LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 131
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Region Sjællands og Region Hovedstadens beslutninger om nyansættelse af personale, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, kræver godkendelse af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Stk. 2. Ved nyansættelse, jf. stk. 1, forstås en ansættelse, der ikke er en genbesættelse af en stilling.
Stk. 3. Reglerne udstedt i medfør af stk. 1 kan begrænses til at vedrøre en af regionerne, der er nævnt i stk. 1, eller bestemte former for nyansættelser.
Stk. 4. Nyansættelser, som er nødvendige for opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan foretages uanset stk. 1.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det forberedende regionsråd kan fastsætte vilkår for en godkendelse fastsat i medfør af stk. 1, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af regionsrådet i et møde.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 131
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om godkendelse af beslutninger om nyansættelse i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Der er ingen regulering i gældende ret af dette spørgsmål.
Bestemmelsen supplerer § 130 om godkendelse af væsentlige økonomiske dispositioner i Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Det foreslås i § 131, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Region Sjællands og Region Hovedstadens beslutninger om nyansættelse af personale, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, kræver godkendelse af det forberedende regionsråd for Region Østdanmark.
Bestemmelsen skal sikre det forberedende regionsråd for Region Østdanmark indflydelse på beslutninger om nyansættelser af personale, der træffes i løbet af 2026.
Personalenormeringerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden vurderes generelt at have væsentlig betydning for det økonomiske udgangspunkt for regionernes fremtidige opgavevaretagelse, idet beslutninger om nyansættelser har længerevarende økonomiske virkninger. Det foreslås samtidig i denne lov, at det personale, der med udgangen af 2026 er ansat i Region Sjælland og Region Hovedstaden, overføres til Region Østdanmark, jf. § 126.
Den foreslåede bestemmelse om godkendelse af beslutninger om nyansættelse skal ses i sammenhæng med bestemmelserne i §§ 127 og 130. Beslutninger om nyansættelse, der træffes i løbet af 2026, vil kunne kræves godkendt med hjemmel i § 130. Beslutninger om nyansættelser, der i efteråret 2025 træffes i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2026, vil derimod ikke kunne kræves godkendt med hjemmel i § 130. Der vil med hjemmel i § 127 kunne gives det forberedende regionsråd adgang til at ændre beslutninger om nyansættelser, der er truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2026, og som er gennemført før den 1. januar 2026 ved, at myndigheden inden den 1. januar 2026 har givet bindende tilsagn om ansættelse med virkning fra 2026. En adgang til at ændre beslutninger om nyansættelser, der er gennemført før den 1. januar 2026, vil imidlertid som udgangspunkt ikke hindre, at Region Sjælland eller Region Hovedstaden påføres udgifter, bl.a. i form af lønudgifter under en eventuel opsigelsesperiode, som vil være uhensigtsmæssige set i lyset af hensynet til at sikre det bedst mulige økonomiske udgangspunkt for den fremtidige Region Østdanmark.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i sin vurdering af, om bemyndigelsen vil skulle udnyttes, kunne inddrage den generelle samfundsmæssige interesse i, at Region Sjælland og Region Hovedstaden varetager sine opgaver frem til den 1. januar 2027 ansvarligt og effektivt.
Bestemmelsen vil give adgang til, at indenrigs- og sundhedsministeren, hvis der opstår behov herfor, vil kunne fastsætte regler om, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark i 2026 vil kunne træffe beslutning om at kræve godkendelse af en beslutning om nyansættelse af personale i Region Sjælland og Region Hovedstaden under følgende betingelser – der suppleres af bestemmelserne i stk. 2-5:
For det første vil der kun kunne kræves godkendelse af en beslutning, der vedrører nyansættelse af personale. Om forståelsen af dette begreb henvises til definitionen af nyansættelse i stk. 2.
For det andet vil der kun kunne kræves godkendelse af en beslutning, Region Sjælland eller Region Hovedstaden har truffet. Region Sjælland og Region Hovedstaden vil således kunne foretage indledende undersøgelser, planlægning og forhandlinger i forbindelse med en påtænkt beslutning om nyansættelse, uden at dette vil kunne kræves godkendt i medfør af bestemmelsen.
For det tredje vil bestemmelsen alene kunne omfatte beslutninger om nyansættelse af personale, der træffes i perioden fra den 1. januar 2026 til og med den 31. december 2026, hverken før eller efter. Beslutninger om nyansættelse af personale, der træffes af Region Sjælland eller Region Hovedstaden inden den 1. januar 2026, er ikke omfattet af bestemmelsen, selv om beslutningen kan have økonomisk virkning for 2026 eller senere. Sådanne beslutninger vil kunne være omfattet af adgangen til at ændre en beslutning efter § 127, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse.
For det fjerde forudsættes det, at det forberedende regionsråd vil skulle træffe beslutningen om ændring efter bestemmelsen på et møde i det forberedende regionsråd, og at denne beslutning ikke vil kunne delegeres til et udvalg eller forvaltningen.
For det femte forudsættes det, at det forberedende regionsråd ved bedømmelsen af, om en given økonomisk disposition skal godkendes, vil foretage en samlet bedømmelse af, om dispositionen er hensigtsmæssig ud fra såvel generelle samfundsmæssige betragtninger som mere specifikke forhold hos den myndighed, der ønsker at gennemføre dispositionen.
For det sjette vil det forberedende regionsråd alene have beføjelse til at træffe beslutning om at kræve en beslutning godkendt i Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. januar 2026 til den 31. december 2026 og dermed ikke i perioden efter den 1. januar 2027.
Dette skyldes, at beføjelsen til at træffe beslutning om at ændre en beslutning i Region Sjælland og Region Hovedstaden alene vil blive tillagt det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, hvis funktionsperiode afsluttes den 31. december 2026, jf. § 57, stk. 2, samt at Region Sjælland og Region Hovedstaden nedlægges pr. 1. januar 2027.
Det foreslås i § 131, stk. 2, at ved nyansættelse, jf. stk. 1, forstås en ansættelse, der ikke er en genbesættelse af en stilling.
Ved nyansættelser forstås efter bestemmelsen alle ansættelser, der ikke består af genbesættelse af ledige stillinger. Også en ny stilling med ændret stillingsindhold vil, hvis denne sker til afløsning af en eksisterende stilling, være en genbesættelse. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter stk. 1 fastsætte nærmere regler for afgræsningen af de nyansættelser, som kræver godkendelse.
Det foreslås i § 131, stk. 3, at reglerne udstedt i medfør af stk. 1 kan begrænses til at vedrøre en af regionerne, der er nævnt i stk. 1, eller bestemte former for nyansættelser.
Bestemmelsen vil indebære, at der efter stk. 1 vil kunne fastsættes regler, der kun gælder den ene af de to regioner, Region Sjælland og Region Hovedstaden. Reglerne efter stk. 1 vil kunne begrænses til bestemte former for økonomiske dispositioner og dermed få et snævrere anvendelsesområde, end stk. 1 giver mulighed for.
Det foreslås i § 131, stk. 4, at nyansættelser, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan foretages uanset stk. 1.
Bestemmelsen vil medføre, at nyansættelser, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil være undtaget fra et krav om godkendelse efter stk. 1
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, vil skulle ske i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Efter denne bestemmelse kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da indhentes snarest muligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved lov, vil kunne være ydelser, som borgeren har retskrav på at få tildelt efter lovgivningen, herunder efter retsforskrifter, der er udstedt i medfør af lov. Borgeren vil skulle have retskrav på den specifikke ydelse, der vil skulle undtages fra bestemmelsen. En generel pligt i lovgivningen til at tilrettelægge et passende serviceniveau vil ikke være tilstrækkeligt.
Foranstaltninger, der er påbudt ved anden bindende retsforskrift, vil f.eks. kunne være en dom. Der vil ikke kunne stilles krav om, at en eventuel ankeadgang vil skulle være udnyttet. Lige med dom vil endvidere kunne stilles retsforlig, der indgås på grundlag af en tilkendegivelse fra retten, men ikke andre retsforlig.
Det foreslås i § 131, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det forberedende regionsråd kan fastsætte vilkår for en godkendelse fastsat i medfør af stk. 1, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af regionsrådet i et møde.
De vilkår, der vil kunne fastsættes i medfør af bestemmelsen, vil skulle være saglige og dermed tjene det formål, som ændringen af beslutningen vil skulle varetage, at imødegå uhensigtsmæssige dispositioner hos Region Sjælland eller Region Hovedstaden.
Vilkår for godkendelsen vil ud over et vilkår om, at anmodning om godkendelse skal besluttes af regionsrådet for Region Sjælland eller Region Hovedstaden på et møde, f.eks. kunne være betingelser vedrørende tidsfrister og omfanget af en påtænkt disposition.