LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 172
Enhver kommunalbestyrelse, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark tilvejebringer og meddeler de oplysninger, udleverer de dokumenter og yder den bistand i øvrigt til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om.
Stk. 2. Delingsrådet kan fastsætte en frist for myndighedernes medvirken efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 172
RetsinformationBestemmelsen omhandler videregivelse af oplysninger til Delingsrådet.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslingen finder sted.
Det følger af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at i det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det følger af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestemmelsen i stk. 1 dog ikke finder anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.
Det foreslås i § 172, stk. 1, at enhver kommunalbestyrelse, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark tilvejebringer og meddeler de oplysninger, udleverer de dokumenter og yder den bistand i øvrigt til udførelsen af Delingsrådets opgaver, som Delingsrådet måtte anmode om.
Bestemmelsen vil være en udvidelse af, hvad der følger af forvaltningslovens § 31. Bestemmelsen vil omhandle ikke blot videregivelse af oplysninger, men udlevering af bestemte dokumenter, oplysninger i bestemte former og enhver form for bistand i øvrigt, herunder i form af at lade sig repræsentere ved de møder, Delingsrådet måtte indkalde til. Bestemmelsen vil også give mulighed for videregivelse, uanset om betingelserne efter forvaltningslovens § 31, stk. 2, er opfyldt. Kredsen af de myndigheder, der er opregnet i bestemmelsen, vil hermed omfatte de myndigheder, hvorfra og hvortil der overføres opgaver, eller som bliver berørt af disse opgaveoverførsler.
Delingsrådet vil med hjemmel i bestemmelsen blandt andet kunne forlange oplysninger om aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte i den myndighed, hvorfra der skal overføres opgaver, med henblik på at fastslå, om myndighedens opgørelse over de relevante aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte er fuldstændig. Delingsrådet kan endvidere med hjemmel i bestemmelsen forlange den fornødne bistand til udarbejdelsen af Delingsrådets beslutninger.
Kommunalbestyrelserne, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil være forpligtet til at yde den i bestemmelsen nævnte bistand til Delingsrådet. Pligten vil efter omstændighederne kunne gennemtvinges af Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed i form af tvangsbøder, jf. § 50 b i lov om kommunernes styrelse.
Forpligtelsen til at yde bistand påhviler vedkommende kommunalbestyrelse, regionsråd eller forberedende regionsråd. Forpligtelsen kan som udgangspunkt delegeres til det folkevalgte organs udvalg eller forvaltning. I det omfang, Delingsrådet måtte ønske, at sagen behandles af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd på et møde, kan forpligtelsen til at yde bistand ikke delegeres. Det vil dog ikke kunne udelukkes, at besvarelsen af en henvendelse fra Delingsrådet, uanset at Delingsrådet måtte ønske, at sagen behandles af det folkevalgte organ på et møde, kan være så hastende eller utvivlsom, at sagen vil kunne ekspederes af formanden for det folkevalgte organ på det folkevalgte organs vegne, jf. regionslovens § 16, jf. § 31, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der i disse tilfælde giver borgmesteren eller regionsrådets formand mulighed for at handle på kommunalbestyrelsens eller regionsrådets vegne.
Med bestemmelsen fastslås en retlig forpligtelse for vedkommende kommunalbestyrelse, regionsråd eller forberedende regionsråd til at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som det forberedende regionsråd måtte anmode om.
Efter offentlighedslovens § 23, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020, og forvaltningslovens § 12, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 med senere ændringer, mister interne dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde. Den retlige forpligtelse til at udlevere de dokumenter, som er omfattet af bestemmelsen, vil dermed indebære, at dokumentet, når det afgives af en af de bestemmelsen nævnte myndigheder til Delingsrådet, ikke mister sin interne karakter i forhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven. Om forholdet til miljøoplysningsloven henvises til lovforslagets § 174.
Det forudsættes, at videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger) vil ske i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 289 af 8. marts 2024) og databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger).
I det omfang, Delingsrådet måtte anmode om personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse, vil videregivelse være nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, der påhviler kommunalbestyrelsen, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark som dataansvarlig, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, i databeskyttelsesforordningen.
Det forudsættes, at de oplysninger, der vil kunne videregives efter den foreslåede bestemmelse, ikke er personoplysninger, der er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, dvs. ikke er personoplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.
Tilvejebringelse af oplysninger fra vedkommende kommunalbestyrelse, regionsråd eller forberedende regionsråd vil ofte være afgørende for Delingsrådets virksomhed. Der vil ikke, bortset fra oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, gælde nogen begrænsning for de oplysninger og dokumenter om forhold i de respektive myndigheder, der kan kræves udleveret i medfør af bestemmelsen. Anmodningen vil dog skulle være saglig, dvs. være knyttet til Delingsrådets virksomhed. Endvidere forudsættes det, at Delingsrådet genovervejer Delingsrådets behov for at modtage oplysningerne og dokumenterne i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.
Det foreslås i § 172, stk. 2, at Delingsrådet kan fastsætte en frist for myndighedernes medvirken efter stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet vil kunne fastsætte en frist for de af bestemmelsen omfattede myndigheders bistand, herunder tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter, repræsentation ved møder, som Delingsrådet måtte forlange.
Det forudsættes, at fristerne fastsættes inden for rammerne af almindelige forvaltningsretlige regler om saglighed i forvaltningen.
Det forudsættes, at den fastsatte frist vil være rimelig under hensyn til Delingsrådets behov for bistand, bistandens art og beskaffenhed, arbejdet og tiden forbundet med at fremskaffe oplysningerne og regionsrådets eller det forberedende regionsråds behov for bistand. Det forudsættes, at Delingsrådet genovervejer fristen i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.
Delingsrådet vil dog være beføjet til at fastsætte en kort frist efter stk. 2 for kommunalbestyrelsernes, de fortsættende regionsråds og det forberedende regionsråds medvirken efter stk. 1, henset til de tidsfrister, som indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle fastsætte for Delingsrådets høring af de berørte myndigheder og Delingsrådets beslutning, jf. § 152, stk. 10.