LOV nr 1400 af 10/10/2022
Erhvervsministeriet
Lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. § 10
De i loven nævnte fordringer, der tilhører Erhvervsstyrelsen, inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden. Indefrosne krav, der efter § 4, stk. 1, er købt af Erhvervsstyrelsen, overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, uden at Erhvervsstyrelsen har foretaget opkrævning og gennemført rykkerprocedure.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren for fordringer på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed fastsætte regler om stiftelsestidspunkt, forfaldstid og eventuel sammenlægning af fordringer og om overdragelsen af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden.
Forarbejder til Lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. § 10
RetsinformationLov om inddrivelse af gæld til det offentlige finder ifølge lovens § 1, stk. 1, 1. pkt., bl.a. anvendelse på opkrævning og inddrivelse af fordringer med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige. Alle statslige fordringshavere vil derfor skulle benytte restanceinddrivelsesmyndigheden ved inddrivelsen af deres fordringer.
Efter lovens § 2, stk. 2, 1. pkt., forestås beregning og opgørelse af fordringer og udsendelse af opkrævninger m.v. af fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen. Tilsvarende gælder ifølge 2. pkt. behandlingen af indsigelser om fordringen, jf. dog §§ 17 og 18. Undtagelsen vedrørende § 17 vedrører indsigelser om restanceinddrivelsesmyndighedens administration af fordringen, f.eks. at fordringen er forældet, mens den var under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, og en sådan indsigelse indbringes for Landsskatteretten. § 18 omhandler visse kontrolafgifter efter bl.a. færdselsloven, og indsigelser mod sådanne krav behandles af fogedretten, når de er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden. I § 2, stk. 2, 3. pkt., er bestemt, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan beslutte, at indsigelser om kravets eksistens og størrelse tillægges opsættende virkning, hvis der er en begrundet formodning om, at kravet ikke er opgjort korrekt eller ikke eksisterer. Hvis fordringshaveren ikke søger skyldnerens indsigelser om kravets eksistens eller størrelse afklaret inden rimelig tid, kan restanceinddrivelsesmyndigheden tilbagesende kravet til fordringshaveren, jf. 4. pkt.
Efter lovens § 2, stk. 3, 1. pkt., overdrages fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden, når betalingsfristen er overskredet og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er gennemført. Bestemmelsen er udtryk for, at fordringer først sendes til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, når opkrævningsmulighederne er blevet udtømt. I lovens § 2, stk. 4, bestemmes, at fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen, skriftligt underretter skyldneren om overdragelsen, inden overdragelse af fordringer til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre det ikke er muligt at foretage underretning eller underretning må antages at medføre en væsentlig forringelse af muligheden for at opnå dækning. Underretning efter 1. pkt. er ikke en forudsætning for, at fordringer kan overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden.
Ved overdragelse af fordringer m.v. til inddrivelse i restanceinddrivelsesmyndigheden overtager restanceinddrivelsesmyndigheden kreditorbeføjelserne, jf. lovens § 3, stk. 1. Ejerskabet til fordringen forbliver dog hos fordringshaveren.
Et krav på tilbagebetaling af et lån stiftes i princippet ved låneaftalens indgåelse, men bliver først ubetinget ved udbetalingen, og tilbagebetalingskravet forfalder til betaling på det tidspunkt, der er fastsat mellem långiver og låntager. Dette tidspunkt kan hvile på en aftale eller være reguleret ved lov, hvis der er tale om en låneordning forankret i lov.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 1.pkt., at de i loven nævnte fordringer, der tilhører Erhvervsstyrelsen, skal inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der er dels tale om fordringer på indefrosne beløb, som Erhvervsstyrelsen har afkøbt hos energivirksomheden, dels fordringer på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til energivirksomheden og til energiintensive virksomheder.
Som følge af det statslige ejerskab til disse fordringer vil restanceinddrivelsesmyndigheden skulle forestå inddrivelsen.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 2. pkt., at indefrosne krav, der efter § 4, stk. 1, er købt af Erhvervsstyrelsen, overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, uden at Erhvervsstyrelsen har foretaget opkrævning og gennemført rykkerprocedure.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Erhvervsstyrelsen ikke skal udtømme opkrævningsmulighederne før oversendelsen af disse fordringer til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. I stedet forudsættes fordringerne oversendt til inddrivelse, uden at Erhvervsstyrelsen skal i kontakt med skyldnerne.
Det foreslås i § 10, stk. 2, at erhvervsministeren efter aftale med skatteministeren for fordringer på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed skal kunne fastsætte nærmere regler om stiftelsestidspunkt, forfaldstid og eventuel sammenlægning af fordringer.
Når Erhvervsstyrelsen har udbetalt et likviditetslån til en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed, vil Erhvervsstyrelsen have kendskab til udbetalingstidspunktet og dermed det tidspunkt, hvor der vil kunne kræves tilbagebetaling. Der kan dog vise sig et behov for at fastsætte et andet tidspunkt, og bemyndigelsen skal derfor gøre det muligt at fastsætte stiftelsestidspunktet i en bekendtgørelse.
Et lån forfalder som udgangspunkt til betaling ved låneperiodens udløb, men der kan være behov for at fastlægge et andet tidspunkt end dagen efter låneperioden. Bemyndigelsen skal gøre det muligt at fastsætte denne dag eller en senere dag som forfaldsdag for tilbagebetalingskravet.
Hvis der er ydet flere likviditetslån til samme energivirksomhed eller samme energiintensive virksomhed, kan der af administrative hensyn være behov for at kunne sammenlægge fordringerne til brug for overdragelsen til restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse. En sådan sammenlægning skal der med den foreslåede bemyndigelse også kunne fastsættes regler om. Det skal dog sikres, at de oplysninger, der vedrører det enkelte likviditetslån, skal være tilgængelige i tilfælde af en indsigelse fra energivirksomheden eller den energiintensive virksomhed. Dermed varetages restanceinddrivelsesmyndighedens behov for efter reglerne i § 2, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige at kunne håndtere en indsigelse.
Erhvervsstyrelsen forudsættes at oversende fordringer på indefrosne beløb, som er afkøbt af energivirksomhederne, til restanceinddrivelsesmyndigheden efter afkøbet og uden at skulle opkræve beløbet hos skyldnerne og rykke ved manglende betaling, jf. forslaget til § 10, stk. 1, 2. pkt. Den foreslåede bemyndigelse skal gøre det muligt at fastsætte nærmere regler om håndteringen af overdragelsen af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden.