LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 132
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan pålægge regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden at nedsætte størrelsen af en bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2026, til et bestemt beløb.
Stk. 2. Reglerne udstedt i medfør af stk. 1 kan begrænses til at vedrøre en af regionerne, der er nævnt i stk. 1, eller bevillinger inden for et eller flere bestemte områder.
Stk. 3. Et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 udgør den bindende regel for regionens forvaltning fra det tidspunkt, hvor pålægget meddeles regionsrådet. Foranstaltninger, der medfører indtægter eller udgifter, som indebærer en overskridelse af den i henhold til pålægget nedsatte bevilling, kan ikke iværksættes. Foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan dog iværksættes uanset pålægget.
Stk. 4. Et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af nærmere angivne poster på årsbudgettet.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 132
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om pålæg til Region Sjælland og Region Hovedstaden om nedsættelse af en bevilling. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Det foreslås i § 132, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan pålægge regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden at nedsætte størrelsen af en bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2026, til et bestemt beløb.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med bestemmelsen i § 127, hvorefter det forberedende regionsråd for Region Østdanmark kan tillægges beføjelse til at ændre beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der er truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2026. Til forskel fra bestemmelsen i § 127 vil forberedelsesudvalget kunne pålægge Region Sjælland eller Region Hovedstaden at nedsætte bevillinger, der er fastsat ved budgetvedtagelsen for 2026, til et bestemt beløb uden at skulle ændre de enkelte beslutninger, der er truffet i forbindelse med vedtagelsen af budgettet. Anvendelsen af beføjelsen til at give pålæg om at nedsætte bevillinger forudsætter således ikke, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark er blevet opmærksomt på de konkrete beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, som Region Sjælland eller Region Hovedstaden har truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet.
Bestemmelsen omfatter ikke beslutninger om meddelelse af tillægsbevillinger i forhold til budgettet for 2026, som træffes i løbet af 2026. Beslutninger herom vil derimod kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen i § 130, hvorefter beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der med virkning for 2026 eller senere træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, kan kræves godkendt af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Et pålæg efter bestemmelsen skal rette sig mod en bevilling, der er fastsat på årsbudgettet for 2026 for Region Sjælland eller Region Hovedstaden. Pålægget knytter sig således til de bevillinger, der er afsat ved budgetvedtagelsen. Det indebærer, at pålægget kan rette sig mod enhver bevilling, som Region Sjælland eller Region Hovedstaden har afsat på årsbudgettet, uanset på hvilket bevillingsniveau den pågældende bevilling er fastsat. Pålægget kan således rette sig mod en bevilling på udvalgsniveau såvel som en bevilling, der er fastsat på et lavere bevillingsniveau, f.eks. bevillinger til et bestemt afsnit på et sygehus m.v. Pålægget vil således også kunne rette sig mod bevillinger på et niveau, hvor der ikke efter det regionale budget- og regnskabssystem er krav om, at regionsrådet skal tage bevillingsmæssig stilling, men som regionsrådet ved vedtagelsen af budgettet har taget stilling til.
Pålægget kan rette sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, som der ikke er taget bevillingsmæssig stilling til, herunder poster som er indgået i beregningen af bevillingens størrelse. Hvis pålægget retter sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, vil det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skulle anvise, hvorledes bevillingsnedsættelsen i forhold til de enkelte poster kan gennemføres, jf. stk. 3.
Pålægget indebærer, at bevillingen nedsættes til et bestemt beløb. Virkningen af pålægget er således, at den bevilling, pålægget retter sig mod, tilsidesættes, og erstattes af en bevilling på et beløb, svarende til det beløb, der fremgår af pålægget.
Der vil ikke i medfør af bestemmelsen kunne fastsættes regler om, at der skal gives pålæg om forhøjelse af en bestemt bevilling. Der vil heller ikke kunne gives pålæg om ændring af forudsætningerne for en bevilling.
Overførslen af det beløb, hvormed den bevilling, som pålægget retter sig mod, nedsættes som følge af pålægget, til en anden drifts- eller anlægsbevilling, forudsætter, at der træffes beslutning om meddelelse af en tillægsbevilling til overførsel af beløbet til en anden drifts- eller anlægsbevilling. En sådan tillægsbevilling vil kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen i § 130. Det vil indebære, at det beløb, hvormed den bevilling, som pålægget retter sig mod, nedsættes, ikke kan anvendes uden forberedelsesudvalgets samtykke.
Det forudsættes, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ved vurderingen af, om der skal gives pålæg efter stk. 1, herunder til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes, foretager en afvejning af på den ene side generelle samfundsmæssige betragtninger, herunder hvorvidt bevillingen er hensigtsmæssig set i lyset af regionssammenlægningen pr. 1. januar 2027 og på den anden side mere specifikke forhold hos den myndighed, som har afgivet bevillingen ved budgetvedtagelsen for 2026, herunder udviklingen i den pågældende myndigheds økonomi og hensynene bag de poster, der knytter sig til den pågældende bevilling. Det forudsættes således, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ved vurderingen af, om der skal gives pålæg efter stk. 1, herunder til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes, vurderer, om de poster, der knytter sig til den pågældende bevilling, er økonomisk uhensigtsmæssige.
Det forudsættes, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil skulle træffe beslutningen om ændring efter bestemmelsen på et møde i det forberedende regionsråd, og at denne beslutning ikke vil kunne delegeres til et udvalg eller forvaltningen.
Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil alene have beføjelse til at træffe beslutning om at give pålæg om nedsættelse af en bevilling i perioden fra den 1. januar 2026 til den 31. december 2026 og dermed ikke i perioden efter den 1. januar 2027.
Dette skyldes, at beføjelsen til at træffe beslutning om at ændre en beslutning i Region Sjælland og Region Hovedstaden alene vil blive tillagt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, hvis funktionsperiode afsluttes den 31. december 2026, jf. § 57, stk. 2, samt at Region Sjælland og Region Hovedstaden nedlægges pr. 1. januar 2027.
Det foreslås i § 132, stk. 2, at reglerne udstedt i medfør af stk. 1 kan begrænses til at vedrøre en af regionerne, der er nævnt i stk. 1, eller bevillinger inden for et eller flere bestemte områder.
Bestemmelsen vil indebære, at der efter stk. 1 vil kunne fastsættes regler, der kun gælder den ene af de to regioner, Region Sjælland og Region Hovedstaden. Reglerne efter stk. 1 vil kunne begrænses til bevillinger inden for et eller flere bestemte områder og dermed få et snævrere anvendelsesområde, end stk. 1 giver mulighed for.
Det foreslås i § 132, stk. 3, 1. pkt., at et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 udgør den bindende regel for regionens forvaltning fra det tidspunkt, hvor pålægget meddeles regionsrådet.
De poster på årsbudgettet, som regionsrådet har taget bevillingsmæssig stilling til ved årsbudgettets endelige vedtagelse, afgiver efter de gældende regler i regionslovens § 21, stk. 1, den bindende regel for næste års regionale forvaltning. De gældende regler indebærer, at den pågældende myndighed med vedtagelsen af budgettet har opstillet rammer for forvaltningen, som kun myndigheden selv kan ændre.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at pålægget efter stk. 1 vil indebære, at den bevilling, der efter pålægget erstatter den bevilling, pålægget retter sig mod, fra tidspunktet for pålæggets meddelelse udgør den bindende regel for forvaltningen. Herved tillægges forberedelsesudvalget mulighed for at ændre de rammer for forvaltningen, som den pågældende myndighed har fastsat med budgetvedtagelsen.
Bestemmelsen indebærer, at Region Sjælland eller Region Hovedstaden fra det tidspunkt, hvor pålæg efter stk. 1 meddeles, er forpligtet til at sikre, at den pågældende region overholder de bevillingsmæssige rammer, som fastsættes i medfør af pålægget.
Det foreslås i § 132, stk. 3, 2. pkt., at foranstaltninger, der medfører indtægter eller udgifter, som indebærer en overskridelse af den i henhold til pålægget nedsatte bevilling, ikke kan iværksættes.
Region Sjælland eller Region Hovedstaden vil således ikke kunne iværksætte foranstaltninger, der indebærer en overskridelse af det beløb, som bevillingen i medfør af pålægget nedsættes til. Region Sjælland eller Region Hovedstaden vil således heller ikke selv kunne træffe beslutning om iværksættelse af foranstaltninger, der indebærer en overskridelse af det beløb, bevillingen i medfør af pålægget er nedsat til. Region Sjælland eller Region Hovedstaden vil derimod kunne anmode forberedelsesudvalget om at genoptage sagen om meddelelse af beslutning om pålæg med henblik på en fornyet bedømmelse af, om bevillingen skal nedsættes eller til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes.
Det foreslås i § 132, stk. 3, 3. pkt., at foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan dog iværksættes uanset pålægget.
Bestemmelsen vil udgøre en undtagelse til stk. 3, 1. pkt., hvorefter et pålæg efter stk. 1 om nedsættelse af en bevilling udgør den bindende regel for regionens forvaltning fra det tidspunkt, hvor pålægget meddeles regionsrådet.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil skulle ske i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Efter denne bestemmelse kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da indhentes snarest muligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov, vil kunne være ydelser, som borgeren har retskrav på at få tildelt efter lovgivningen, herunder efter retsforskrifter, der er udstedt i medfør af lov. Borgeren vil skulle have retskrav på den specifikke ydelse, der vil skulle undtages fra bestemmelsen. En generel pligt i lovgivningen til at tilrettelægge et passende serviceniveau vil ikke være tilstrækkeligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved anden bindende retsforskrift, vil f.eks. kunne være en dom. Der vil ikke kunne stilles krav om, at en eventuel ankeadgang vil skulle være udnyttet. Lige med dom vil endvidere kunne stilles retsforlig, der indgås på grundlag af en tilkendegivelse fra retten, men ikke andre retsforlig.
Det foreslås i § 132, stk. 4, at et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af nærmere angivne poster på årsbudgettet.
Bestemmelserne indebærer, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ved meddelelsen af et pålæg efter stk. 1, som retter sig mod en bevilling, hvorunder der i budgettet er fastsat flere poster, som der ikke er taget bevillingsmæssig stilling til, er forpligtet til at give den region, pålægget retter sig imod, anvisninger på, hvorledes den nedsatte bevilling kan gennemføres ved nedsættelse af nærmere angivne poster på budgettet.
Region Sjælland og Region Hovedstaden forpligtes ikke med bestemmelsen til at følge anvisningerne fra det forberedende regionsråd for Region Østdanmark. Region Sjælland og Region Hovedstaden træffer således selv beslutning om, hvorledes de poster på budgettet, som knytter sig til en bevilling, som det forberedende regionsråd har givet pålæg om at nedsætte, vil skulle nedsættes som følge af pålægget.
Anvisningspligten sikrer imidlertid, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark forholder sig til nærmere angivne poster på budgettet. Det forudsættes således, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ved vurderingen af, om der skal gives pålæg efter stk. 1, herunder til hvilket beløb, bevillingen skal nedsættes, vurderer, om de poster, der knytter sig til den pågældende bevilling, er økonomisk uhensigtsmæssige.
Det foreslås i § 132, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af.
Der vil med hjemmel i denne bestemmelse kunne fastsættes regler om, at anvisninger fra det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skal angive en eller flere poster på eksempelvis hovedfunktionsniveau eller et andet fastsat niveau ud fra den autoriserede kontoplan i »Budget- og Regnskabssystem for regioner «, som vil kunne nedsættes som følge af pålægget efter stk. 1. Der vil kunne fastsættes regler om forskellige niveauer under hver hovedkonto. Det forberedende regionsråd for Region Østdanmark vil således kunne forpligtes til at anvise, hvorledes den nedsatte bevilling kan gennemføres ved nedsættelse af en eller flere poster på eksempelvis hovedfunktionsniveau.