådets virksomhed.
Det foreslåede nr. 17 omhandler vedtagelse af regionens budget for 2027 med flerårige budgetoverslag, jf. lovforslagets § 40.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til at forberede behandlingen og vedtagelsen i 2026 inden for de frister, der gælder herfor, af et budget for regionen for 2027, der tager højde for den forventede overførsel med virkning fra den 1. januar 2027 af opgaver fra kommuner til regioner og den forventede overførsel af finansieringsansvaret. Regionsrådene vil endvidere skulle vedtage et budget, der tager højde for, at den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender på navnlig sundheds- og socialområdet vil blive henlagt til geografisk afgrænsede sundhedsråd, jf. det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der forventes fremsat samtidig med dette lovforslag.
For så vidt angår de nærmere regler for behandlingen og vedtagelsen af regionens budget for 2027 med flerårige budgetoverslag henvises til lovforslagets § 40.
Det foreslåede nr. 18 omhandler andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede regionens nye opgaver.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have pligt til at træffe en række andre beslutninger, der vil være nødvendige med henblik på at forberede de opgaver, der forventes overført til regionen fra kommunerne inden for regionen pr. 1. januar 2027. Regionsrådene vil efter bestemmelsen f.eks. kunne træffe beslutning om deltagelse i internationalt arbejde m.v., om regionens udpegning af repræsentanter til andre organer, såfremt beslutning herom skal træffes inden den 1. januar 2027, og om ændring af autorisationer m.v. til de fornødne sundhedspersoner som følge af regionernes nye opgaver.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil desuden skulle træffe beslutninger, som har til formål at sikre, at den nye region med virkning fra den 1. januar 2027 opfylder lovgivningens krav til en region. Regionsrådene vil herunder på en række områder skulle fastsætte regler og forskrifter m.v., der harmoniserer gældende regler og forskrifter m.v., der er fastsat af de myndigheder, som afgiver opgaver til regionerne.
Regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil endvidere f.eks. skulle træffe bestemmelser om indholdet og omfanget af regionens opgaver, i det omfang lovgivningen forpligter regionsrådene til at træffe sådanne bestemmelser i forberedelsesperioden frem til den 1. januar 2027.