LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 111
§ 8, stk. 2-7, om indkaldelse til og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder m.v., § 8 a, 1. pkt., om elektronisk formidling af materiale, § 8 b om behandling af oplysninger som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv, §§ 9, 9 a, 10 og 10 a, §§ 11 og 12, § 13, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, og §§ 14 og 15 om kommunalbestyrelsens møder m.v., § 16 b, stk. 1-3, om kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til fravær fra arbejde, § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, om kommunalbestyrelsesmedlemmers beskyttelse mod afskedigelse og § 16 e om offentliggørelse af vederlag i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden og deres virksomhed og medlemmer i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Stk. 2. Medmindre andet er bestemt i denne lov, finder § 24 om valgmåde og §§ 25 og 26 om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 111
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om, i hvilket omfang bestemmelser i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsens virksomhed finder anvendelse for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark.
Den gældende regionslovs § 10, stk. 2, fastsætter, at en række bestemmelser i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsens afholdelse af møder finder tilsvarende anvendelse. Den gældende regionslovs § 12, stk. 1, fastsætter, at en række bestemmelser i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsens virksomhed og kommunalbestyrelsesmedlemmernes rettigheder og forpligtelser finder tilsvarende anvendelse for regionsrådet og dets medlemmer.
Det foreslås i § 111, stk. 1, at § 8, stk. 2-7, om indkaldelse til og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder mv., § 8 a, 1. pkt., om elektronisk formidling af materiale, § 8 b om behandling af oplysninger som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv, §§ 9, 9 a, 10 og 10 a, §§ 11 og 12, § 13, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, og §§ 14 og 15 om kommunalbestyrelsens møder m.v., § 16 b, stk. 1-3, om kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til fravær fra arbejde, § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, om kommunalbestyrelsesmedlemmers beskyttelse mod afskedigelse og § 16 e om offentliggørelse af vederlag i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden og deres virksomhed og medlemmer i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen regulerer, i hvilket omfang de bestemmelser i lov om kommunernes styrelse, der henvises til regionslovens § 10, stk. 2, og § 12, stk. 1, vil gælde for Region Sjælland og Region Hovedstaden for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen regulerer alene regionslovens anvendelse for Region Sjælland og Region Hovedstaden, idet regionslovens anvendelse for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark er reguleret i lovforslagets kapitel 4. Bestemmelsen regulerer alene regionslovens anvendelse i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026, idet regionsloven fra den 1. januar 2027 gælder i fuldt omfang for regionerne. De ændringer af regionsloven, som foreslås i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidigt med dette lovforslag, vil gælde i fuldt omfang fra den 1. januar 2027.
Henvisningen til § 8, stk. 2-7, i lov om kommunernes styrelse om indkaldelse til og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder mv. vil indebære, at ekstraordinære møder i regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden som fastsat i § 8, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil skulle afholdes, når regionsrådsformanden finder det fornødent, eller mindst en tredjedel af medlemmerne forlanger det, samt at regionsrådsformanden vil skulle fastsætte tid og sted for de ekstraordinære møders afholdelse, hvilket så vidt muligt offentliggøres, jf. dog § 10 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, som der henvises til senere i denne bestemmelse. Regionsrådet vil kunne fastsætte regler om varigheden af sine møder, jf. § 8, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådsformanden vil skulle sørge for, at en dagsorden og det fornødne materiale, herunder eventuelle udvalgserklæringer, til bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, udsendes til medlemmerne senest 4 hverdage inden kommunalbestyrelsens møder, jf. § 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Kan en sag ikke udsættes, vil regionsrådet kunne ræffe beslutning, selv om dagsordenen og det fornødne materiale ikke er udsendt senest 4 hverdage inden mødet. Regionsrådsformanden vil skulle sørge for, at det fremgår af dagsordenen, hvis dagsordenen eller det fornødne materiale ikke udsendes inden for fristen. Begrundelsen for, at sagen ikke kan udsættes, vil ligeledes skulle fremgå af dagsordenen. Se i det hele § 8, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil kunne beslutte, hvorvidt og på hvilken måde medlemmerne kan forlange, at der til brug for behandlingen af sagerne tilvejebringes oplysninger eller ydes teknisk bistand fra administrationen, jf. § 8, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse. En fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på regionsrådets møde, samt en udskrift af beslutningsprotokollen vil med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så vidt muligt skulle offentliggøres, jf. § 8, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 8 a, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse om elektronisk formidling af materiale vil indebære, at regionsrådet vil kunne beslutte, at materiale, som skal være tilgængeligt for eller sendes til et eller flere medlemmer af regionsrådet, kun formidles elektronisk.
Henvisningen til § 8 b i lov om kommunernes styrelse om behandling af oplysninger som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv vil indebære, at databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse på behandling af oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et regionsrådsmedlems hverv.
Henvisningen til § 9 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af regionsrådet som led i varetagelsen af sit hverv vil have ret til at gennemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger i regionens administration, jf. § 9, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Begæring om sagsindsigt efter stk. 1 vil skulle rettes til regionsrådsformanden, jf. § 9, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådsformanden vil kunne begrænse retten til sagsindsigt, når det er nødvendigt af hensyn til sagernes ekspedition, eller når en adgang til sagsindsigt i øvrigt vil være forbundet med uforholdsmæssigt store vanskeligheder, jf. § 9, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Et medlem vil have ret til efter anmodning at få tilsendt kopi af sagsmateriale, hvori den pågældende har ret til sagsindsigt, jf. stk. 1-3. Regionsrådet vil dog kunne fastsætte nærmere retningslinjer for udøvelsen af retten til at få tilsendt sagsmateriale, herunder begrænsninger i retten hertil, når dette findes nødvendigt. Se § 9, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 9 a i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet vil kunne træffe beslutning om afholdelse af seminarer for regionsrådets medlemmer vedrørende regionens årsbudget eller andre regionale anliggender af overordnet betydning. Regionsrådets beslutning herom vil så vidt muligt skulle træffes i forbindelse med fastlæggelsen af mødeplanen, jf. § 8, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der efter den foreslåede bestemmelse gælder tilsvarende for regionsrådene for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Se § 9 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil kunne tillade, at andre deltager i eller overværer seminarer, jf. § 9 a, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. På seminarer vil der ikke kunne træffes beslutninger, jf. § 9 a, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 10 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådets møder vil være offentlige, jf. dog § 10 a i lov om kommunernes styrelse, der efter den foreslåede bestemmelse finder tilsvarende anvendelse. Regionsrådet vil kunne bestemme, at en sag skal behandles for lukkede døre, når dette findes nødvendigt på grund af sagens beskaffenhed. Spørgsmålet om, hvorvidt en sag giver grundlag for dørlukning, vil skulle forhandles for lukkede døre, hvis dette bestemmes af regionsrådet eller formanden. Se § 10, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil kunne tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at overvære behandlingen af sager for lukkede døre. Regionsrådet vil kunne tilkalde andre personer til at overvære en sags behandling for lukkede døre, når det er ønskeligt af hensyn til sagens oplysning. Se § 10, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 10 a i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådsformanden i særlige tilfælde vil kunne bestemme, at et ekstraordinært møde afholdes som video- eller telefonmøde. Modsætter mindst en tredjedel af medlemmerne sig inden for en frist fastsat af formanden efter indkaldelsen af mødet, at det afholdes som video- eller telefonmøde, vil regionsrådsformanden i stedet skulle fastsætte, at mødet afholdes som fysisk møde, jf. § 8, stk. 2, 2. pkt. Se § 10 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Oplysning om, at et ekstraordinært møde afholdes som video- eller telefonmøde, og tidspunktet for mødets afholdelse vil så vidt muligt skulle offentliggøres. Der vil skulle ske offentlig video- eller lydtransmission af mødet, eller en video- eller lydoptagelse af mødet skal offentliggøres snarest muligt efter mødet. § 10, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 2, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Henvisningen til § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem af regionsrådet for dette vil kunne indbringe ethvert spørgsmål om regionens anliggender samt fremsætte forslag til beslutninger herom. Hermed fastsættes ethvert medlems initiativret, det vil sige, at medlemmet vil have ret til at få en sag optaget på udkastet til dagsordenen for et regionsrådsmøde, hvorefter regionsrådet overtager rådigheden over sagens videre behandling.
Henvisningen til § 11, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at udvalgene og regionsrådets formand skal meddele regionsrådet de oplysninger, dette forlanger, og er – med de begrænsninger, der er fastsat i lovgivningen – i enhver henseende undergivet regionsrådets beslutninger.
Henvisningen til § 11, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet vil være beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Henvisningen til § 11, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådets beslutninger vil skulle træffes ved stemmeflertal, hvor intet andet særligt er bestemt.
Henvisningen til § 12 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at en sags vedtagelse kun vil kræve én behandling i regionsrådet, medmindre andet særligt er bestemt.
Henvisningen til § 13, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådets beslutninger indføres i en beslutningsprotokol, der efter hvert møde underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
Henvisningen til § 13, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ethvert medlem, som har deltaget i mødet, vil kunne forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der skal fremsendes til en anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem vil ved sagens fremsendelse kunne ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
Henvisningen til § 14 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådet vil skulle træffe beslutning om, hvorvidt et medlem har en sådan interesse i en sag, at medlemmet er udelukket fra at deltage i regionsrådets forhandling og afstemning om sagen, jf. § 14, stk. 1. Et medlem vil skulle underrette regionsrådet, hvis der foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om medlemmets habilitet, jf. § 14, stk. 2. Når et medlem må forventes at blive erklæret for inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles i regionsrådets møde, jf. stk. 1, vil de medlemmer, der er valgt på den pågældende kandidatliste, kunne kræve stedfortræderen indkaldt til at deltage i sagens behandling, jf. § 14, stk. 3. Træffer regionsrådet beslutning om et medlems inhabilitet, uden at stedfortræderen er indkaldt, vil de medlemmer, der er valgt på den pågældende kandidatliste, kunne kræve sagen udsat til det efterfølgende møde. Udsættelse vil dog ikke kunne ske, hvis 2/3 af de tilstedeværende medlemmer modsætter sig dette, eller hvis udsættelse vil medføre overskridelse af frister, der er fastsat i lovgivningen eller af andre myndigheder. Se § 14, stk. 4.
Henvisningen til § 15 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at når et medlem på grund af sin helbredstilstand er forhindret i at deltage i et møde i regionsrådet, vil de medlemmer, der er valgt på den pågældende kandidatliste, kræve stedfortræderen indkaldt til at deltage i mødet. Til det konstituerende møde eller 2. behandling af forslaget til årsbudget vil stedfortræderen også kunne kræves indkaldt ved et medlems forfald af anden grund. Er der ikke et på den pågældende kandidatliste valgt medlem, som er i stand til at kræve stedfortræderen indkaldt, vil stedfortræderen kunne selv kræve sig indkaldt. Se § 15, stk. 1. Når regionsrådets formand får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at varetage sine regionale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende, vil formanden skulle indkalde stedfortræderen til førstkommende møde i regionsrådet. Regionsrådet vil i styrelsesvedtægten kunne træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i 1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at vare kortere end 1 måned. Se § 15, stk. 2. Når medlemmet på ny kan varetage sine regionale hverv, udtræder stedfortræderen af regionsrådet. Se § 15, stk. 3. Regionsrådet træffer beslutning om, hvorvidt betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede. Se § 15, stk. 4. Når stedfortræderen for regionsrådets formand eller næstformand er indtrådt i henhold til stk. 2, og forhindringen har en forventet varighed af mindst 2 måneder, vælger regionsrådet efter reglerne i § 7, stk. 3, jf. § 24, stk. 1, den, der under fraværet skal varetage funktionerne som henholdsvis formand eller næstformand for regionsrådet. Se § 15, stk. 5.
Henvisningen til § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til fravær fra arbejde vil indebære, at et medlem af regionsrådet, der er lønmodtager, vil have ret til fravær fra arbejdet i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i de møder m.v., der er nævnt i § 16, stk. 1, litra a-e, i lov om kommunernes styrelse, jf. § 16 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. § 16, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse, jf. også lovforslagets § 124, stk. 1, litra a. Regionsrådsformanden vil ikke have ret til fravær efter § 16 b, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Retten til fravær efter § 16 b, stk. 1, vil ikke omfatte tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets varetagelse taler imod, at der indrømmes ret til fravær, jf. § 16 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsesmedlemmers beskyttelse mod afskedigelse vil indebære, at en arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne er opført på en kandidatliste til et valg til et regionsråd eller er valgt til et regionsråd, jf. § 16 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Afskediges en lønmodtager, der er opført på en kandidatliste til et valg til et regionsråd eller er valgt til et regionsråd, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen ikke skyldes disse forhold, jf. § 16 d, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Afskediges en lønmodtager i strid med § 16 c, skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse, jf. § 16 d, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Godtgørelsen, der ikke kan overstige 78 ugers løn, fastsættes under hensyn til lønmodtagerens ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt, jf. § 16 d, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen til § 16 e i lov om kommunernes styrelse om offentliggørelse af vederlag vil indebære, at et medlem af regionsrådet, som efter valg eller forslag af regionen udfører andre hverv end medlemskab af regionsrådets udvalg eller underudvalg, vil skulle oplyse størrelsen af vederlag, der i sidste kalenderår var forbundet med varetagelsen af hvervet, til regionsrådet, jf. § 16 e, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil inden udgangen af første kvartal skulle offentliggøre, hvilke af dens medlemmer der modtager vederlag for udførelse af sådanne hverv, og størrelsen af vederlaget i sidste kalenderår for hvert enkelt hverv, medlemmet udfører, jf. § 16 e, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse. § 16 e, stk. 1, vil gælde tilsvarende vedrørende ansatte i den regionale administration, som efter valg eller forslag af regionen udfører de i stk. 1 nævnte hverv, jf. § 16 e, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås i § 111, stk. 2, at medmindre andet er bestemt i denne lov, finder § 24 om valgmåde og §§ 25 og 26 om valg til udvalg m.v. i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Den omhandlede bestemmelse vil alene gælde i det omfang, andet ikke er bestemt i denne lov. Bestemmelsen vil navnlig finde anvendelse ved regionsrådets valg af særlige udvalg samt af udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådet eller regionen i henhold til andre bestemmelser skal være repræsenteret, eller hvor regionsrådet ønsker at være repræsenteret.
Henvisningen til § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer i regionsrådet. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.
Henvisningen til § 24, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved ansættelse i regionens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere efter den i § 24, stk. 1, angivne metode.
Henvisningen til § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at forholdstalsvalg foretages på grundlag af d'Hondts metode efter følgende regler: regionsrådets medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for formanden at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele formanden, hvilke personer der udpeges til de dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde.
Henvisningen til § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at regionsrådets valg af forretningsudvalgets øvrige medlemmer foretages ved et forholdstalsvalg for sig, uafhængigt af valgene til regionsrådets øvrige udvalg.
Henvisningen til § 25, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ved regionsrådets valg af medlemmer til forretningsudvalget, hvori regionsrådets formand skal have sæde, regnes den pågældendes plads som en af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for regionsrådet, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre.
Henvisningen til § 26 i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, foretages valget af samtlige de medlemmer, regionsrådet skal vælge ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer og ikke-medlemmer af regionsrådet, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat.