LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 152
Er der ikke ved forhandling efter § 151 inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat i medfør af § 151, stk. 13, indgået en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem den kommune, som der overføres opgaver fra, og den region, som kommunens opgaver overføres til, træffer Delingsrådet inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte efter § 141, stk. 1, 5-7 og 9-12, § 142, stk. 1 og 3-6, og §§ 143, 144, 147 og 148 og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, mellem på den ene side den kommune, som der overføres opgaver fra, og på den anden side den region, som kommunens opgaver overføres til. For kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens områder, træffer Delingsrådet beslutning efter 1. pkt. om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra disse kommuner til Region Østdanmark. Delingsrådet træffer dog ikke beslutning efter 1. og 2. pkt., såfremt den kommune, som der overføres opgaver fra, og den region, som kommunens opgaver overføres til, forinden har indgået en aftale efter § 151.
Stk. 2. Delingsrådet er ved sin beslutning efter stk. 1 ikke bundet af eventuelle aftaler mellem kommunen og regionen om overførsel af bestemte aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Delingsrådet kan træffe beslutning om overførsel af de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen har indgået aftale om.
Stk. 3. § 149, stk. 2 og 8, og § 151, stk. 6 og 7, finder tilsvarende anvendelse for Delingsrådets beslutning efter stk. 1.
Stk. 4. Delingsrådet kan videregive ved beslutning efter stk. 1 de fornødne oplysninger som nævnt i § 149, stk. 7, om hver ansat omfattet af overførslen efter § 142.
Stk. 5. Delingsrådet kan inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, meddele den kommune, som et aktiv skal overføres fra, pålæg om at afhænde aktivet, med henblik på at salgssummen fordeles ved beslutning efter stk. 1.
Stk. 6. Delingsrådet skal, forinden Delingsrådet træffer beslutning efter stk. 1 og meddeler pålæg efter stk. 5, inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, sende et udkast til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 til den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1. Delingsrådet skal samtidig med fremsendelsen meddele den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1, en frist på 2 uger til at fremkomme med eventuelle bemærkninger til udkastet til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5.
Stk. 7. Udkastet til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 er fortroligt, indtil Delingsrådet har truffet beslutning efter stk. 1 og meddelt pålæg efter stk. 5. Oplysninger om overførslen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, oplysningen vedrører, og til den ansattes repræsentanter, i det omfang dette følger af § 156.
Stk. 8. Delingsrådet meddeler en beslutning efter stk. 1 og et pålæg efter stk. 5 til den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1, og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Stk. 9. Delingsrådet kan ikke ændre en beslutning, der er truffet efter stk. 1, eller et pålæg, der er meddelt efter stk. 5. Kommunerne og regionerne kan ikke ved indgåelse af aftale ændre Delingsrådets beslutning.
Stk. 10. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om en frist for Delingsrådets beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 og en frist for Delingsrådets høring efter stk. 6.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 152
RetsinformationBestemmelsen omhandler Delingsrådets beslutning om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og ansatte fra kommuner til regioner som følge af overførslen af sundhedsopgaver fra kommuner til regioner med virkning fra den 1. januar 2027. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 152, stk. 1, 1. pkt., at er der ikke ved forhandling efter § 151 inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat i medfør af § 151, stk. 13, indgået en aftale om overførsel af aktiver, passier, rettigheder, pligter og ansatte mellem den kommune, som der overføres opgaver fra, og den region, som kommunens opgaver overføres til, træffer Delingsrådet inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte efter § 141, stk. 1 og 5-11, § 142, stk. 1 og 3-6, § 143 og § 144 og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, mellem på den ene side den kommune, som der overføres opgaver fra, og på den anden side den region, som kommunens opgaver overføres til.
Bestemmelsen vil indebære, at den kommune, hvorfra der overføres opgaver, og på den anden side den region, hvortil kommunens opgaver overføres, skal opnå fuld enighed om samtlige aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, for at Delingsrådets medvirken ikke bliver nødvendig. Har den berørte kommune og den berørte region alene opnået enighed om overførslen af nogle, men ikke alle, aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, vil Delingsrådets medvirken være nødvendig. Delingsrådet vil i givet fald ikke være bundet af eventuelle aftaler mellem kommunen og regionen om dele af overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, jf. stk. 2, 1. pkt. Delingsrådet bestemmer i givet fald, i hvilket omfang Delingsrådet træffer beslutning om de dele af overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen har indgået aftale om, jf. stk. 2, 2. pkt.
Det er ved udgangen af den frist, som indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat i medfør af § 151, stk. 13, det må konstateres, om der mellem den berørte kommune og den berørte region er opnået fuld enighed om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Er der ved udgangen af den pågældende frist udsigt til en aftale mellem den berørte kommune og den berørte region inden for kortere eller længere tid, vil Delingsrådets medvirken stadig være nødvendig. Indgås der efter den pågældende frist aftale mellem den berørte kommune og den berørte region, vil Delingsrådet i givet fald ikke være bundet af en sådan aftale, jf. stk. 2, 1. pkt., men Delingsrådet kan bestemme, i hvilket omfang Delingsrådet træffer beslutning om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen har indgået aftale om, jf. stk. 2, 2. pkt.
Meddeler en af de berørte myndigheder inden udgangen af den frist som indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat i medfør af § 140, stk. 12, at det ikke vil være muligt at indgå en aftale om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, vil det på dette tidspunkt før udgangen af fristen kunne konstateres, at Delingsrådets medvirken vil være nødvendig. De berørte myndigheder vil dog fortsat have mulighed for inden udgangen af fristen at indgå en aftale om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Viser det sig som ovenfor anført, at Delingsrådets medvirken vil være nødvendig, vil Delingsrådet skulle træffe beslutning om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte mellem den berørte kommune og den berørte region.
Delingsrådet vil skulle træffe denne beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte efter § 141, stk. 1, 5-7 og 9-11, § 142, stk. 1 og 3-6, og §§ 143, 144, 147 og 148 og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf.
Delingsrådet vil således ved sin anvendelse af bestemmelserne i kapitel 10 ikke kunne træffe beslutning efter de bestemmelser i kapitel 10, der er knyttet til indgåelsen af en aftale mellem den berørte kommune og den berørte region. Det skyldes, at Delingsrådets beslutning ikke kan indtræde i kommunens eller regionens beføjelse til at indgå en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter. Dette vil bl.a. indebære, at Delingsrådet vil kunne træffe beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er knyttet til varetagelsen af den overførte opgave, jf. § 141, stk. 1, og § 142, stk. 1, eller, hvis alene myndighedsansvaret overføres, til varetagelsen af myndighedsansvaret for opgaven, jf. § 141, stk. 5, eller § 142, stk. 3. Delingsrådet vil ikke kunne træffe beslutning om undladelse af overførsel af disse opgavehenførbare aktiver, idet dette kun kan ske ved aftale mellem de berørte myndigheder, jf. § 141, stk. 2 og § 142, stk. 2. Delingsrådet vil heller ikke kunne træffe beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der ikke er opgavehenførbare, idet dette kun kan ske ved aftale mellem de berørte myndigheder, jf. § 141, stk. 3.
Delingsrådet vil derimod bl.a. kunne træffe beslutning om kompensation efter § 141, stk. 6 og 7, men ikke om erlæggelse af denne kompensation i form af andre aktiver og passiver, idet dette kun kan ske ved aftale mellem de berørte myndigheder, jf. § 141, stk. 8. Delingsrådet vil også kunne træffe beslutning om overførsel af de pensionsforpligtelser m.v., som §§ 147 og 148 indeholder særlige regler om, medmindre det er uomtvistet, hvad disse regler vil indebære, jf. herved stk. 3 med dets henvisning til § 149, stk. 2.
Delingsrådet vil som udgangspunkt skulle træffe beslutning om overførsel af samtlige aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, bortset fra de aktiver m.v., hvor det ved forskrift udstedt i medfør af kapitel 10 eller 11 er fastsat, at aktivet m.v. overtages af en bestemt region, jf. stk. 3, jf. § 149, stk. 2.
Delingsrådet er forpligtet til at træffe beslutning i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige principper. Det indebærer blandt andet, at Delingsrådet ved beslutningen er forpligtet til at sikre, at der sker en rimelig fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte mellem de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, herunder til at sikre, at alle de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, modtager en rimelig del af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der fordeles ved beslutningen, og at de pågældende myndigheder ikke som følge af Delingsrådets beslutning stilles i en afgørende vanskelig situation. Almindelige forvaltningsretlige principper indebærer endvidere, at Delingsrådet ikke kan lægge myndighedernes enighed om dele af fordelingen til grund for beslutningen, såfremt Delingsrådet ikke vil kunne træffe beslutning med dette udgangspunkt og samtidig sikre en rimelig fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte.
Delingsrådet vil skulle træffe beslutning efter drøftelse med samtlige de berørte myndigheder med hensyn til alle dele af delingsrådets beslutning. Delingsrådet vil således også for så vidt angår eventuelle dele af delingsrådets beslutning, som vedrører fordelingsspørgsmål, som myndighederne var nået til enighed om, skulle træffe beslutningen efter drøftelse med samtlige berørte myndigheder, medmindre Delingsrådet vælger ikke at træffe beslutning herom, jf. stk. 2, 2. pkt. Delingsrådet træffer selv beslutning om, hvorledes drøftelsen med de berørte myndigheder skal tilrettelægges, herunder om drøftelserne skal ske mundtligt eller skriftligt, og om drøftelserne skal udføres af Delingsrådets sekretariat.
Det foreslås i § 152, stk. 1, 2. pkt., at for kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens områder, træffer Delingsrådet beslutning efter 1. pkt. om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra disse kommuner til Region Østdanmark.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet for så vidt angår overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens område, træffer beslutning efter 1. pkt. om overførsel fra de nævnte kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens område, til Region Østdanmark og dermed ikke til Region Sjælland eller Region Hovedstaden. Dette skyldes, at Region Østdanmark oprettes med virkning fra den 1. januar 2027, og at opgaveoverførslerne fra kommunerne sker med virkning fra samme tidspunkt.
Det foreslås i § 152, stk. 1, 3, pkt., at Delingsrådet dog ikke træffer beslutning efter 1. og 2. pkt., såfremt den kommune, som der overføres opgaver fra, og den region, som kommunens opgaver overføres til, forinden har indgået en aftale efter § 151.
Bestemmelsen vil indebære, at den kommune, som der overføres opgaver fra, og den region, som kommunens opgaver overføres til, vil have mulighed for helt frem til det tidspunkt, hvor Delingsrådet træffer sin beslutning efter § 151, stk. 1, 1. og 2. pkt., om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen at indgå en frivillig aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommunen til regionen. Aftalen vil, bortset fra, at aftalen indgås efter fristen for indgåelse af en sådan aftale efter § 151, stk. 13, skulle indgås i overensstemmelse med § 151.
En overskridelse af fristen efter § 151, stk. 13, vil stadig indebære, at Delingsrådet er beretttiget og forpligtet til at igangsætte en sagsbehandling med henblik på, at Delingsrådet inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af § 152, stk. 11, for Delingsrådets høring efter § 152, stk. 7, henholdsvis Delingsrådets beslutning efter § 152, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen for den kommune, som der overføres opgaver fra, vil efter § 151, stk. 12, være forpligtet til at underrette Delingsrådet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet om forhandlingernes forløb, herunder om indgåelse af aftale efter § 151. Denne forpligtelse vil betyde, at den kommune, som der overføres opgaver fra, vil være forpligtet til at underrette Delingsrådet såvel om selve aftalen, der indgås efter § 152, stk. 1, 3. pkt., som om de realitetsforhandlinger, der føres op til aftalens indgåelse.
Det foreslås i § 152, stk. 2, 1. pkt., at Delingsrådet ved sin beslutning efter stk. 1 ikke er bundet af eventuelle aftaler mellem kommunen og regionen om overførsel af bestemte aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Bestemmelsen er ny i forhold til lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet i det tilfælde, hvor der ikke inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren har fastsat i medfør af § 151, stk. 13, opnået enighed mellem den kommune, hvorfra der overføres opgaver, og den region, hvortil kommunens opgaver overføres, om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, vil Delingsrådet ikke være bundet af eventuelle aftaler mellem kommunen og regionen om overførsel af bestemte aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte. En indbringelse af sagen for Delingsrådet vil dermed have den virkning, at Delingsrådet også vil være beføjet til at træffe en beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der afviger fra eventuelle aftaler mellem kommunen og regionen om overførsel af bestemte aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Det foreslås i § 152, stk. 2, 2. pkt., at Delingsrådet kan træffe beslutning om overførsel af de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen har indgået aftale om.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet i den situation, hvor kommunen og regionen har indgået aftale om dele af overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, kan vælge, i hvilket omfang Delingsrådet ønsker at træffe beslutning om overførsel af de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen har indgået aftale om, eller i hvilket omfang Delingsrådet ønsker alene at træffe beslutning om de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen ikke har opnået enighed om. I det omfang, Delingsrådet ønsker alene at træffe beslutning om overførsel af de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen og regionen ikke har opnået enighed om, vil det være tilstrækkeligt i Delingsrådets beslutning at afgrænse, hvilke aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte der i givet fald ikke er omfattet af Delingsrådets beslutning.
Delingsrådet er ved sin beslutning herom alene bundet af grundsætningen om saglighed og lighed i forvaltningen.
Det foreslås i § 152, stk. 3, at § 149, stk. 2 og 8, og § 151, stk. 6 og 7, finder tilsvarende anvendelse for Delingsrådets beslutning efter stk. 1.
At § 149, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, vil indebære, at er det ved forskrift udstedt i medfør af kapitel 10 eller 11 fastsat, at bestemte aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte overtages af en bestemt region, vil disse ikke skulle indgå i Delingsrådets beslutninger. Lovens §§ 147 og 148 vil f.eks. indeholde særlige bestemmelser om fordeling af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og ansatte med en tjenestemandslignende pension, der gælder, medmindre andet aftales. Hvis andet ikke aftales, vil pensionsforpligtelserne skulle fordeles efter disse særlige bestemmelser, og spørgsmålet vil som udgangspunkt ikke skulle medtages i Delingsrådets beslutning. Delingsrådet vil dog kunne tage stilling til konkrete tvivlsspørgsmål om anvendelse af disse bestemmelser.
At § 149, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse, vil indebære, at Delingsrådets beslutning vil kunne indeholde vilkår om, at 1) en region overtager et aktiv eller indtræder i en rettighed, der overføres fra en kommune, på betingelse af, at den region, hvortil aktivet eller rettigheden overføres, betaler et beløb til den kommune, hvorfra aktivet eller rettigheden overføres, eller 2) en region overtager et passiv eller indtræder i en forpligtelse, der overføres fra en kommune, på betingelse af, at kommunen, hvorfra passivet eller forpligtelsen overføres, betaler et beløb til den region, hvortil passivet eller forpligtelsen overføres.
At § 151, stk. 6, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse, vil indebære, at Delingsrådets beslutning skal omfatte de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som er hos kommunen på tidspunktet for aftaleudkastets udarbejdelse.
At § 151, stk. 6, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse, vil indebære, at aftalen kan indeholde de ændringer i kommunens aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, der sker frem til aftalens indgåelse. Det forudsættes, at Delingsrådet i den forbindelse forholder sig til de nye aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som kommunen har inddraget i de hidtidige forhandlinger med regionen, men at Delingsrådet ikke selv oplyser sagen yderligere.
Bestemmelsen vil supplere § 151, stk. 6, 1. pkt., der efter stk. 3 finder tilsvarende anvendelse for Delingsrådets beslutning, hvorefter Delingsrådets beslutning vil skulle omfatte de aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, som er hos kommunen på tidspunktet for aftaleudkastets udarbejdelse.
At § 151, stk. 7, finder tilsvarende anvendelse, vil indebære, at Delingsrådets beslutning vil skulle indeholde de oplysninger, der er fornødne til at identificere de aktiver, passiver, rettigheder og pligter samt hver enkelt ansat, som Delingsrådets beslutning skal omfatte, samt oplysning om aktivets og passivets værdi.
Der henvises til bemærkningerne til de bestemmelser, der henvises til bestemmelsen.
Det foreslås i § 152, stk. 4, at Delingsrådet kan videregive ved beslutning efter stk. 1 de fornødne oplysninger som nævnt i § 149, stk. 7, om hver ansat omfattet af overførslen efter § 142.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet i sin beslutning efter stk. 1 vil være berettiget, men ikke forpligtet, til at videregive oplysninger om navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver og lønmæssige forhold vedrørende hver ansat, som er omfattet af Delingsrådets beslutning.
Det foreslås i § 152, stk. 5, at Delingsrådet inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, kan meddele den kommune, som et aktiv skal overføres fra, pålæg om at afhænde aktivet, med henblik på at salgssummen fordeles ved beslutning efter stk. 1.
Baggrunden for bestemmelsen er, at visse enkeltstående aktiver vanskeligt konkret vil kunne fordeles, og at aktivet vil kunne have en så indebærelig værdi, at aktiver vanskeligt kan overføres til én myndighed, uden at den samlede fordeling af aktiver og passiver samt rettigheder og pligter herved forskydes på en sådan måde, at den samlede fordeling af aktiver ikke opfylder bestemmelserne i § 141 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter eller eventuelle regler udstedt i medfør heraf.
Delingsrådet vil med bestemmelsen få mulighed for at kræve aktivet afhændet med henblik på, at salgssummen fordeles efter delingsrådets beslutning efter stk. 1, hvis det skønnes nødvendigt for, at delingsrådet kan træffe beslutning om den samlede fordeling af aktiver m.v.
Delingsrådet vil kunne fastsætte en frist for kommunens afhændelse af aktivet. Delingsrådet vil kunne fastsætte en frist for kommunens afhændelse af aktivet efter den 1. januar 2027, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
Det forudsættes i den forbindelse, at Delingsrådets beslutning om salgssummens fordeling vil blive truffet samtidig med beslutningen om at meddele kommunen pålæg om afhændelse af aktivet.
Det foreslås i § 152, stk. 6, at Delingsrådet skal, forinden Delingsrådet træffer beslutning efter stk. 1 og meddeler pålæg efter stk. 5, inden for den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10, sende et udkast til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 til den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1. Delingsrådet skal samtidig med fremsendelsen meddele den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1, en frist på 2 uger til at fremkomme med eventuelle bemærkninger til udkastet til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet, inden Delingsrådet træffer beslutning efter stk. 1 om overførelsen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte og beslutning efter stk. 5 om afhændelse af et aktiv, er forpligtet til at høre den berørte kommune og region over Delingsrådets udkast til beslutning efter stk. 1 og 5. Delingsrådet skal sende udkastet til beslutning til vedkommende kommune og region og give en frist på 2 uger til at fremkomme med eventuelle bemærkninger til udkastet til beslutning. For kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens område, skal Delingsrådet høre det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i stedet for Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. henvisningen til stk. 1. 2. pkt, i udtrykket ”den region nævnt i stk. 1”. Delingsrådet vil skulle iværksætte høringsprocessen inden for den frist, som indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10.
Med den foreskrevne obligatoriske høringsfrist sikres, at de berørte myndigheder får mulighed for at forholde sig til Delingsrådets udkast til beslutning.
Det vil være frivilligt for de berørte myndigheder, om myndighederne vil besvare Delingsrådets høring, men manglende svar vil kunne tillægges processuel skadesvirkning, idet Delingsrådet vil kunne afgøre sagen på det foreliggende grundlag.
Bestemmelsen har sin baggrund i, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet af hensyn til behovet for en forenklet delingsproces, der er hurtigere end ved kommunalreformen i 2005 finder det hensigtsmæssigt at afskaffe den tid, der hengår med, at Delingsrådet skal udarbejde og fremsætte et mæglingsforslag, som myndighederne skal have frist til at vedtage. En sådan mæglingsproces var ellers foreskrevet i 2005, jf. § 12 i lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse proceduremæssige forhold i forbindelse med kommunalreformen. En afskaffelse af mæglingsprocessen vil til gengæld gøre det hensigtsmæssigt at indføre en høringsproces, idet de berørte myndigheder vil kunne have bemærkninger til Delingsrådets udkast til beslutning, som det vil være hensigtsmæssigt for Delingsrådet at forholde sig til, inden Delingsrådet træffer den endelige beslutning.
Har Delingsrådet inden den frist, som indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør stk. 10, fremsendt et udkast til beslutning i høring til de berørte myndigheder, vil Delingsrådet kunne ændre udkastet og inden for fristen, som indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør stk. 10, fremsende et nyt udkast til beslutning i høring. Delingsrådet vil efter modtagelsen af høringssvar kunne ændre udkastet i sin helhed, også de dele af udkastet, som Delingsrådet ikke har modtaget høringssvar til.
Det foreslås i § 152, stk. 7, 1. pkt., at udkastet til beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 er fortroligt, indtil Delingsrådet har truffet beslutning efter stk. 1 og meddelt pålæg efter stk. 5.
Bestemmelsen vil supplere bestemmelserne i § 149, stk. 9, og § 151, stk. 10, hvorefter blandt andet aftaleudkast, ændringer i aftaleudkastet og fremsatte forslag til ændringer i aftaleudkastet vil være fortrolige, indtil aftale er indgået efter § 151, eller Delingsrådet har truffet beslutning efter stk. 1 eller 5.
Bestemmelsen vil indebære, at myndighederne ikke må offentliggøre udkastet til Delingsrådets beslutning og pålæg om afhændelse af et aktiv, der er sendt i høring efter stk. 6, indtil der er taget endelig stilling til overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte samt afhændelse af et aktiv, og at reglerne i offentlighedsloven ikke finder anvendelse indtil det tidspunkt, hvor Delingsrådet har truffet beslutning om overførslen af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte samt afhændelse af et aktiv. Bestemmelsen vil endvidere indebære, at udkastet til Delingsrådets beslutning og pålæg om afhændelse af et aktiv, der sendes i høring efter stk. 6, vil skulle behandles for lukkede døre i kommunalbestyrelsen og regionsrådet.
Der henvises til bemærkningerne til § 149, stk. 9, 1. pkt.
Det foreslås i § 152, stk. 7, 2. pkt., at oplysninger om overførslen af en ansat dog kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører, og til den ansattes repræsentanter i det omfang, dette følger af § 156.
Bestemmelsen vil være en undtagelse fra stk. 7, 1. pkt.
Bestemmelsen vil indebære, at oplysninger om overførslen af en ansat vil kunne videregives til den ansatte, oplysningen vedrører, og til den ansattes repræsentanter i det omfang, dette følger af § 156.
Bestemmelsen vil indebære, at oplysninger om overførslen af en ansat, der fremgår af det udkast til Delingsrådets beslutning, der sendes i høring efter stk. 6, dog vil kunne videregives til den ansatte, oplysningen vedrører, og til den ansattes repræsentanter i det omfang, dette følger af § 156.
Efter § 156, stk. 6, skal repræsentanter for de ansatte hos såvel den kommune, hvorfra der overføres ansatte, som den region, hvortil der overføres ansatte, orienteres om bl.a. Delingsrådets udkast til beslutning efter stk. 1.
Sådanne oplysninger i Delingsrådets udkast til beslutning er således ikke fortrolige i forhold til de pågældende repræsentanter for de ansatte. Herved sikres repræsentanterne for de ansatte det bedst mulige grundlag for at varetage de ansattes interesser i forbindelse med delingsproceduren. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har imidlertid af de overfor anførte grunde og under hensyn til antallet af de ansatte, der berøres af kommunalreformen, fundet det nødvendigt at fastslå, at kravet om fortrolighed gælder i forhold til de enkelte ansatte. Repræsentanterne for de ansatte er således forpligtede til at behandle oplysninger om bl.a. forløbet af forhandlingerne fortroligt, idet dog oplysning om overførslen af en ansat dog kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører, jf. bestemmelsen om repræsentanternes tavshedspligt i § 156, stk. 9.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 149, stk. 9, 2. pkt. og § 151, stk. 10, 2. pkt.
Det foreslås i § 152, stk. 8, at Delingsrådet meddeler en beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 til den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1, og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Bestemmelsen vil svare til § 13, stk. 4, i lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse proceduremæssige forhold i forbindelse med kommunalreformen.
At Delingsrådets beslutning og pålæg vil skulle meddeles til den kommune og den region, der er nævnt i stk. 1, vil indebære, at Delingsrådets beslutning og pålæg vil skulle meddeles den kommune, hvorfra aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte skal overføres, og den region, hvortil aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte skal overføres.
For så vidt angår kommuner, der ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens område, vil Delingsrådet skulle meddele sin beslutning efter stk. 1 og 5 til det forberedende regionsråd for Østdanmark i stedet for til Region Sjælland eller Region Hovedstaden, jf. henvisningen til stk. 1, 2. pkt., i udtrykket ”den region, der er nævnt i stk. 1”.
Det foreslås i § 152, stk. 9, 1. pkt., at Delingsrådet ikke kan ændre en beslutning, der er truffet efter stk. 1, eller et pålæg, der er meddelt efter stk. 5.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådet ikke vil kunne ændre en beslutning truffet efter stk. 1 eller et pålæg om afhændelse af et aktiv efter stk. 5. Delingsrådet vil således ikke kunne genoptage behandlingen af en sag om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, som Delingsrådet har truffet beslutning om efter stk. 1, eller genoptage behandlingen af en sag om afhændelse af et aktiv, som Delingsrådet har truffet beslutning om efter stk. 5. Det gælder uanset, om Delingsrådets beslutning er truffet på et tidspunkt, hvor Delingsrådet principielt ville kunne nå at genoptage behandlingen af sagen og træffe beslutning inden den frist, indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i medfør af stk. 10.
Baggrunden herfor er, at der vil være et behov for, at de berørte myndigheder på det tidspunkt, hvor der er truffet beslutning om overførslen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte og om afhændelsen af et aktiv, kan disponere i overensstemmelse med beslutningen med henblik på at kunne forberede regionens overtagelse af opgaver fra den 1. januar 2027. Der vil tilsvarende være et behov for, at de ansatte, der vil blive overført til en region som følge af loven, kan disponere i tillid til den beslutning, som Delingsrådet har truffet efter stk. 1.
Det foreslås i § 152, stk. 9, 2. pkt., at kommunerne og regionerne ikke ved indgåelse af aftale kan ændre Delingsrådets beslutning.
Bestemmelsen vil indebære, at Delingsrådets beslutning vil være bindende for kommuner og regioner, og at kommuner og regioner ikke ved gensidig aftale vil kunne ændre Delingsrådets beslutning. En aftale herom mellem kommuner og regioner vil være uden retsvirkning.
Det foreslås i § 152, stk. 10, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter en frist for Delingsrådets beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 og en frist for Delingsrådets høring efter stk. 6.
Under forudsætning af, at lovgivningen om opgaveoverførslerne fra kommune til region træder i kraft den 1. januar 2026, at aftaler mellem kommune og region om, hvorvidt kommuner fortsat skal varetage driften af de overførte opgaver, vil kunne indgås inden den 1. april 2026 i medfør af den frist, indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle fastsætte i medfør af § 5, stk. 4, at fristen for forelæggelsen af aftaleudkastet vil blive fastsat til den 1. maj 2026 i medfør af § 150, stk. 5, og at fristen for indgåelse af aftaler mellem kommuner og regioner vil blive fastsat til den 1. juli 2026 i medfør af § 151, stk. 13, vil det være udgangspunktet, at fristen for Delingsrådets høring efter stk. 6 fastsættes til den 1. september 2026, og fristen for Delingsrådets beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 fastsættes til den 1. oktober 2026.
De angivne frister vil være en frist for det seneste tidspunkt, hvor Delingsrådets høring efter stk. 6 henholdsvis Delingsrådets beslutning efter stk. 1 og pålæg efter stk. 5 skal foreligge.