LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 139
Enhver kommunalbestyrelse, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder indenrigs- og sundhedsministeren den bistand, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om vedrørende forberedelsen af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark og overførslen af opgaver fra kommunerne til de nye regioner, jf. § 2.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte myndigheder skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om, og lade sig repræsentere ved de møder, indenrigs- og sundhedsministeren måtte indkalde til.
Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte en frist for en myndigheds medvirken efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 139
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om kommunalbestyrelsernes, regionsrådenes og det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks oplysningspligt over for indenrigs- og sundhedsministeren.
Efter § 63, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, skal bl.a. kommunalbestyrelsen tilvejebringe og meddele vedkommende minister de oplysninger og udlevere de dokumenter, som denne måtte forlange bl.a. om forhold i kommunen.
Efter § 63, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan ministeren fastsætte en frist for tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter efter stk. 1.
Efter regionslovens § 38 finder bl.a. § 63 i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsens oplysningspligt tilsvarende anvendelse for regionerne.
Det foreslås i § 139, stk. 1, at enhver kommunalbestyrelse, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland, Region Hovedstaden og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark yder indenrigs- og sundhedsministeren den bistand, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om vedrørende forberedelsen af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark samt af overførslen af opgaver fra kommunerne til de nye regioner, jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse omhandler kommunalbestyrelsernes, de fortsættende regionsråds, de ophørende regionsråds og det forberedende regionsråds pligt til at yde indenrigs- og sundhedsministeren bistand i forbindelse med forberedelsen af opgaveoverførslen fra kommuner til regioner pr. 1. januar 2027 og forberedelsen af sammenlægningen af regionerne i Østdanmark.
Der er ingen regulering i gældende ret af det forberedende regionsråds forpligtelse hertil. Der er i gældende ret en generel oplysningspligt for kommuner og regioner over for enhver ressortminister, jf. § 63 i lov om kommunernes styrelse, jf. for regioner tillige regionslovens § 38, men denne pligt omhandler alene en pligt til at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, vedkommende minister måtte forlange, og ikke den i stk. 2 foreslåede repræsentationspligt.
Den bistand, som indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne forlange, vil skulle være knyttet til enten forberedelsen af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark pr. 1. januar 2027 eller forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne. Indenrigs- og sundhedsministeren forventer i efteråret 2025 at fremsætte lovforslag om, hvilke opgaver der overføres fra kommuner til regioner med virkning fra den 1. januar 2027. Lovforslagene forventes at træde i kraft den 1. januar 2026. Når lovforslagene er trådt i kraft, vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne forlange den i bestemmelsen omhandlede bistand vedrørende forberedelsen af opgaveoverførslerne.
Den bistand, som indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne forlange, vil kunne forlanges af enhver kommunalbestyrelse, regionsrådene for de fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, regionsrådene for de ophørende regioner, Region Sjælland og Region Hovedstaden og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Kommunalbestyrelserne, regionsrådene og det forberedende regionsråd vil være forpligtet til at yde den i bestemmelsen nævnte bistand til indenrigs- og sundhedsministeren. Pligten vil efter omstændighederne kunne gennemtvinges af Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed i form af tvangsbøder, jf. § 50 b i lov om kommunernes styrelse, jf. tillige regionslovens § 31 og lovforslagets § 177, stk. 3, hvorefter kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for Ankestyrelsens tilsyn med det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Forpligtelsen til at yde bistand påhviler kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd. Forpligtelsen kan som udgangspunkt delegeres til et af de nævnte organers udvalg eller forvaltning. I det omfang, indenrigs- og sundhedsministeren måtte ønske, at sagen behandles af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd på et møde, kan forpligtelsen til at yde bistand ikke delegeres. Det vil dog ikke kunne udelukkes, at besvarelsen af en henvendelse fra indenrigs- og sundhedsministeren, uanset at indenrigs- og sundhedsministeren måtte ønske, at sagen behandles af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd i et møde, kan være så hastende eller utvivlsom, at sagen vil kunne ekspederes af borgmesteren, regionsrådsformanden eller formanden for det forberedende regionsråd på vegne af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd, jf. § 31, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. tillige regionslovens § 16 og lovforslagets § 86, der i disse tilfælde giver kommunalbestyrelsens formand, regionsrådsformanden og formanden for det forberedende regionsråd mulighed for at handle på vegne af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd.
Det foreslås i § 139, stk. 2, at de i stk. 1 nævnte myndigheder skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om, samt lade sig repræsentere ved de møder, indenrigs- og sundhedsministeren måtte indkalde til.
Bestemmelsen specificerer de former for bistand, som enhver kommunalbestyrelse, ethvert regionsråd og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle yde i de i stk. 1 nævnte tilfælde. Det forudsættes således, at betingelserne i stk. 1 vil skulle være opfyldt for at yde den i stk. 2 nævnte bistand.
Kommunalbestyrelserne, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland, Region Hovedstaden og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil således være forpligtet til at udlevere de dokumenter, tilvejebringe, indsamle og bearbejde de oplysninger, herunder fortrolige og personfølsomme oplysninger, og afgive de vurderinger, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte forlange. Indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne foreskrive, at bestemte arter af oplysninger løbende skal tilvejebringes og indsendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Med bestemmelsen fastslås en retlig forpligtelse for kommunalbestyrelserne, regionsrådene og det forberedende regionsråd til at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om.
Efter offentlighedslovens § 23, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020, og forvaltningslovens § 12, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 med senere ændringer, mister interne dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde. Den retlige forpligtelse til at udlevere de dokumenter, som er omfattet af bestemmelsen, vil dermed indebære, at dokumentet, når det afgives af kommunen, regionen eller det forberedende regionsråd til indenrigs- og sundhedsministeren, ikke mister sin interne karakter i forhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven. Om forholdet til miljøoplysningsloven henvises til lovforslagets § 140.
Det forudsættes, at videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger) vil ske i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 289 af 8. marts 2024) og databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger).
I det omfang, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte anmode om personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse, vil videregivelse være nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, der påhviler kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller det forberedende regionsråd som dataansvarlig, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, i databeskyttelsesforordningen.
Det forudsættes, at de oplysninger, der vil kunne videregives efter den foreslåede bestemmelse, ikke er personoplysninger, der er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, dvs. ikke er personoplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.
Der vil ikke, bortset fra oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, gælde nogen begrænsning for de oplysninger og dokumenter om forhold i de respektive myndigheder, som indenrigs- og sundhedsministeren kan kræve udleveret i medfør af bestemmelsen. Anmodningen vil dog skulle være saglig, dvs. være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, eller knyttet til forberedelsen af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark. Endvidere forudsættes det, at indenrigs- og sundhedsministeren genovervejer ministeriets behov for at modtage oplysningerne og dokumenterne i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.
Kommunalbestyrelserne, regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland, Region Hovedstaden og det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil efter bestemmelsen være forpligtet til at lade sig repræsentere på de møder, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte indkalde til. Kommunalbestyrelsen m.v. vil selv kunne bestemme, hvorledes den vil lade sig repræsentere på de møder, indenrigs- og sundhedsministeren måtte indkalde til. Anmodningen om, at kommunalbestyrelsen m.v. skal lade sig repræsentere, vil dog skulle være saglig, dvs. være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, eller knyttet til forberedelsen af sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark.
Det foreslås i § 139, stk. 3, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte en frist for en myndigheds medvirken efter stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte en frist for kommunalbestyrelsens, regionsrådets og det forberedende regionsråds bistand, herunder tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter, repræsentation ved møder, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte forlange.
Det forudsættes, at fristerne fastsættes inden for rammerne af almindelige forvaltningsretlige regler om saglighed i forvaltningen.
Det forudsættes, at den fastsatte frist vil være rimelig under hensyn til regionsrådets eller det forberedende regionsråds behov for bistand, bistandens art og beskaffenhed, arbejdet og tiden forbundet med at fremskaffe oplysningerne og regionsrådets eller det forberedende regionsråds behov for bistand. Det forudsættes, at regionsrådet og det forberedende regionsråd genovervejer fristen i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.