LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 2
Loven finder anvendelse på følgende ændringer inden for forvaltningsstrukturen, der i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur foretages med virkning fra den 1. januar 2027:
-
Sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark.
-
Overførsel af opgaver fra kommunerne til Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark.
Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse på bortfald af opgaver hos regionerne.
Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse på overførsel af opgaver, der er frivillige at varetage.
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvilke opgaveoverførsler efter stk. 1 og 3 lovens kapitel 10-13 finder anvendelse på.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at loven finder anvendelse på opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af stk. 1.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 2
RetsinformationBestemmelsen vedrører anvendelsesområdet for overgangsloven. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven finder anvendelse på følgende ændringer inden for forvaltningsstrukturen, der i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur foretages med virkning fra den 1. januar 2027:
-
Sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark.
-
Overførsel af opgaver fra kommunerne til de nye regioner.
Bestemmelsen vil indebære, at overgangsloven for det første finder anvendelse på den sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark, der i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur sker med virkning fra den 1. januar 2027.
Bestemmelsen vil indebære, at overgangsloven for det andet finder anvendelse på den overførsel af opgaver fra kommunerne til de nye regioner, der i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur sker med virkning fra den 1. januar 2027. Forslag til den fornødne lovgivning, hvorved opgaver overføres fra kommuner til regioner, forventes fremsat i efteråret 2025 med forventet vedtagelse pr. 1. januar 2026. Med udtrykket ”lovgivningen om en ny sundhedsstruktur” sigtes til lovgivning, der gennemføres som et led i gennemførelsen af Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024.
Med udtrykket ”de nye regioner” sigtes til de fire regioner, der skal varetage de regionale opgaver med virkning fra den 1. januar 2027.
Udtrykket ”lovgivningen om en ny sundhedsstruktur” skal forstås bredt og vedrører blandt andet såvel den organisatoriske som den indholdsmæssige lovgivning, der skal fastlægge den nye sundhedsstruktur og regionernes opgaveportefølje fra den 1. januar 2027.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at loven ikke finder anvendelse på bortfald af opgaver hos regioner.
Bestemmelsen vil indebære, at overgangsloven ikke finder anvendelse på opgaver hos regionerne, som ifølge den lovgivning, der vedrører disse opgaver, skal bortfalde uden at blive overført til nogen anden myndighed. Dette skyldes, at der i dette tilfælde ikke sker nogen overførsel af opgaven fra regionerne til andre myndigheder.
Bestemmelsen vil finde anvendelse på opgavebortfald hos regionerne uanset tidspunktet for opgavebortfaldets virkning. Det er ingen betingelse, at opgavebortfaldet sker med virkning fra den 1. januar 2027. Også opgavebortfald, der sker med virkning fra den 1. januar 2026, vil være undtaget fra overgangsloven.
Som illustration af bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes, at det som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil være hensigten, at regionernes resterende øvrige opgaver om regional udvikling, herunder regionernes mulighed for at udarbejde udviklingsstrategier samt aktiviteter, der relaterer sig hertil, bortfalder.
Det foreslås i § 2, stk. 3, at loven ikke finder anvendelse på overførsel af opgaver, der er frivillige at varetage.
Bestemmelsen vil indebære, at overgangsloven ikke finder anvendelse på overførsel af opgaver, der er frivillige at varetage, men alene finder anvendelse på overførsel af opgaver, som en myndighed er forpligtet til at varetage.
Som illustration af bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes, at det som anført i Aftale om Sundhedsreform 2024, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024, vil være hensigten, at de midler, som regionerne i dag bruger på tilskud til kulturelle aktiviteter, overføres til kommunerne. I det omfang, sådanne opgaver er frivilllige, vil overførslen af sådanne midler ikke være omfattet af overgangsloven.
Det foreslås i § 2, stk. 4, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte, hvilke opgaveoverførsler efter stk. 1 og 3 lovens kapitel 10-13 finder anvendelse for.
Lovens kapitel 10 vedrører overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Lovens kapitel 11 vedrører ansattes rettigheder og pligter ved overførsel.
Lovens kapitel 12 vedrører fremgangsmåden for overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Lovens kapitel 13 vedrører Delingsrådet.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at overførslen af opgaver fra kommunerne til de nye regioner, der vil ske i forbindelse med lovgivningen om en ny sundhedsstruktur, først sker med virkning fra den 1. januar 2027. Forslag til den fornødne lovgivning, hvorved opgaver overføres fra kommuner til regioner, forventes fremsat i efteråret 2025 med forventet vedtagelse pr. 1. januar 2026.
Det vil være udgangspunktet, at lovforslagets kapitel 10-13 vil skulle anvendelse på de opgaveoverførsler, der er omfattet af stk. 1. Og udgangspunktet vil derfor være, at bemyndigelsen ikke udnyttes.
En anden løsning vil imidlertid kunne blive aktuel, hvis vedtagelsen af opgaveoverførslerne med virkning fra den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner først sker i løbet af 2026 på et sådant tidspunkt, at det ikke vil give mening, at de nævnte kapitel 10-13 i dette lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der knytter sig til overførslen af aktiver og passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommuner til regioner, finder anvendelse.
Det foreslås i § 2, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte, at loven finder anvendelse på opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af stk. 1.
Med bestemmelsen vil der blive givet adgang for indenrigs- og sundhedsministeren til at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte, at overgangsloven også finder anvendelse på opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af stk. 1. Det kunne f.eks. være andre opgaveoverførsler mellem kommuner og regioner, der sker med virkning fra et andet tidspunkt end den 1. januar 2027, eller være opgaveoverførsler, hvor der overføres opgaver fra staten til kommuner eller regioner eller fra kommuner eller regioner til staten.
Med bestemmelsen vil der ikke være nogen pligt for indenrigs- og sundhedsministeren til at udnytte bemyndigelsen.