LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 138
Enhver kommunalbestyrelse yder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark den bistand, som det forberedende regionsråd eller regionsrådene måtte anmode om vedrørende forberedelsen af varetagelsen af de opgaver, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen.
Stk. 2. En kommunalbestyrelse skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte anmode om.
Stk. 3. En kommunalbestyrelse skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, lade sig repræsentere ved de møder, vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte indkalde til.
Stk. 4. Vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd kan fastsætte en frist for kommunalbestyrelsens medvirken efter stk. 1-3.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 138
RetsinformationBestemmelsen omhandler den bistand, som kommunalbestyrelserne skal yde de fortsættende regionsråd og det forberedende regionsråd i forbindelse med overførslen af opgaver pr. 1. januar 2027 fra kommuner til regioner.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslingen finder sted.
Det følger af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at i det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det følger af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestemmelsen i stk. 1 dog ikke finder anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.
Det foreslås i § 138, stk. 1, at enhver kommunalbestyrelse yder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark den bistand, som det forberedende regionsråd eller regionsrådet måtte anmode om vedrørende forberedelsen af varetagelsen af de opgaver, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne.
Bestemmelsen vil være en udvidelse af, hvad der følger af forvaltningslovens § 31. Bestemmelsen vil omhandle ikke blot videregivelse af oplysninger, men udlevering af bestemte dokumenter, oplysninger i bestemte former og enhver form for bistand i øvrigt, herunder i form af at lade sig repræsentere ved de møder, vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte indkalde til. Bestemmelsen vil også give mulighed for videregivelse, uanset om betingelserne efter forvaltningslovens § 31, stk. 2, er opfyldt.
Bestemmelsen vil indebære, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark og regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil have krav på at modtage den bistand, som det forberedende regionsråd eller regionsrådet måtte forlange, til varetagelsen og forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne.
Den bistand, som det forberedende regionsråd eller regionsrådet i de fortsættende regioner måtte forlange, vil skulle være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne. Indenrigs- og sundhedsministeren forventer i efteråret 2025 at fremsætte lovforslag om, hvilke opgaver der overføres fra kommuner til regioner med virkning fra den 1. januar 2027. Lovforslagene forventes at træde i kraft den 1. januar 2026. Når lovforslagene er trådt i kraft, vil det forberedende regionsråd eller regionsrådet i de fortsættende regioner kunne forlange den i bestemmelsen omhandlede bistand.
Da bistanden vil være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne, vil bistanden alene skulle ydes til det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller regionsrådet for et af de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark, hvorimod bistanden ikke vil kunne ydes til regionsrådet for et af de to regioner, der nedlægges pr. 1. januar 2027, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at yde den i bestemmelsen nævnte bistand til de i bestemmelsen nævnte regionsråd og forberedende regionsråd. Pligten vil efter omstændighederne kunne gennemtvinges af Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed i form af tvangsbøder, jf. § 50 b i lov om kommunernes styrelse.
Forpligtelsen til at yde bistand påhviler kommunalbestyrelsen. Forpligtelsen kan som udgangspunkt delegeres til kommunalbestyrelsens udvalg eller forvaltning. I det omfang, de i stk. 1 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd måtte ønske, at sagen behandles af kommunalbestyrelsen på et møde, kan forpligtelsen til at yde bistand ikke delegeres. Det vil dog ikke kunne udelukkes, at besvarelsen af en henvendelse fra de i stk. 1 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd, uanset at de i stk. 1 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd måtte ønske, at sagen behandles af kommunalbestyrelsen i et møde, kan være så hastende eller utvivlsom, at sagen vil kunne ekspederes af borgmesteren på kommunalbestyrelsens vegne, jf. § 31, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der i disse tilfælde giver kommunalbestyrelsens formand mulighed for at handle på kommunalbestyrelsens vegne.
Retten til at forlange bestemte oplysninger vil blive tillagt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller regionsrådet for et af de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark. De nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd vil imidlertid kunne delegere retten til at forlange oplysninger til de nævnte regionsråds eller forberedende regionsråds udvalg eller forvaltning.
Det foreslås i § 138, stk. 2, at en kommunalbestyrelse skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte anmode om.
Bestemmelsen specificerer de former for bistand, som en kommunalbestyrelse vil skulle yde i de i stk. 1 nævnte tilfælde. Det forudsættes således, at betingelserne i stk. 1 vil skulle være opfyldt for at yde den i stk. 2 nævnte bistand.
En kommunalbestyrelse vil således være forpligtet til at udlevere de dokumenter, tilvejebringe, indsamle og bearbejde de oplysninger, herunder fortrolige oplysninger og følsomme personoplysninger, og afgive de vurderinger, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller regionsrådet for et af de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark måtte forlange til brug for forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller regionsrådet for et af de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark vil kunne foreskrive, at bestemte arter af oplysninger løbende skal tilvejebringes og indsendes til de nævnte regionsråd og forberedende regionsråd.
Med bestemmelsen fastslås en retlig forpligtelse for kommunalbestyrelserne til at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte anmode om.
Efter offentlighedslovens § 23, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020, og forvaltningslovens § 12, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 med senere ændringer, mister interne dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde. Den retlige forpligtelse til at udlevere de dokumenter, som er omfattet af bestemmelsen, vil dermed indebære, at dokumentet, når det afgives af kommunen til vedkommende region eller forberedende regionsråd, ikke mister sin interne karakter i forhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven. Om forholdet til miljøoplysningsloven henvises til lovforslagets § 140.
Det forudsættes, at videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger) vil ske i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 289 af 8. marts 2024) og databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger).
I det omfang, som det forberedende regionsråd for Region Østdanmark eller regionsrådet for et af de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark måtte anmode om personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse, vil videregivelse være nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, der påhviler kommunalbestyrelsen som dataansvarlig, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, i databeskyttelsesforordningen.
Det forudsættes, at de oplysninger, der vil kunne videregives efter den foreslåede bestemmelse, ikke er personoplysninger, der er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, dvs. ikke er personoplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.
Tilvejebringelse af oplysninger fra de pågældende myndigheder vil ofte være afgørende for de i stk. 1 nævnte regionsråd og forberedende regionsråds forberedelse af de nye opgaver pr. 1. januar 2027. Der vil ikke, bortset fra oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, gælde nogen begrænsning for de oplysninger og dokumenter om forhold i de respektive myndigheder, der kan kræves udleveret i medfør af bestemmelsen. Anmodningen vil dog skulle være saglig, dvs. være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne. Endvidere forudsættes det, at de i stk. 1 nævnte regionsråd og forberedende regionsråd genovervejer myndighedens behov for at modtage oplysningerne og dokumenterne i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.
Det foreslås i § 138, stk. 3, at en kommunalbestyrelse skal i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, lade sig repræsentere ved de møder, vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte indkalde til.
Kommunalbestyrelsen vil efter bestemmelsen være forpligtet til at lade sig repræsentere på de møder, som vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd måtte indkalde til. Kommunalbestyrelsen vil selv kunne bestemme, hvorledes den vil lade sig repræsentere på de møder, de i stk. 1 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd måtte indkalde til. Anmodningen om, at kommunalbestyrelsen skal lade sig repræsentere, vil dog skulle være saglig, dvs. være knyttet til forberedelsen af varetagelsen af en opgave, der den 1. januar 2027 overføres fra kommunerne til regionerne.
Det foreslås i § 138, stk. 4, at vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd kan fastsætte en frist for kommunalbestyrelsens medvirken efter stk. 1-3.
Bestemmelsen vil indebære, at vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd vil kunne fastsætte en frist for kommunalbestyrelsens bistand, herunder tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter, som regionsrådet eller det forberedende regionsråd måtte anmode om, samt fastsætte en frist for kommunalbestyrelsens repræsentation ved møder, som regionsrådet eller det forberedende regionsråd måtte indkalde til.
Det forudsættes, at fristerne fastsættes inden for rammerne af almindelige forvaltningsretlige regler om saglighed i forvaltningen.
Det forudsættes, at den fastsatte frist vil være rimelig under hensyn til regionsrådets eller det forberedende regionsråds behov for bistand, bistandens art og beskaffenhed, arbejdet og tiden forbundet med at fremskaffe oplysningerne og regionsrådets eller det forberedende regionsråds behov for bistand. Det forudsættes, at regionsrådet og det forberedende regionsråd genovervejer fristen i det omfang, tilvejebringelse af oplysningerne og udlevering af dokumenterne vil være forbundet med uforholdsmæssigt merarbejde hos den afgivende myndighed.