LOV nr 155 af 20/02/2013
Erhvervsministeriet
Lov om indretning m.v. af visse produkter § 2
Loven finder anvendelse på de produkter, der er omfattet af følgende direktiver udstedt efter Traktaten om Den Europæiske Union:
-
Direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejdning).
-
Direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære.
-
Direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elevatorer.
-
Direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om tovbaneanlæg til personbefordring.
-
Direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om trykbærende udstyr.
-
Direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/ EØF og 1999/36/EF.
-
Direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om simple trykbeholdere.
-
Direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler.
-
Direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter de nærmere regler, hvis der sker ændringer af de i stk. 1 nævnte direktiver.
Forarbejder til Lov om indretning m.v. af visse produkter § 2
RetsinformationDenne lovs anvendelsesområde er afgrænset i forslagets § 2 via en henvisning til de EU-direktiver, hvor de omhandlede produkter er reguleret. Disse produkter er maskiner, materiel til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære, elevatorer, tovbaneanlæg til personbefordring, trykbærende udstyr, simple trykbeholdere, transportabelt trykbærende udstyr, aerosoler og personlige værnemidler.
Produkterne har det til fælles, at de alle er reguleret i EU-totalharmoniseringsdirektiver. Det betyder, at direktiverne ikke kan fraviges ved gennemførelsen i national ret. Disse direktiver stiller krav til indretningen m.v. af produkter, så de kan anvendes sikkert. Hvis et produkt lever op til kravene i direktivet, kan det bringes i omsætning eller gøres tilgængeligt på markedet i alle medlemsstater.
Direktivernes krav om indretning m.v. omfatter en række krav, herunder både krav til konstruktion og fremstilling, men også bl.a. krav om fabrikantens eller importørens mærkning med eget navn, og krav til overensstemmelsesvurdering og –mærkning m.v.
De i § 2 nævnte direktiver har endvidere det til fælles, at Arbejdstilsynet er anmeldt til Europa-Kommissionen som kompetent myndighed. Det vil sige, at Arbejdstilsynet er den myndighed, som Europa-Kommissionen kan henvende sig til, herunder i forhold til spørgsmål om gennemførelsen af EU-totalharmoniseringsdirektiverne. Der kan være flere kompetente myndigheder på det samme direktiv. Den nærmere afgrænsning af, hvilken myndighed der regulerer og håndhæver de enkelte direktivområder fastsættes efter forhandling mellem de relevante ministre.
Eksempelvis er både Energistyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet kompetente myndigheder i forhold til direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære med den fordeling, at Energistyrelsen regulerer materiel og sikringssystemer på offshoreanlæg, Sikkerhedsstyrelsen regulerer elektrisk materiel og sikringssystemer, og Arbejdstilsynet regulerer ikke-elektrisk materiel og sikringssystemer.
Energistyrelsen er kompetent myndighed i forhold til alle produkter, som er placeret eller anvendes på offshoreanlæg.
Til stk. 1, nr. 1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejdning) finder anvendelse på produkter som maskiner, udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter, hejse- og løftetilbehør, kæder, tove og stropper, aftagelige mekaniske kraftoverføringsaksler og delmaskiner.
Som eksempler på, hvilke maskiner der er omfattet kan nævnes boremaskiner, plæneklippere, gaffeltrucks, gravemaskiner, landbrugsmaskiner, maskiner til anvendelse i industrien og vindmøller.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære finder anvendelse på materiel og sikringssystemer bestemt til anvendelse i eksplosiv atmosfære, samt visse sikkerheds-, kontrol- og reguleringsanordninger dertil.
Som eksempel kan nævnes maskiner, gearkasser o.l. til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære samt eksplosionsaflastninger til støvfiltre o.l.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elevatorer finder anvendelse på elevatorer, der permanent betjener bygninger og anlæg. Det finder ligeledes anvendelse på de sikkerhedskomponenter, der anvendes i de pågældende elevatorer.
Som eksempler på elevatorer kan nævnes personelevatorer, godselevatorer samt person-/godselevatorer.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 4
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2000/9/EF om tovbaneanlæg til personbefordring finder anvendelse på anlæg, der består af flere komponenter, og som konstrueres, opføres og monteres med henblik på personbefordring. Som eksempler kan nævnes skinnebundne tovbaner, svævebaner og slæbelifte fx skilifte.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om trykbærende udstyr omfatter produkter som beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør. Trykbærende udstyr omfatter ligeledes elementer, der er fastgjort til trykbærende dele, såsom flanger, studse, koblinger, understøtninger, løftekroge m.v.
Som eksempler på produkter kan nævnes dampkedler (industrikedler til fremstilling af damp til opvarmning og/eller procesdamp) og kraftværkskedler.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF finder anvendelse på produkter som trykbeholdere og dertil hørende ventiler og evt. andet tilbehør, tanke, batterikøretøjer og multielement gascontainere (MEGC’s) og dertil hørende ventiler og evt. andet tilbehør. Direktivet omfatter tillige gaspatroner.
Som eksempler på transportabelt trykbærende udstyr kan nævnes almindelige gasflasker og acetylenflasker til brug for svejsning.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 7
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om simple trykbeholdere finder anvendelse på seriefremstillede simple trykbeholdere. Det er svejsede beholdere, der udsættes for et indre overtryk, der er højere end 0,5 bar, og som er bestemt til at indeholde luft eller kvælstof, men som ikke er bestemt til at udsættes for fyring. Som eksempler kan nævnes trykluftbeholdere, der indgår i kompressoranlæg til brug for fx sprøjtemaling, pneumatisk håndværktøj o.l. med maksimalt tryk på 30 bar, og seriefremstillede trykbeholdere bestemt til at indeholde kvælstof til forskellige formål med maksimalt tryk på 30 bar.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler omfatter produkter som engangsbeholdere af metal, glas eller kunststof indeholdende en sammentrykket, fordråbet eller en under tryk opløst luftart med eller uden en væske, pasta eller pulver, og som er forsynet med en anordning, som muliggør udtømning af indholdet i form af faste eller flydende partikler som tåge eller i form af skum, pasta eller pulver eller i væsketilstand. Som eksempler på produkter kan nævnes engangsaerosolbeholdere (ikke-genopfyldelige), fx hårlak, lightergas, spraymaling, smøremidler eller deodoranter.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 1, nr. 9
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 89/686/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler finder anvendelse på produkter, som er bestemt til at bæres eller anvendes af en person med henblik på at beskytte denne mod en eller flere risici, der kan true vedkommendes sundhed og sikkerhed, fx hjelme, sikkerhedssko og øjenværn.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet fremgår af direktivet. Direktivet vil blive implementeret i en bekendtgørelse, som bliver udstedt i medfør af den foreslåede lov, jf. § 2, stk. 2, § 4, stk. 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 2, § 8, stk. 3, § 9, stk. 3, § 11, § 13, § 17, stk. 4, § 20, § 21, stk. 1 og § 27.
Til stk. 2
Det foreslås, at det fastsættes i stk. 2, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, hvis der sker ændringer af de i stk. 1 nævnte direktiver. Direktiverne stiller krav til indretning og konstruktion af produkter, så disse er sikre. I takt med den teknologiske udvikling ændres direktiverne løbende inden for direktivernes anvendelsesområder. Derudover sker der de kommende år en tilpasning af direktivernes indhold til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008, der lægger fælles rammer for markedsføring af produkter. Disse ændringer vil tilsvarende ligge inde for direktivernes anvendelsesområder.
Bemyndigelsesbestemmelsen anvendes i de situationer, hvor ændringerne sker inden for direktivernes anvendelsesområder. Sker der ændringer, der går ud over rammerne for lovens bestemmelser og de bemyndigelser, der er givet ministeren efter denne lov, vil det være nødvendigt at stille forslag til ændring af denne lov.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.