LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 135
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 med virkning for 2026 eller senere, og som helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, kan ændres i 2026 af regionsrådet i den region, inden for hvis område kommunen er beliggende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For så vidt angår kommuner, der er beliggende inden for Region Sjællands eller Region Hovedstadens områder, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, at disse kommuners beslutninger, der er omfattet af stk. 1, kan ændres af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Stk. 3. Der kan ikke i medfør af stk. 1 eller 2 træffes beslutning om at ændre dispositioner, som er nødvendige for opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift.
Stk. 4. En ændring, der træffes beslutning om i medfør af stk. 1 eller 2, må ikke medføre merudgifter for den kommune, hvis beslutning ændres, i forhold til forholdene før beslutningen.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 135
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om ændring af beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne, der helt eller delvis vedrører opgaver, der overføres til regionerne pr. 1. januar 2027. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 135, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at kommunernes beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026 med virkning for 2026 eller senere, og som helt eller delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne, kan ændres i 2026 af regionsrådet i den region, inden for hvis område kommunen er beliggende, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i § 135, stk. 2, at for så vidt angår kommuner, der er beliggende inden for Region Sjællands eller Region Hovedstadens områder, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, at disse kommuners beslutninger, der er omfattet af stk. 1, kan ændres af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Formålet med bestemmelserne i stk. 1 og 2 vil være at hindre uhensigtsmæssige økonomiske dispositioner hos kommunerne i overgangsperioden frem til den 1. januar 2027, hvor der vil skulle overføres opgaver fra kommunerne til de nye regioner, der oprettes pr. 1. januar 2027, jf. herved § 7. De nye regioner, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, hvis funktionsperiode påbegyndes den 1. januar 2026, jf. § 57, stk. 2, gives således mulighed for at sikre, at sådanne beslutninger er i overensstemmelse med de nye regioners interesser som ansvarlige myndigheder for de opgaver, der vil skulle overføres fra kommunerne til de nye regioner fra og med den 1. januar 2027.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 suppleres af § 134 om ændring af beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025 i kommunerne, af § 136, der indeholder en række fælles betingelser for ændringer af beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne, der træffes i såvel 2025 som 2026, og af § 137 om godkendelse af beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner.
Bestemmelsen vil få selvstændig betydning i forhold til § 137 om godkendelse af beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner i det tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har truffet en beslutning, før vedkommende regionsråd eller forberedende regionsråd har stillet krav om godkendelse af beslutningen.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren, hvis der opstår behov herfor, vil kunne fastsætte regler, hvorefter de af bestemmelsen omfattede beslutninger i kommunerne inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil kunne ændres af regionsrådene for henholdsvis Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, jf. stk. 1, samt hvorefter de af bestemmelsen omfattede beslutninger i kommunerne inden for Region Sjælland og Hovedstaden vil kunne ændres af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, jf. stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i sin vurdering af, om bemyndigelserne vil skulle udnyttes, kunne inddrage den generelle samfundsmæssige interesse i, at kommunerne frem til den 1. januar 2027 varetager de opgaver, hvis ansvar overføres til regionerne pr. 1. januar 2027, ansvarligt og effektivt.
Bestemmelserne vil give adgang til, at indenrigs- og sundhedsministeren, hvis der opstår behov herfor, vil kunne fastsætte regler om, at regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark samt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil kunne træffe beslutning om at ændre en beslutning i en kommune under følgende betingelser – der suppleres af bestemmelsen i § 136:
For det første vil der kun kunne ske ændringer i en beslutning, en kommune har truffet. En kommune vil således kunne foretage indledende undersøgelser, planlægning og forhandlinger i forbindelse med en påtænkt beslutning, uden at dette vil kunne ændres i medfør af bestemmelsen.
For det andet vil beslutningen skulle omhandle en økonomisk disposition. Bestemmelsen vil omfatte alle former for økonomiske dispositioner. Bestemmelsen vil omfatte økonomiske dispositioner vedrørende både anlæg og drift samt finansielle dispositioner, herunder optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser samt indgåelse af leje- og leasingaftaler.
For så vidt angår anlægsindtægter og -udgifter, vil den beslutning, der vil kunne være omfattet af bestemmelsen, kunne være beslutningen om meddelelse af en anlægsbevilling. For så vidt angår driftsindtægter og -udgifter vil den beslutning, der vil kunne være omfattet af bestemmelsen, ligeledes kunne være beslutningen om meddelelse af en driftsbevilling. Beslutninger, hvorved der træffes bestemmelse om anvendelse af en driftsbevilling, vil imidlertid også kunne være omfattet af bestemmelsen.
Bestemmelsen vil omfatte både udgiftskrævende og indtægtsgivende dispositioner, herunder eksempelvis beslutninger om salg af fast ejendom m.v.
Bestemmelsen vil omfatte såvel dispositioner, der alene har virkning indadtil i de pågældende myndigheder, eksempelvis ydelse af driftsstøtte til en kommunal institution, som dispositioner, der har virkning udadtil i forhold til tredjemand, eksempelvis indgåelse af leje- eller leasingaftaler, salg af faste ejendomme m.v.
For det tredje vil den økonomiske disposition, som bestemmelsen vil skulle omhandle, skulle være af væsentlig karakter. Den nærmere fastsættelse af, hvilke dispositioner, der er væsentlige, vil blive fastsat ved de regler, der vil kunne udstedes med hjemmel i bestemmelserne. Afgrænsningen af, hvilke dispositioner der er væsentlige, forudsættes at blive fastsat ud fra dispositionens størrelse og karakter, herunder hvor stor en indtægt eller udgift, dispositionen vil medføre, om dispositionen vedrører anlæg eller drift, og den tidsmæssige udstrækning af dispositionen. Med hjemmel i de foreslåede bestemmelser vil der endvidere kunne fastsættes regler, hvorefter beslutninger af en bestemt art, som vurderes altid at udgøre en væsentlig økonomisk disposition, kræver godkendelse.
For det fjerde vil bestemmelsen alene kunne omfatte beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til den 31. december 2026. Beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2025, vil kunne ændres efter § 134.
For det femte vil beslutningen for at være omfattet af bestemmelsen skulle være truffet med virkning for 2026 eller senere. Bestemmelsen omfatter såvel økonomiske dispositioner, som alene har udgifts- eller indtægtsvirkning for 2026, som økonomiske dispositioner, der har udgifts- eller indtægtsvirkning for en længere periode, herunder udgiftsvirkning for 2027 og senere.
For det sjette vil den væsentlige økonomiske disposition for at være omfattet af bestemmelsen helt eller delvis skulle vedrøre opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne. Det vil være tilstrækkeligt, at den væsentlige økonomiske disposition kun delvis vedrører opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne. Det kan f.eks. være anlægs- eller driftsudgifter til en kommunal institution, der kun delvis varetager opgaver, der den 1. januar 2027 overgår til regionerne.
For det syvende forudsættes det, at et regionsråds eller det forberedende regionsråds beslutning om at ændre en beslutning i en kommune om væsentlige økonomiske dispositioner vil indebære, at regionsrådet eller det forberedende regionsråd vil træffe en ny beslutning, der træder i stedet for den beslutning, som kommunen har truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2026.
Kommunen vil skulle disponere i overensstemmelse med den beslutning, som regionsrådet eller det forberedende regionsråd træffer, fra det tidspunkt, hvor regionsrådet eller det forberedende regionsråd har givet myndigheden meddelelse om det forberedende regionsråds beslutning. Regionsrådet eller det forberedende regionsråd vil være forpligtet til at sikre, at kommunen handler i overensstemmelse med regionsrådets eller det forberedende regionsråds beslutning fra dette tidspunkt.
For det ottende forudsættes det, at regionsrådet eller det forberedende regionsråd vil skulle træffe beslutningen om ændring efter bestemmelsen på et møde i regionsrådet eller det forberedende regionsråd, og at denne beslutning ikke vil kunne delegeres til et udvalg eller forvaltningen.
For det niende forudsættes det, at regionsrådet eller det forberedende regionsråd ved bedømmelsen af, om en given økonomisk disposition skal ændres, vil foretage en samlet bedømmelse af, om dispositionen er hensigtsmæssig ud fra såvel generelle samfundsmæssige betragtninger som mere specifikke forhold hos den myndighed, der ønsker at gennemføre dispositionen.
For det tiende vil regionsrådet eller det forberedende regionsråd alene have beføjelse til at træffe beslutning om at ændre beslutningen i perioden fra den 1. januar 2026 til den 31. december 2026 og dermed ikke i perioden efter den 1. januar 2027.
For så vidt angår kommunerne inden for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark vil beslutninger i disse kommuner alene kunne ændres af regionsrådene i 2026, hvilket fremgår udtrykkeligt af bestemmelsen i stk. 1. Dette krav skyldes, at myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres til regionerne pr. 1. januar 2027, til den tid er blevet overført til regionerne, hvorfor det ikke skønnes nødvendigt til den tid at tillægge regionerne yderligere beføjelser over for kommunerne.
For så vidt angår kommunerne inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil beslutninger i disse kommuner tilsvarende alene kunne ændres af det forberedende regionsråd i 2026. Det er dog ikke fundet nødvendigt udtrykkeligt at fastsætte dette i bestemmelsen i stk. 2. Dette skyldes, at beføjelsen til at ændre beslutninger i disse kommuner alene vil blive tillagt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Da det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks funktionsperiode afsluttes den 31. december 2026, jf. § 57, stk. 2, vil dette indebære, at de af bestemmelsen omfattede beslutninger i kommunerne inden for Region Sjælland og Region Hovedstaden alene vil kunne ændres i 2026.
Det foreslås i § 135, stk. 3, at der ikke i medfør af stk. 1 eller 2 kan træffes beslutning om at ændre dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil skulle ske i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Efter denne bestemmelse kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da indhentes snarest muligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov, vil kunne være ydelser, som borgeren har retskrav på at få tildelt efter lovgivningen, herunder efter retsforskrifter, der er udstedt i medfør af lov. Borgeren vil skulle have retskrav på den specifikke ydelse, der vil skulle undtages fra bestemmelsen. En generel pligt i lovgivningen til at tilrettelægge et passende serviceniveau vil ikke være tilstrækkeligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved anden bindende retsforskrift, vil f.eks. kunne være en dom. Der vil ikke kunne stilles krav om, at en eventuel ankeadgang vil skulle være udnyttet. Lige med dom vil endvidere kunne stilles retsforlig, der indgås på grundlag af en tilkendegivelse fra retten, men ikke andre retsforlig.
Det foreslås i § 135, stk. 4, at en ændring, der træffes beslutning om i medfør af stk. 1 eller 2, ikke må medføre merudgifter for den kommune, hvis beslutning ændres, i forhold til forholdene før beslutningen.
Bestemmelsen vil indebære, at den ny beslutning, som regionsrådet eller det forberedende regionsråd skal træffe efter stk. 1 eller 2, og som træder i stedet for den beslutning, som kommunen har truffet, ikke må indebære merudgifter for den kommune, hvis beslutning ændres, i forhold til forholdene før regionsrådets eller det forberedende regionsråds beslutning. Herved sikres, at den ny beslutning, som regionsrådet eller det forberedende regionsråd måtte træffe i stedet for kommunens beslutning, vil kunne afholdes inden for kommunens gældende bevillinger.
Om en beslutning medfører merudgifter, vil skulle bedømmes i forhold til forholdene før den beslutning, der ændres. Har en kommune f.eks. truffet en beslutning om at nedbringe udgifterne til en given foranstaltning, vil en sådan beslutning kunne ændres, således at udgifterne vedbliver at være på samme udgiftsniveau som før beslutningen.
En beslutning om ændring efter stk. 1 eller 2 vil således indebære, at der vil være en uforbrugt del af en bevilling eller eventuelt en hel uforbrugt bevilling, jf. stk. 5.