LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 137
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 med virkning for 2026 eller senere, og som helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, kræver godkendelse af regionsrådet i den region, inden for hvis område kommunen er beliggende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For så vidt angår kommuner, der er beliggende inden for Region Sjællands eller Region Hovedstadens områder, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, at disse kommuners beslutninger, der er omfattet af stk. 1, kan godkendes af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at en beslutning efter stk. 1 og 2 anses for godkendt, medmindre det i stk. 1 og 2 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har meddelt afslag eller inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har anmodet om oplysninger til brug for sagens behandling.
Stk. 4. Reglerne udstedt i medfør af stk. 1 og 2 kan begrænses til at vedrøre et eller flere af de regionsråd eller forberedende regionsråd, der er nævnt i stk. 1 eller 2, en eller flere af de kommuner, der er nævnt i stk. 1 eller 2, eller bestemte former for økonomiske dispositioner.
Stk. 5. Dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan foretages uanset stk. 1 og 2.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det regionsråd eller forberedende regionsråd, der efter stk. 1 og 2 kan godkende en disposition, kan fastsætte vilkår for en godkendelse fastsat i medfør af stk. 1 og 2, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 137
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om godkendelse af væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 137, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 med virkning for 2026 eller senere, og som helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, kræver godkendelse af regionsrådet i den region, inden for hvis område kommunen er beliggende, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i § 137, stk. 2, at for så vidt angår kommuner, der er beliggende inden for Region Sjællands eller Region Hovedstadens områder, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, at disse kommuners beslutninger, der er omfattet af stk. 1, kan godkendes af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Formålet med bestemmelserne i stk. 1 og 2 vil være at hindre uhensigtsmæssige økonomiske dispositioner hos kommunerne i overgangsperioden frem til den 1. januar 2027, hvor der vil skulle overføres opgaver fra kommunerne til de nye regioner, der oprettes pr. 1. januar 2027, jf. herved § 7. De nye regioner, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, hvis funktionsperiode påbegyndes den 1. januar 2026, jf. § 57, stk. 2, gives således mulighed for at sikre, at sådanne beslutninger er i overensstemmelse med de nye regioners interesser som ansvarlige myndigheder for de opgaver, der vil skulle overføres fra kommunerne til de nye regioner fra og med den 1. januar 2027.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 supplerer bestemmelserne i §§ 134-136 om ændring af en beslutning om væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne.
Bestemmelserne vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren, hvis der opstår behov herfor, vil kunne fastsætte regler, hvorefter de af bestemmelsen omfattede beslutninger i en kommune vil kunne forlanges godkendt af vedkommende regionsråd, hvis kommunen ligger inden for Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region Syddanmarks område, jf. stk. 1, henholdsvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, hvis kommunen ligger inden for Region Sjællands og Region Hovedstadens område, jf. stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i sin vurdering af, om bemyndigelserne vil skulle udnyttes, kunne inddrage den generelle samfundsmæssige interesse i, at kommunerne frem til den 1. januar 2027 varetager de opgaver, hvis ansvar overføres til regionerne pr. 1. januar 2027, ansvarligt og effektivt.
Bestemmelsen vil give adgang til, at indenrigs- og sundhedsministeren, hvis der opstår behov herfor, vil kunne fastsætte regler om, at vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd i 2026 vil kunne træffe beslutning om at kræve godkendelse af en beslutning i en kommune inden for regionsrådets eller det forberedende regionsråds område under følgende betingelser – der suppleres af bestemmelserne i stk. 3-6:
For det første vil der kun kunne kræves godkendelse af en beslutning, Region Sjælland eller Region Hovedstaden har truffet. Region Sjælland og Region Hovedstaden vil således kunne foretage indledende undersøgelser, planlægning og forhandlinger i forbindelse med en påtænkt beslutning, uden at dette vil kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen.
For det andet vil beslutningen skulle omhandle en økonomisk disposition. Bestemmelsen vil omfatte alle former for økonomiske dispositioner. Bestemmelsen vil omfatte økonomiske dispositioner vedrørende både anlæg og drift samt finansielle dispositioner, herunder optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser samt indgåelse af leje- og leasingaftaler.
For så vidt angår anlægsindtægter og -udgifter, vil den beslutning, der vil kunne være omfattet af bestemmelsen, kunne være beslutningen om meddelelse af en anlægsbevilling. For så vidt angår driftsindtægter og -udgifter vil den beslutning, der vil kunne være omfattet af bestemmelsen, ligeledes kunne være beslutningen om meddelelse af en driftsbevilling. Bestemmelserne omfatter endvidere beslutninger, hvorved der sker en udmøntning af en anlægsbevilling eller driftsbevilling.
Bestemmelsen vil omfatte både udgiftskrævende og indtægtsgivende dispositioner, herunder eksempelvis beslutninger om salg af fast ejendom m.v.
Bestemmelsen vil omfatte såvel dispositioner, der alene har virkning indadtil i de pågældende myndigheder, eksempelvis ydelse af driftsstøtte til en regional institution, som dispositioner, der har virkning udadtil i forhold til tredjemand, eksempelvis indgåelse af leje- eller leasingaftaler, salg af faste ejendomme m.v.
For det tredje vil den økonomiske disposition, som bestemmelsen vil skulle omhandle, skulle være af væsentlig karakter. Den nærmere fastsættelse af, hvilke dispositioner, der er væsentlige, vil blive fastsat ved de regler, der vil kunne udstedes med hjemmel i bestemmelserne. Afgrænsningen af, hvilke dispositioner der er væsentlige, forudsættes at blive fastsat ud fra dispositionens størrelse og karakter, herunder hvor stor en indtægt eller udgift, dispositionen vil medføre, om dispositionen vedrører anlæg eller drift, og den tidsmæssige udstrækning af dispositionen. Med hjemmel i de foreslåede bestemmelser vil der endvidere kunne fastsættes regler, hvorefter beslutninger af en bestemt art, som vurderes altid at udgøre en væsentlig økonomisk disposition, kræver godkendelse.
For det fjerde vil bestemmelsen alene kunne omfatte beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, hverken før eller efter. Beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes af de pågældende myndigheder inden den 1. januar 2026, er ikke omfattet af bestemmelsen, selv om beslutningen har økonomisk virkning for 2026 eller senere. Sådanne beslutninger vil kunne være omfattet af adgangen til at ændre en beslutning efter § 134, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse.
For det femte vil beslutningen for at være omfattet af bestemmelsen skulle være truffet med virkning for 2026 eller senere. Bestemmelsen omfatter såvel økonomiske dispositioner, som alene har udgifts- eller indtægtsvirkning for 2026, som økonomiske dispositioner, der har udgifts- eller indtægtsvirkning for en længere periode, herunder udgiftsvirkning for 2027 og senere.
Bestemmelserne omfatter således beslutninger om meddelelse af tillægsbevillinger, der medfører indtægter eller udgifter, som træffes den 1. januar 2026 eller senere i forhold til årsbudgettet for 2026. Bestemmelserne omfatter endvidere beslutninger, hvorved der sker en udmøntning af de bevillinger, der er meddelt på årsbudgettet for 2026. De beslutninger, som vil kunne kræves godkendt med hjemmel i bestemmelserne, er således ikke knyttet til en beslutning om meddelelse af bevilling. Der vil kunne kræves godkendelse af beslutninger, som indebærer væsentlige økonomiske dispositioner, selv om der er det fornødne bevillingsmæssige grundlag for, at Region Sjælland eller Region Hovedstaden kan træffe den pågældende beslutning. De beslutninger, som vil kunne kræves godkendt med hjemmel i bestemmelserne, vil efter omstændighederne kunne fremgå af bemærkningerne til budgettet, herunder i forbindelse med redegørelsen for budgettets forudsætninger og indhold.
For det sjette vil den væsentlige økonomiske disposition for at være omfattet af bestemmelsen helt eller delvis skulle vedrøre opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne. Det vil være tilstrækkeligt, at den væsentlige økonomiske disposition kun delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne. Det kan f.eks. være anlægs- eller driftsudgifter til en kommunal institution, der kun delvis varetager opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne.
For det syvende forudsættes det, at det forberedende regionsråd vil skulle træffe beslutningen om ændring efter bestemmelsen på et møde i det forberedende regionsråd, og at denne beslutning ikke vil kunne delegeres til et udvalg eller forvaltningen.
For det ottende forudsættes det, at det forberedende regionsråd ved bedømmelsen af, om en given økonomisk disposition skal godkendes, vil foretage en samlet bedømmelse af, om dispositionen er hensigtsmæssig ud fra såvel generelle samfundsmæssige betragtninger som mere specifikke forhold hos den myndighed, der ønsker at gennemføre dispositionen.
For det niende vil regionsrådet eller det forberedende regionsråd alene have beføjelse til at træffe beslutning om at kræve en kommunal beslutning godkendt i perioden fra den 1. januar 2026 til den 31. december 2026 og dermed ikke i perioden efter den 1. januar 2027.
For så vidt angår kommunerne inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil beslutninger i disse kommuner alene kunne godkendes af regionsrådene i 2026, hvilket fremgår udtrykkeligt af bestemmelsen i stk. 1.
Kravet om, at godkendelse ikke kan ske i 2025, skyldes, at det efter bestemmelsen vil være en betingelse, at den beslutning, der vil kunne godkendes, helt eller delvis vedrører helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne. Da den lovgivning, hvorved opgaverne den 1. januar 2027 overgår til regionerne, først forventes fremsat i efteråret 2025 med henblik på ikrafttræden den 1. januar 2026, vil det først i 2026 kunne vurderes, hvorvidt den beslutning, der vil kunne ændres, helt eller delvis vedrører helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne.
Kravet om, at godkendelse ikke kan ske i 2027, skyldes, at myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres til regionerne pr. 1. januar 2027, til den tid er blevet overført til regionerne, hvorfor det ikke skønnes nødvendigt til den tid at tillægge regionerne yderligere beføjelser over for kommunerne.
For så vidt angår kommunerne inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil beslutninger i disse kommuner tilsvarende alene kunne godkendes af det forberedende regionsråd i 2026. Det er dog ikke fundet nødvendigt udtrykkeligt at fastsætte dette i bestemmelsen i stk. 2. Dette skyldes, at beføjelsen til at ændre beslutninger i disse kommuner alene vil blive tillagt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Da det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks funktionsperiode afsluttes den 31. december 2026, jf. § 57, stk. 2, vil dette indebære, at de af bestemmelsen omfattede beslutninger i kommunerne inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden alene vil kunne ændres i 2026.
Det foreslås i § 137, stk. 3, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at en beslutning efter stk. 1 og 2 anses for godkendt, medmindre det i stk. 1 og 2 nævnte regionsråd eller forberedende regionsråd inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har meddelt afslag eller inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har anmodet om oplysninger til brug for sagens behandling.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter stk. 1 og 2 om, at en beslutning i en kommune kræver godkendelse af vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd, vil kunne fastsætte regler om, at en beslutning i en kommune vil kunne anses for godkendt, medmindre vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd, dvs. for kommuner inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vedkommende regionsråd og for kommuner inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har meddelt afslag eller inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist har anmodet om oplysninger til brug for sagens behandling. Indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne fastsætte forskellige frister, regnet fra anmodningen om godkendelse, for regionsrådets eller det forberedende regionsråds meddelelse af afslag henholdsvis anmodning om oplysninger. Indenrigs- og sundhedsministeren vil også kunne fastsætte en frist for regionsrådets eller det forberedende regionsråds meddelelse af afslag, regnet fra regionsrådets eller det forberedende regionsråds anmodning om oplysninger.
Det foreslås i § 137, stk. 4, at reglerne udstedt i medfør af stk. 1 og 2 kan begrænses til at vedrøre et eller flere af de regionsråd eller forberedende regionsråd, der er nævnt i stk. 1 eller 2, en eller flere af de kommuner, der er nævnt i stk. 1 eller 2, eller bestemte former for økonomiske dispositioner.
Bestemmelsen vil indebære, at der efter stk. 1 og 2 vil kunne fastsættes regler, der kun gælder for et eller flere af regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark samt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Reglerne efter stk. 1 og 2 vil endvidere kunne begrænses til en eller flere af kommunerne inden for det regionsråd eller forberedende regionsråd, som reglerne gælder for. Reglerne efter stk. 1 og 2 vil kunne begrænses til bestemte former for økonomiske dispositioner og dermed få et snævrere anvendelsesområde, end stk. 1 og 2 giver mulighed for.
Det foreslås i § 137, stk. 5, at dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan foretages uanset stk. 1 og 2.
Bestemmelsen vil medføre, at dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil være undtaget fra et krav om godkendelse efter stk. 1 eller 2.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil skulle ske i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Efter denne bestemmelse kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da indhentes snarest muligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov, vil kunne være ydelser, som borgeren har retskrav på at få tildelt efter lovgivningen, herunder efter retsforskrifter, der er udstedt i medfør af lov. Borgeren vil skulle have retskrav på den specifikke ydelse, der vil skulle undtages fra bestemmelsen. En generel pligt i lovgivningen til at tilrettelægge et passende serviceniveau vil ikke være tilstrækkeligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved anden bindende retsforskrift, vil f.eks. kunne være en dom. Der vil ikke kunne stilles krav om, at en eventuel ankeadgang vil skulle være udnyttet. Lige med dom vil endvidere kunne stilles retsforlig, der indgås på grundlag af en tilkendegivelse fra retten, men ikke andre retsforlig.
Det foreslås i § 137, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det regionsråd eller forberedende regionsråd, der efter stk. 1 og 2 kan godkende en disposition, kan fastsætte vilkår for en godkendelse fastsat i medfør af stk. 1 og 2, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
De vilkår, der vil kunne fastsættes i medfør af bestemmelsen, vil skulle være saglige og dermed tjene det formål, som ændringen af beslutningen vil skulle varetage, at imødegå uhensigtsmæssige dispositioner hos Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Vilkår for godkendelsen vil ud over et vilkår om, at anmodning om godkendelse skal besluttes af regionsrådet for Region Sjælland eller Region Hovedstaden på et møde, f.eks. kunne være betingelser vedrørende tidsfrister og omfanget af en påtænkt disposition.