LOV nr 2584 af 28/12/2021
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Lov om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden § 2
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan træffe afgørelser vedrørende de initiativer, der er nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler, herunder regler om vilkår i tilsagn og meddelelser, som er nødvendige for at etablere og administrere støtteordninger, om betingelser for ansøgning om støtte, om betingelser for støtteniveau, om beregning af og udbetaling af støtte, om kriterier for prioritering af initiativer og om ansøgeres revision og regnskab, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan endvidere fastsætte regler om reduktion af ansøgt støtte samt bortfald og tilbagebetaling af støtte ved manglende overholdelse af denne lovs bestemmelser, de i medfør af denne lov fastsatte bestemmelser og vilkår fastsat i tilsagn samt ved manglende overholdelse af EU-retsgrundlaget for denne lov, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler om støtte til kommunale projekter om vandløbsrestaurering og om det vandløbsfaglige indhold i og kriterier for den vandløbsfaglige vurdering af ansøgninger om støtte til initiativer omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1, herunder om prioritering af og indstilling til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende disse ansøgninger.
Forarbejder til Lov om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden § 2
RetsinformationDen gældende lov om Hav- og Fiskerifonden bemyndiger i henhold til lovens § 2, stk. 1, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, miljøministeren og indenrigs- og boligministeren til at fastsætte regler, der er nødvendige for at etablere og administrere støtteordninger vedrørende foranstaltninger under EU-retsgrundlaget for det danske hav- og fiskeriudviklingsprogram for 2014-2020.
Efter den gældende lov om Hav- og Fiskerifonden § 2, stk. 2, kan ministrene fastsætte regler om foranstaltninger, der kan ydes støtte til, ansøgning om støtte, betingelser for støtte, støtteniveau, beregning af og udbetaling af støtte, prioritering, udvælgelse af ansøgninger og afslag på ansøgninger samt revision og regnskab. Bemyndigelsen udmøntes ved, at ministrene udsteder en bekendtgørelse for hver enkelt støtteordning, som ministrene skulle ønske at iværksætte.
Efter lov om Hav- og Fiskerifonden § 2, stk. 3, kan ministrene fastsætte regler om reduktion af ansøgt støtte og om bortfald og tilbagebetaling af støtte ved manglende overholdelse af denne lovs bestemmelser, de i medfør af denne lov fastsatte bestemmelser og ved manglende overholdelse af EU-retsgrundlaget for denne lov.
Efter § 2, stk. 4, den gældende lov om Hav- og Fiskerifonden kan indenrigs- og boligministeren tillige fastsætte regler om etablering og drift af lokale aktionsgrupper, der kan bidrage til administration af loven.
Miljøministeren er i henhold til § 2, stk. 1 og 2, i lov om Hav- og Fiskerifonden bemyndiget til at fastsætte regler om krav til det vandløbsfaglige indhold i ansøgninger om tilskud hertil og om kriterier for den vandløbsfaglige vurdering af ansøgninger om støtte til foranstaltninger i kommunale projekter vedrørende vandløbsrestaurering. Endvidere er miljøministeren bemyndiget til at fastsætte regler og træffe beslutning om prioritering af og indstilling til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende disse ansøgninger. Kompetencen hertil blev henlagt til miljøministeren ved kongelig resolution af 15. marts 2019.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 291 af 27. marts 2020 om kriterier for vurdering af kommunale projekter vedrørende vandløbsrestaurering. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vil på baggrund af miljøministerens indstilling træffe afgørelse om, hvorvidt støtte kan tildeles til kommunale projekter vedrørende vandløbsrestaurering.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 1, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vil kunne træffe afgørelse vedrørende de initiativer, der er nævnt i § 1, stk. 2.
Bestemmelsen bemyndiger ministeren til at træffe afgørelse om støtte i henhold til de initiativerne, der er nævnt i § 1, stk. 2.
Med bemyndigelsen vil ministeren desuden kunne træffe afgørelse om støtte inden for det danske hav-, fiskeri- og akvakulturprogram direkte fra bestemmelserne i loven og EU-retsgrundlaget uden udstedelse af nærmere regler.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 2, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler, herunder regler om vilkår i tilsagn og meddelelser, som er nødvendige for at etablere og administrere støtteordninger, om betingelser for ansøgning om støtte, om betingelser for støtteniveau, om beregning af og udbetaling af støtte, om kriterier for prioritering af initiativer og om ansøgeres revision og regnskab, jf. dog stk. 4.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 2, stk. 1, i den gældende lov om Hav- og Fiskerifonden med den tilføjelse, at det i forslaget fremgår af bestemmelsens ordlyd, at ministeren ydermere kan fastsætte regler om vilkår i tilsagn og meddelelser.
Det vil på flere områder være medlemsstaterne, der skal sikre nærmere regelfastsættelse. Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel til at fastsætte regler, som supplerer bestemmelser i EU-retsgrundlaget for denne lov og indeholder samtidig de bemyndigelser, der er nødvendige for etablering og administration her i landet af støtteordninger omfattet af lovforslagets § 1, stk. 2.
Som det er gældende under EHFF, vil udgangspunktet for støtten være, at den bliver tildelt som tilskud efter ansøgning, idet der dog kan være tale om, at tilskudsmodtager skal udpeges efter reglerne om udbud.
Bemyndigelsen omfatter muligheden for at kunne tilpasse støtteordninger i takt med ændrede forudsætninger, der f.eks. kan skyldes strukturelle eller økonomiske ændringer i fiskeri- og akvakultursektoren, budgetmæssige forhold eller i EU-retsgrundlaget.
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger ministeren til administrativt at fastsætte regler om de støtteordninger, der kan ydes støtte til. Bemyndigelsen vil kunne bruges til at fastsætte, hvilke nærmere definerede indsatser der kan ydes støtte til. Det er en forudsætning for bemyndigelsens anvendelse, at initiativerne er prioriterede i hav-, fiskeri- og akvakulturprogrammet, og at eventuel nødvendig medfinansiering er tilvejebragt ved finanslovsmidler eller tilvejebringes ved anden offentlig medfinansiering.
Der vil være mulighed for at målrette anvendelsen af støtteordningerne eller dele af støtteordningerne til særlige områder, ligesom det vil være muligt at afgrænse mulige støttemodtagere til støtteordningerne inden for rammerne af EU-retsgrundlaget blandt andet med henblik på at opnå den ønskede effekt af ordningen.
Ministeren kan med den foreslåede bemyndigelse fastsætte betingelser for ansøgning om støtte navnlig i form af frist for indsendelse af ansøgning, brug af særligt ansøgningsmateriale og oplysninger, der skal fremgå af ansøgningen, herunder vedlagt dokumentation.
Ministeren kan også med den foreslåede bemyndigelse fastsætte nærmere betingelser for at få støtte og om beregning og udbetaling af støtte. Bemyndigelsen påtænkes navnligt anvendt til at fastsætte regler om, hvem der kan ansøge om støtte, støtteberettigede udgifter, krav om minimum- og maksimumstørrelse af støtten, opnåelse af offentlige tilladelser, gennemførelse af et projekt inden for en given projektperiode, specifikke krav, der er relevant for den pågældende initiativer, ændringer af et projekt, kombination af støtten med anden offentlig støtte, indsendelse af udbetalingsanmodninger og antallet af udbetalinger mv.
Med bemyndigelsen kan ministeren som betingelse for støtte fastsætte, at en ansøger har betalt eller vil betale den skat, som ansøger er forpligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og nationale regler. Det kan f.eks. indebære, at støtte betinges af, at ansøger eller en legal ejer, der har kontrol med virksomheden f.eks. i form af besiddelse af en ejerandel på mindst 25 pct., ikke er skattemæssigt hjemmehørende i et land, som optræder på EU’s liste over lande med skattely.
Den foreslåede bemyndigelse vil også give ministeren mulighed for at fastsætte regler om, hvilken betydning det har for ydelsen af støtte, at ansøgeren tidligere har modtaget støtte efter den foreslåede lov eller anden lov eller har mulighed for at modtage støtte efter anden lov. Der kan f.eks. være behov for at fastsætte bestemmelser om, at en ansøger ikke kan opnå støtte til den samme aktivitet eller under den samme støtteordning mere end en gang eventuelt inden for en nærmere fastsat periode. Der vil blandt andet også være mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler om den periode, hvor de fastsatte betingelser skal være opfyldte, eller et projekt skal opretholdes.
Der er efter forordningsgrundlaget krav om, at støtte tildeles i overensstemmelse med princippet om forsvarlig, økonomisk forvaltning. Ved udmøntningen i støtteordninger er der derfor krav om, at der opnås størst mulig effekt for midlerne. Den foreslåede bemyndigelse giver således ministeren mulighed for at fastsætte regler om administration af støtteordninger, herunder prioritering og udvælgelse af ansøgninger, afslag på ansøgninger og om regnskab og revision.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal bruges til at fastsætte prioriterings- og udvælgelseskriterier i overensstemmelse med EU-retsgrundlagets krav hertil. Udvælgelseskriterierne vil blive fastlagt med inddragelse af Overvågningsudvalget for fonden. Prioritering og udvælgelse af ansøgninger til støtte sker for at sikre, at projektet falder inden for EHFAF's anvendelsesområde og at projektet bidrag til EHFAF's målsætninger. Prioriteringen af ansøgningerne kan ske på grundlag af en kvalitativ vurdering af ansøgningerne, f.eks. en vurdering af det ansøgte projekts effekt og relevans i forhold til formålet med støtten.
Bestemmelsen foreslås at give mulighed for, at der kan fastsættes regler om afslag eller delvist afslag på ansøgninger, uanset at der ikke er indgivet ansøgninger om et større støttebeløb, end der samlet er budgetteret med til den konkrete initiativer. Denne mulighed kan tænkes anvendt, hvis det vurderes, at ansøgningerne ikke i tilstrækkeligt omfang kan imødekomme fastsatte krav om kvalitet mv. Samtidig giver bestemmelsen mulighed for at fastsætte regler om andre grunde, der kan begrunde et afslag.
Efter EU-retsgrundlaget stilles der krav om effektive forvaltnings- og kontrolsystemer, og i den forbindelse skal medlemsstaterne sikre, at der i relevant omfang stilles krav om hensigtsmæssige regnskabssystemer og regnskabskoder for den støtte, som støttemodtageren får. Ministeren bemyndiges derfor til at fastsætte nærmere regler herfor.
I henhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 3, vil ministeren kunne fastsætte regler om reduktion af ansøgt støtte samt bortfald og tilbagebetaling af støtte ved manglende overholdelse af denne lovs bestemmelser, de i medfør af denne lov fastsatte bestemmelser og vilkår fastsat i tilsagn samt ved manglende overholdelse af EU-retsgrundlaget for lovforslaget.
Bestemmelsen svarer til den gældende § 2, stk. 3, i lov om Hav- og Fiskerifonden og medfører, at ministeren administrativt vil kunne fastsætte regler om reduktion af ansøgt støtte samt bortfald og tilbagebetaling af støtte ved manglende overholdelse af denne lovs bestemmelser, de i medfør af denne lov fastsatte bestemmelser og EU-retsgrundlaget.
Der skal foretages en konkret vurdering af art og grovheden af en overtrædelse og det eventuelle tab for EHFAF i de tilfælde, hvor der sker en overtrædelse af EU-forordningsgrundlaget. På den baggrund foretages en forholdsmæssig nedsættelse af støtten.
Der er foreslået en tilsvarende bemyndigelse til at fastsætte regler om reduktion af støtte.
Som følge heraf er det ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, der i supplerende, nationale regler endeligt fastlægger, hvordan EU-regler om reduktion af støtte, bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af støtte anvendes i Danmark. Tilbagebetalingskravet omfatter såvel nationale midler som EU-midler.
Der vil navnlig blive tale om bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af støtte, hvor der er tale om manglende overholdelse af forpligtelser, der følger direkte af denne forslåede lov eller i regler udstedt med hjemmel i denne lov. Reduktion af støtte vil dermed navnlig ske efter en konkret vurdering i tilfælde, hvor støttemodtageren har overtrådt de betingelser, der i øvrigt fastsættes i bekendtgørelserne om støtteordninger, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 4, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler om støtte til kommunale projekter om vandløbsrestaurering og det vandløbsfaglige indhold i og kriterier for den vandløbsfaglige vurdering af ansøgninger om støtte til initiativer er omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1, herunder om prioritering af og indstilling til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende disse ansøgninger.
Den foreslåede bestemmelse er en fravigelse af den foreslåede bemyndigelse til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i § 2, stk. 2, og indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ikke vil være bemyndiget til at fastsætte regler om det vandløbsfaglige indhold i og kriterier for den vandløbsfaglige vurdering af ansøgninger om støtte til kommunale projekter vedrørende vandløbsrestaurering og træffe beslutning om prioritering mellem og indstilling til støtte af ansøgninger om støtte til initiativer i kommunale projekter vedrørende vandløbsrestaurering.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vil træffe afgørelse om støtte på baggrund af miljøministerens indstilling og EU-retsgrundlaget.
De foreslåede bestemmelser i stk. 4 begrænser ikke ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris mulighed for i henhold til den foreslåede § 2, stk. 2, nr. 4, at fastsætte generelle regler om de initiativer, der kan ydes støtte til, om ansøgning om støtte, om betingelser for støtte, der ikke forudsætter en vandløbsfaglig vurdering i relation til de projekter, der er omfattet af stk. 4, om støtteniveau, om beregning af og udbetaling af støtte, om overordnet prioritering mellem de forskellige typer af projekter, om udvælgelse af ansøgninger, om afslag på ansøgninger og om revision og regnskab.
Der vil med forslaget til stk. 4. være tale om en uændret videreførelse af gældende ret.