LOV nr 698 af 20/06/2025
Forsvarsministeriet
Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 7
Enhver periode, hvori medlemmer af de amerikanske styrker eller pårørende som led i strafforfølgning her i landet har været frihedsberøvet eller i de amerikanske militære myndigheders varetægt, afkortes i deres idømte fængselsstraf i samme sag. Retten træffer afgørelse om afkortningens længde.
Forarbejder til Lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v. § 7
RetsinformationDet fremgår af straffelovens § 86, stk. 1, 1. pkt., at såfremt den dømte har været anholdt, varetægtsfængslet eller indlagt til mentalundersøgelse, afkortes et antal dage svarende til det antal påbegyndte døgn, frihedsberøvelsen eller indlæggelsen har varet, i den idømte fængselsstraf. Hvis den dømte har været anholdt, varetægtsfængslet eller indlagt til mentalundersøgelse i udlandet, bestemmer retten, i hvilket omfang der skal ske afkortning i den idømte straf, jf. bestemmelsens stk. 5.
Det fremgår af retspraksis, at der stilles høje krav til, om varetægtssurrogater i udlandet efter en konkret vurdering kan sidestilles med dansk varetægtsfængsling i overensstemmelse med straffelovens § 86. Der kan henvises til Østre Landsrets dom af 30. marts 2017 i sag nr. S-3459-16, optrykt i Tidsskrift for Kriminalret 2017, side 625 ff., der angik en fodlænkeordning i England, og Østre Landsrets dom af 15. juni 2016 i sag nr. S-510-16, optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 3542 ff., der angik en husarrest i Brasilien. Landsretten vurderede i begge tilfælde, at foranstaltningerne ikke havde medført sådanne indgreb i den personlige frihed, at de kunne sidestilles med varetægtsfængsling, således at der kunne ske afkortning i den idømte straf, jf. straffelovens § 86, stk. 5.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 13, stk. 3, fastsætter, at enhver periode, et medlem af de amerikanske styrker eller en pårørende har været frihedsberøvet af de danske myndigheder, eller enhver periode, den pågældende har tilbragt i de amerikanske militære myndigheders varetægt, trækkes fra en fængselsstraf, som den pågældende måtte blive idømt i samme sag. Bestemmelsen indebærer et krav om afkortning af fængselsstraf uanset karakteren af frihedsberøvelsen udøvet af de danske myndigheder eller varetægten udøvet af de amerikanske militære myndigheder.
Det foreslås på den baggrund i § 7, 1. pkt., at enhver periode, hvori medlemmer af de amerikanske styrker eller pårørende som led i strafforfølgning her i landet har været frihedsberøvet eller i de amerikanske militære myndigheders varetægt, afkortes i deres idømte fængselsstraf i samme sag.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at fængselsstraffe afkortes i det i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 13, stk. 3, angivne omfang. Det indebærer, at der automatisk vil skulle afkortes et antal dage svarende til det antal påbegyndte døgn, frihedsberøvelsen eller varetægten har varet, i den idømte fængselsstraf i samme sag. Der vil skulle ske afkortning af fængselsstraffen uanset karakteren af frihedsberøvelsen udøvet af de danske myndigheder eller varetægten udøvet af de amerikanske militære myndigheder. Retten vil med andre ord ikke skulle vurdere, om varetægten udøvet af de amerikanske militære myndigheder kan ligestilles med f.eks. en dansk varetægtsfængsling, før der kan ske afkortning. Udgangspunkt for beregningen af fradraget er tidspunktet for frihedsberøvelsen eller varetægtens iværksættelse, hvilket almindeligvis vil være anholdelsestidspunktet.
Det forudsættes, at medlemmer af de amerikanske styrker eller pårørende ikke dermed vil blive stillet dårligere end danske statsborgere under tilsvarende omstændigheder. Retten vil således efter en konkret vurdering kunne forhøje fradraget i den idømte fængselsstraf, der ellers ville blive udmålt efter den foreslåede bestemmelse. Det indebærer f.eks., at hvis et medlem af de amerikanske styrker eller pårørende har været isolationsfængslet, vil fradraget skulle forhøjes på tilsvarende vis, som hvis forholdet var blevet vurderet efter straffelovens § 86, stk. 1, 3. pkt.
Ved »amerikanske militære myndigheder« forstås i overensstemmelse NATO SOFA artikel I, stk. 1, litra f, de amerikanske myndigheder, der ifølge amerikansk lovgivning er bemyndiget til at håndhæve den amerikanske militære lovgivning over for medlemmer af dets styrker eller civile elementer.
Ved »medlemmer af de amerikanske styrker« forstås i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 1, medlemmer af styrken og det civile element. For en nærmere gennemgang af forsvarssamarbejdsaftalens definition af ”styrken” og ”det civile element” henvises til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
»Pårørende« har i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 6, den betydning, der fremgår af NATO SOFA artikel I, stk. 1, litra c, hvorefter der ved ”pårørende” forstås ægtefællen til et medlem af en styrke eller et civilt element eller børn af et sådant medlem, der er afhængige af underhold fra den pågældende, og omfatter endvidere et familiemedlem til et medlem af styrken eller det civile element, som er økonomisk, juridisk eller af helbredsmæssige årsager afhængigt af og forsørges af den pågældende, bor sammen med den pågældende i den bolig, som den pågældende bor i, og opholder sig på dansk territorium med samtykke fra styrkens myndigheder.
Efter det foreslåede § 7, 2. pkt., træffer retten afgørelse om afkortningens længde.
Det forudsættes, at kriminalforsorgen vil skulle påse, at afkortning finder sted i overensstemmelse hermed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.6 i de almindelige bemærkninger.