LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 171
Sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, jf. § 164, stk. 2, har tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 171
RetsinformationBestemmelsen omhandler tavshedspligt. Bestemmelsen supplerer lovgivningens almindelige regler om tavshedspligt, herunder reglerne i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152 og 152 d.
Efter forvaltningslovens § 27 har den, der virker inden for den offentlige forvaltning, tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til en række nærmere i bestemmelsens stk. 1-4 opregnede oplysninger. Inden for den offentlige forvaltning kan der kun pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1-4, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 5.
Den, der virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, vil kunne straffes efter de nærmere regler i straffelovens § 152. En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt for at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf. straffelovens § 152, stk. 3. Bestemmelsen i straffelovens § 152 finder tilsvarende anvendelse på bl.a. den, som i øvrigt er eller har været beskæftiget med opgaver, der udføres efter aftale med en offentlig myndighed, jf. straffelovens § 152 a, 1. pkt., og disse personers medhjælpere, jf. straffelovens § 152 c. Bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 d omfatter ikke tilfælde, hvor den pågældende er forpligtet til at videregive oplysningen eller handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv, jf. straffelovens § 152 e.
En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende, uden at være forpligtet hertil, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 6.
Det foreslås i § 171, at sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, jf. § 164, stk. 2, har tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med, at det følger af den foreslåede § 164, stk. 2, at Delingsrådet kan tillade repræsentanter for de berørte myndigheder eller særligt sagkyndige at deltage i Delingsrådets møder, i det omfang det skønnes nødvendigt.
Bestemmelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med behovet for at præcisere i forhold til forvaltningslovens og straffelovens regler, at sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, vil have tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom.
Udtrykket ”tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom, vil indebære, at sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, vil have tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, dvs. oplysninger, der ved lov elelr anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf. straffelovens § 152, stk. 3. Tavshedspligten vil omfatte de oplysninger, der er omfattet af forvaltningslovens § 27, stk. 1-4.
Sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, vil således blandt andet have tavshedspligt med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, og oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser eller private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 3 og 5, som de pågældende måtte blive bekendt med i forbindelse med deltagelsen i Delingsrådets møder.
At sagkyndige, der deltager i Delingsrådets møder, vil have tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom, vil kunne indebære, at vedkommende vil kunne straffes efter straffelovens §§ 152-152 f, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Med hensyn til Delingsrådets medlemmer, herunder Delingsrådets formand, og sekretariatet for Delingsrådet, finder lovgivningens almindelige regler om tavshedspligt anvendelse, idet Delingsrådet er en del af den offentlige forvaltning.