LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 112
Forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i § 116, stk. 1, og § 117, stk. 1, i denne lov, jf. regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2, er tillagt forretningsudvalgene vedrørende regionernes økonomiske forvaltning.
Stk. 2. Forretningsudvalgene varetager i den periode, der er nævnt i stk. 1, i øvrigt de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg.
Stk. 3. Erklæring fra forretningsudvalgene skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådene til beslutning.
Stk. 4. § 20, § 21, stk. 1 og 2, og § 23 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 5. § 22, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, om udvalgsformandens virksomhed i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 6. § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 7. § 29, stk. 1 og 3 og stk. 5, litra b, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 112
RetsinformationBestemmelsen omhandler forretningsudvalgets funktioner.
Efter den gældende regionslovs § 13, stk. 1, 1. pkt., nedsætter regionsrådet et forretningsudvalg, der varetager de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg. Forretningsudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning.
Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 1, kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om kommunernes styrelse bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget. Efter den gældende regionslovs § 36 a, stk. 2, kan regionsrådet i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1 benævnes forretningsudvalget.
Alle de nuværende regioner har valgt denne styreform.
Herudover varetager forretningsudvalget en række beføjelser i forbindelse med udarbejdelse af et forslag til årsbudget, jf. regionslovens § 18, stk. 1, regnskabets aflæggelse til regionsrådet, jf. regionslovens § 23, stk. 1, og regnskabets afgivelse til revisionen, jf. regionslovens § 23, stk. 2.
Efter den gældende regionslovs § 15, stk. 1, finder lov om kommunernes styrelse § 20, § 21, stk. 1, og § 23 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. i øvrigt tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget.
Efter den gældende regionslovs § 15, stk. 2, finder lov om kommunernes styrelse § 22, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2 og 3, om udvalgsformandens virksomhed finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalgets formand.
Efter den gældende regionslovs § 15, stk. 3, finder lov om kommunernes styrelse § 24 om valgmåde, §§ 25 og 26 om valg af medlemmer til udvalg m.v., § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. og § 29, stk. 1, 3 og 5, litra b, om udvalgsmedlemmers habilitet tilsvarende anvendelse for regionsrådet og forretningsudvalget.
Det foreslås i § 112, stk. 1, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten, varetager i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 de funktioner, som i § 116, stk. 1, og 117, stk. 1, i denne lov, jf. regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2, er tillagt forretningsudvalgene vedrørende regionernes økonomiske forvaltning.
Bestemmelsen vil omhandle de forretningsudvalg, der er nedsat i henhold til regionsloven og styrelsesvedtægten. Heri ligger, at forretningsudvalget for den pågældende region vil skulle have den sammensætning og det antal medlemmer, som er foreskrevet i regionens styrelsesvedtægt inden for lovens ramme for medlemstal. Regionsrådets formand vil være født formand for forretningsudvalget, jf. regionslovens § 14, 2. pkt., og regionslovens § 36 a, jf. § 18, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 varetager forretningsudvalget de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Om forretningsudvalgets funktioner i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark henvises til lovforslagets § 29.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil forretningsudvalget skulle de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Efter bestemmelsen vil forretningsudvalget for disse regioner i den nævnte periode skulle varetage de funktioner, der følger af lovforslagets § 116, stk. 1, jf. regionslovens § 18, stk. 1, og lovforslagets § 117, stk. 1, jf. regionslovens § 23, stk. 1 og 2.
Efter lovforslagets § 116, stk. 1, udarbejdes, behandles, vedtages og offentliggøres budgetterne vedrørende 2026 og 2027 med flerårige budgetoverslag for for Region Sjælland og Region Hovedstaden efter reglerne i bl.a. regionslovens § 18.
Efter regionslovens § 18, stk. 1, udarbejdes forslag til regionens årsbudget for det kommende regnskabsår af forretningsudvalget til regionsrådet inden for en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.
Efter regionslovens § 18, stk. 2, ledsages forslaget af budgetoverslag for en flerårig periode, hvis længde fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Efter lovforslagets § 117, stk. 1, aflægges, afgives til revisionen, revideres, behandles, godkendes, offentliggøres og indsendes til Ankestyrelsen efter reglerne i bl.a. regionslovens § 23.
Efter regionslovens § 23, stk. 1, aflægges regionens årsregnskab af forretningsudvalget til regionsrådet inden en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist. Regnskabet skal ledsages af en fortegnelse over regionens kautions- og garantiforpligtelser. Herudover skal regnskabet i fornødent omfang være ledsaget af bemærkninger, navnlig vedrørende væsentlige afvigelser mellem bevillings- og regnskabsbeløb.
Efter regionslovens § 23, stk. 2, afgiver regionsrådet regnskabet til revisionen. Efter at revisionens bemærkninger til årsregnskabet har været meddelt forretningsudvalget og, for så vidt angår bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den forvaltning, der hører under forretningsudvalget, tillige den pågældende regionale myndighed til besvarelse, træffer regionsrådet i et møde afgørelse med hensyn til de fremkomne bemærkninger og regnskabets godkendelse.
Det foreslås i § 112, stk. 2, at forretningsudvalgene varetager i den periode, der er nævnt i stk. 1, i øvrigt de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg.
Den foreslåede bestemmelse svarer til, hvad der gælder i dag, jf. regionslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., jf. tillige § 36 a.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager ud over, hvad der følger af stk. 1, jf. udtrykket ”i øvrigt”.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026, jf. udtrykket ”i den periode, der er nævnt i stk. 1”. Efter den 1. januar 2027 varetager forretningsudvalget de funktioner, der følger af regionsloven med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Bestemmelsen vil omhandle de funktioner, som forretningsudvalget varetager i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Om forretningsudvalgets funktioner i Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark henvises til lovforslagets § 29.
Det følger af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at forretningsudvalget er et udvalg under regionsrådet med umiddelbar forvaltningskompetence. Af § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, fremgår, at kommunalbestyrelsen til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender skal nedsætte et økonomiudvalg samt et eller flere stående udvalg. Økonomiudvalget og de stående udvalg er ikke tillagt selvstændig kompetence, men skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for udvalgets område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens beslutninger som udgangspunkt skal forberedes ved udvalgsbehandling. Varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender skal forstås i overensstemmelse hermed. Det påhviler således forretningsudvalget eller regionsrådet at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det pågældende område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning.
Det følger endvidere af henvisningen til de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at forretningsudvalget blandt andet vil skulle indseende med de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige regionens administrationsområder, jf. § 18, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Forretningsudvalget vil endvidere skulle varetage den umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, jf. § 18, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, ligesom forretningsudvalget forestår eller samordner regionens planlægning, jf. § 18, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Forretningsudvalget kan endvidere i overensstemmelse med regionsrådets bestemmelse varetage den umiddelbare forvaltning af andre regionale anliggender, som forretningsudvalget tillægges i regionens styrelsesvedtægt, jf. § 18, stk. 5, jf. § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Det følger desuden af henvisningen til økonomiudvalgets funktioner efter lov om kommunernes styrelse, at de stående udvalg efter anmodning fra forretningsudvalget og inden for en frist, der fastsættes af forretningsudvalget, skal fremkomme med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag, jf. § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 112, stk. 3, at erklæring fra forretningsudvalgene skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådene til beslutning.
Den foreslåede bestemmelse svarer til, hvad der gælder i dag, jf. regionslovens § 13, stk. 1, 2. pkt., jf. tillige § 36 a.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at erklæring fra forretningsudvalget vil skulle indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning, og ikke kun sager, der vedrører de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige kommunens administrationsområder.
Ved forretningsudvalgets afgivelse af erklæring til regionsrådet forudsættes det imidlertid, at forretningsudvalget varetager både tværgående og koordinerende funktioner, herunder såvel hensynet til en økonomisk afbalancering som hensynet til en politisk forsvarlig forberedelse af sager, der skal behandles i regionsrådet.
Det foreslås i § 112, stk. 4, at § 20, § 21, stk. 1 og 2, og § 23 om kommunalbestyrelsens udvalg m.v. og §§ 24-26 om valg og valgmåde i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen – og stk. 5 og 6 - vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Henvisningen til § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i den nævnte periode vil skulle udøve deres virksomhed i møder. Forretningsudvalget vil for hvert regnskabsår skulle træffe beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes. Møderne vil skulle afholdes i så god tid inden møder i regionsrådet, at eventuelle udvalgserklæringer kan udsendes til regionsrådets medlemmer senest 4 hverdage før møder i regionsrådet, jf. § 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 111, stk. 1, vil skulle finde tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden. Forretningsudvalgets beslutning om mødeplan vil af ethvert af forretningsudvalgets medlemmer kunne forlanges indbragt til afgørelse af regionsrådet.
Henvisningen til § 20, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i den nævnte periode vil være beslutningsdygtige, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger vil skulle træffes ved stemmeflertal.
Henvisningen til § 20, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i den nævnte periode selv vil skulle fastsætte sin forretningsorden. Forretningsudvalget vil kunne fastsætte regler om varigheden af udvalgsmøderne. Forud for forretningsudvalgets møder vil der skulle udsendes en dagsorden og det fornødne materiale til bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, til medlemmerne. For forretningsudvalget vil der skulle føres en protokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen vil skulle underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen. Ved sager, der af udvalget fremsendes til et andet udvalg, regionsrådet eller en anden myndighed, vil ethvert medlem kunne kræve, at modtageren samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem vil ved sagens fremsendelse kunne ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
Henvisningen til § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil kunne tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget. Forretningsudvalget kan tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Henvisningen til § 20, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil kunne tillade regionsrådsmedlemmer, som ikke er medlemmer af forretningsudvalget, at overvære dettes afsluttende behandling af forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag.
Henvisningen til § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af regionsrådet vil med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, have ret til efter anmodning at få tilsendt dagsordener og udskrifter af beslutningsprotokoller, der udsendes til medlemmer af forretningsudvalget, som den pågældende ikke er medlem af, samt efter anmodning i det enkelte tilfælde sagsmateriale i samme omfang som forretningsudvalgets medlemmer.
Henvisningen til § 20, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at en fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på forretningsudvalgets møder, vil med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så vidt muligt skulle offentliggøres.
Henvisningen til § 21, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i den nævnte periode vil skulle bestyre de anliggender, der er underlagt forretningsudvalget, inden for rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med regionsrådets vedtagelser og i overensstemmelse med de reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet. Forretningsudvalget vil skulle påse, at de bevilgede beløb ikke overskrides, og udvalgene vil gennem forretningsudvalget skulle foretage indstilling til regionsrådet, hvis bevillinger derudover anses for ønskelige eller fornødne.
I bestemmelsen, der fastslår forretningsudvalgets umiddelbare forvaltningsansvar, vil ligge, at det påhviler forretningsudvalget at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det forvaltningsområde, der er henlagt til forretningsudvalget, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning. Der henvises til bemærkningerne til § 112, stk. 2.
Henvisningen til § 21, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et udvalg vil inden iværksættelsen af foranstaltninger, der er af væsentlig betydning for et andet udvalg, skulle forhandle med det pågældende udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af regionsrådets formand, jf. § 31 a i lov om kommunernes styrelse, som efter lovforslagets § 115 finder tilsvarende anvendelse på regionsrådets formand.
Henvisningen til § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udvalgene efter anmodning af forretningsudvalget og inden for en frist, der fastsættes af forretningsudvalget, vil skulle fremkomme med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag.
Henvisningen til § 23 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i den nævnte periode vil kunne standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af forretningsudvalget, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at medlemmet ønsker sagen til afgørelse af regionsrådet. Dette vil dog ikke gælde afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til forretningsudvalget.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i forretningsudvalget. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til § 24, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved ansættelse i regionens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere efter den i § 24, stk. 1, angivne metode.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: forretningsudvalgets medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Bestemmelsen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om, at der ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg dog vil skulle foretages samme gruppeanmeldelse, vil efter sagens natur ikke finde anvendelse.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forretningsudvalgets valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages ved et forholdstalsvalg for sig.
Henvisningen til § 25, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved forretningsudvalgets valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådets formand eller udvalgsformand skal have sæde, vil den pågældendes plads skulle regnes som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for regionsrådet, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, foretages valget af samtlige de medlemmer, forretningsudvalget skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslås i § 112, stk. 5, at § 22, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, om udvalgsformandens virksomhed i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for formanden for forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 22, stk. 1, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i den nævnte periode vil skulle forberede, indkalde og lede forretningsudvalgets møder og drage omsorg for, at forretningsudvalgets beslutninger indføres i beslutningsprotokollen.
Henvisningen til § 22, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at formanden for forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i den nævnte periode på udvalgets vegne vil kunne afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl.
Henvisningen til § 22, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i den nævnte periode vil kunne indbringe for forretningsudvalget ethvert spørgsmål om formandens virksomhed, og formanden for forretningsudvalget vil skulle meddele forretningsudvalget de oplysninger, dette forlanger. Formanden for forretningsudvalget vil i enhver henseende være undergivet forretningsudvalgets beslutninger.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslås i § 112, stk. 6, at § 28 om et medlems udtræden af udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for et medlems udtræden af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 28, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udtræder et medlem i valgperiodens løb af forretningsudvalget, hvori medlemmet er indvalgt af en bestemt gruppe inden for regionsrådet, vil den ledigblevne plads blive besat af den samme gruppe.
Henvisningen til § 28, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når et udvalgsmedlem har forfald i mindst 1 måned, vil den gruppe, der har indvalgt ham, kunne bestemme, at et andet medlem indtræder i udvalget, så længe hindringen varer. Et regionsråd, der i styrelsesvedtægten har truffet bestemmelse efter § 15, stk. 2, 2. pkt. i lov om kommunernes styrelse, der efter lovforslagets § 111, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden, vil i styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, kan bestemme, at et andet medlem indtræder i forretningsudvalget, så længe udvalgsmedlemmet har forfald, uanset at forfaldet forventes at vare kortere end 1 måned.
Henvisningen til § 28, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet i styrelsesvedtægten kan træffe bestemmelse om, at den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, der må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles af forretningsudvalget, kan bestemme, at et andet medlem i givet fald indtræder i udvalget ved sagens behandling.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslås i § 112, stk. 7, at § 29, stk. 1 og 3 og stk. 5, litra b, om udvalgsmedlemmers habilitet i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af forretningsudvalgene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Henvisningen til § 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at et medlem af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 ikke mod betaling vil måtte yde nogen præstation til den gren af regionens forvaltning, der forestås af forretningsudvalget, uden efter forudgået offentlig licitation eller, hvor forholdene særlig taler derfor, i henhold til regionsrådets vedtagelse.
Henvisningen til § 29, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at medlemskab af forretningsudvalget for Region Sjælland eller Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 vil være udelukket for a) ansatte i den del af den regionale forvaltning, som varetager administrationen af regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, der efter § 18, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, og som efter lovforslagets § 29, stk. 2, henhører under forretningsudvalget, b) ansatte, der er umiddelbart ansvarlige for eller i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for andre forvaltningsområder, som forestås af forretningsudvalget, og c) ansatte, der er umiddelbart ansvarlig for ledelsen af et under et stående udvalg hørende forvaltningsområde.
Henvisningen til § 29, stk. 5, litra b, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med et ægteskab, med en person, der er ansat af regionsrådet, vil kunne være medlem af forretningsudvalget, hvis den ansatte er umiddelbart ansvarlig for eller i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for forretningsudvalgets forvaltningsområde eller er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et under et stående udvalg hørende forvaltningsområde.
Bestemmelsen vil kun gælde til og med den 31. december 2026. Efter den 1. januar 2027 vil regionslovens bestemmelser gælde med de ændringer, der foreslås i det lovforslag om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidig med dette lovforslag.