LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 153
Forvaltningslovens kapitel 4-6 finder ikke anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse og beslutninger efter dette kapitel.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 153
RetsinformationBestemmelsen omhandler forholdet mellem Delingsrådet og forvaltningsloven. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 153, at forvaltningslovens kapitel 4-6 ikke finder anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse og beslutninger efter dette kapitel.
Bestemmelsen vil indebære, at forhandlinger, aftaleindgåelse og Delingsrådets beslutninger efter lovens kapitel 3 vil blive undtaget fra forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse, jf. forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6.
Bestemmelsen vil skulle ses på baggrund af, at myndighedernes aftale og Delingsrådets beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte i visse tilfælde, navnlig i forhold til de ansatte, vil kunne få direkte konsekvenser, der vil kunne indebære, at aftalen eller beslutningen vil kunne have karakter af en afgørelse.
Bestemmelsen vil skulle ses på baggrund af den særlige situation, der opstår i forbindelse med sundhedsreformen, hvor der skal ske overførsler af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem kommuner og regioner. Der vil være tale om en kompliceret proces, som vil skulle foregå inden for en periode på omkring et halvt et år – fra det forventede tidspunkt 1. april 2026, hvor kommuner og regioner har taget stilling til, om kommuner fortsat kan varetage driften af overførte opgaver, til inden opgaveflytningerne træder i kraft den 1. januar 2027. Ved denne proces vil der som udgangspunkt ved forhandling skulle tages stilling til den samlede overførsel af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, hvilket indebærer, at den konkrete fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i vidt omfang vil ske skønsmæssigt, og uden at det ud fra en retlig betragtning kan fastlægges, at den konkrete fordeling, der sker ved en aftaleindgåelse eller Delingsrådets beslutning, er den eneste mulige fordeling, der kan ske i overensstemmelse med lovens regler.
Forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse vil derfor ikke være egnede til denne proces. Hensynet til myndighedernes interesse i at være bekendt med dokumenterne i sagen og kunne fremsætte udtalelse herom vil blive tilgodeset med de særlige procedureregler i lovens kapitel 12, der baserer sig på forhandlinger mellem de pågældende myndigheder. I tilfælde hvor delingsrådet træffer beslutning, sker det endvidere efter drøftelse med myndighederne.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke indebære, at de ansatte, som vil blive overført efter § 142, ikke vil blive inddraget i processen. Om inddragelsen af de ansatte henvises til bestemmelsen i § 156.
Hensynet til de ansatte, der overføres efter loven, vil således blive tilgodeset på anden måde end ved forvaltningslovens regler. Det bemærkes, at forvaltningslovens bestemmelser heller ikke i forhold til de ansatte er egnede i forbindelse med gennemførelsen af kommunalreformen, idet den endelige stillingtagen til fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte som nævnt i vidt omfang vil ske skønsmæssigt, og uden at det kan fastlægges, at fordelingen er den eneste mulige fordeling, der kan ske efter lovens regler.
I forbindelse med kommunalreformen i 2005 blev det tilsvarende bestemt, at bl.a. forhandlinger, aftaleindgåelse og beslutninger om fordeling af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte blev undtaget fra forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse, jf. § 15 i lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.