LOV nr 699 af 20/06/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 110
§ 3, stk. 1, om regionsrådets styrelse af regionens anliggender, § 3, stk. 3 og 4, om fastsættelse, underretning og tilgængeliggørelse af en styrelsesvedtægt, § 3, stk. 5, om vedtagelse af forretningsorden, og § 10, stk. 1, om mødeplan for ordinære møder m.v. i regionsloven finder anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Forarbejder til Lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven) § 110
RetsinformationBestemmelsen omhandler spørgsmålet om, i hvilket omfang regionslovens bestemmelser om regionsrådets virksomhed finder anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Den gældende regionslovs § 3 indeholder en række bestemmelser om regionsrådets beføjelser, dets fastsættelse, underretning og offentliggørelse af styrelsesvedtægten og dets vedtagelse af forretningsudvalg. Den gældende regionslovs § 10, stk. 1, indeholder en række bestemmelser om regionsrådets afholdelse af møder.
Det foreslås i § 110, at § 3, stk. 1, om regionsrådets styrelse af regionens anliggender, § 3, stk. 3 og 4, om fastsættelse, underretning og tilgængeliggørelse af en styrelsesvedtægt, § 3, stk. 5, om vedtagelse af forretningsorden, og § 10, stk. 1, om mødeplan for ordinære møder m.v. i regionsloven finder anvendelse for regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026.
Bestemmelsen omfatter alene regionsrådenes funktioner indadtil i regionen. Om regionsrådenes eller regionernes opgaver over for eksterne uden for regionen, dvs. borgere, myndigheder, virksomheder m.v. henvises til lovforslagets § 106.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med lovforslagets § 4, hvori det fastsættes, at for perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 gælder regionsloven alene for Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden i det omfang, dette er bestemt i denne lov eller forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Bestemmelsen regulerer alene regionslovens anvendelse for Region Sjælland og Region Hovedstaden, idet regionslovens anvendelse for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark er reguleret i lovforslagets kapitel 4. Bestemmelsen regulerer alene regionslovens anvendelse i perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026, idet regionsloven fra den 1. januar 2027 gælder i fuldt omfang for regionerne. De ændringer af regionsloven, som foreslås i det forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love, der fremsættes samtidigt med dette lovforslag, vil gælde i fuldt omfang fra den 1. januar 2027.
Henvisningen til regionslovens § 3, stk. 1, om regionsrådets styrelse af regionens anliggender vil indebære, at regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden som fastsat i regionslovens § 3, stk. 1, styrer vedkommende regions anliggender. Regionsrådet vil dermed være regionens øverste myndighed. Regionsrådet vil have det overordnede ansvar for hele den regionale virksomhed. Regionsrådet vil være kompetent til at træffe afgørelse i enhver sag, der vedrører regionen, og der vil ikke være andre regionale organer, som har kompetence til at efterprøve regionsrådets beslutninger. Såvel udvalgene som regionsrådsformanden vil med de begrænsninger, der er fastsat i lovgivningen, være undergivet regionsrådets beslutninger, jf. lovforslagets § 111. Regionale organer vil ikke uden lovhjemmel kunne tillægges en af regionsrådet uafhængig kompetence til at træffe beslutning vedrørende regionale anliggender. Regionsrådet vil skulle drage omsorg for og føre tilsyn med, at regionens forvaltning organisatorisk og personalemæssigt fungerer tilfredsstillende, og regionsrådet vil skulle føre tilsyn med lovmæssigheden af regionens forvaltning.
Henvisningen til regionslovens § 3, stk. 3 og 4, om fastsættelse, underretning og tilgængeliggørelse af en styrelsesvedtægt vil indebære, at regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden som fastsat i regionslovens § 3, stk. 3, vil skulle fastsætte de nærmere regler om regionens styrelse i en styrelsesvedtægt, der vedtages af regionsrådet, samt som fastsat i regionslovens § 3, stk. 4, vil skulle underrette Ankestyrelsen om vedtagne styrelsesvedtægter og vedtægtsændringer og gøre styrelsesvedtægten tilgængelig for regionens beboere. Forslag til styrelsesvedtægt samt til ændringer i vedtægten vil skulle undergives to behandlinger i regionsrådet med mindst seks dages mellemrum.
Henvisningen til regionslovens § 3, stk. 5, om vedtagelse af forretningsorden vil indebære, at regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden som fastsat i regionslovens § 3, stk. 3, selv vil skulle vedtage sin forretningsorden.
Henvisningen til regionslovens § 10, stk. 1, vil indebære, at regionsrådene for Region Sjælland og Region Hovedstaden vil skulle træffe beslutning om, hvor og hvornår ordinære møder afholdes, at mødeplanen vil skulle offentliggøres i begyndelsen af hvert regnskabsår, at ordinære møder vil skulle afholdes regelmæssigt, og at tid og sted for mødet vil skulle offentliggøres.