LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 180
§ 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for medlemmer af det forberedende forretningsudvalg i Region Østdanmark og et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark i sager, der ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Stk. 2. § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for medlemmer af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i sager, der ikke kan indbringes for regionsrådet.
Stk. 3. § 50 b, stk. 1, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for det forberedende regionsråds formand under de betingelser, der er fastsat i § 50 b, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 180
RetsinformationBestemmelsen omhandler genstanden for Ankestyrelsens beføjelse i § 50 b i lov om kommunernes styrelse til at pålægge bl.a. kommunalbestyrelsesmedlemmer tvangsbøder. Det følger af regionslovens § 31, at Ankestyrelsen endvidere har denne beføjelse i forhold til regionsrådsmedlemmer.
Det fremgår af § 50 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, at undlader kommunalbestyrelsen at udføre en foranstaltning, som den efter lovgivningen har pligt til at udføre, kan Ankestyrelsen pålægge de medlemmer af kommunalbestyrelsen, som er ansvarlige for undladelsen, tvangsbøder.
Det fremgår af § 50 b, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, at et medlem ikke kan unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme.
Det foreslås i § 180, stk. 1, at § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for medlemmer af det forberedende forretningsudvalg i Region Østdanmark og et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark i sager, der ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Den foreslåede bestemmelse vil supplere ovennævne gældende bestemmelser i § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder over for kommunalbestyrelsesmedlemmer i lov om kommunernes styrelse. De nævnte bestemmelser i lov om kommunernes styrelse gælder efter § 176 i dette lovforslag for tilsynet med Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2026 til den 31. december 2026, efter § 177, stk. 3, i dette lovforslag for tilsynet med det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og de forberedende sundhedsråd i denne region og efter § 178, stk. 2, i dette lovforslag for tilsynet med de forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Bestemmelsen vil indebære, at Ankestyrelsen efter de almindelige betingelser herfor i § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse kan pålægge tvangsbøder over for medlemmer af det forberedende forretningsudvalg i Region Østdanmark og et forberedende sundhedsråd i Region Østdanmark, der er ansvarlige for en undladelse af at foretage en foranstaltning, som det forberendende regionsråd er forpligtet til, i sager, der ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Det må afgøres efter den lovgivning, der gælder for den pågældende type beslutning, om beslutningen er af en sådan karakter, at den ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Det foreslås i § 180, stk. 2, at § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for medlemmer af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark i sager, der ikke kan indbringes for regionsrådet.
Bestemmelsen vil indebære, at Ankestyrelsen efter de almindelige betingelser herfor i § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse kan pålægge medlemmer af et forberedende sundhedsråd i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark tvangsbøder i sager, der ikke kan indbringes for regionsrådet.
Det må afgøres efter den lovgivning, der gælder for den pågældende type beslutning, om beslutningen er af en sådan karakter, at den ikke kan indbringes for regionsrådet.
Det bemærkes, at det følger af det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag til ændring af regionslovens § 31, jf. forslag til lov om ændring af regionslovens og forskellige andre love, at § 50 b, stk. 1 og 2, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for medlemmer af forretningsudvalget, et sundhedsråd og et stående udvalg i sager, der ikke kan indbringes for regionsrådet, jf. regionslovens § 31, stk. 3, 1. pkt. Medlemmer af forretningsudvalget og et stående udvalg i de fem gældende regioner i 2026 vil være omfattet af dette ændringsforslag, jf. § 176 i dette lovforslag.
Det foreslås i § 180, stk. 3, at § 50 b, stk. 1, om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for det forberedende regionsråds formand under de betingelser, der er fastsat i § 50 b, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil indebære, at Ankestyrelsen under de almindelige betingelser i § 50 b, stk. 1, samt stk. 3, 2. og 3. pkt., om tvangsbøder i lov om kommunernes styrelse kan pålægge det forberedende regionsråds formand tvangsbøder.
Det fremgår af § 50 b, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at stk. 1 gælder tilsvarende for kommunalbestyrelsens formand i sager, hvor formanden undlader at indkalde medlemmerne af kommunalbestyrelsen til kommunalbestyrelsens ordinære og ekstraordinære møder, jf. § 8, stk. 1 og 2.
Det fremgår af § 50 b, stk. 3, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at stk. 1 gælder tilsvarende for kommunalbestyrelsens formand i sager, hvor formanden undlader at give medlemmet henholdsvis stedfortræderen og de øvrige medlemmer af kommunalbestyrelsen skriftlig meddelelse om, at medlemmet henholdsvis stedfortræderen ikke er valgbar på grund af straf eller har mistet sin valgbarhed på grund af straf, jf. § 101, stk. 3, 8 og 9, i lov om kommunale og regionale valg.
Bestemmelsen vil indebære, at Ankestyrelsen i situationer svarende til dem, der er opregnet i § 50 b, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse under de almindelige betingelser i § 50 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil kunne pålægge formanden for det forberedende regionsråd for Region Østdanmark tvangsbøder. Dette vil indebære, at Ankestyrelsen i sager, hvor formanden for det forberedende regionsråd undlader at indkalde medlemmerne af det forberedende regionsråd til det forberedende regionsråds ordinære og ekstraordinære møder, og at Ankestyrelsen vil kunne pålægge formanden for det forberededne regionsråd tvangsbøder i sager, hvor regionsrådsformanden undlader at give medlemmet af det forberedende regionsråd henholdsvis stedfortræderen og de øvrige medlemmer af det forberedende regionsråd skriftlig meddelelse om, at medlemmet henholdsvis stedfortræderen ikke er valgbar på grund af straf eller har mistet sin valgbarhed på grund af straf, jf. § 101, stk. 3, 8 og 9, i lov om kommunale og regionale valg.
Det bemærkes, at det følger af det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag til ændring af regionslovens § 31, jf. forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, at § 50 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for regionsrådets formand under de betingelser, der er fastsat i § 50 b, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 31, stk. 3, 2. pkt. Formanden for et af de fem gældende regionsråd i 2026 vil blive omfattet af dette ændringsforslag, jf. § 176 i dette lovforslag.